Vintagetest (del 2) Tid satt 27/12

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-12-22 10:06

Visserligen färgar högtalare ljudet, men om huvudsyftet är att lyssna musik och umgås är det nog viktigare att det är likadana högtalare för båda stärkarna så man ger dem exakt samma förutsättningar Smile

Jag tänkte nog högt bara :)
Fast eftersom vissa av förstärkarna låg väldigt nära varandra så kunde utgången blivit en annan med högtalare som har en annan karaktär. 8)

Ska vi som bor lite mer söderut, Göteborg med omnejd oxå försöka oss på nån liten test/träff?

Det skulle vara kul. Fast det skulle kanske vara i en annan tråd. Vi börjar lusa ner den här tråden med sånt som kanske inte riktigt hör hit. :oops: :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-12-23 18:53

thombjon skrev:Vi börjar lusa ner den här tråden med sånt som kanske inte riktigt hör hit. :oops: :)

Ingen fara, då guppar ju tråden uppe vid ytan :wink:

Förta inlägget uppdaterat med aktuella uppgifter.

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2012-12-23 19:26

Det här ska bli jättekul, mina Alfa 1 or krävde att få vara med också :D

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-12-23 19:57

Dem ska bli riktigt spännande att få höra lite "recensioner" av sen.
Men mycket högtalare blidde det :P

Stephan skrev:Det här ska bli jättekul, mina Alfa 1 or krävde att få vara med också :D

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-12-26 19:29

Senaste nytt: Ryktena om att Pioneer SX-636 till sist har kastat in handduken kan härmed bekräftas.
En sorg för mig, men en lättnad för resten av startfältet 8)
Den kan vid behov ersättas av en SA-5300.

Min Pioneer SA-6500 visade sig vid en närmare titt vara en SA-7300 :oops:

Väl mött imorgon!

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-12-26 19:30

2-ch skrev:Senaste nytt: Ryktena om att Pioneer SX-636 till sist har kastat in handduken kan härmed bekräftas.
En sorg för mig, men en lättnad för resten av startfältet 8)
Den kan vid behov ersättas av en SA-5300.

Min Pioneer SA-6500 visade sig vid en närmare titt vara en SA-7300 :oops:

Väl mött imorgon!

Jag hoppas du menar kastat in handduken som i kräver att bli ompysslad och restaurerad!

Hoppas ni får skoj imorgon. Ser spänt fram mot att höra hur det hela avlöper !
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-12-26 19:35

Cicaro skrev:Jag hoppas du menar kastat in handduken som i kräver att bli ompysslad och restaurerad!

Hoppas ni får skoj imorgon. Ser spänt fram mot att höra hur det hela avlöper !

Återstår att se. Ena kanalen bara brummar och elementet ställer sig i läge innåt :cry:
Å den som jag köpte ny -76

Skoj får vi helt säkert :D

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2012-12-26 21:05

Marantzen & Pioneeren går dagligen, ska varmköra Harman Kardon i kväll, hoppas den inte får premiärnerver nu, har inte varit igång på länge.

Har även en NAD 3020 om det skulle bli problem...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-12-26 21:15

Stephan skrev:Marantzen & Pioneeren går dagligen, ska varmköra Harman Kardon i kväll, hoppas den inte får premiärnerver nu, har inte varit igång på länge.

Outch.. Hoppas det går bättre för din. Min användes så sent som i somras, efter det har den fått vila sig i garderoben. Då blev den väl sur antar jag.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-12-26 22:16

Min Arcam Alpha II spelades några minuter för några månader sedan i samband med att jag sålde en AR XA-skivspelare. Annars har den stått i stort sett oanvänd under många år.

Lite krämpor har den. Cd-ingången har strulat på ena kanalen (och strular antagligen fortfarande), men det finns ju tuner- respektive videoingång att utnyttja sig av. Hoppas det är allt i felväg.

Hittade för övrigt kvittot idag. Inköpt på Ågrens Hifi i Göteborg i april 1990, kostade mig 2700 kr.

Tycker faktiskt den är ganska snygg, om än på ett annat sätt än t.ex. Marantzen i startfältet.

Såhär ser den ut (lånade bilder från http://theartofsound.net/forum/showthread.php?t=13923):
Bild

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-26 22:20

Min aiwa A22 är inte spelad på......5 år 8O

Men den kommer med ett färskt mätprotokoll :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-27 00:15

Grämer mig över att inte kunna göra er sällskap, men tyvärr måste jag vara social på hemmaplan. Idag hade det däremot fungerat utmärkt... så kan det vara. Ha en trevlig spelning imorgon, ni verkar ha järn nog att klara er utan en R3000, den får följa med vid ett senare tillfälle hoppas jag. Har fortfarande inte provat den...

Men visst ser den läcker ut? Lotta tyckte om den i varje fall.

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-12-27 13:54

Smaken är olika...... Jag tycker Lotta är den man associerar med "läcker" :wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-12-27 13:58

Nu är Cerwin lastade och klara! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-12-27 14:03

Hoppas ni får det trevlig ikväll. :)
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-27 14:09

Ja, ni kommer att ha det gött. Själv var jag sugen på att åka med en polare upp. Men med ingen planerad hemresa och starkt behov av sömn så hoppade jag av.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-12-27 15:00

hifi1000 och fjonken, ni får helt enkelt dyka upp en annan gång :)

Fjonken är ändå med lite grann, ena förstärkaren kommer nämligen från honom. Men är nu utrustad med en hel kanalväljare :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-27 15:04

2-ch skrev:hifi1000 och fjonken, ni får helt enkelt dyka upp en annan gång :)

Fjonken är ändå med lite grann, ena förstärkaren kommer nämligen från honom. Men är nu utrustad med en hel kanalväljare :wink:

? Det kommer jag fan inte ihåg. Vilken? :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-27 15:07

oa51 skrev:Smaken är olika...... Jag tycker Lotta är den man associerar med "läcker" :wink:

Du e nog ingen äkta audiofil, sitta där o se på flickor! ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-12-27 15:58

Koppling pågår. Slaget kan snart börja!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-12-27 22:22

Tack alla som var här. Utan er hade det liksom inget blivit nåt.
Det tunga startfältet bestod av alla anmälda utom MÖ.

Vi valde först ut starkaste/ svagaste efter fördomar och fritt tycke sen började bataljen.
Det började med två för alla oskiljaktiga apparater och därmed var min första fördom bekräftad. Det ÄR ingen skillnad mellan förstärkare så länge dom inte drivs utanför sin kapacitet.
En fördom jag snabbt fick lägga åt sidan vid nästa byte :evil:

Det ÄR skillnad. För att sabba en cliffhanger så vann Marren men endast med en hårsmån från.....

Nå gissa nu då!

Arcam alpha. Beroende på musikal vann den ena framför den andra. Men nu valde vi till sist Marantz 2275 till testens vinnare. Något mindre analytisk och mjukare i sin framtoning men det var jämt skägg.
På en hedervärd 3:de plats rankade vi Nad 3020.

Resten av deltagarna rankas inte eftersom dom inte testats mot de andra.

Sen fick vi nöjet att köra ett par Alfa 1 mot Cerwin Vega DC9E.
Alforna imponerade med sin minimala storlek, men där tog Cerwin hem slaget.

Nu över till deltagarnas resumé
Senast redigerad av 2-ch 2012-12-29 12:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-27 22:44

Kul. Intressant att det är skillnad på grejorna.

I dagarna skall jag passa på att testa lite "nytt" bara för det.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2012-12-27 23:02

Först och främst vill jag tacka 2-ch och övriga deltagare för ett supertrevligt arrangemang!

Mitt intryck var att vi var väldigt eniga om den första fördomsbaserade rangordningen, där vissa deltagare verkade kunna utröna ljudkvaliteten genom att skruva på rattarna, en för mej okänd metod, men senare vid själva lyssningen så var vi också förhållandevis eniga.

De svåraste att skilja åt var de två Jumbo-stärkarna Pioneer SA-5300 och Pioneer SX-434, det gick så långt att vi till slut var osäkra på om vi kopplat rätt, och det hade vi, men de var i praktiken omöjliga att skilja åt.

NAD 3020 hängde med länge och golvade motståndare efter motståndare, men fick till sist ge sej mot Arcam Alpha 2, NADens klangliga kvaliteter lever upp till dess goda rykte i budgetklassen, där den forfarande verkar överträffa det mesta, åtminstone i vintage-gruppen, NADen led tyvärr av litet brum, men det kan ju drabba den bäste efter 30 år...

Till slut stod det hela mellan Arcam Alpha 2 och Marantz 2275, två helt olika skolor kunde vi konstatera när locket på Arcamen öppnades för litet sprayning innan finalomgången, innanmätet bestod till 99% av luft, medans Marantzen väger 25 kg och är fullproppad med elektronik i kingsize-format.

Mitt intryck var Arcamen var betydligt mer analytisk och återgav rumsklang bättre än Marantzen, speciellt vid körer och liknande live-upptagningar, medans Marantzen var en aning mjukare och litet mer lättillgänglig.

Egentligen var Aracamen och Marantzen både väldigt kompetenta, men var och en var bäst på varsitt område, svårt val var det i alla fall.

Hoppas på en fortsättning, kanske vintage-högtalare?

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-12-27 23:15

Hemkommen efter en mycket trevlig eftermiddag hos 2-ch! Tack alla inblandade, inte minst värden som drog ihop det hela!

Började ta några bilder men sedan tog musiken över...

Startfältet:
Bild

Koppla, koppla, koppla (här kan även två olika högtalare anas i bakgrunden, vi använde de större i "utmaningen"):
Bild

Och efter lite hjärnarbete fick 2-ch och KarlXII den här att funka:
Bild

Som 2-ch säger så började det med två stärkare som verkligen lät likadant, Pioneer SX-434 och Pioneer SA-5300. Ingen av oss kunde höra skillnad! Med en sådan start undrade man ju varthän det skulle barka...

Efter ytterligare någon omgång kom NAD 3020 in i racet, och sedan vann den mot flera utmanare. Den fick ge sig först i näst sista omgången, mot Arcam Alpha II.

Arcamförstärkaren blev sedan rejält nervös när den ställdes mot Marantzen (2275) i finalen. Det hade funnits tendens (snällt sagt) till brum från Arcam redan i matchen mot Nad, men nu var det riktigt illa. Men värden kom till undsättning med en flaska 7-78, och efter lite sprejande och joggande av rattarna kunde sista matchen börja.

Här lyssnade vi längre än vi gjort tidigare, och åtminstone jag hade svårt att välja en vinnare. Jag gillade sången på Elton John-låten bättre med förstärkare 1 (vilket visade sig vara Arcam) så det blev mitt val. Men flest valde alltså Marantzen, och en värdig vinnare var det.

Annars var jag imponerad av Cerwin Vegorna Kalle Dussin hade med sig, riktigt trevliga.

En riktigt trevlig eftermiddag var det som sagt, och en av sakerna jag tog med mig från dagens träff är hur bra ljud man faktiskt kan få för inte särskilt mycket pengar alls.

(Hoppas det är okej med bilder, 2-ch, annars tar jag bort dem.)

Edit: Stephan hann visst före med det mesta...
Senast redigerad av tobm 2012-12-28 08:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-12-27 23:40

tobm skrev:(Hoppas det är okej med bilder, 2-ch, annars tar jag bort dem.)

Helt ok tobm. Tack för att du frågade.

Ja den där rackarns förstärkarväxeln som jag knåpade ihop för några år sedan ställde till lite huvudbry innan vi förstod hur den fungerade.
Men sen var den guld värd vid ett sånt här tillfälle, kan rekommenderas för den här typen av tester.

Nu är den märkt med tusch för att lättare begripa till nästa gång :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-28 01:25

2-ch skrev:Det tunga startfältet bestod av alla anmälda utom MÖ.

Ja, shit happens. såg tiden och planerade om dagen. Men det gick sig inte iallafall. Det blev jobb, och sedan var jag tvungen att svänga över till snickaren. Sedan var klockan strax efter 18....

Och jag som bytte till vinterdäck för det här :twisted: :D

Hoppas man kan svänga över nån kväll och tjöta lite. Det verkar som om ni hade himskans trevligt :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-12-28 02:57

Tack för en trevlig eftermiddag! De två stora överraskningarna för mig var dels hur bra alla stärkare trots sin ålder lät samt inte minst att mina fördomar mot Cervin Vega verkligen kom på skam. De var ju klart njutbara även med Pavarotti/Sutherland- arian!

Fast det gäller att koppla rätt. Senare under kvällen, strax efter att jag imponerats av att "Vegorna" helt försvann ur ljudbilden och sade att "dessa kan jag tänka mig att leva med" upptäckte 2-ch att det var NHT 3.3 vi lyssnat till........

Vill slutligen gratulera till det riktigt mysiga och lättlyssnade rummet. Har redan kollat upp lite av dina inredningsdetaljer som jag tror skulle passa i min källare. Frun är övertalad att hänga med på en shoppingrunda i helgen. :wink:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-28 08:13

Kul test :)

Att förstärkare kan låta olika råder det ingen tvekan om,skrivit om det förr men en del har hävdat att det bara är inbillning..

Man kan ju undra om dessa personer någonsin testat nåt eller om dom är halvdöva..

Min mest välljudande vintage förstärkare/reciver är en scantic 3079 :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-12-28 09:31

Härligt!

Låter som ni haft en riktigt trevlig tillställning, visst är det trevligt när vissa av ens fördomar kan bli besannade medans andra faktiskt knackas hål på.

Ett eget lyssningsrum låter riktigt nice, det sätter jag upp på inköpslistan(men får nog vänta tills vi skaffat hus, tror frun tycker det räcker med att arbetsrummet till 2/3 fyllt med elektronikdelar och musikinstrument :roll: )

Högtalartest låter mysigt, en ännu enklare test som jag är sugen på men som passar bättre om det är många tillresta från långt ifrån eftersom det inte kräver så mycket packning är pickuper, dock kräver det ju dubletter av alla skivor och två likadana svarvar :P
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-12-29 13:02

Kan tillägga att vi som grupp betraktat var riktigt duktiga på att subjektivt och fördomsfullt bedöma förstärkarnas kvaliteter.

Förhandspoängen visade sig nämligen bli precis som slutplaceringen 1-3.
Marantz gav vi 7 poäng (lägre är bättre)
Arcam fick 14 och
Naden 20.

Så egentligen hade vi inte behövt lyssna på dom :wink:
Den enda plumpen i protokollet var att H/K fick samma poäng som Naden vid förhandsgissningen.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi