Moderator: Redaktörer
Pinnick skrev:är inte sån 3,5 mm optisk till minidisc spelare t.ex. som man kan koppla med både elektrisk och optisk i samma utgång eller ingång.
bosco skrev:Förövrigt så kunde jag inte förlika mig med kortets dåliga uppsampling till 48kHz.
Pinnick skrev:hörs upp/nedsamplingen nämnvärt ?
Johan_Lindroos skrev:Jag håller på och fixar och donar med ett ljudkort "Soundblaster Live! Value".
Det ska ha en digital utgång i form av ett 3,5 mmm minijack.
Vad som helt häpnadsväckande inte står i manualen är om det är
optisk SPDIF eller elektrisk SPDIF !!!
Det står bara så här i manualen "DIGITAL OUT (SPDIF digital output) via stereo jack on rear bracket".
Jag har provat med elektrisk koax digitalkabel men inget ljud än. Var och köpte en optisk sladd med 3,5 mm plugg, men inget ljud än efter några minuters fibblande.
Vet någon vilken sorts SPDIF det är, optisk eller elektrisk?
n3mmr skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag håller på och fixar och donar med ett ljudkort "Soundblaster Live! Value".
Det ska ha en digital utgång i form av ett 3,5 mmm minijack.
Vad som helt häpnadsväckande inte står i manualen är om det är
optisk SPDIF eller elektrisk SPDIF !!!
Det står bara så här i manualen "DIGITAL OUT (SPDIF digital output) via stereo jack on rear bracket".
Jag har provat med elektrisk koax digitalkabel men inget ljud än. Var och köpte en optisk sladd med 3,5 mm plugg, men inget ljud än efter några minuters fibblande.
Vet någon vilken sorts SPDIF det är, optisk eller elektrisk?
Det enda standardkoppling som jag vet finns med S/PDIF i ett 3.5 mm uttag är en optisk anslutning.
Avsikten är att ett uttag kan dubbeljobba som analog linje resp digital optisk S/PDIF. det sparar plats!
Svante skrev:Pinnick skrev:hörs upp/nedsamplingen nämnvärt ?
Vet inte, men hela idén att sampla om 44100 till 48000 är ju bara dum. Värre är det på ingången, insignalen D/A-omvandlas, går via en analog mixer, och A/D-omvandlas sedan. Med överstyrningsrisk som följd.![]()
CJNE skrev:På tal om S/PDIF, om ljudkortet har en korrekt (enligt specen)
implementation och man använder en kabel som också upfyller
kraven, kan man då vara helt säker på att data't anländer till
mottagarsidan helt utan förluster (jitter)?
Om svaret är ja (som jag tror) kan man utgå från att ljudkort i
allmänhet har en korrekt implementation av S/PDIF?
CJNE skrev:På tal om S/PDIF, om ljudkortet har en korrekt (enligt specen)
implementation och man använder en kabel som också upfyller
kraven, kan man då vara helt säker på att data't anländer till
mottagarsidan helt utan förluster (jitter)?
Om svaret är ja (som jag tror) kan man utgå från att ljudkort i
allmänhet har en korrekt implementation av S/PDIF?
n3mmr skrev:
I flera fall krävs det att man kan använda ASIO-drivers för att en applikation ska komma tillräckligt nära kortet för att få den ursprungliga strömmen eller få leverera strömmen direkt ut.
Windows verkar ha en hel del fuffens för sig kring omsampling.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Mazda200, skrotnisse, Ted_B och 8 gäster