brummande 208

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olof

brummande 208

Inläggav olof » 2005-08-28 15:36

Hoj!
Jag sålde en av mina 208or i veckan. När den lämnade mitt hem var den fullt fungerande och när den nye ägaren startade upp den så brummade den, tydligen inte jättehögt men fullt hörbart från lyssningsposition. Jag har nu tagit tillbaka förstärkaren då jag förstår att killen som köpte den inte var helt nöjd med affären.

Till frågan då, vad kan ha hänt under 30mil och 4 lyft?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-08-28 15:40

Det kan ha med nätspänningen att göra. Vissa transformatorer är känsliga för störningar. Var det ett mekaniskt brum från själva förstärkarlådan, eller hördes det genom högtalarna?

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2005-08-28 16:04

Det skulle tydligen även låta i högtalarna om jag förstod det rätt.
Visserligen hade ju det du föreslår varit en både trevlig och rimlig förklaring
Senast redigerad av olof 2005-08-28 16:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-08-28 16:09

olof skrev:Det skulle tydligen även låta i högtalarna

Brummar den hemma hos dig :?:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2005-08-28 16:13

Nja det är så här att jag är själv bosatt i lund men 208 lämnades av i växjö där min föräldrar bor så jag har inte haft möjlighet att lyssna på den själv sen den kom tillbaka. Men i de tre tidigare lägenheterna jag spelat har det inte varit något problem. Snarare tvärt om, den har varit otroligt tyst.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2005-08-28 16:20

Det brummar inte från själva lådan utan ljudet kommer från högtalarna och det är ett lågfrekvent ljud som lägger sig i bakgrunden ävn när man spelar musik

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-28 17:33

låter som jordbrum
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2005-08-28 17:45

ja det skulle man kunna tänka sig, men vad kan det innebära mer konkret. Är det en lödning som pajat eller har jag tappat en sladd nånstans eller håller trafon på att dö?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-28 17:51

olof skrev:ja det skulle man kunna tänka sig, men vad kan det innebära mer konkret. Är det en lödning som pajat eller har jag tappat en sladd nånstans eller håller trafon på att dö?
Tror det snarare är andra delar i hans anlägg som bidrar med brummet. Har han TV:n eller videon (som kan vara anslutna till ett centralantenuttag) ansluten till försteget kan brum bildas den vägen. Så var det här och jag köpte en skilje-traffo på ELFA för hundringen, nu är det knäpptyst.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-28 18:23

Rydberg skrev:
olof skrev:ja det skulle man kunna tänka sig, men vad kan det innebära mer konkret. Är det en lödning som pajat eller har jag tappat en sladd nånstans eller håller trafon på att dö?
Tror det snarare är andra delar i hans anlägg som bidrar med brummet. Har han TV:n eller videon (som kan vara anslutna till ett centralantenuttag) ansluten till försteget kan brum bildas den vägen. Så var det här och jag köpte en skilje-traffo på ELFA för hundringen, nu är det knäpptyst.

En skiljetrafo? Ge mig ett art.nr är du snäll? Jag hittade inget sådant, men vore intressant att använda!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-28 18:40

Ja skiljetraffo till antennen alltså 8)

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=8887.htm

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-28 18:44

Jag använder en sådan både till radion och tvn, mest för säkerhets skull. Positivt är iaf att jag inte märkt några negativa inverkningar på bild etc. av dom.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2005-08-28 22:47

Det var jag som köpte olofs förstärkare, 208´an var inkopplad till en denon 3805, sedan bara högtalarkablar till mina pi60. Uttaget som jag kopplat förstärkaren till är ett 16ampers uttag som är draget från min central enbart för detta ändamål, ingen annan utrustning är kopplat till uttaget.

Jag testade att byta nätsladd, lågninvåsladd och provade också andra uttag med samma resultat, jag har även en 218 som jag testade att koppla in och den var knäpptyst.

Så fort jag slog på 208´an kom brummet, men det var inga vibrationer i steget utan endast som brumljud i högtalarna.

Christer

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-29 10:22

Tengil skrev:Det var jag som köpte olofs förstärkare, 208´an var inkopplad till en denon 3805, sedan bara högtalarkablar till mina pi60. Uttaget som jag kopplat förstärkaren till är ett 16ampers uttag som är draget från min central enbart för detta ändamål, ingen annan utrustning är kopplat till uttaget.

Jag testade att byta nätsladd, lågninvåsladd och provade också andra uttag med samma resultat, jag har även en 218 som jag testade att koppla in och den var knäpptyst.

Så fort jag slog på 208´an kom brummet, men det var inga vibrationer i steget utan endast som brumljud i högtalarna.

Christer

Jag antar att det var obalanserad anslutning.

Den fuskbalanserade kabel som IÖ och undertecknad talat om tillsammans på annan plats härstädes borde ha fixat det hela.

Är 208-an fortfarande till salu?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2005-08-29 14:18

Den fuskbalanserade kabel

Hur ska den kopplas? Som en vanlig "semibalanserad" kabel eller?
Eftersom du säger att denna sladd hjälper är det så att mer än jag råkat ut för brummande 208

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-29 15:02

Tengil> Och Denon 3805 var inte ansluten till videon eller TV:n via lågnivå?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-08-29 15:08

Kan nämna att jag kopplat massor fram och tebax hemma utan brum men när jag skulle koppla in slutsteg till min Denon AVR-1803 så brummade det rejält. Med tre olika steg faktiskt.3805 är väl precis som 1803 ojordad vilket kan antyda att brummet åtminstone inte kommer in via nätjorden...

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2005-08-29 15:22

Jag håller på att bygga upp en ny hemmabio, så 3805 har bara lågnivån från 208 inkopplad plus lågnivå"cd" från 668 till 3805. Därefter har jag kopplat 668 till min plasma genom komponent. 218 steget vilar till mina Y2 anländer, jag håller på att montera A2 or för glatta livet.

Men om det är 3805 som generar brum, så borde väl 218 också leverera brum, jag testade ju att byta till den och då blev det tyst. Eller är 218 internjordad på något annat sätt?

Christer

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-29 16:16

olof skrev:
Den fuskbalanserade kabel

Hur ska den kopplas? Som en vanlig "semibalanserad" kabel eller?
Eftersom du säger att denna sladd hjälper är det så att mer än jag råkat ut för brummande 208

A: Använd den balanserade ingången på 208-an
Använd normal koaxial obalanserad kabel, en per kanal, plus en extra jordledning. Den extra jordledningen kan vara ganska klen, men ska vara en hel del längre än koaxarna.

B: Anslut koaxen som vanligt till utgången på signalkällan.
Anslut centerledaren till '+', pinne 2, på XLRen vid NADen.
Anslut skärmen till '-', pinne 3, på XLRen vid NADen.
Anslut den extra jordledningen till antingen chassiet eller utgångens skärm vid signalkällan. tvinna de två kanalernas koaxar om varandra. linda den extra jordledningen runt de tvinnade koaxarna, kanske 2-3 varv / dm, fram till NADen.
Anslut den extra jordledningen till båda XLR-jordarna, pinne nr 1, i NADen.
Sätt NADens omkopplare till "balanced"
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2005-08-29 16:32

Anslut koaxen som vanligt till utgången på signalkällan.
Anslut den extra jordledningen till antingen chassiet eller utgångens skärm vid signalkällan. tvinna de två kanalernas koaxar om varandra. linda den extra jordledningen runt de tvinnade koaxarna, kanske 2-3 varv / dm, fram till NADen.

8O :lol:
Den skulle man ta patent på.
Om jag nu lämnar in den till en verkstad, kommer man ändra på något så den faktiskt funkar utan att göra ovanstående eller kommer problemet att kvarstå

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-29 17:28

olof skrev:
Anslut koaxen som vanligt till utgången på signalkällan.

8O :lol:
Den skulle man ta patent på.
Om jag nu lämnar in den till en verkstad, kommer man ändra på något så den faktiskt funkar utan att göra ovanstående eller kommer problemet att kvarstå
ere nå fel pån så kanske ovanstående hjälper, kanske inte. Och i varje enskilt fall kanske det hjälper eller ej. Detta är en bra metod att koppla, om man inte kan göra större ingrepp, mekaniskt, i signalkällan.

Det är inte patentvärdigt. Det är en "impedansbalanserad" generator, utan själva balanseringen. Öh, humm, eller nåt... :-)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-29 17:41

Ett tips man bör testa är att vända nätsladdskontakten ett halvt varv i uttaget. Det har iaf för mig gett en massa troll i systemet med brum och annat. Värt ett försök iaf.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2005-08-30 17:09

problemet är nu löst som tur väl är och det kostade ynka 150kr.
Det visade sig vara....ingenting!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-30 17:15

olof skrev:problemet är nu löst som tur väl är och det kostade ynka 150kr.
Det visade sig vara....ingenting!

Hur vet du det? Vad var det som kostade?

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2005-08-30 19:55

sökningen på verkstaden. Fick tillbaka den idag

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-30 21:13

olof skrev:sökningen på verkstaden. Fick tillbaka den idag

Då var det antagligen så att om killen valt en annan inkoppling hade det brummat mindre, kanske inget alls. Äkta balanserad (alltså impedansbalanserad) eller den där fuskgrejen.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2005-09-07 00:25

n3mmr skrev:
Är 208-an fortfarande till salu?

Ja :D

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2005-09-10 20:30

Det är inget fel på olofs förstärkare så om någon är spekulant på den kan han vara det helt bekymmerslös :D

Felet visade sig vara en antennkabel till parabolen som jag hade i ett annat rum. jag upptäckte detta efter att jag inhandlat och kopplat upp min andra 208 :oops:

Christer

Återgå till Teknikforum