Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Naqref skrev:...Jag har därmed inte krävt att LTS återupprättar sitt renommé. Det väljer LTS medlemmar att göra om de vill. Om de inte vill det så är det upp till dom också. Enkelt som paj.
hifikg skrev:Naqref skrev:...Jag har därmed inte krävt att LTS återupprättar sitt renommé. Det väljer LTS medlemmar att göra om de vill. Om de inte vill det så är det upp till dom också. Enkelt som paj.
Som medlem och läsare av MoLT tycker jag tvärtom.
Svante skrev:Jag tycker att Naqref som LTS-medlem skulle göra ett test av en INO-högtalare. Eller varför inte OA5-MMX? LTS har ju haft artiklar av medlemmar som har testat apparater förr. För prydlighets skull bör Ingvar få kommentera - i numret efter.
hifikg skrev:MagnusÖstberg skrev:
Du har kanske missat att jag var ordförande 2006-2008
Nej. Och det gör mig inte mindre förvånad över hur du uttrycker dig. Nu vet inte jag varför du slutade, men kanske kan orsaken till det förklara ditt inlägg. Vad vet jag.
Naqref skrev:hifikg skrev:Naqref skrev:...Jag har därmed inte krävt att LTS återupprättar sitt renommé. Det väljer LTS medlemmar att göra om de vill. Om de inte vill det så är det upp till dom också. Enkelt som paj.
Som medlem och läsare av MoLT tycker jag tvärtom.
![]()
![]()
![]()
Du tycker att jag har krävt något? Eller du anser att det inte är upp till medlemmarna att besluta om de vill återupprätta ett förtroende?
Drakir skrev:pLudio skrev:Drakir skrev:Gällande ino, så har väl bigscreen testat pi60?
En recension är inte ett test.
Okej. Vad byggs en recension på och vad är det som är cementerat för att få kallas ett test?
MagnusÖstberg skrev:hifikg skrev:MagnusÖstberg skrev:
Nej. Och det gör mig inte mindre förvånad över hur du uttrycker dig. Nu vet inte jag varför du slutade, men kanske kan orsaken till det förklara ditt inlägg. Vad vet jag.
Man gör inget bra arbete i en styrelse om man sitter för länge, 4 år var rätt lagom. Det är mycket arbete som utförs, mycket mer än man kan ana.
hifikg skrev:MagnusÖstberg skrev:hifikg skrev:MagnusÖstberg skrev:
Man gör inget bra arbete i en styrelse om man sitter för länge, 4 år var rätt lagom. Det är mycket arbete som utförs, mycket mer än man kan ana.
Det kan vara klokt tänkt, men hur förklarar det tanken på testförbud och stämningar?
Drakir skrev:pLudio skrev:Drakir skrev:Gällande ino, så har väl bigscreen testat pi60?
En recension är inte ett test.
Okej. Vad byggs en recension på och vad är det som är cementerat för att få kallas ett test?
hifikg skrev:MagnusÖstberg skrev:hifikg skrev:MagnusÖstberg skrev:
Det kan vara klokt tänkt, men hur förklarar det tanken på testförbud och stämningar?
MagnusÖstberg skrev:...Jag skulle inte tillåta test av mina produkter under andra premisser än de jag redan redovisat. That's all!
hifikg skrev:MagnusÖstberg skrev:...Jag skulle inte tillåta test av mina produkter under andra premisser än de jag redan redovisat. That's all!
Hur skulle du kunna hindra ett test? Om dina produkter finns ute på marknaden alltså.
phloam skrev:Jag förstår inte, om inte LTS kan testa INO av olika anledningar så borde de väl avstå från att testa högtalare öht?
hifikg skrev:Så länge MoLT skriver vad testarna tycker, även om det retar gallfeber på en och annan konstruktör så kommer jag fortsätta betala för tidningen, dvs vara medlem i LTS. Så det så.
Svante skrev:En allmän reflexion:
Är det inte så att det är mycket svårare att vara kritisk till en produkt i ett test? Om man kritiserar någon så kan man ge sig på att man får kritik tillbaka. Och man måste vara nästan övermänskligt perfekt om man inte kan kritiseras alls.
Som testare kan man tänka på åtminstone tre sätt:
1. Man kan ge alla positiva omdömen. Man får då lätt att låna prylar, och man får lätt att sälja annonser som man kan publicera tillsammans med testerna. Tillverkarna använder tidningen som "medalj" ("bäst i test") och gör på så sätt reklam för testaren. Den enda som förlorar på detta är konsumenten som får köpa både tidning och produkt.
2. Man testar mycket och publicerar bara om det som är bra. Som testare gör man då en massa arbete som aldrig syns och konsumenten kan egentligen inte veta om testaren egentligen är en "1:a". Konsumenten hjälps i viss mån att välja bra produkter, dock.
3. Man testar det man tycker verkar intressant och publicerar allt, precis så som testerna utfaller. Detta är mycket svårare, man måste kunna försvara sina testmetoder på ett helt annat sätt, eftersom de garanterat kommer att kritiseras av de som får negativ kritik. Konsumenten hjälps maximalt, men testarna får och tar ett stort ansvar och får en jobbig tillvaro.
Det aktuella testet är en 3:a.
Det är svårt sånt här. Man förstår varför en majoritet av de vinstdrivande tidningarna hamnar i 1:an. Enligt Ingvar valde MoLt 2:an under en längre tid.
Svante skrev:Det är väl bara Stereophile som har lyckats göra en 3:a och avgå med hedern i behåll?
Svante skrev:Eller det kanske finns fler som jag inte känner till. Kan det vara så att tidningen måste ha en ganska stor upplaga och ha en status som stor och omutbar institution som man inte bråkar med?
MagnusÖstberg skrev:- delge tillverkaren artikeln i god tid för genomläsning
MagnusÖstberg skrev:- möjlighet för tillverkaren att kommentera i samma nummer
MagnusÖstberg skrev:- inte blanda in konkurrenter/egna produkter i testet
MagnusÖstberg skrev:- inte ha reklamtext för en produkt som konstruktören anser är deras egna skriven på ett sätt som gör att den framstår som fantastisk utan att den blivit kritiskt granskad.
MagnusÖstberg skrev:- inte vara så lierad med SSC som föreningen är idag utan vara oantastligt objektiva
MagnusÖstberg skrev:hifikg skrev:Så länge MoLT skriver vad testarna tycker, även om det retar gallfeber på en och annan konstruktör så kommer jag fortsätta betala för tidningen, dvs vara medlem i LTS. Så det så.
Låter klokt, men också som att du inte förstår problemet som jag åtminstone har sett här.
Kan ha en del med bakgrundsinformation som inte är så tydlig för alla. Det är den som får det att se illa ut för mig.
Vill LTS numera visa upp testresultat de funnit vara sämre än förväntat (till skillnad från tidigare policy) bör deras rutiner innefatta:
- delge tillverkaren artikeln i god tid för genomläsning
- möjlighet för tillverkaren att kommentera i samma nummer
- inte blanda in konkurrenter/egna produkter i testet
- inte ha reklamtext för en produkt som konstruktören anser är deras egna skriven på ett sätt som gör att den framstår som fantastisk utan att den blivit kritiskt granskad.
- inte vara så lierad med SSC som föreningen är idag utan vara oantastligt objektiva
Då kan de få mitt förtroende tillbaka, det var den grundstenen som gjorde att jag blev medlem. En bred förening med fantastisk verksamhet, grymma artiklar och tester på produkter som kunde vara intressanta för medlemmarna att utvärdera själva. En förening som samlade den breda skaran teknik- och musikintresserade med den gemensamma målsättningen ökat välljud.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster