Moderator: Redaktörer
Tror det snarare är andra delar i hans anlägg som bidrar med brummet. Har han TV:n eller videon (som kan vara anslutna till ett centralantenuttag) ansluten till försteget kan brum bildas den vägen. Så var det här och jag köpte en skilje-traffo på ELFA för hundringen, nu är det knäpptyst.olof skrev:ja det skulle man kunna tänka sig, men vad kan det innebära mer konkret. Är det en lödning som pajat eller har jag tappat en sladd nånstans eller håller trafon på att dö?
Rydberg skrev:Tror det snarare är andra delar i hans anlägg som bidrar med brummet. Har han TV:n eller videon (som kan vara anslutna till ett centralantenuttag) ansluten till försteget kan brum bildas den vägen. Så var det här och jag köpte en skilje-traffo på ELFA för hundringen, nu är det knäpptyst.olof skrev:ja det skulle man kunna tänka sig, men vad kan det innebära mer konkret. Är det en lödning som pajat eller har jag tappat en sladd nånstans eller håller trafon på att dö?
Tengil skrev:Det var jag som köpte olofs förstärkare, 208´an var inkopplad till en denon 3805, sedan bara högtalarkablar till mina pi60. Uttaget som jag kopplat förstärkaren till är ett 16ampers uttag som är draget från min central enbart för detta ändamål, ingen annan utrustning är kopplat till uttaget.
Jag testade att byta nätsladd, lågninvåsladd och provade också andra uttag med samma resultat, jag har även en 218 som jag testade att koppla in och den var knäpptyst.
Så fort jag slog på 208´an kom brummet, men det var inga vibrationer i steget utan endast som brumljud i högtalarna.
Christer
olof skrev:Den fuskbalanserade kabel
Hur ska den kopplas? Som en vanlig "semibalanserad" kabel eller?
Eftersom du säger att denna sladd hjälper är det så att mer än jag råkat ut för brummande 208
Anslut koaxen som vanligt till utgången på signalkällan.
Anslut centerledaren till '+', pinne 2, på XLRen vid NADen.
Anslut skärmen till '-', pinne 3, på XLRen vid NADen.
Anslut den extra jordledningen till antingen chassiet eller utgångens skärm vid signalkällan. tvinna de två kanalernas koaxar om varandra. linda den extra jordledningen runt de tvinnade koaxarna, kanske 2-3 varv / dm, fram till NADen.
Anslut den extra jordledningen till båda XLR-jordarna, pinne nr 1, i NADen.
Sätt NADens omkopplare till "balanced"
ere nå fel pån så kanske ovanstående hjälper, kanske inte. Och i varje enskilt fall kanske det hjälper eller ej. Detta är en bra metod att koppla, om man inte kan göra större ingrepp, mekaniskt, i signalkällan.olof skrev:Anslut koaxen som vanligt till utgången på signalkällan.
Anslut centerledaren till '+', pinne 2, på XLRen vid NADen.
Anslut skärmen till '-', pinne 3, på XLRen vid NADen.
Anslut den extra jordledningen till antingen chassiet eller utgångens skärm vid signalkällan. tvinna de två kanalernas koaxar om varandra. linda den extra jordledningen runt de tvinnade koaxarna, kanske 2-3 varv / dm, fram till NADen.
Anslut den extra jordledningen till båda XLR-jordarna, pinne nr 1, i NADen.
Sätt NADens omkopplare till "balanced"
![]()
![]()
Den skulle man ta patent på.
Om jag nu lämnar in den till en verkstad, kommer man ändra på något så den faktiskt funkar utan att göra ovanstående eller kommer problemet att kvarstå
olof skrev:problemet är nu löst som tur väl är och det kostade ynka 150kr.
Det visade sig vara....ingenting!
olof skrev:sökningen på verkstaden. Fick tillbaka den idag
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 19 gäster