____________________________________________________________________________________________________________
Intresseförfrågan:
Jag tänkte försöka kolla om det finns något intresse för dessa element. Det finns inget bindande i denna intresseförfrågan. Planen är att bygga en prototyp som mäter som vi vill att den ska, jag har diskuterat med Josh Ricci som driver data-bass.com och han kommer att agera som en oberoende testare av elementet när det väl är byggt. Baserat på önskemål i tråden så sätter vi sikte på ett element som får ett Q i låda på 0,4 vid 120 liter, och med fb vid de låga 30Hz. Första prototypen är nu byggd och ser ut som följande:

Motorn till prototypen kommer byggas på en motor lik den som sitter på UXL-18, en överhängd motor med dubbla kortslutningsringar och lite andra godsaker.
Ledord för konstruktionen är låg distorsion, låga toleranser, inga mekaniska oljud och bra pris.
Preliminärt pris är oklart ännu, det beror på en himla massa faktorer men taket är satt till 400CAD. Med allra största säkerhet blir priset lägre än så, och med ett ökat antal element öppnas det också upp för ytterligare lägre pris. Om det hela skulle utveckla sig positivt och gå över i skarpt läge så gör vi en rejäl insats i att samordna frakt för att hålla ner priset.
För dom som känner sig sugna på nya baslådor men känner sig osäkra eller saknar möjlighet att bygga själva så funderar jag på att erbjuda "flat-packs" om det finns intresse, alltså en byggsats i delar som man lätt kan montera ihop hemma även om man saknar verktyg. Trälim och några tvingar är allt som kommer behövas. Dessa blir i så fall gjorda i CNC-fräs och kommer säljas till självkostnadspris.
Söndag 17 november:
Insamling startar för att bekosta testning av ett eller flera prototypelement. Folk verkar vara eniga i att 200kr är rimligt, men om någon känner att det är för mycket så är det fritt att bidra med vad man själv känner är lagom.
Jag har satt upp ett konto specifikt för denna insamling, kontonumret är:
8169-5,934 630 342-4 och det är ett Swedbank-konto. Jag vill att alla som är med och sponsrar lägger till sitt nick vid överföringen så att jag har lite koll på var pengarna kommer ifrån, samt vilka som ska ha tillbaka om allt faller pladask.
Jag skickar även mina personuppgifter till Alexi i enlighet med Faktiskt.se policy.