En klar förbättring...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-26 13:25

Richard skrev:
bensnake skrev:
adzer skrev:
bensnake skrev:Är det inte meningen att spikes ska användas på betonggolv klätt med tjocka heltäckningsmattor?

On topic; kul att du är nöjd, el Julio. :)

Ja eller iaf väldigt tjocka heltäckningsmattor. Tänk dig varianten med 15cm långa hår. Då ramlar högtalare utan spikes.

Sen fick någon för sig att man kunde sälja mer högtalare om man hypade spikes som ljudförbättrande.

För mig känns det helt obegripligt att ställa en högtalare på spikes på parkettgolv. Ännu obegripligare blir det om spikarna ställs på mynt (annat än som golvskydd, då...). Vad är det man vill uppnå? Golvresonanser?

Återigen; el Julios upplevelser är oomkullrunkeliga. Upplever han det bättre, så är det bättre. För honom. Jag mår fysiskt illa av spikes under högtalare. Tycker att hela ljudbilden blir knas.

Man vill uppnå en tydligare ljudbild, det går utmärkt med spikes på parkettgolv. Det blir en förbättring likadan som på betonggolv.

Mina erfarenheter säger emellertid tvärtom; ljudbilden blir mer spretig, punktformigheten mer diffus.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-12-26 13:35

adzer skrev:
bensnake skrev:För mig känns det helt obegripligt att ställa en högtalare på spikes på parkettgolv. Ännu obegripligare blir det om spikarna ställs på mynt (annat än som golvskydd, då...). Vad är det man vill uppnå? Golvresonanser?

Återigen; el Julios upplevelser är oomkullrunkeliga. Upplever han det bättre, så är det bättre. För honom. Jag mår fysiskt illa av spikes under högtalare. Tycker att hela ljudbilden blir knas.

Ja spikes ger ju mer golvresonanser jämfört med mjuka fötter, men om man har en tjock heltäckningsmatta så kanske man endast vill uppnå att högtalarna inte ramlar. Det är ju inte en speciellt konstig önskan kan jag tycka.

Självklart upplever han det som bättre så är det bättre för honom. Inget att diskutera.
Dessutom så vet vi ju inte riktigt hur dessa fötter fungerar. Det verkar ju inte vara traditionella spikes iaf.

I princip skiljer sig inte soundcare från andra spikes. Möjligt att tennet i foten kan påverka något men funktionen blir detsamma som för alla andra spikes.

Frågan om spikes är ju väl behandlad hör på Faktiskt. Min egen bild av hela frågan är nog närmast identiskt som den IÖ har.

Spikes påverkar resonanserna i högtalarlådan. Under vissa förhållanden kan dessa resonanser hjälpa till att definiera basen. Detta bör kunna vara till hjälp om man har problem med förhöjd bas på grund av akustiken. Alltså en bumlig bas. Rumsakustiken kan under vissa förhållanden höja nivån kring vissa basfrekvenser.

Men höjningen gäller ju inte basens övertoner. Så tror jag det blir.

Spikes ger ju mera resonanser som kan ses som tillagda övertoner. Vilket alltså kan hjälpa till att definiera basområdet.

Det är min slutsats efter att ha följt frågan här på Faktiskt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-26 13:35

Richard skrev:
adzer skrev:
Ja spikes ger ju mer golvresonanser jämfört med mjuka fötter, men om man har en tjock heltäckningsmatta så kanske man endast vill uppnå att högtalarna inte ramlar. .

Om det nu är så att det handlar om golvresonanser att det låter renare, tydligare och bättre med spikes, Varför blir förbättringen med spikes lika stor på betonggolv ?*

* betonggolvet sjunger ju inte med, så det förbättrade ljudet måste bero på något annat.

Först och främst så tycker inte jag att det låter renare och tydligare utan tvärtom och för det andra så får du resonanser i betong med. Även om dess inte alls är lika stora som i tex parkett.
Du får dessutom mer resonanser i högtalaren med spikes, men detta har vi redan berättat för dig ;)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-26 13:42

eljulio skrev: Jag både upplever och vet att det är en klar förbättring. Jag hör det nämligen...

Ja, att lita på sina öron är nog det viktigaste. Låter det bättre, så är det bättre.
Det felaktiga påståendet att mer vibrationer i en högtalarelåda kan förbättra perceived pitch är en.....felaktighet.

Helt enkelt beroende på att en högtalare inte är intelligent, dvs dess resonanser kan inte " förbättra" uppfattligheten av musikåtergivningen. Det kan bara bli sämre. Med spikes upplevs istället en reell förbättring av musiken.

Så det beror inte på ökade resonanser att det blir lättare att följa melodierna. Utan på något annat.

Några frågor som är nyttiga att fundera över ( besvara frågorna i rätt ordning ) .

Ledtråd:

1. Fungerar en högtalare genom att fortplanta vibrationer i luften, och bör en sådan konstruktion vara mekaniskt stabil ?

2. Spelar ett högtalareelements montering mot lådan någon roll för den mekaniska stabiliteten, och vilka konsekvenser kan dras av detta ?

Eljulio: Kan du beskriva hur du upplever ljudet som bättre med soundcares spikfötter ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-12-26 14:34

Richard skrev:
eljulio skrev: Jag både upplever och vet att det är en klar förbättring. Jag hör det nämligen...

Ja, att lita på sina öron är nog det viktigaste. Låter det bättre, så är det bättre.
Det felaktiga påståendet att mer vibrationer i en högtalarelåda kan förbättra perceived pitch är en.....felaktighet.

Helt enkelt beroende på att en högtalare inte är intelligent, dvs dess resonanser kan inte " förbättra" uppfattligheten av musikåtergivningen. Det kan bara bli sämre. Med spikes upplevs istället en reell förbättring av musiken.

Så det beror inte på ökade resonanser att det blir lättare att följa melodierna. Utan på något annat.

Några frågor som är nyttiga att fundera över ( besvara frågorna i rätt ordning ) .

Ledtråd:

1. Fungerar en högtalare genom att fortplanta vibrationer i luften, och bör en sådan konstruktion vara mekaniskt stabil ?

2. Spelar ett högtalareelements montering mot lådan någon roll för den mekaniska stabiliteten, och vilka konsekvenser kan dras av detta ?

Eljulio: Kan du beskriva hur du upplever ljudet som bättre med soundcares spikfötter ?

Jag är egentligen inne på mjukfötter, men det ÄR VERKLIGEN en förbättring i alla register.

Det som jag tidigare till viss del uppfattade som ett fönster med fönsterputsen kvar är nu renpolerat, allt har blivit tydligare, i alla register. Jag tror faktiskt att alla här inne på Faktiskt skulle instämma om ni fick tillfälle att lyssna hemma hos mig och jämföra skillnaden. Den är nämligen stor.

Men som sagt. Jag har inte provat med mjukfötter. Kanske skulle det bli ännu bättre? Jag är bara orolig för stabiliteten med småbarn och så...

Hur dessa spikes fungerar jämfört traditionella spikes vet jag inte.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-12-26 14:36

bensnake skrev:
adzer skrev:
bensnake skrev:Är det inte meningen att spikes ska användas på betonggolv klätt med tjocka heltäckningsmattor?

Ja eller iaf väldigt tjocka heltäckningsmattor. Tänk dig varianten med 15cm långa hår. Då ramlar högtalare utan spikes.

Sen fick någon för sig att man kunde sälja mer högtalare om man hypade spikes som ljudförbättrande.

För mig känns det helt obegripligt att ställa en högtalare på spikes på parkettgolv. Ännu obegripligare blir det om spikarna ställs på mynt (annat än som golvskydd, då...). Vad är det man vill uppnå? Golvresonanser?

Jag har inte så stor erfarenhet av spikes. I det här fallet är förbättringen markant. Kanske har jag andra fel i kedjan som maskeras?

Så här ser det ut hemma. http://www.minhembio.com/el%20julio/334397

Tavlorna med barnen är DIY-absorbenter med INO-skum bakom väven.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-12-26 15:14

Richard skrev:
StefanL skrev:
Richard skrev:
StefanL skrev:Har ni fest eller?

Olw.

Sedan Estella gick över till solrosolja för deras ostbågar, så är det endast OLW ostbågar som gäller.

Provade igår med olw ostbågar under högtalarna, det kom ett krasande ljud, trodde först jag upplevde en förbättrad pitch men det måste utvärderas med långlyssning.

Ska senare prova att trycka in så många ostbågar jag kan under varje subbas för att se om det krasande ljudet försvinner. Oscilloskopet visar ingenting, kanske mäter jag på fel sätt ?

Med OLW måste du förtugga, annars finns risken med krispig diskant.

Estrellas solrosolja skapar en hinna, eller filt om du så vill över registret.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
bandix

Inläggav bandix » 2012-12-26 15:26

bandix skrev:
eljulio skrev:
bandix skrev:Sitter plasthöljet fast med bottenplattan? I sådana fall skulle detta kunna vara lösningen av mitt problem med att barnsäkra stativen (eller göra de svårare att välta iaf)
Min tanke är då att man skulle kunna fästa bottenplattan i golvet med någonting lämpligt :)

Nej, helt lös och roterande vilket är finurligt.

Går den att lyfta upp? Om jag skulle fästa bottenplattan i golvet, skyddar den stativen från att tippa?

Inte meningen att tjata, men gör denna att stativen blir svårare att tippa om man fäster bottenplattan i golvet?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-12-26 16:05

bandix skrev:
bandix skrev:
eljulio skrev:
bandix skrev:Sitter plasthöljet fast med bottenplattan? I sådana fall skulle detta kunna vara lösningen av mitt problem med att barnsäkra stativen (eller göra de svårare att välta iaf)
Min tanke är då att man skulle kunna fästa bottenplattan i golvet med någonting lämpligt :)

Nej, helt lös och roterande vilket är finurligt.

Går den att lyfta upp? Om jag skulle fästa bottenplattan i golvet, skyddar den stativen från att tippa?

Inte meningen att tjata, men gör denna att stativen blir svårare att tippa om man fäster bottenplattan i golvet?

De sitter fast i stativen, skruvas fast i botten som är gängade, om du har gängor under bottenplattan dvs.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-26 16:25

Richard skrev:
adzer skrev:
Ja spikes ger ju mer golvresonanser jämfört med mjuka fötter, men om man har en tjock heltäckningsmatta så kanske man endast vill uppnå att högtalarna inte ramlar. .

Om det nu är så att det handlar om golvresonanser att det låter renare, tydligare och bättre med spikes, Varför blir förbättringen med spikes lika stor på betonggolv ?*

* betonggolvet sjunger ju inte med, så det förbättrade ljudet måste bero på något annat.

Av två skäl:

1. Betonggolv sjunger de också. Du kanske har hört hur det låter när
någon i ett hyreshus i betong, även många lägenheter bort, borrar i
väggen?

2. Det som händer när man ställer högtalare på spiktötter är att det
uppstår ett resonanssystem där TVÅ massor på var sida om den styva
spikfjäderna, resonerar mot varandra. Den andra massan, alltså den
som inte är golvet, är högtalaren.

Så att det kan uppstå hörbar påverkan även om golvets massa är lite
större och rörelserna därför får lite mindre amplitud men rör sig mycket
snabbare, är inte konstigt - högtalaren kommer ju i resonans också.

Vad som möjligen är konstigt är att du kallar det för en "förbättring".
Men å andra sidan är det kanske inte konstigare än att man kan upp-
fatta ett reverb som en förbättring. Det är ju också ett tilllagt, läs icke
ursprungstroget ljud.

Så jag kan tycka att det vore bra om du uttryckte dig som att du gillar
effekten (vilket du ju kan bedöma att du gör) snarare än att skriva att
det är en förbättring (vilket du inte kan bedöma att det är). Det senare
kan ju tolkas som att återgivningen skulle vara objektivt förbättrad. :?

- - -

Till syvende och sist måste man nog acceptera att det är en fråga om
smak och en fråga om filosofisk inställning. Den som gillar det adderade
soundet rent subjektivt och inte har några filosofiska invändningar mot
att lyssna på musiken på ett annat sätt än den spelades, har ju samma
rätt till sin åsikt (nu utgår jag ifrån att insikten om fenomenen fanns)
som den som inte tycker det är trevligt att höra det tilllagda sound från
spikfotsuppställningen, upplevelsemässigt och/eller filosofiskt. Det är
ju inte en moralfråga, man får lyssna på musik hur förvrängt man vill.

Däremot kan jag tycka det är tråkigt att de som inte satt sig in i fysiken
ändå om och om igen envisas med att marknadeföra påståenden som
antyder (och lurar i andra) att det handlar om en förbättrad återgivning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-26 16:34

eljulio skrev:
bensnake skrev:
adzer skrev:

Jag har inte så stor erfarenhet av spikes. I det här fallet är förbättringen markant. Kanske har jag andra fel i kedjan som maskeras?

Nyfiken fråga: Förbättring över vaddå?

Vad var det som lät subjektivt sämre än de nya fötterna? Andra spik-
fötter? Det enda vi vet (om jag inte missat något) är att du inte har
provat mjukfötter.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-26 16:35

Helt rätt Ingvar. Vad man föredrar är subjektivt, men vad som händer fysiskt är objektivt.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-26 17:04

IngOehman skrev: Den som gillar det adderade
soundet rent subjektivt...

Det kan ju vara som med rörförstärkare, att det som adderas är något som gått förlorat i inspelnings-/avspelningsprocessen så man upplever det som mer transparent. :)

Jag har personligen aldrig upplevt att det blir ''bättre'' med SD-fötter under ett par högtalare oberoende av golv. Med spikes har jag däremot många gånger upplevt att det blir ''bättre''.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-12-26 17:06

adzer skrev:Helt rätt Ingvar. Vad man föredrar är subjektivt, men vad som händer fysiskt är objektivt.

Exakt. Lyssning är dock något subjektivt.. Så tills dess IÖ eller nån annan undersöker saken under kontrollerade former så är kopplingen mellan de "fysiska händelserna" och hur det låter bara spekulation i detta sammanhang.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-26 17:23

Objektivisten skrev:
IngOehman skrev: Den som gillar det adderade
soundet rent subjektivt...

Det kan ju vara som med rörförstärkare, att det som adderas är något som gått förlorat i inspelnings-/avspelningsprocessen så man upplever det som mer transparent. :)

Jag har personligen aldrig upplevt att det blir ''bättre'' med SD-fötter under ett par högtalare oberoende av golv. Med spikes har jag däremot många gånger upplevt att det blir ''bättre''.

Ja, precis.

Den upplevda musikupplevelsen är ju alltid kraftigt kompromissad av stereosystemfelen i tvåkanalsåtergivningen, de mikrofoner som används och alla andra fel vid inspelningen. Det är därför en klar utopi att nå det " helt transparenta" fönstret.

Musik är känslor, en anläggning som kan förmedla artistens intentioner till lyssnaren är en god sådan. Vem vill ha en blek kopia av framträdandet då du kan få " the real thing " ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-26 17:32

eljulio skrev:
Richard skrev:

Ledtråd:

Jag är egentligen inne på mjukfötter, men det ÄR VERKLIGEN en förbättring i alla register.

Det som jag tidigare till viss del uppfattade som ett fönster med fönsterputsen kvar är nu renpolerat, allt har blivit tydligare, i alla register. Jag tror faktiskt att alla här inne på Faktiskt skulle instämma om ni fick tillfälle att lyssna hemma hos mig och jämföra skillnaden. Den är nämligen stor.

Men som sagt. Jag har inte provat med mjukfötter. Kanske skulle det bli ännu bättre? Jag är bara orolig för stabiliteten med småbarn och så...

Hur dessa spikes fungerar jämfört traditionella spikes vet jag inte.

Min erfarenhet av mjukfötter var att jag verkligen ville att det skulle vara bättre. Jag hade ju läst det på detta forum, och alla förklaringar lät ju ganska logiska.

Så jag skaffade SD kuddar under mina piP, det lät sämre men jag tänkte att det nog var inspelningarnas fel. Så jag började leta inspelningar som hade bra inspelningskvalitet istället för goda musiker. Jag började lyssna på ljudteknik istället för på musik.

Efter ett tag slutade jag nästan helt att lyssna. Min bror köpte SD kuddar under sina högtalare och vid besök hos honom märkte jag att det lät klart sämre än spikarna han hade innan. Jag tänkte en kort tid att hans linnhögtalare nog behövde spikfotsfärgningen för att låta bra. Jag hade fel- alla högtalare låter bättre med spikes, tom piP gör det.

Så det viktigaste för mig numera är att få en musikupplevelse. Vill jag inte lyssna på musik längre så är min anläggning värdelös. tog konsekvenserna av det och bytte till grejor där jag kan höra melodierna - även i basområdet tydligt. Jag vill ju inte somna av tristess framför anläggningen. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-26 17:35

Richard måste alltså få hjälp av rumsresonanser för att kunna höra melodierna, låter som ett klart case för att han skall köra spikes.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-26 17:38

StefanL skrev:
Richard skrev:
Provade igår med olw ostbågar under högtalarna, det kom ett krasande ljud, trodde först jag upplevde en förbättrad pitch men det måste utvärderas med långlyssning.

Ska senare prova att trycka in så många ostbågar jag kan under varje subbas för att se om det krasande ljudet försvinner. Oscilloskopet visar ingenting, kanske mäter jag på fel sätt ?

Ska prova att förtugga ostbågarna. Vi har gäster ikväll så det blir en populär sysselsättning innan huvudrätten ska ätas. Kanske kan man rulla ihop smeten till en mjuk SD- boll för att få bort knastret under högtalarna ?
Kan man stampa takten tillsammans om man tuggar ostbågarna i otakt, tro? 8O

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-12-26 17:45

Richard skrev:Musik är känslor, en anläggning som kan förmedla artistens intentioner till lyssnaren är en god sådan. Vem vill ha en blek kopia av framträdandet då du kan få " the real thing " ?

Hej Richard!

Hur vet man vad artisten har/hade för intentioner? :)

Vill jag inte lyssna på musik längre så är min anläggning värdelös. tog konsekvenserna av det och bytte till grejor där jag kan höra melodierna - även i basområdet tydligt.

Med verkligheten och hörlurslyssning som referens har jag inte haft några problem med hörbarhet av "basmelodier" på mjuka fötter så länge som rumsakustiken har varit ok eller jag använt dipolstrålare.

Har svårt att tänka mig en upplevd förbättring av ett dåligt rum (läs elaka rumsresonanser i basområdet) med införandet av hårda fötter... men vem vet, jag kanske har något att se fram emot. :)

/Peter

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-12-26 17:52

IngOehman skrev:
eljulio skrev:
bensnake skrev:
adzer skrev:

Nyfiken fråga: Förbättring över vaddå?

Vad var det som lät subjektivt sämre än de nya fötterna? Andra spik-
fötter? Det enda vi vet (om jag inte missat något) är att du inte har
provat mjukfötter.

Vh, iö

Hej Ingvar,

Jag har inte provat mjukfötter. Det jag hade tidigare, som jag också skrev i tråden var inga fötter alls, varken hårda eller mjuka, bara foten till högtalaren som är av trä. Dessa spikes tycker jag innebär en väsentligt förbättrad återgivning.

Trogen originalet är ett knepigt begrepp tycker jag. Just nu läser jag en biografi av Bruce Springsteen. Där beskrivs bland annat mixningen av Born to run som släpptes 1975 och hur ljudet medvetet färgades. Redan då.

JAG tycker att det låter bättre nu än tidigare.

Jag missionerar inte för spikfötter, utan beskriver bara den skillnad jag hör. Att prova mjukfötter är förstås nästa steg. Vad rekommenderas?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-26 17:58

eljulio skrev:Att prova mjukfötter är förstås nästa steg. Vad rekommenderas?

Gå in på Sonic Designs hemsida och läs hur du väger dina högtalare, sen mailar du dem med vikterna så får du redan på vilka fötter du skall ha.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-12-26 18:04

Richard ska inte ha nåra mjukfötter . . . Richard ska ha en banan*

*Tycker jag . . . typ. :) God Jul !
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-26 18:08

Nattlorden skrev:

Gå in på Sonic Designs hemsida och läs hur du väger dina högtalare, sen mailar du dem med vikterna så får du redan på vilka fötter du skall ha.

Där kan du också läsa att de optimerad SD- foten efter samma princip som en tonarm till en skivspelare. Helt felaktigt alltså.

Såhär skriver man:

"Vi borde alltså ha fötternas resonansfrekvens helt under högtalarens frekvensområde. Detta för oss till oerhört låga frekvenser för fjädringen, långt under 20 Hz. En så mjuk fjädring kommer inte att kunna överföra några vibrationer av högre frekvenser, utan kommer alltså att isolera vibrationerna.
För tonarmar är sådan dimensionering sedan länge helt accepterad och ingen hävdar att resonansen skall upp i det hörbara området för att få fastare bas eller renare ljud."

.........

En tonarm fungerar på HELT annat sätt än ett par korrekta fötter under ett par högtalare. Eftersom högtalaren jobbar med att flytta luft så måste den stå still i ett så stort frekvensområde som möjligt. Något som är möjligt med spikes upp till 400-500 hz men omöjligt med SD kuddar där högtalaren rör sig vid alla frekvenser. Med SD- kuddar saknar högtalaren en stabil 0- punkt för transienter i basområdet, eftersom reaktion kräver motreaktion. Enkel fysik som ett barn kan/ borde förstå.

Framförallt kan du höra det. :)

Sonic design har HELT missförstått högtalarens funktion, som är att sätta luft i rörelse med hjälp av vibrationer från elementet. Man är rädd för andra, sekundära vibrationer som kommer i efterhand via väggar eller golv. Dessa är helt sekundära eftersom det är högtalarelementets vibrationer som måste få så bra grundförutsättningar som möjligt för att återge pitchen korrekt. Stabilitet är A och O.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-26 18:18

Piotr skrev:
Har svårt att tänka mig en upplevd förbättring av ett dåligt rum (läs elaka rumsresonanser i basområdet) med införandet av hårda fötter... men vem vet, jag kanske har något att se fram emot. :)

/Peter

Absolut, prova ! 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-26 18:21

Richard skrev:
Nattlorden skrev:

Där kan du också läsa att de optimerad SD- foten efter samma princip som en tonarm till en skivspelare. Helt felaktigt alltså.

Såhär skriver man:

"Vi borde alltså ha fötternas resonansfrekvens helt under högtalarens frekvensområde. Detta för oss till oerhört låga frekvenser för fjädringen, långt under 20 Hz. En så mjuk fjädring kommer inte att kunna överföra några vibrationer av högre frekvenser, utan kommer alltså att isolera vibrationerna.
För tonarmar är sådan dimensionering sedan länge helt accepterad och ingen hävdar att resonansen skall upp i det hörbara området för att få fastare bas eller renare ljud."

.........

En tonarm fungerar på HELT annat sätt än ett par korrekta fötter under ett par högtalare. Eftersom högtalaren jobbar med att flytta luft så måste den stå still i ett så stort frekvensområde som möjligt. Något som är möjligt med spikes upp till 400-500 hz men omöjligt med SD kuddar där högtalaren rör sig vid alla frekvenser. Med SD- kuddar saknar högtalaren en stabil 0- punkt för transienter i basområdet, eftersom reaktion kräver motreaktion. Enkel fysik som ett barn kan/ borde förstå.

Framförallt kan du höra det. :)

Sonic design har HELT missförstått högtalarens funktion, som är att sätta luft i rörelse med hjälp av vibrationer från elementet. Man är rädd för andra, sekundära vibrationer som kommer i efterhand via väggar eller golv. Dessa är helt sekundära eftersom det är högtalarelementets vibrationer som måste få så bra grundförutsättningar som möjligt för att återge pitchen korrekt. Stabilitet är A och O.

Fast... när jag lägger vibrationsmätaren på mina högtalare så ger den inget utslag. Hur kan det komma sig om "högtalaren rör sig vid alla frekvenser"?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-12-26 18:22

Richard skrev:
StefanL skrev:
Richard skrev:

Ska prova att förtugga ostbågarna. Vi har gäster ikväll så det blir en populär sysselsättning innan huvudrätten ska ätas. Kanske kan man rulla ihop smeten till en mjuk SD- boll för att få bort knastret under högtalarna ?
Kan man stampa takten tillsammans om man tuggar ostbågarna i otakt, tro? 8O

Drick vatten före förtuggandet för ökad neutralitet, eller drick kaffe för ökad svärta. Ni kommer få en före/efterupplevelse när det torkar, så ni kan då själva bestämma vilket ni föredrar.

Tugg i takt är en objektiv självklarhet. Fråga själv Objektivisten, han är noga med sånt.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-26 18:45

Richard skrev:Min erfarenhet av mjukfötter var att jag verkligen ville att det skulle vara bättre. Jag hade ju läst det på detta forum, och alla förklaringar lät ju ganska logiska.

Så jag skaffade SD kuddar under mina piP, det lät sämre men jag tänkte att det nog var inspelningarnas fel. Så jag började leta inspelningar som hade bra inspelningskvalitet istället för goda musiker. Jag började lyssna på ljudteknik istället för på musik.

Efter ett tag slutade jag nästan helt att lyssna. Min bror köpte SD kuddar under sina högtalare och vid besök hos honom märkte jag att det lät klart sämre än spikarna han hade innan. Jag tänkte en kort tid att hans linnhögtalare nog behövde spikfotsfärgningen för att låta bra. Jag hade fel- alla högtalare låter bättre med spikes, tom piP gör det.

Så det viktigaste för mig numera är att få en musikupplevelse. Vill jag inte lyssna på musik längre så är min anläggning värdelös. tog konsekvenserna av det och bytte till grejor där jag kan höra melodierna - även i basområdet tydligt. Jag vill ju inte somna av tristess framför anläggningen. 8)

Alla har rätt till en åsikt. Det intressanta är att det du beskriver är helt diametralt motsatt de upplevelser jag erhållit när jag gjort direkta jämförelser mellan mjukfötter och spikes. Jag har verkligen jobbat hårt med att få spikes att fungera med de högtalare jag haft och misslyckats kapitalt varje gång. Blev till och med nästan otrevligt bemött av ägaren till audiovectors svenska agentur när jag i ett telefonsamtal berättade att högtalarna inte kom till sin rätt med spikes. Han förklarade för mig att jag hade fått allt om bakfoten. Sedan rekommenderade han mig att testa en dyrare variant med spikesskydd från Naim (riktigt svindyra). "Det blir en jäkla skillnad jämfört med originalspikarna, vet du. Som natt och dag."

Mycket märkligt.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-26 18:47

StefanL skrev:Drick vatten före förtuggandet för ökad neutralitet, eller drick kaffe för ökad svärta. Ni kommer få en före/efterupplevelse när det torkar, så ni kan då själva bestämma vilket ni föredrar.

Tugg i takt är en objektiv självklarhet. Fråga själv Objektivisten, han är noga med sånt.

Till ostbågar föredrar jag rödvin.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-26 18:52

hifikg skrev:Fast... när jag lägger vibrationsmätaren på mina högtalare så ger den inget utslag. Hur kan det komma sig om "högtalaren rör sig vid alla frekvenser"?

Du har väl iof Quad-elektrostater?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-12-26 18:59

"Pinot noir och ostbågar är en fantastisk kombination."
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi