Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
hifikg skrev:Jag tycker det är riktigt synd att Larsen inte fick (?) eller ville (?) heta Carlsson, de är ändå det närmaste man kommer tycker jag, både ljud- och designmässigt. De kommersiella framgångarna hade, tror jag, blivit större med Carlsson som benämning. Det skulle kanske också satt snurr på de äldre högtalare som finns därute, idag är det knappast lätt att få tag i ett par bra 52-or t ex, även om det dyker upp ett par par varje år till fydpris.
Harryup skrev:Peter Snell byggde Snellhögtalare, men det gjorde också Kevin Voecks då han tog över.
mvh/Harryup
phloam skrev:Och vad gäller Larsen så är det väl så att varumärket Carlsson var så personligt (ett namn) att det kännetecknar just de högtalare som SC skapat, inget annat. Hade varit en annan sak om det hade varit ett företag typ "Audio Pro" där vem som helst kan gå in och ta över och föra företaget/namnet vidare oavsett produkter osv.
Men Larsen gör Larsenhögtalare precis som Carlsson gjorde Carlssonhögtalare, det är ju lite av charmen med det helaOm Öhman skulle börja göra Orthoakustiska högtalare så kan de ju då kallas Öhmanhögtalare
Uppenbarligen eftersom det är så beslutat.IngOehman skrev:Nej.
Det har ingen betydelse om det är en princip eller inte, det som har någon
betydelse är om det är ett kännetecken. Kännetecken får man inte bara ta.
Vh, iö
dimitri skrev:Peter skrev
"Ortoakustisk är inte ett kännetecken för ett varumärke utan ett allmänt begrepp för en princip. Denna princip byggde Stig Carlsson sina högtalare efter."
du menar alltså att begreppet OA fanns innan SC tillämpade den i högtalarsammanhang, akustik?
And thirdly, the code is more what you'd call "guidelines" than actual rules. Welcome aboard the Black Pearl, Miss Turner.
petersteindl skrev:hifikg skrev:Jag tycker det är riktigt synd att Larsen inte fick (?) eller ville (?) heta Carlsson, de är ändå det närmaste man kommer tycker jag, både ljud- och designmässigt. De kommersiella framgångarna hade, tror jag, blivit större med Carlsson som benämning. Det skulle kanske också satt snurr på de äldre högtalare som finns därute, idag är det knappast lätt att få tag i ett par bra 52-or t ex, även om det dyker upp ett par par varje år till fydpris.
Hifikg, Larsen har de facto sålt betydligt mycket mer högtalare under varumärket Larsen än någonsin tidigare under varumärket Carlsson.
Larsens principer måste ju enligt konsumenterna i så fall pissa på den där ortoakustiska dyngan, eller hur? Eller också är det så att Carlsson är ett uselt varumärke, eller hur?
Det är dags att sluta stoppa huvudet i sanden och vakna inför kalla fakta.
Gör en marknadsundersökning. Gå ned på Media Markt eller på Elgiganten och fråga konsumenterna vad de tycker om ortoakustiska högtalare. Det är inte många som kommer kunna svara. Men om Sonab hade funnits kvar med Carlssonhögtalare så hade dessa saluförts i båda stormarknaderna och då hade svaret på frågan blivit annorlunda. Nu är verkligheten inte så.
Nu kan man fråga sig vad renommésnyltning är för något. Vilket renommé har Carlsson på den öppna marknaden egentligen? Vilket renommé har Larsen? Vilket renommé har ortoakustiskt?
Jag tror de flesta runt Makten och Härligheten inklusive Svansen och Undersåtarna har missuppfattat hela situationen.
Marknadsföring kostar mångmiljonbelopp och SSC är panka, men kan SSC haka på andras investeringar i andras kostsamma marknadsföring så är det ett billigt sätt för SSC att damma av det där guldet som Drakarna i styrelsen sovandes ruvar på och därigenom undanhåller konsumenterna att ta del av.
Mvh
Peter
IngOehman skrev:Nej.
Det har ingen betydelse om det är en princip eller inte, det som har någon
betydelse är om det är ett kännetecken. Kännetecken får man inte bara ta.
Vh, iö
dimitri skrev:Peter skrev
"Ortoakustisk är inte ett kännetecken för ett varumärke utan ett allmänt begrepp för en princip. Denna princip byggde Stig Carlsson sina högtalare efter."
du menar alltså att begreppet OA fanns innan SC tillämpade den i högtalarsammanhang, akustik?
Ordföranden i Styrelsen för SSC skrev:Stig Carlsson - den främste
Allra först i detta späckade nyhetsbrev en fantastisk nyhet som inte hann med i vårt förra nyhetsbrev. Tidskriften Hifi&Musik inleder i sitt februarinummer artikelserien "Sveriges Största Hifi-personligheter". Och vem utnämns (postumt) till nummer 1?
Allas vår maestro Stig Carlsson förstås:
Stig Carlsson kom i "decennier att bli synonym med svensk högtalarteknik" skriver Mats Meyer-Lie i sin fina hyllning till Stigs liv och verk i senaste numret av Hifi&Musik. Rubriken på artikeln är "Carlssonljudet" och när Stig nu postumt och som nummer 1 får den högsta utnämningen Sveriges Främsta Hifi-personlighet så är det kanske bara vad vi i Carlssonvärlden alltid har väntat oss. Ändå är det inte på något sätt självklart.
I sin hyllningsartikel i Hifi&Musik beskriver Mats Meyer-Lie hur Stig tidigt i livet blev som besatt av radio, hur han efter studenten 1944 sökte och kom in på KTH där han i valet mellan arkitektur och ljudteknik valde det senare - ett val som skulle ta honom till hifihistorien. Vi som kan vår Carlsson känner kanske till det mesta som Meyer-Lie sedan beskriver: hur Stig konstruerade Kolboxen och Popboxen, hittade den ortoakustiska principen och hur viktigt för musikupplevelsen det var att kunna kontrollera rumsreflexerna och få högtalarna att integrera med rummet.
Stiftelsen Stig Carlsson får ett omnämnande och även om Meyer-Lie glömmer nämna vår lilla hemsida måste vi ändå älska hur han slutar med följande stycke:
"I Sverige kommer Stig alltid att bli ihågkommen som mannen bakom Carlssonljudet och en person som fick generationer av svenska musikälskare att sluta lyssna på högtalarljud och istället lyssna på musik".
CarlssonPlanet skrev:5. DETTA ÄR CARLSSONSTIFTELSEN
===========================================
Idag förvaltar en särskild stiftelse Stig Carlssons
kvarlåtenskap, varumärke samt ansvaret för att sprida de
orto-akustiska principerna och att ta fram nya
konstruktioner och modeller i Stigs Carlssons anda.
Stiftelsen består av en rad prominenta svenska musik- och
hifinamn, bland dessa konstruktören Peter Bremen, kördirigenten
professor Eric Ericson, högtalarkonstruktören och ingenjören
Ingvar Öhman och ljudteknikern Bertil Alving.
Alla ledamöterna är dock strängt upptagna personer och
mycket av det som stiftelsen skulle åstadkomma
ligger fortfarande i sin linda.
Martin Dellstig skrev:Hej!
Borde det inte stå något beskrivande om de "orto akustiska" principerna på planeten?
Tycker att detta saknas som kapitel.
Fritt översatt borde det väl bli "rättljudande" men hur omsattes dessa principer i konstruktionsarbetet?
Undrar
Martin Dellstig
hifikg skrev: ...Carlsson är nog ett starkt varumärke och ett gott renommé. Går man ut och frågar gemene man så tror jag rätt många associerar (Stig) Carlsson med högtalare, trots att inget nytt hänt på många år. Ungefär som att de flesta svenskar kopplar Ulf Andersson till... trots att han inte gör särskilt mycket väsen av sig numera, ehuru vid god vigör och mycket aktiv.
Kanske är det en åldersfråga också. Många av dagens ungdomar känner väl inte ens till Cerwin Vega längre. Hifi är ett sällsynt intresse hos de allra yngsta, även om det finns undantag.
petersteindl skrev:...
Ok, du anser att Carlsson är ett starkt varumärke. Hur kommer det då sig att Larsen säljer betydligt mer än vad han någonsin gjort med Carlsson som varumärke? Är det på grund av att han snyltar på ordet ortoakustiskt? Han använder det ju inte ens i skrift.
Frågeställningen är ju trots allt, vad har ortoakustiskt för renommé på den öppna markaden om det skulle göras en marknadsundersökning? Mitt svar är att jag tror inte det har någon renommé alls.
Mvh
Peter
hifikg skrev:petersteindl skrev:...
Ok, du anser att Carlsson är ett starkt varumärke. Hur kommer det då sig att Larsen säljer betydligt mer än vad han någonsin gjort med Carlsson som varumärke? Är det på grund av att han snyltar på ordet ortoakustiskt? Han använder det ju inte ens i skrift.
Frågeställningen är ju trots allt, vad har ortoakustiskt för renommé på den öppna markaden om det skulle göras en marknadsundersökning? Mitt svar är att jag tror inte det har någon renommé alls.
Mvh
Peter
Nä, det anser jag inte att Larsen gör. Och jag tror att Larsen säljer bättre än Stig pga bättre marknadsföring och kanske smartare rådgivare, eller så är han smartare själv, särskilt ur marknadsföringsmässigt perspektiv. Larsen är mycket aktiv och jag ser honom på varje mässa jag besöker och han är alltid där personligen och presenterar sina alster. Det skapar förtroende. Han är dessutom trevlig att surra lite med när tillfälle ges. Stig hade jag nog aldrig nöjet att se på en mässa, knappt hans högtalare ens. Det jag minns av den marknadsföringen är en serie annonser (50-serien alltså).
Hur bra Larsen än säljer under namnet Larsen så tror jag (tror jag) att han skulle sålt ännu bättre med namnet Carlsson, allt annat lika. Åtminstone om det använts från början och det skett i en positiv anda från alla inblandade. Nu kanske det skulle förvirra mer än göra nytta, så den möjligheten är sannolikt överspelad.
Larsen hade kunnat använda Carlsson-namnet rak i ryggen och med högburet huvud då det var han som tillverkade 50-serien och därmed hade en hel del kunskap om hur Stig tänkte och därmed skulle haft mycket goda chanser att accepteras som en vidareutvecklare. Jag hade åtminstone inte protesterat eller blivit överraskad om så skett. Fast jag skulle nog alltid tycka att de gamla "äkta" Carlsson var lite finare
Ortoakustik tror jag inte gemene man har någon fundering på vad det är, så den som vill använda det begreppet får nog lära upp sina kunder från grunden och ägna (för) mycket tid åt att förklara det. Inte tror jag att benämningen OA är särskilt djupt rotad i folksjälen heller, knappt ens hos "normala" hifi-entusiaster, men det kan vara gränsfall. Själv kopplar jag OA till Carlsson reflexmässigt, men så är jag ingen normal entusiast. Jag e ju en OA-innehavare. Fast på mina högtalare står det förvisso inte OA, där är hela namnet utskrivet "Carlsson Ortho-Acoustic" om inte mina trötta ögon lurar mig från lyssningsposition.
Nu har jag slagit in sista julklappen. Dags att sova. God Natt.
Edit: Utan John Larsen hade jag kanske inte lysssnat på mina 52-or i kväll/natt. Han hjälpte mig över den livskris jag drabbades av när jag spelade sönder ett baselement i mina originalbestyckade 52-or. Han fick mig att renovera och uppgradera istället för att skrota, fusklaga eller dumpa iväg dem. Det är jag honom evigt tacksam för.
hifikg skrev:Fråga 1. Varför såldes de inte i större upplagor då?
Fråga 2. Var det John som marknadsförde dem hela tiden?
Hypotes. Kanske lärde sig John något på vägen,
Fråga 3.för inte var det väl så att den hifi-intresserade allmänheten omgående föredrog det, då, okända märket Larsen och förkastade Carlsson?
Fråga 4. Varför tog inte ni som startade SSC tag i marknadsföring och försäljning genast.
Svar på fråga 4 i form av påstående och hypotes. Det kunde ha genererat mer pengar till stiftelsen, som därmed kunnat göra mer nytta.
Iaktagande och hypotes från utomstående.Som utomstående är det lätt att tro att det var svårt att samsas och enas i den där styrelsen, redan från start.
Fråga 5. Var det så?
petersteindl skrev: SSC övertog avtalet med John Larsen och John Larsen fortsatte med att tillverka, marknadsföra och sälja Carlsson fram till 2006? Jag minns inte så noga just deras uppbrott.
hifikg skrev:Tack för svar
Genom att lägga ihop ett och ett från olika trådar så börjar jag ana att SSC och Larsen kanske inte var de bästa vänner. Vad kostade ett par nya 52-or sista året de nytillverkades? Funderar på om priset drog iväg till en nivå som gjorde högtalarna svårsålda. En ung man som nyligen besökte mitt lyssningsrum tyckte att 52-orna inte såg mycket ut för världen. Min fru reagerade på ett liknande sätt när jag baxade in mina fynd en mörk kväll. Fast katten accepterade dem snabbt. Högtalare säljer nog mycket på utseende och imponatoreffekt. Mina Zachry TM 200 såg nog i mångas ögon bättre ut. Fick en del andra tankar i huvudet också. Återkommer, men nu väntar barnbarnet, då blir hifi ganska betydelselöst
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster