XBL/XBL^2, hur bra är dessa tekniker?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MKronsell

XBL/XBL^2, hur bra är dessa tekniker?

Inläggav MKronsell » 2012-12-20 22:38

Är det mestadels hype eller har dessa motorer en fördel kring vanliga över och underhängda?

Hur presterar tekniken när det gäller dist?

Hur presterar systemet när det pressas förbi Xmax? Läste någonstans att dom överstyr hårdare än vanlig teknik?

Denna teknik används ju tämligen ofta på den där andra kontinenten när det gäller subwoffrar av högre kvalitet (enligt amerikanarna) och är rätt vanlig på element med lång slaglängd.

Men, om man som jag tänkt använda 4-6 element med 0,6L pumpförmåga, hur presterar dom på normal nivå distmässigt?
Alltså om man skulle hålla sig under halva Xmax? Vanliga billiga och gångbara element här på forat har ca halva slaglängden generellt sätt, och om man skulle hålla sig inom denna "gräns", presterar XBL bättre eller sämre?

Elementet jag ska använda mig av är CSS SDX10 med XBL^2 och 18,4mm xmax.

Denna frågeställning är dock lite genrell kring tekniken, har inget speciellt element i åtanke.

Tjaa, den viktigaste frågan är väl hur elementen presterar under normala förhållanden, kort slaglängd och även hur dom presterar då man pressar dom hårt och även kanske förbi Xmax.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-12-21 07:11

Användarvisningsbild
MKronsell

Inläggav MKronsell » 2012-12-23 03:24

jag har läst dom papprena sen lääänge..

Båda som skrivit dom har vinst intresse i det..
är det verkligen ingen här på foramt som jag kan lita mer på än ägaren av ett av företagen som använder tekniken....?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2012-12-23 14:08

Jag har 5 element som anvander tekniken. Shiva-X (gen1), 2x Tempest-X (gen1), 2x MaelstromX (gen2).

Det later bra. Jag har inget annat att jamfora med dock.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-26 22:24

Fackamato skrev:Jag har 5 element som anvander tekniken. Shiva-X (gen1), 2x Tempest-X (gen1), 2x MaelstromX (gen2).

Det later bra. Jag har inget annat att jamfora med dock.

Kan intyga att mina Tempest X2 gen2 också låter mycket bra.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2012-12-27 14:38

Frågan är ju svår att svara på eftersom motorn inte ensam styr prestanda. Den bildar ju en helhet tillsammans med övriga delar i elementet. Att endast jämföra 2 olika motorer vette tusan hur det skulle gå till, men följande är vad jag har att bidra med:

1. Den gode Isidor mätte för länge sedan på en 18" som jag tror hade en äldre version av XBL. Han verkade rätt imponerad av prestandan.

2. Nyare versioner av denna 18" bas har inget att hämta mot LMS5400 gällande låg dist vid starkare ljudtryck. Mätningar jag sett visar på rätt stora skillnader. Men priset skiljde ju rätt mycket också.

Återgå till DIY-forum