Passiva delningsfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hassez

Passiva delningsfilter

Inläggav hassez » 2012-12-21 18:04

När man har aktiva högtalare så avänder man ofta en DSP som delningsfilter. Det borde vara möjligt att ha ett passivt filter. Hur ställer sig det jämfört med ett konventionellt filter i högtalaren. För- nackdelar?
Hur blir komponentstorleken, mindre eller större.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-12-21 21:28

det beror på, om filtret jobbar mot en vanlig högohmig last , typ 10 kohm (ingångsmotståndet på effekförstärkaren) kommer kondensatorerna krympa till nanofarad istället för mikroF. däremot behöv
s stora spolar, tiotals till hundratals milIH. det beror givetvis frekvensen. spolarna kan vara knepiga att få till,framför allt i basen.

om man bygger ett filter som.jobbar mot en lågohmig last , typ 10-100 ohm minskar spolarnas värde och kondingarnas ökar. å andra sidan behövs ett drivsteg som i praktiken är ett litet effektsteg före filtret.

i båda fallen har man problem med komponenttoleranser , främst spolarna. de kan också vara känsliga för EMI.

ingetdera är särskilt attraktiv enligt mig. det erbjuder inga fördelar gentemot ett.traditionellt lågnivåfilter.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-12-21 22:17

Tack för info!
Bästa lösningen är alltså en DSP.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-12-21 22:43

ja en dsp kan ofta realisera tidsförskjutningar som svårligen går att göra analogt, oavsett filternivå.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-21 23:48

Det finns en del saker som man kan göra med passiva filter som påverkar distorsionen som man inte kan göra med ett aktivt filter. Man kan visserligen åstadkomma samma sak med utimpedansen i drivande förstärkaren, men inte i filtret, alltså.

Sen måste man ha klart för sig att det finns väldigt många möjligheter att göra fel, både med analoga och digitala filter. Och att de möjligheterna är fler med digitala filter. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-12-22 00:48

jo, men nu gällde det passiva filter på lågnivå istället för aktiva diton, analoga eller emulerade digitalt.

och vad gäller de distortionsbegränsande egenskaperna hos passiva högnivåfilter, kan man inte kombinera aktiva filter(digitalt då) med ett paasivt så totalt når man korrekt överföringsfunktion.

fast då hamnar man i din.sista mening :)
ju fler rattar man måste styra med, desto större risk man far.i.diket :)

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-12-22 01:10

Vilka är fällorna med digitala filter, jag har en MiniDSP som jag är nöjd med.

Frågan var en tankevurpa, vad jag vill göra är att justera frekvensgången på en hörapparatförstärkare. Det är inte något som ska sitta i örat, utan den ska driva ett par hörlurar och förstärka ljudet från en kondensatormikrofon.

När jag ligger och får dialys så lyssnar jag på musik i fyra timmar. Om en sköterska eller läkare vill prata med mig, måste jag ta av lurarna och sätta in en hörapparat. Med en switch vill jag koppla in den här förstärkaren till lurarna och koppla bort min Ipad.
När jag lyssnar på musik kör jag rakt, d.v.s utan frekvenskompensering.

Jag har tänkt mig en OPA2134 som mikförstärkare och en ICbuffer som drivsteg till lurarna (kommer inte ihåg vad den heter. Frevenkompenseringen kanske kan ligga i motkopplingen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-22 19:34

kan man man enkelt göra kustomfilter med minidsp? kan man ta hänsyn till elementens naturliga avrullning och inkludera dessa i filtrets funktion?
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-22 19:58

celef skrev:kan man man enkelt göra kustomfilter med minidsp? kan man ta hänsyn till elementens naturliga avrullning och inkludera dessa i filtrets funktion?

miniDSP med ett "advance plugin" tar biquad beräkningar så du kan göra i princip vilka filter du vill.
miniDSP kan inte ta hänsyn till elementet utan det får du själv göra i dina beräkningar sas.

Jag kör tex en LT på min miniDSP som gör ju det att den börjar verka där lådorna akustiskt börjar falla.

Återgå till DIY-forum