Vad anser ni ingår i begreppet ortoakustik?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

jansch

Inläggav jansch » 2012-12-22 14:53

IÖ skrev:
"Jag ser ingenting förnuftigt eller meningsfullt alls i att en massa människor uttolkar vad ortoakustik är för att från det skapa en standard som vem som helst sen kan säga att de uppfyller."

DENNA TRÅD HANDLAR OM (borde handla om enligt Nagrefs första inlägg) DET SOM DU (IÖ) INTE TYCKER ÄR MENINGSFULLT ELLER FÖRNUFTIGT.

Menar du att en "Faktiskt.se tolkning" av begreppet ortoakustik (i tekniska termer som trådägaren skriver) skulle bli så torftig att vem som helst skulle kunna missbruka den?

MIN MENING ÄR att en "faktiskt.se tolkning" skulle kunna föra in begreppet ortoakustik i nutid och hjälpa både amatörer och småtillverkare att skapa bättre högtalare.
Jag TROR (näe, vet!) att den samlade kompetens som Faktiskt.se representerar innehåller mer kunskap, erfarenhet, slutledningsförmåga, guldöron, mm än vad någon högtalartillverkare eller enskild person någonsin kan visa upp. Det handlar bara(?) om att styra upp och ge faen i alla "sandlådor".

Med all respekt för Stig - inte ens han hade väl möjlighet att veta/mäta/utvärdera allt som vi kan göra idag.
Att respektera Stig är väl inte att "begrava" begreppet ortoakustik med honom eller i en stiftelse??

Jag undrar vad Stig hade tyckt/glatt sig åt om mest:

- Diskussioner om hur man realiserar ortoakustik i vår tid. Eller...
- bråk om rättigheter och vem som planerade 70årsdagen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-22 15:17

hifikg skrev:Jag tycker det är riktigt synd att Larsen inte fick (?) eller ville (?) heta Carlsson, de är ändå det närmaste man kommer tycker jag, både ljud- och designmässigt. De kommersiella framgångarna hade, tror jag, blivit större med Carlsson som benämning. Det skulle kanske också satt snurr på de äldre högtalare som finns därute, idag är det knappast lätt att få tag i ett par bra 52-or t ex, även om det dyker upp ett par par varje år till fydpris.

Hifikg, Larsen har de facto sålt betydligt mycket mer högtalare under varumärket Larsen än någonsin tidigare under varumärket Carlsson.

Larsens principer måste ju enligt konsumenterna i så fall pissa på den där ortoakustiska dyngan, eller hur? Eller också är det så att Carlsson är ett uselt varumärke, eller hur?

Det är dags att sluta stoppa huvudet i sanden och vakna inför kalla fakta.

Gör en marknadsundersökning. Gå ned på Media Markt eller på Elgiganten och fråga konsumenterna vad de tycker om ortoakustiska högtalare. Det är inte många som kommer kunna svara. Men om Sonab hade funnits kvar med Carlssonhögtalare så hade dessa saluförts i båda stormarknaderna och då hade svaret på frågan blivit annorlunda. Nu är verkligheten inte så.

Nu kan man fråga sig vad renommésnyltning är för något. Vilket renommé har Carlsson på den öppna marknaden egentligen? Vilket renommé har Larsen? Vilket renommé har ortoakustiskt?

Jag tror de flesta runt Makten och Härligheten inklusive Svansen och Undersåtarna har missuppfattat hela situationen.

Marknadsföring kostar mångmiljonbelopp och SSC är panka, men kan SSC haka på andras investeringar i andras kostsamma marknadsföring så är det ett billigt sätt för SSC att damma av det där guldet som Drakarna i styrelsen sovandes ruvar på och därigenom undanhåller konsumenterna att ta del av.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-22 15:19

IMHO så är det ju "Carlsson" som är varumärket med stort M i sammanhanget och"Carlsson-högtalarna" som är de främsta företrädarna för orthoakustisk (vilket är SC's namn på en viss konstruktionsprincip / ett visst tänkande som kan tillämpas på olika sätt)

Jag tycker detta är rätt självklart och det är så jag sett på Carlsson-högtalare långt före faktiskt.se utövat inflytande på mig :)

Och nu ville väl Stig att genuin orthoakustik skulle spridas (raka motsatsen till att vara nåt tämligen innehållslöst ord som används som nåt slags Trade Mark enbart) - varför skulle man annars ha en stiftelse?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-22 15:27

Och vad gäller Larsen så är det väl så att varumärket Carlsson var så personligt (ett namn) att det kännetecknar just de högtalare som SC skapat, inget annat. Hade varit en annan sak om det hade varit ett företag typ "Audio Pro" där vem som helst kan gå in och ta över och föra företaget/namnet vidare oavsett produkter osv.

Men Larsen gör Larsenhögtalare precis som Carlsson gjorde Carlssonhögtalare, det är ju lite av charmen med det hela :) Om Öhman skulle börja göra Orthoakustiska högtalare så kan de ju då kallas Öhmanhögtalare :P

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-22 15:47

Peter Snell byggde Snellhögtalare, men det gjorde också Kevin Voecks då han tog över.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-22 16:17

Harryup skrev:Peter Snell byggde Snellhögtalare, men det gjorde också Kevin Voecks då han tog över.

mvh/Harryup

Men inte riktigt, riktigt lika bra, eller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-22 16:20

phloam skrev:Och vad gäller Larsen så är det väl så att varumärket Carlsson var så personligt (ett namn) att det kännetecknar just de högtalare som SC skapat, inget annat. Hade varit en annan sak om det hade varit ett företag typ "Audio Pro" där vem som helst kan gå in och ta över och föra företaget/namnet vidare oavsett produkter osv.

Men Larsen gör Larsenhögtalare precis som Carlsson gjorde Carlssonhögtalare, det är ju lite av charmen med det hela :) Om Öhman skulle börja göra Orthoakustiska högtalare så kan de ju då kallas Öhmanhögtalare :P

Jag gör väl Öhman-högtalare, hur de än fungerar?

Och Larsen gör Larsen-högtalare, utan att de behöver vara ortoakustiska
för att vara Larsen-högtalare.

Stig gjorde, under flera varumärken, Carlsson-högtalare. Och de flesta av
dem var ortoakustiska, helt enkelt för att Stig tyckte så, och han hade rätt
eftersom det är hans begrepp. Svårare än så är det inte*.

Vh, iö

- - - - -

*Jo, lite svårare, för det finns ju dels två defintioner på Carlsson-högtalare
(de Stig konstruerat och de som har varumärket Carlsson) och sen är även
"gör" flertydigt. Att göra kan vara att konstruera, med det kan även vara att
tillverka. Så både Stig och Sonab och jag och John och några till, har "gjort"
Carlssonhögtalare, ur någon aspekt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-22 16:41

Om man ser Orthoakustik som en princip, då blir det lite svårare än så som du beskriver det.

Så det så.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-22 18:44

Nej.

Det har ingen betydelse om det är en princip eller inte, det som har någon
betydelse är om det är ett kännetecken. Kännetecken får man inte bara ta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

dimitri

Inläggav dimitri » 2012-12-22 19:52

Peter skrev
"Ortoakustisk är inte ett kännetecken för ett varumärke utan ett allmänt begrepp för en princip. Denna princip byggde Stig Carlsson sina högtalare efter."

du menar alltså att begreppet OA fanns innan SC tillämpade den i högtalarsammanhang, akustik?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-22 21:13

IngOehman skrev:Nej.

Vh, iö
Uppenbarligen eftersom det är så beslutat.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-22 21:16

dimitri skrev:Peter skrev
"Ortoakustisk är inte ett kännetecken för ett varumärke utan ett allmänt begrepp för en princip. Denna princip byggde Stig Carlsson sina högtalare efter."

du menar alltså att begreppet OA fanns innan SC tillämpade den i högtalarsammanhang, akustik?

Det säger han väl inte? SC kan väl ha hittat på begreppet och varit först att använda det utan att det är ett varumärke?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-22 22:11

Jag ser det som att ortoakustikahögtalare är ungefär som basreflex. Det finns ingen stiftelse som bevakar om det finns hål eller inte i lådorna och det behövs inte. Och vill man ha ett hål så är det ok.
Men kan man inte bygga ortoakustiska högtalare utan att veta om det så att säga? Är det nån som känner till högtalare som skulle kunna uppfylla kriterierna utan att tillverkaren har hört talas om SC?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-22 22:22

Jag säger som Barbosa:

And thirdly, the code is more what you'd call "guidelines" than actual rules. Welcome aboard the Black Pearl, Miss Turner.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-22 22:27

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Jag tycker det är riktigt synd att Larsen inte fick (?) eller ville (?) heta Carlsson, de är ändå det närmaste man kommer tycker jag, både ljud- och designmässigt. De kommersiella framgångarna hade, tror jag, blivit större med Carlsson som benämning. Det skulle kanske också satt snurr på de äldre högtalare som finns därute, idag är det knappast lätt att få tag i ett par bra 52-or t ex, även om det dyker upp ett par par varje år till fydpris.

Hifikg, Larsen har de facto sålt betydligt mycket mer högtalare under varumärket Larsen än någonsin tidigare under varumärket Carlsson.

Larsens principer måste ju enligt konsumenterna i så fall pissa på den där ortoakustiska dyngan, eller hur? Eller också är det så att Carlsson är ett uselt varumärke, eller hur?

Det är dags att sluta stoppa huvudet i sanden och vakna inför kalla fakta.

Gör en marknadsundersökning. Gå ned på Media Markt eller på Elgiganten och fråga konsumenterna vad de tycker om ortoakustiska högtalare. Det är inte många som kommer kunna svara. Men om Sonab hade funnits kvar med Carlssonhögtalare så hade dessa saluförts i båda stormarknaderna och då hade svaret på frågan blivit annorlunda. Nu är verkligheten inte så.

Nu kan man fråga sig vad renommésnyltning är för något. Vilket renommé har Carlsson på den öppna marknaden egentligen? Vilket renommé har Larsen? Vilket renommé har ortoakustiskt?

Jag tror de flesta runt Makten och Härligheten inklusive Svansen och Undersåtarna har missuppfattat hela situationen.

Marknadsföring kostar mångmiljonbelopp och SSC är panka, men kan SSC haka på andras investeringar i andras kostsamma marknadsföring så är det ett billigt sätt för SSC att damma av det där guldet som Drakarna i styrelsen sovandes ruvar på och därigenom undanhåller konsumenterna att ta del av.

Mvh
Peter

Jag tvivlar inte alls på att Larsen har sålt fler högtalare, jag är häpen över de blygsamma volymer som 50-serien har sålts i. Hade jag gissat fritt så hade jag trott på åtminstone tiodubbelt mot verkligheten. Men det är väl som när man nyss skaffat en ny bil, man ser samma bil överallt och tycker den är vanligare än någonsin innan. Min enkla tanke var bara att eftersom Larsen tillverkade Carlssonhögtalarna och alltid har varit den jag vänt mig till när jag behövt råd och reservdelar till mina högtalare så hade det bara känts naturligt om de högtalare som han tillverkar, som ändå är lika i både princip och utseende, hade hetat Carlsson även fortsättningsvis. Det hade knappast orsakat att försäljningen blivit sämre. Tror jag.

Sedan hade det ändå funnits gamla stofiler som suttit på forum och i stugorna och sagt att det bara var "originalcarlsson" som räknades. Kanske hade jag själv sällat mig till dem *s* . Någonstans finns det säkert ett hemligt sällskap som håller Kolboxarna för Den Enda Högtalaren.

Din mening om pissande konsumenter förstår jag inte alls. Jag tror Larsen säljer bra för att ljudet är bra och designen tilltalande och den är ju allt väsentligt det mest lika Carlsson man kan köpa nytt idag. Inte sant? Carlsson är nog ett starkt varumärke och ett gott renommé. Går man ut och frågar gemene man så tror jag rätt många associerar (Stig) Carlsson med högtalare, trots att inget nytt hänt på många år. Ungefär som att de flesta svenskar kopplar Ulf Andersson till... trots att han inte gör särskilt mycket väsen av sig numera, ehuru vid god vigör och mycket aktiv.

Kanske är det en åldersfråga också. Många av dagens ungdomar känner väl inte ens till Cerwin Vega längre. Hifi är ett sällsynt intresse hos de allra yngsta, även om det finns undantag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-22 22:39

Vem är Ulf Andersson?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-12-23 01:04

Finns bl.a. en som är hyfsad på schack . . . har jag för mig . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-23 01:20

Borde nog ha skrivit "många svenskar" istället för de flesta... men ändå. Jorå, Ulf Anderson är en av de svenska stormästarna i schack. Numera är de ganska många, men han kanske är den mest kände. Jag vill (egentligen inte) minnas att han vann över mig när jag mötte honom en gång för många år sedan.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-12-23 02:00

IngOehman skrev:Nej.

Vh, iö

Nej, man får inte ta ett kännetecken som registrerats med ensamrätt eller inarbetats och därigenom ägnat att skilja en vara/tjänst från en annan vara /tjänst. Har kännetecknet inte vare sig ensamrätt genom registrering eller inarbetning kan man däremot använda det; man kan då inte tala om att "ta" någonting. *Applåder*

Varken Carlsson eller Larsen torde kunna göra något anspråk på att vara ett sådant kännetecken (men väl firmanamn). De är egennamn. Vad gäller Carlsson torde även femårsregeln vara tillämplig; har inte ordmärket använts som varu-/tjänstekännetecken (och i den mån det ö h t var skyddat enligt någon av alternativen i första stycket) under så lång tid, kan registreringen hävas ipso jure och någon ensamrätt genom inarbetning kan det naturligtvis inte längre vara tal om. En annan sak är om Carlsson skulel vara förknippat med någon särskild princip eller förnamn som Stig. Men lagen ger då inte något skydd som varumärke.

När det gäller huvudfrågan är det helt klart att det företag som f n bär den ortoakustiska tanken är Larsen, som säljer relativt billiga och mycket bra sådana högtalare. Och detta som småföretagare med ekonomisk risk/chans och som lyckats att marknadsföra dessa på en krympande hifimarknad.

Hats off och tack Larsen.

Att man genom LTS/SCC på hifikit kan köpa uppgraderingskit etc till utgångna Carlssonmodeller samt byggsatser av uppgraderade och omoderna jazz/folkmusik-folkhemsfavoriten OA-5 (men med fet bas) är mest en angelägenhet för några få entsusiaster. Och enligt min mening kommer dessa alltför sent. De flesta folkhemshögtalare med namnet Carlsson/Sonab hamnade i soprummen innan någon kom på att de var bra.

Obs att entusiasm är bra och att jag gärna skulle vara med i någon av de gruppköp av kopior av finare OA-högtalare som finns här på forumet om jag inte redan hade flera Larsen-högtalare.

Allt gott och sluta snacka skit
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-12-23 02:19

Är det varumärke eller mönsterskydd som avses, då förutsättningarna skiljer sig åt?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-12-23 02:36

Mönsterskydd är en ensamrätt och kan endast ges efter registrering och avser vad som i dagligt tal kallas design - det kan vara ett blommönster på ett tyg t ex. Ingen registrering = inget mönstersskydd.

Skydd som varumärke kan tillkomma ett ord eller en figur eller en ljudsnutt om det är antingen (i) registrerat eller (ii) inarbetat och används för att skilja varor/tjänster från andra varor/tjänster. Om det inte finns någon registrering (vilket förutsätter att ordert/märket har särskiljningsförmåga), kan varumärket ändå ha skydd med ensamrätt om det förvärvat särskiljningsförmåga. Helt alldagliga eller egennamn ord kan inte ha ensamrätt. Det j´kan vara att de används som varumärken men det innebär inte att de har skydd som varumärken.

Enligt varumärkesregistret är Carlsson sedan 1994 registrerat som varumärke för högtalarlådor och högtalare. Innehavare är SCC. Det innebär att stiftelsen genom registrering har ensamrätt på att marknadsföra högtalare och högtalarlådor under kännetecknet Carlsson.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-23 03:06

dimitri skrev:Peter skrev

Dimitri, jag vill börja med att säga att du kan läsas Svantes inlägg.

Sedan vill jag citera Planeten och Stiftelsen från deras Nyhetsbrev.

Med tanke på Hifi & Musik december 2012 som finns till försäljning på tidskriftshyllorna just nu där det står om Stephan Wänqvist som inte bara kan göra anspråk på att vara den verkliga arvtagaren till Stig Carlssons tron som Sveriges främsta högtalarkonstruktör utan som tagit över och hållit kungatronen sedan Stigs bortgång, så refererar jag till Nyhetsbrev 74 den 24 februari 2009 där Ordföranden i Styrelsen skriver följande:

Ordföranden i Styrelsen för SSC skrev:Stig Carlsson - den främste
Allra först i detta späckade nyhetsbrev en fantastisk nyhet som inte hann med i vårt förra nyhetsbrev. Tidskriften Hifi&Musik inleder i sitt februarinummer artikelserien "Sveriges Största Hifi-personligheter". Och vem utnämns (postumt) till nummer 1?
Allas vår maestro Stig Carlsson förstås:

Stig Carlsson kom i "decennier att bli synonym med svensk högtalarteknik" skriver Mats Meyer-Lie i sin fina hyllning till Stigs liv och verk i senaste numret av Hifi&Musik. Rubriken på artikeln är "Carlssonljudet" och när Stig nu postumt och som nummer 1 får den högsta utnämningen Sveriges Främsta Hifi-personlighet så är det kanske bara vad vi i Carlssonvärlden alltid har väntat oss. Ändå är det inte på något sätt självklart.

I sin hyllningsartikel i Hifi&Musik beskriver Mats Meyer-Lie hur Stig tidigt i livet blev som besatt av radio, hur han efter studenten 1944 sökte och kom in på KTH där han i valet mellan arkitektur och ljudteknik valde det senare - ett val som skulle ta honom till hifihistorien. Vi som kan vår Carlsson känner kanske till det mesta som Meyer-Lie sedan beskriver: hur Stig konstruerade Kolboxen och Popboxen, hittade den ortoakustiska principen och hur viktigt för musikupplevelsen det var att kunna kontrollera rumsreflexerna och få högtalarna att integrera med rummet.

Stiftelsen Stig Carlsson får ett omnämnande och även om Meyer-Lie glömmer nämna vår lilla hemsida måste vi ändå älska hur han slutar med följande stycke:
"I Sverige kommer Stig alltid att bli ihågkommen som mannen bakom Carlssonljudet och en person som fick generationer av svenska musikälskare att sluta lyssna på högtalarljud och istället lyssna på musik".

Stig Carlsson konstruerade Kolboxen. Popboxen återkommer jag till eftersom det var Jon Idestam-Almqvist som konstruerade Popboxen, men det tänker jag återkomma till i annan tråd eftersom Jon Idestam Almqvist personligen bett mig att berätta hans historiebeskrivning om popboxens tillkomst och jag kan tala om att det inte fins någon motsättning mellan vad Stig berättat för mig, för Bertil Alving och för Lars-Göran Hedström och vad Jon Idestam Almqvist berättat för mig.

Vad som därefter står i Nyhetsbrevet är följande; Vi som kan vår Carlsson känner kanske till det mesta som Meyer-Lie sedan beskriver: ... hittade den ortoakustiska principen.

Det är just det, vi som kan vår Carlsson vet att Stig Carlsson hittade den ortoakustiska principen. Vi vet också att i Sverige kommer Stig alltid att bli ihågkommen som mannen bakom Carlssonljudet.

Vi har här tre begrepp; Stig Carlsson, Carlssonljudet och den ortoakustiska principen. De två förstnämnda begreppen syftar på Carlssonhögtalarna, men den ortoakustiska principen gör inte det, däremot är de flesta Carlssonhögtalare ortoakustiska.

Det är alltså Ordföranden i Styrelsen för SSC som skriver detta och om det är så att om någon hittar den ortoakustiska principen så kan det även finnas andra som också hittar den ortoakustiska principen. Skall de andra då döpa om principen till ett annat namn? Det finns Carlssonhögtalare som är ortoakustiska och det finns Carlssonhögtalare som inte är ortoakustiska.

Det inregistrerade varumärket som SSC har är Carlsson Ortho-Acoustic och det registrerades långt senare med tanke på ett tidigare bolag som hette Carlsson Ortho-Acoustic AB. Sedan 1987, om jag minns rätt, finns det inget bolag som heter Carlsson Ortho-Acoustic AB.

Om Ortho-Acoustic skulle vara ett kännetecken för Carlsson så skulle SC eller Stiftelsen Stig Carlsson kunna registrera Ortho-Acoustic som varumärke, men så är inte fallet. Vad gäller bokstavskombinationen OA som bokstavskombination i samband med viss nummerkombination för typbeteckning på högtalare kan saken möjligtvis vara annorlunda. Det är inte upp till mig att bedöma.

Det inregistrerade varumärket som bolaget Bremen Ortho-Acoustic AB har är Bremen Ortho-Acoustic®.

Bremens högtalarprinciper tänker jag redogöra för i samband med lansering av Bremens högtalare. Vilket namn jag väljer att marknadsföra Bremens högtalarkonstruktionsprinciper under återstår att se.

Vidare vill jag passa på att citera ur CarlssonPlanets tidigaste Nyhetsbrev.

CarlssonPlanet skrev:5. DETTA ÄR CARLSSONSTIFTELSEN
===========================================
Idag förvaltar en särskild stiftelse Stig Carlssons
kvarlåtenskap, varumärke samt ansvaret för att sprida de
orto-akustiska principerna
och att ta fram nya
konstruktioner och modeller i Stigs Carlssons anda
.

Stiftelsen består av en rad prominenta svenska musik- och
hifinamn, bland dessa konstruktören Peter Bremen, kördirigenten
professor Eric Ericson, högtalarkonstruktören och ingenjören
Ingvar Öhman och ljudteknikern Bertil Alving.
Alla ledamöterna är dock strängt upptagna personer och
mycket av det som stiftelsen skulle åstadkomma
ligger fortfarande i sin linda.

I CarlssonPlanets Nyhetsbrev nummer 1 från 2 sept 2001 står det att Stig Carlssons kvarlåtenskap och varumärke skall förvaltas. Vidare står det att Stiftelsen har ansvaret för att sprida de ortoakustiska principerna. Det står även att Stiftelsen skall ta fram nya konstruktioner och modeller i Stigs Carlssons anda.

En intressant sak jag observerat är att jag (Peter Bremen) nämns först och sedan Eric Ericson och därefter Ingvar Öhman och Bertil Alving. Resterande personer i Styrelsen nämns inte.

Som avslut på detta inlägg citerar jag Martin Dellstig, Styrelseledamot i SSC samt admin och Co-editor på CarlssonPlanet.

Tråden heter: Orto Akustiska principer
by Martin Dellstig Mon 14 Apr 2003, 19:52

Martin Dellstig skrev:Hej!

Borde det inte stå något beskrivande om de "orto akustiska" principerna på planeten?

Tycker att detta saknas som kapitel.
Fritt översatt borde det väl bli "rättljudande" men hur omsattes dessa principer i konstruktionsarbetet?

Undrar

Martin Dellstig

Jag instämmer. I CarlssonPlanets Nyhetsbrev 1 står det att Stiftelsen Stig Carlsson skall sprida de ortoakustiska principerna. Det är fortfarande inte gjort som jag ser det. Skulle det vara gjort, så skulle denna tråd inte finnas och inte heller trådarna rörande vad ortoakustiken innebär.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2012-12-23 04:16, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-23 03:21

hifikg skrev: ...Carlsson är nog ett starkt varumärke och ett gott renommé. Går man ut och frågar gemene man så tror jag rätt många associerar (Stig) Carlsson med högtalare, trots att inget nytt hänt på många år. Ungefär som att de flesta svenskar kopplar Ulf Andersson till... trots att han inte gör särskilt mycket väsen av sig numera, ehuru vid god vigör och mycket aktiv.

Kanske är det en åldersfråga också. Många av dagens ungdomar känner väl inte ens till Cerwin Vega längre. Hifi är ett sällsynt intresse hos de allra yngsta, även om det finns undantag.

Ok, du anser att Carlsson är ett starkt varumärke. Hur kommer det då sig att Larsen säljer betydligt mer än vad han någonsin gjort med Carlsson som varumärke? Är det på grund av att han snyltar på ordet ortoakustiskt? Han använder det ju inte ens i skrift.

Frågeställningen är ju trots allt, vad har ortoakustiskt för renommé på den öppna markaden om det skulle göras en marknadsundersökning? Mitt svar är att jag tror inte det har någon renommé alls.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-23 03:48

petersteindl skrev:...

Ok, du anser att Carlsson är ett starkt varumärke. Hur kommer det då sig att Larsen säljer betydligt mer än vad han någonsin gjort med Carlsson som varumärke? Är det på grund av att han snyltar på ordet ortoakustiskt? Han använder det ju inte ens i skrift.

Frågeställningen är ju trots allt, vad har ortoakustiskt för renommé på den öppna markaden om det skulle göras en marknadsundersökning? Mitt svar är att jag tror inte det har någon renommé alls.

Mvh
Peter

Nä, det anser jag inte att Larsen gör. Och jag tror att Larsen säljer bättre än Stig pga bättre marknadsföring och kanske smartare rådgivare, eller så är han smartare själv, särskilt ur marknadsföringsmässigt perspektiv. Larsen är mycket aktiv och jag ser honom på varje mässa jag besöker och han är alltid där personligen och presenterar sina alster. Det skapar förtroende. Han är dessutom trevlig att surra lite med när tillfälle ges. Stig hade jag nog aldrig nöjet att se på en mässa, knappt hans högtalare ens. Det jag minns av den marknadsföringen är en serie annonser (50-serien alltså).

Hur bra Larsen än säljer under namnet Larsen så tror jag (tror jag) att han skulle sålt ännu bättre med namnet Carlsson, allt annat lika. Åtminstone om det använts från början och det skett i en positiv anda från alla inblandade. Nu kanske det skulle förvirra mer än göra nytta, så den möjligheten är sannolikt överspelad.

Larsen hade kunnat använda Carlsson-namnet rak i ryggen och med högburet huvud då det var han som tillverkade 50-serien och därmed hade en hel del kunskap om hur Stig tänkte och därmed skulle haft mycket goda chanser att accepteras som en vidareutvecklare. Jag hade åtminstone inte protesterat eller blivit överraskad om så skett. Fast jag skulle nog alltid tycka att de gamla "äkta" Carlsson var lite finare ;-)

Ortoakustik tror jag inte gemene man har någon fundering på vad det är, så den som vill använda det begreppet får nog lära upp sina kunder från grunden och ägna (för) mycket tid åt att förklara det. Inte tror jag att benämningen OA är särskilt djupt rotad i folksjälen heller, knappt ens hos "normala" hifi-entusiaster, men det kan vara gränsfall. Själv kopplar jag OA till Carlsson reflexmässigt, men så är jag ingen normal entusiast. Jag e ju en OA-innehavare. Fast på mina högtalare står det förvisso inte OA, där är hela namnet utskrivet "Carlsson Ortho-Acoustic" om inte mina trötta ögon lurar mig från lyssningsposition.

Nu har jag slagit in sista julklappen. Dags att sova. God Natt.

Edit: Utan John Larsen hade jag kanske inte lysssnat på mina 52-or i kväll/natt. Han hjälpte mig över den livskris jag drabbades av när jag spelade sönder ett baselement i mina originalbestyckade 52-or. Han fick mig att renovera och uppgradera istället för att skrota, fusklaga eller dumpa iväg dem. Det är jag honom evigt tacksam för.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-23 04:20

hifikg skrev:
petersteindl skrev:...

Mvh
Peter

Nä, det anser jag inte att Larsen gör. Och jag tror att Larsen säljer bättre än Stig pga bättre marknadsföring och kanske smartare rådgivare, eller så är han smartare själv, särskilt ur marknadsföringsmässigt perspektiv. Larsen är mycket aktiv och jag ser honom på varje mässa jag besöker och han är alltid där personligen och presenterar sina alster. Det skapar förtroende. Han är dessutom trevlig att surra lite med när tillfälle ges. Stig hade jag nog aldrig nöjet att se på en mässa, knappt hans högtalare ens. Det jag minns av den marknadsföringen är en serie annonser (50-serien alltså).

Hur bra Larsen än säljer under namnet Larsen så tror jag (tror jag) att han skulle sålt ännu bättre med namnet Carlsson, allt annat lika. Åtminstone om det använts från början och det skett i en positiv anda från alla inblandade. Nu kanske det skulle förvirra mer än göra nytta, så den möjligheten är sannolikt överspelad.

Larsen hade kunnat använda Carlsson-namnet rak i ryggen och med högburet huvud då det var han som tillverkade 50-serien och därmed hade en hel del kunskap om hur Stig tänkte och därmed skulle haft mycket goda chanser att accepteras som en vidareutvecklare. Jag hade åtminstone inte protesterat eller blivit överraskad om så skett. Fast jag skulle nog alltid tycka att de gamla "äkta" Carlsson var lite finare ;-)

Ortoakustik tror jag inte gemene man har någon fundering på vad det är, så den som vill använda det begreppet får nog lära upp sina kunder från grunden och ägna (för) mycket tid åt att förklara det. Inte tror jag att benämningen OA är särskilt djupt rotad i folksjälen heller, knappt ens hos "normala" hifi-entusiaster, men det kan vara gränsfall. Själv kopplar jag OA till Carlsson reflexmässigt, men så är jag ingen normal entusiast. Jag e ju en OA-innehavare. Fast på mina högtalare står det förvisso inte OA, där är hela namnet utskrivet "Carlsson Ortho-Acoustic" om inte mina trötta ögon lurar mig från lyssningsposition.

Nu har jag slagit in sista julklappen. Dags att sova. God Natt.

Edit: Utan John Larsen hade jag kanske inte lysssnat på mina 52-or i kväll/natt. Han hjälpte mig över den livskris jag drabbades av när jag spelade sönder ett baselement i mina originalbestyckade 52-or. Han fick mig att renovera och uppgradera istället för att skrota, fusklaga eller dumpa iväg dem. Det är jag honom evigt tacksam för.

Hifikg, jag undrar om du verkligen förstått att det var John Larsen som marknadsförde och sålde Carlssonhögtalarna, det var inte Stig.

Situationen är sådan att den enda skillnaden är varumärket och högtalarna, allt annat är lika.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-23 04:30

Varför såldes de inte i större upplagor då? Var det John som marknadsförde dem hela tiden? Kanske lärde sig John något på vägen, för inte var det väl så att den hifi-intresserade allmänheten omgående föredrog det, då, okända märket Larsen och förkastade Carlsson?

Varför tog inte ni som startade SSC tag i marknadsföring och försäljning genast. Det kunde ha genererat mer pengar till stiftelsen, som därmed kunnat göra mer nytta. Som utomstående är det lätt att tro att det var svårt att samsas och enas i den där styrelsen, redan från start. Var det så?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-23 05:49

Hifikg, jag fixar till ditt inlägg lite :)

hifikg skrev:Fråga 1. Varför såldes de inte i större upplagor då?

Fråga 2. Var det John som marknadsförde dem hela tiden?

Hypotes. Kanske lärde sig John något på vägen,

Fråga 3.för inte var det väl så att den hifi-intresserade allmänheten omgående föredrog det, då, okända märket Larsen och förkastade Carlsson?

Fråga 4. Varför tog inte ni som startade SSC tag i marknadsföring och försäljning genast.

Svar på fråga 4 i form av påstående och hypotes. Det kunde ha genererat mer pengar till stiftelsen, som därmed kunnat göra mer nytta.

Iaktagande och hypotes från utomstående.Som utomstående är det lätt att tro att det var svårt att samsas och enas i den där styrelsen, redan från start.

Fråga 5. Var det så?

Äntligen börjar du ställa rätt frågor :) Jag överlämnar fråga 4. med varm hand till de som hade den uppgiften och ansvaret i Styrelsen, nämligen Ordföranden. Jag blev inte tilldelad den uppgiften. Jag har dock min bestämda uppfattning i frågan. Men du har ju facit på din fråga, nämligen, "Det kunde ha genererat mer pengar till stiftelsen, som därmed kunnat göra mer nytta."

Jag skall försöka ge korta svar på övriga frågor.

Fråga 1: Stig Carlsson the man hade taskigt renommé hos sina handlare. För gamla modeller att kunna säljas 10-15 år senare.

Fråga 2: John marknadsförde Carlsson från 1989 då Wilhelm Lilliehöök på firma LEAB flyttade till USA. Då var det ombyggnadssatser som John kunde tillhandahålla. Som du märker är det mycket ombyggnader. Det har sina sidor att hela tiden modifiera och bygga om. Från 1995/96. startade John Larsen nyproduktion av OA50.2 och OA-52.2. Richard Burden låg och lurade i vassen sedan 1995. 1997 dog Stig Carlsson. SSC övertog avtalet med John Larsen och John Larsen fortsatte med att tillverka, marknadsföra och sälja Carlsson fram till 2006? Jag minns inte så noga just deras uppbrott. Jag var egentligen inte involverad då.

Hypotes: Säkert.

Fråga 3: Jo, så var det. Inte nog med det, år 2008 på hösten var den stora globala krisen som lamslog mycket stor del av världen och speciellt Europa. Trots det kunde Larsen sälja mer Larsen än Carlsson då det var globalt högtryck 8)

Iaktagande och hypotes från utomstående: Vi hade omröstningar. Vi hade olika viljor, men WTF, omröstningen godtogs mig veterligen alltid.

Fråga 5: Nej, det var lätt i och med omröstning. Det blir mer info angående detta så småningom.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-23 11:43

Tack för svar :)
Genom att lägga ihop ett och ett från olika trådar så börjar jag ana att SSC och Larsen kanske inte var de bästa vänner. Vad kostade ett par nya 52-or sista året de nytillverkades? Funderar på om priset drog iväg till en nivå som gjorde högtalarna svårsålda. En ung man som nyligen besökte mitt lyssningsrum tyckte att 52-orna inte såg mycket ut för världen. Min fru reagerade på ett liknande sätt när jag baxade in mina fynd en mörk kväll. Fast katten accepterade dem snabbt. Högtalare säljer nog mycket på utseende och imponatoreffekt. Mina Zachry TM 200 såg nog i mångas ögon bättre ut. Fick en del andra tankar i huvudet också. Återkommer, men nu väntar barnbarnet, då blir hifi ganska betydelselöst :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-23 11:48

petersteindl skrev: SSC övertog avtalet med John Larsen och John Larsen fortsatte med att tillverka, marknadsföra och sälja Carlsson fram till 2006? Jag minns inte så noga just deras uppbrott.

Jag tror det sista engagemanget i Carlsson var tidigt 2007. I mars/april någongång så drog vi igång vårt samarbete. Det som skulle bli Larsen-högtalarna. Världspremiären var den 15:e september 2007.

John var lite förvånad över att det gick lättare att sälja Larsenhögtalare än att sälja Carlsson. Det kan vara så att L4 och L6 faktiskt motsvarade förväntningarna hos kunderna när det gäller ljud och formgivning bättre än OA-58 och OA-52.3

Jag tyckte mig kunna ana att han ångrade sig att han inte hade brytit upp med SSC mycket tidigare. Han fick dra ur dom nya modeller om det ens gick. När det gäller OA-60 så la SSC ner modellen men "glömde" berätta det för John. Jag visste att den skulle läggas ner redan innan John fick reda på det. Då var jag inte involverad i Larsenprojektet.

Det finns mycket att berätta om detta och kanske roligast så här i efterhand var Lars Bäcklunds koleriska brev till Hifi & Musik resp High Fidelity där han hotade med att stämma dom om de publicerade Larsens annonser. De där breven förpassades troligen snabbt till runda arkivet. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-23 12:50

hifikg skrev:Tack för svar :)
Genom att lägga ihop ett och ett från olika trådar så börjar jag ana att SSC och Larsen kanske inte var de bästa vänner. Vad kostade ett par nya 52-or sista året de nytillverkades? Funderar på om priset drog iväg till en nivå som gjorde högtalarna svårsålda. En ung man som nyligen besökte mitt lyssningsrum tyckte att 52-orna inte såg mycket ut för världen. Min fru reagerade på ett liknande sätt när jag baxade in mina fynd en mörk kväll. Fast katten accepterade dem snabbt. Högtalare säljer nog mycket på utseende och imponatoreffekt. Mina Zachry TM 200 såg nog i mångas ögon bättre ut. Fick en del andra tankar i huvudet också. Återkommer, men nu väntar barnbarnet, då blir hifi ganska betydelselöst :)

Vänner? Det handlar om att John Larsen har sitt livsuppehälle i att tillverka, marknadsföra och sälja högtalare. Det är alltså John Larsens profession.

Styrelsen har inte något livsuppehälle i styrelsearbete utan har sitt på det torra ändå. Det rör sig om hobbyverksamhet på ideell basis.

Den kombinationen bäddar inte för ett professionellt arbete från Styrelsens sida med ansvar gentemot sin avtalspartner och därför blev det ett mycket haltande engagemang från Styrelsens sida och speciellt från dem som hade tilldelats det ansvarsområdet. Det var egentligen bara Ingemar Olsson och jag som hade detta område som proffession.

Ingemar olsson var egentligen hela tiden emot högtalarbiten. Jag var inte tillsatt på den positionen. Det var Ingvar Öhmans ansvarsområde som han själv hade satt sig på. Sedan kan man ju tycka att Kapten på skutan skulle engagera sig för skutans ekonomiska förutsättningar.

Resultatet kan man se eftersom backspegel och facit är givet. Men inte ens det bådar till eftertanke.

Ta hand om barnbarnen :) Barnbarn är jätteroliga. Jag skall upp till syrran i Härnösand och får en rejäl dos av barnbarn :lol: :)

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati