Vee-Eight skrev:Hold your horses, naqqe!
Ingalunda, tråden handlar om vad vi anser om begreppet ortoakustik.
Naqref i första inlägget skrev:Jag menar då vilka tekniska egenskaper.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Vee-Eight skrev:Hold your horses, naqqe!
Ingalunda, tråden handlar om vad vi anser om begreppet ortoakustik.
Naqref i första inlägget skrev:Jag menar då vilka tekniska egenskaper.
eksund skrev:För mig är ortoakustik helt enkelt ett begrepp för "korrekt akustik".
SC hittade på en bra marknadsföringsslogan och kallade sina
högtalarkonstrutioner ortoakustiska.
Att just hans högtalare skulle ge en korrektare akustisk återgivning än andra
har väl aldrig överenskommits någonstans, vilket ju "tugget" i den här tråden
med tydlighet visar.
Mina Bose 901:or är ortoakustika FÖR MIG.
Nu inväntar jag bara Karl-Bertil Jonsson, så är julefriden räddad.
God Jul alla sköna faktianer!
IngOehman skrev:Just så är det förstås.
Jag tror alla högtalarkonstruktörer anser att deras högtalare är akustiskt
riktiga, något annat vore ju högst märkligt. Men att därmed använda känne-
tecknet "ortoakustisk" är något helt annat.
Det hittades på och tillhörde därför SC och nu SSC, och det sitter intimt ihop
med namnet Carlsson.
Allra märkligast blir det när någon först kopierar någon av mina Ino-högtalare
och sedan kräver att få kalla dem ortoakustiska...
phloam skrev:Du höll ju med eksund om att det var en påhittad "marknadsföringsslogan" ovan?
phloam skrev:Så av ditt svar skall jag dra slutsatsen att orthoakustik är i stort sett inget annat än rumsanpassning och en reklamdevis som kännetecknar Carlssonprodukter numera?
phloam skrev:Men vilka var då dessa olika "tankar" eller principer som du nämner - vilka fanns från början och vilka övergavs/fanns kvar enligt dig? Skulle du kunna tydliggöra dem för oss alla här som undrar vad detta livsverk består av rent konkret?
phloam skrev:Det blir lite motsägelsefullt, åtminstone för mig, när i ena stunden Stigs högtalare inte var mer speciella än andra ur akustisk synvinkel...
phloam skrev:...och i andra så hade han speciella tankar/principer som ska värnas av SSC.
phloam skrev:För det måste väl handla om HUR man anpassar en högtalare till rummet, inte ATT man gör det? (doh!)
phloam skrev:On topic: Vilka specifika tankar kring tekniska lösningar finns i OA för att uppnå rumsanpassning osv? Får vi andra inte veta eller använda oss av dessa tankar och följdaktligen kalla en högtalare t.ex. "inspirerad av Orthoakustik"?
IngOehman skrev:En av mig föreslagen basreflexvariant av mina surroundhögtalare låter mera
som en högtalare som hedrar mig.![]()
Vh, iö
Självklart.Svante skrev:Undrar om "Ericsson" är ett registrerat varumärke...
sebatlh skrev:Mja, det faktum att "Bremen ortho-acoustic" samt "Carlsson ortho-acoustic" finns gör det nog svårt att registrera enbart "ortho-acoustic".
Så man får nog finna sig i att ortoakustik har, om inte annat, blivit namnet på en konstuktionsprincip.
sebatlh skrev:Mja, det faktum att "Bremen ortho-acoustic" samt "Carlsson ortho-acoustic" finns gör det nog svårt att registrera enbart "ortho-acoustic".
Så man får nog finna sig i att ortoakustik har, om inte annat, blivit namnet på en konstuktionsprincip.
IngOehman skrev:Ja, Ericsson är registrerat.sebatlh skrev:Mja, det faktum att "Bremen ortho-acoustic" samt "Carlsson ortho-acoustic" finns gör det nog svårt att registrera enbart "ortho-acoustic".
Logiken i det där undflyr mig.
IngOehman skrev:Ja, Ericsson är registrerat.sebatlh skrev:Mja, det faktum att "Bremen ortho-acoustic" samt "Carlsson ortho-acoustic" finns gör det nog svårt att registrera enbart "ortho-acoustic".
Logiken i det där undflyr mig. Du säger ju snarare motsatsen med det du
skriver.
Men strunt samma. Min poäng är att det redan är ett inarbetat kännetecken
så någon registrering för enskildheten behövs egentligen inte. Men självklart
håller jag med Morello om att det borde vara möjligt för SSC att registrera
det - av alla de skäl han åberopar.
Vh, iö
CODY skrev:Varumärken registreras för klasser (grupper) av varor/tjänster. Det kan vara att man kan registrera sitt efternamn, men det har (om det är ett vanligt efternamn) bara skydd tillsammans med ett figurmärke (som - antar jag - Ericsson) eller ett annat ordmärke. Den som vill veta måste läsa PRVs beslut, som lär innehålla disclaimers (alltså förbehåll om kombination med annat kännetecken). Är det dessutom så att varumärket inte har använts för att särskilja tjänster/varor under 5 år kan det avregistreras.
Varumärken har inget med konstruktionsprinciper eller tekniska, unika lösningar (dvs patent) att göra. De är endast ett hjälpmedel för distributionen av varor och tjänster och för att konsumenter ska kunna hitta rätt vara. Eller med andra ord en del i marknadsföringen.
Logiken i det där undflyr mig. Du säger ju snarare motsatsen med det du
skriver.
Men strunt samma. Min poäng är att det redan är ett inarbetat kännetecken
så någon registrering för enskildheten behövs egentligen inte. Men självklart
håller jag med Morello om att det borde vara möjligt för SSC att registrera
det - av alla de skäl han åberopar.
Vh, iö
phon skrev:sebatlh skrev:Mja, det faktum att "Bremen ortho-acoustic" samt "Carlsson ortho-acoustic" finns gör det nog svårt att registrera enbart "ortho-acoustic".
Det har väl blivit blivit en delmängd i två varumärken, inget av namnen är ju registrerade som konstruktionsprincip. Bremen har dessutom registrerat det som företagsnamn. Inga patent, mönsterskydd eller liknande är väl gällande idag för någon princip ortho-acoustic?
http://www.121.nu/onetoone/varumarkesok ... o-Acoustic
ortho-acoustic är ett varumärke som av de inblandade kan sättas på vilken vara som helst, ett kylskåp, en rosenbuske eller en nagelfil, kanske till och med på en halv ägghögtalare.
IngOehman skrev: Det där föregår SSC om jag minns rätt.
Jag talade om saken med Stig på tiden det begav sig, och Stig, som just hade
"vunnit tillbaka" sitt eget namn (Carlsson var ju tiden dessförinnan inte heller
ett registrerat varumärke eftersom det inte hade gått att registrera egennamn)
och när Stig hade vunnit tillbaka sitt namn (i en process förtjänstfullt driven av
John Larsen, och med bistånd från väldigt många av Stigs vänner och bransch-
folk som vittnade för hans sak) ville säkra alla begrepp - han önskade alltså ha
alla de genom åren av honom inarbetade begreppen registrerade.
Nu var det väl om man skall var noga delvis så att han fick varumärkena som en
del av uppgörelse/domslutet, eller hur det nu var. Men oavsett vilket så var Stig
nöjd med hur det blev och trodde att registreringen skulle räcka för att hindra
någon utomstående från att ånyo ta hans kännetecken.
Jag håller med om att det inte borde vara något som hindrar SSC från att även
registrera det isolerade kännetecknet, men jag kan tycka att det inte skulle be-
hövas. Det är ju redan ett kännetecken knutet till namnet Carlsson.
Vh, iö
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst