Richard skrev:Det finns inga fria luncher.
Du har rätt i att med aktiv korrigering kan du göra en massa saker, frisera frekvensgången i en låda som egentligen är för liten för elementet tex. Men, priset är alltid en försämring på många andra parametrar jämfört om du gjort rätt från början, dvs använt ett basreflexelement i en basreflexlåda med rätt storlek från början.
Då slipper det eldas för kråkorna och grupplöptid, frekvensgång och distorsion blir optimalt låga. Inos subbasar är väl skolexempel hur det bör göras.
Hometheatre shacks mätningar på över 40 subwoofrar visar att nästan alla är kompromisser med avseende på lådvolym.
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... z2Fx4AB11b Ett undantag är svs som har korrekta lådvolymer och därför mäter bättre än subwoofrar med mindre lådor men egentligen betydligt bättre element.
Men visst är det kul med aktiva filter, och alla kan ju inte ha två mastodontlådor ståendes i vardagsrummet. Grejen är du KAN pressa ner en sluten låda med aktiv LT fast lådan är alldeles för liten för elementet. Priset är alltid sämre ljudkvalitet än det som vore optimalt.
Men snälla Richard. Att du behöver fler slutna basar för att nå samma ljudtryck med samma mängd dist jämfört med portade vid portens verkningsområde är ju självklart, det har vi ju redan gått genom. Det gäller dessutom OAVSETT om du använder EQ eller inte. Maximala ljudtrycket som en bas kan ge vid en given frekvens ändras inte för att du använder LT.
Det jag pratar om resultatet och det finns inte någon aspekt av ljudet som blir sämre med slutna lådor med EQ jämfört med portade. Slutna lådor i korrekta mängder(vilket blir sidådär 2-3ggr fler än portade) har LÄGRE grupplöptid, lägre undre gränsfrekvens samt att de har lägre dist över och under den portades avstämning.
Det finns ingen nackdel förutom att du behöver fler.
Och jag har ALDRIG sagt att man bör bygga lådorna för små och kompensera med EQ. Det är så att oavsett hur stora du bygger slutna lådor så måste du alltid kompensera med EQ/LT för att nå ett perfekt resultat. Slutna lådor faller nämligen alltid för tidigt om man vill nå infra toner.
Ta mina egna basar tex. De är på 130l nettovolym och just nu så lyfter jag ca 10dB vid 10Hz mha LT.
När jag simulerade dessa så visade Basta att jag skulle vinna ca 2dB vid 10Hz om jag gjorde lådorna dubbelt så stora. Inte f*n tänkte jag ha nästan 300liter yttervolym på mina basar och jag hade ändå fått använda LT på ca 8dB vid 10Hz.
Så visst gjorde jag en kompromiss, men jag skulle aldrig påstå att de är i för små lådor för det. Det viktiga är att det inre trycket aldrig blir för högt. Dvs när luftfjädern blir såpass stor att disten ökar lavinartat så har du för små lådor. Restan kan du kompensera för med LT och fler basar,
Hoppas du förstår nu vad det är jag och Magnus försöker säga. Slutna lådor är ingen kompromiss på något plan utan tvärtom det är den "bästa" vägen du kan gå, men också den dyrare.
ps.
Vad gäller inos portade lådor så är dessa fantastiska. De har näst intill inga av de nackdelar som man normalt kan associera med portade lådor. Eller rättare sagt de är såpass små att de inte märks. Stort kudos till ingvar där.
Jag tror dock inte att varken du, jag, eller TS kan designa och bygga lika bra portade lådor så därför rekommenderar jag slutna. Du "vet" med större säkerhet att resultatet kommer bli bra.
ds.