Bärbara hörlurar

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Bärbara hörlurar

Inläggav Martin » 2005-09-02 20:29

Jag vill ha tips på bra hörlurar man kan ha till bärbar mp3-spelare. Det ser mörkt ut :( , vet inte ens om jag tänker skaffa några nya, beror helt på hur bra tips jag får av Er. :)

De jag har att välja på nu är:
1. de medföljande lurarna till IAudio 5
2. Sony öronsnäcka av typen som går in lite i örat med en gummipip (trot de skälva kallar det "groove"). Alltså inte de som sitter som öronproppar.
3. Sennheiser 590

Problemet med 1. är att de inte sitter kvar i öronen och man spänner sig därför. Inte bekvämt. Dessutom är ljudet ingen höjdare.

Nr 2. har trattigt mellanregister och tråkig diskant men ok bas om man vrider alla bas-eq-effekter till nästan max. Det fattas liksom en massa i ljudet. Radiodelen är inte kopplad via eq:n så där blir ljudet hopplöst tunnt.

Nr 3 låter bra (allt hörs tydligt och rent) men det läcker ut på tok för mycket ljud för att ha bland folk, dessutom är de lite stora och ömma att ha med sig.

Så önskemålen är alltså att de ska vara rimligt slutna utåt, ha tydligt och rent ljud helst även utan eq (pga radion) samt vara oömma och inte för dyra. Så billigt som möjligt (dels pga att de ska användas rörligt) helst men finns det verkligen inget under 1500 spänn som funkar så är det inte så mycket att göra åt i så fall.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-09-02 20:51

Kör med ett par Etymotic ER-4P till min iPod. Funkar bra.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-09-02 21:19

kan du tänka dig ha feta?

Bild

det är tillräckligt bra ljud för att han till en mp3-spelare. de sitter fast på huvudet. läcker inte. behöver kanske EQ, men isåfall för att sänka basregistret. annars - fin-fina!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-09-02 21:27

Jag funderar på bla dessa:

Är det någon idé att titta på någon av dessa?
http://se.pricerunner.com/sound-and-vis ... 546/prices

http://se.pricerunner.com/sound-and-vis ... 201/prices

Etymotic:
http://se.pricerunner.com/sound-and-vis ... 607/prices
Lite väl dyra, men visst om inget annat funkar...

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-09-02 21:39

Om priset är en viktig faktor finns bl.a. http://www.discountheadphones.com/etymotic.html . De gör dock fel ibland och det finns väl en anledning till att de är så billiga... :roll:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-09-02 21:48

Nils, de har jag lyssnat på. 202 hette de och såg ut precis så. De lät inte bra. Min syrra råkade köpa dem och jag lyckades övertala henne om att lämna tillbaka dem. Starkt färgat markerat mellanregister bland annat.

Jag är på tok för kräsen, tycker att det mesta låter skräp tyvärr. Men ljudet i HD590 är jag nöjd med, Skulle nöja mig med lite sämre ljud än så faktiskt. Så att ni kan få en känsla av vilka krav jag har på ett ungefär.

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-09-02 21:58

Köpte Sennheiser MX500 ploppar till frugans mp3spelare.
Låter hyggligt för 245 spänn, hur dom sitter vid fysiska aktiviteter
har jag inte provat. Var visst testvinnare i nån tidning, minns inte
vilken längre.
Tyckte iaf själv det var ganska lyssningsbart för att vara en plopplur,
och frun är nöjd...

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-09-03 11:13

Shure E2.

Köpte ett par till min ipod men tjejen snodde dem direkt efter att ha provat dem... De kommer med utbytbara "foamproppar" så att man kan välja storlek efter sin örongång. När man funnit rätt propp så att de stänger till örongången får man ett väldigt bra ljud och god isolering från ljud runtikring (perfekt på flyget!). Om man vill ha mindre isolering och proppar som är lättare/snabbare att sätta in och ta ur så kommer det med ett par gummiliknande proppar också.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-09-11 18:18

Egentligen borde jag starta en ny tråd men jag väljer att skriva här för att visa att jag inte glömt denna tråden.

Var på bibblan idag och läste en gammal molt (den med det stora hörlurstestet i) och läste till min förvåning att Etymotic Reasearch ER-6 fick dålig kritik och man såg även att mätningarna var kassa, eller gjorde man det. Som jag har fattat det så har syftet med propparna varit att de ska få "rätt" frekvensgång i örat, men det är klart att de kan ha misslyckats med det. Det är ju det vanligaste när det gäller hörlurar, att man misslyckats alltså. Nu hann jag inte läsa så noga hur de hade mätt lurarna men är det någon som kan förklara lite kort hur man mätt och vad som är det ideala som vore jag glad. :)

Om det nu är så att i-öratpropparnas rolls royce är skräp, hur sannolikt är det då att man kommer kunna hitta en propp som låter bra överhuvudtaget?

För övrigt så slås man av hur pass kasst lurarna verkligen mäter (även de riktigt dyra studioinriktade lurarna), nog för att förväntningarna var låga med tanke på hur de låter men varierande illa trodde jag verkligen inte att det var...

Vad och lyssnade på ett par hörlurar som heter Sennheiser HD-201 som kostar 300kr. De var rätt schyssta det lilla jag fick höra av dem. Lite hissad diskant kanske men annars ok ljud. Slutna så att man inte stör omgivningen osv. Lite stora men hyffsat snygga. Hittar jag inget bättre så lutar det åt att jag tar dem.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-11 20:02

Martin skrev:För övrigt så slås man av hur pass kasst lurarna verkligen mäter (även de riktigt dyra studioinriktade lurarna), nog för att förväntningarna var låga med tanke på hur de låter men varierande illa trodde jag verkligen inte att det var...

Men eftersom det ändå finns en hel del välljudande lurar (har själv ett par Sennheiser HD650 som jag är ganska nöjd med) så kan man undra hur relevanta sådana här mätningar är? Nur var det länge sedan jag läste den här testen i MoLT och har dunkel hågkomst om resultatet. Är kurvorna verkligen såååå dåliga?

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-09-11 20:33

Bill50x skrev:
Martin skrev:För övrigt så slås man av hur pass kasst lurarna verkligen mäter (även de riktigt dyra studioinriktade lurarna), nog för att förväntningarna var låga med tanke på hur de låter men varierande illa trodde jag verkligen inte att det var...

Men eftersom det ändå finns en hel del välljudande lurar (har själv ett par Sennheiser HD650 som jag är ganska nöjd med) så kan man undra hur relevanta sådana här mätningar är? Nur var det länge sedan jag läste den här testen i MoLT och har dunkel hågkomst om resultatet. Är kurvorna verkligen såååå dåliga?

/ B
De flesta av mätningarna är direkt dåliga även för de dyrare lurarna men några få tex Sennheiser HD 600, Beyer Dynamic DT880 mäter hyffsat bra. HD 590 och Grados 4000kronors-lur mätte också ganska ok men man förstår varför de färgar som de gör även om färgningen inte behöver vara direkt oangenäm i de fallen. Tänk på hur pass olika hörlurar låter och inte bara annorlunda utan även olika bra. Detta bekräftar mätningarna i allra högsta grad utifrån vad jag kunde se. Men man blir ändå lite förvånad hur pass kasst de flesta av lurarna verkligen mätte med tanke på att några av dem har man tyckt är lyssningsbara tidigare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-11 20:48

Martin skrev:Men man blir ändå lite förvånad hur pass kasst de flesta av lurarna verkligen mätte med tanke på att några av dem har man tyckt är lyssningsbara tidigare.

Och det tycker du inte längre? Men de måste väl låta lika bra idag som när du lyssnade sist, oavsett om det finns några mätningar som visar kass frekvensgång? Du måste lita på din hörsel :-)

Jag hävdar fortfarande, i motsats till många här, att frekvensgång inte är den absolut viktigaste parametern. Så jag är inte förvånad om du tycker att några lurar låter bra oavsett hur dom mäter.

Om en mätning inte speglar hur det låter, vilket är då viktigast/rätt?

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-09-11 21:55

Bill50x skrev:
Martin skrev:Men man blir ändå lite förvånad hur pass kasst de flesta av lurarna verkligen mätte med tanke på att några av dem har man tyckt är lyssningsbara tidigare.

Och det tycker du inte längre? Men de måste väl låta lika bra idag som när du lyssnade sist, oavsett om det finns några mätningar som visar kass frekvensgång? Du måste lita på din hörsel :-)

Jag hävdar fortfarande, i motsats till många här, att frekvensgång inte är den absolut viktigaste parametern. Så jag är inte förvånad om du tycker att några lurar låter bra oavsett hur dom mäter.

Om en mätning inte speglar hur det låter, vilket är då viktigast/rätt?

/ B
Visst sa jag att de var "lyssningsbara" inte att de lät bra? Men om vi skippar ordklyverierna så kan jag bara tala om att mätningarna korrelerar bra med hur jag uppfattat att de lurars karaktär som jag lyssnat på har varit, för färgande tycker jag att de är ljudmässigt, och att de låter väldigt olika varandra, större varians i kvalitet än mellan olika högtalare tex.

Det är klart att man kan vänja sig vid en krokig frekvensgång om det inte finns bättre att jämföra med. Särskillt om den bara är intressant i ett läge som med hörlurar, med högtalare blir problemet annorlunda när frekvensresponsen i olika riktningar påverkar hur stereoperspektivet målas upp, reflektioner från rummet osv för inte sitter öronen fixerade i förhållande till högtalarna, eller hur. :wink:

Bill du verkar ofta vilja få det som att frekvensrespons inte är så viktigt, jag anser fortfarande att frekvensrespons är den mest kritiska parametern om man inte ser det som något endimensionellt: en kurva som man mäter på ett sätt utan att ta hänsyn till dimensioner som rummet, tiden och amplituden. Krokiga frekvenskurvor kan avslöja resonanser, spridningsojämnheter, dynamiska olinjäriteter förutom maskeringseffekter av att vissa frekvenser framhävs och döjler andra => sämre detaljeringsgrad.

Nu är ju hörlurar så bekväma att det bara blir intressant att mäta den frekvensrespons man hela tiden kommer att höra eftersom rumsdimensionen i princip inte blir intressant, därför kan en kurva säga väldigt mycket om hur ett par hörlurar låter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-11 22:09

Martin skrev:Bill du verkar ofta vilja få det som att frekvensrespons inte är så viktigt, jag anser fortfarande att frekvensrespons är den mest kritiska parametern om man inte ser det som något endimensionellt: en kurva som man mäter på ett sätt utan att ta hänsyn till dimensioner som rummet, tiden och amplituden. Krokiga frekvenskurvor kan avslöja resonanser, spridningsojämnheter, dynamiska olinjäriteter förutom maskeringseffekter av att vissa frekvenser framhävs och döjler andra => sämre detaljeringsgrad.

Jag håller med om att en frekvenskurva kan avslöja andra brister hos tex en högtalare. Men då är det inte frekvensgången i sig som låter illa utan det är någon av de andra egenskaperna som så att säga lyser igenom. Och ur den synvinkeln har du förstås rätt.

När det gäller hörlurar så har jag förstått, med rätt eller fel, att de ibland kan vara ganska knepiga att mäta.

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-09-11 22:20

Bill50x skrev:
Martin skrev:Bill du verkar ofta vilja få det som att frekvensrespons inte är så viktigt, jag anser fortfarande att frekvensrespons är den mest kritiska parametern om man inte ser det som något endimensionellt: en kurva som man mäter på ett sätt utan att ta hänsyn till dimensioner som rummet, tiden och amplituden. Krokiga frekvenskurvor kan avslöja resonanser, spridningsojämnheter, dynamiska olinjäriteter förutom maskeringseffekter av att vissa frekvenser framhävs och döjler andra => sämre detaljeringsgrad.

Jag håller med om att en frekvenskurva kan avslöja andra brister hos tex en högtalare. Men då är det inte frekvensgången i sig som låter illa utan det är någon av de andra egenskaperna som så att säga lyser igenom. Och ur den synvinkeln har du förstås rätt.

När det gäller hörlurar så har jag förstått, med rätt eller fel, att de ibland kan vara ganska knepiga att mäta.

/ B
Jo att hörlurar (och högtalare också för den delen) är knepiga att mäta vet vi, men det tycker jag inte är en bra ursäkt till att de mäter som himalaya och dessutom utan minsta "mål" i sikte. Man kan ju faktiskt ta reda på hur hörlurar bör mäta för att låta bra om man har den psykoakustiska kunskapen.

Resonanser (tidsdimensionen), maskeringseffekter och klangliga färgningar avslöjas ändå med en riktig och genomtänkt frekvensresponsmätning av ett par hörlurar. Även om ljudbilden mest påverkas av skillnaden mellan hö/vä hörlur. Rumsdimensionen kan vi räkna bort däremot. :wink: Det kanske kan förklara varför man kan "acceptera" större frekvensresponsavvikelser med hörlurar än med högtalare, jag vet inte.

Och förresten, jag tycker inte man kan frisäga frekvensresponsen från ansvaret till de ljudliga skillnaderna, snarare tvärtom det är frekvensresponsen som till största delen gör att vi hör dessa skillnader i alla de exempel jag gav ovan, även tidsaspekten (resonanser). Det är bara ett flerdimensionellt sätt att se frekvensresponsen på.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-12 09:07

Martin skrev:Och förresten, jag tycker inte man kan frisäga frekvensresponsen från ansvaret till de ljudliga skillnaderna, snarare tvärtom det är frekvensresponsen som till största delen gör att vi hör dessa skillnader i alla de exempel jag gav ovan, även tidsaspekten (resonanser). Det är bara ett flerdimensionellt sätt att se frekvensresponsen på.

Frekvensgångsskillnader är det mest uppenbara när man lyssnar på olika apparater. Oftast hörs det direkt vid såväl A/B- som F/E-lyssning. Men är det frekvensgången som är det viktigaste? Personligen ser jag dynamik och distorsion som betydligt väsentligare parametrar. Om vi nu ska prata i tekniska termer. Ofta föredrar jag att använda musikaliska beskrivningar eftersom det ändå kan vara svårt att veta exakt vad som orsakar skillnaden.

Om en högtalare har en mörk klang, eller en ljus sådan, är något som man vänjer sig vid i långa loppet - om allt annat är lika. Men att röster alltid låter orena, att dynamiska explosioner låter återhållna, att basen (som kanske har rätt nivå) är otydlig och mullrig - ja, det är betydligt mer enerverande, för mig.

Men som du själv skriver, en frekvensgång är inte bara en frekvensgång. Mycket hänger på hur den ser ut. Och varför den ser ut som den gör. Vissa förespråkar tex en tonkontroll som påminner om en gungbräda, dvs tonkurvan ska vara rak och höjer man i basen sänks diskanten och vice versa. Stig Carlsson var en av dem. Tanken var att man ska kunna korrigera ljust och mörkt klingande fonogram. Men inte för att korrigera rena felaktigheter med tex ringande högtalarkabinett som ju tex smalbandiga equalizers och digitala korrektionskretsar kan göra. Ja, alltså, ringningen kan inte kompenseras bort, men tillskottet av energi i vissa frekvenser kan korrigeras.

Men nu är diskussionen OT och vilka anomaliteter som är värst resp harmlösast (mest harmlöst?) kanske ska diskuteras i annan tråd :-)

/ B

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-12 11:21

Var i samma situation som dig för ett par månader sen, dvs skulle ha nya lurar till min ipod. Jag provlyssnade Koss Porta pro, AKGs bärbara variant i samma stil och även Sennheiser px100. Av de tre lurarna tycker jag PX100 var klart bäst, de duger verkligen till en mp3 spelare. Har ett par HD600 också men det är ju liksom inget man vill bära med sig.

http://www.lefflershifi.com/Library/Pro ... /PX100.htm
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-09-12 12:07

Rydberg skrev:Var i samma situation som dig för ett par månader sen, dvs skulle ha nya lurar till min ipod. Jag provlyssnade Koss Porta pro, AKGs bärbara variant i samma stil och även Sennheiser px100. Av de tre lurarna tycker jag PX100 var klart bäst, de duger verkligen till en mp3 spelare. Har ett par HD600 också men det är ju liksom inget man vill bära med sig.

http://www.lefflershifi.com/Library/Pro ... /PX100.htm
Jag ska ge dem en en rejäl lyssning. Det som talar emot är peaken i precence/nedre diskanten, men eftersom HD 590 också har liknande peakar fast mindre och fortfarande låter bra så... Får helt enkelt lyssna extra noga.

Användarvisningsbild
rakad_apa

Inläggav rakad_apa » 2005-09-16 16:42

hej! PX-100 är fina som öppna bärbara lurar. tycker de är snäppet bättre än Porta Pro, som jag själv är mkt nöjd med. om du vill ha slutna lurar så rekommenderar jag Sennheisers HD-25 (inte SP). de är rätt dyra (2K+ i Sverige, men runt 1500 på ebay eller i tyskland), och låter inte lika bra som öppna lurar i den prisklassen, men de är grymma när man åker tåg, flyger eller bara vill stänga av omvärlden. har ett par såna själv. tenderar dock att favorisera Portorna när jag ska ut på stan, eftersom man blir döv för omgivningen med HD25orna (vilket kan ge upphov till paranoia eller bilolyckor). på musikbörsen brukar HD25:or gå att provlyssna; ta med din mp3spelare till en butik och testa kanske? förresten, prova ett par HD-280 samtidigt... de låter riktigt lika men är mycket billigare; tyvärr är de stora och klumpiga, om du bryr dig om hur du ser ut på stan (det gör jag).

ett par 590 tycker jag känns lite overkill för portabelt bruk... ambient noise, lägre koncentration på musiken etc gör att deras raffinemang nog blir lite bortslösat vid sådant användande.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-09-16 20:08

rakad_apa skrev:hej! PX-100 är fina som öppna bärbara lurar. tycker de är snäppet bättre än Porta Pro, som jag själv är mkt nöjd med. om du vill ha slutna lurar så rekommenderar jag Sennheisers HD-25 (inte SP). de är rätt dyra (2K+ i Sverige, men runt 1500 på ebay eller i tyskland), och låter inte lika bra som öppna lurar i den prisklassen, men de är grymma när man åker tåg, flyger eller bara vill stänga av omvärlden. har ett par såna själv. tenderar dock att favorisera Portorna när jag ska ut på stan, eftersom man blir döv för omgivningen med HD25orna (vilket kan ge upphov till paranoia eller bilolyckor). på musikbörsen brukar HD25:or gå att provlyssna; ta med din mp3spelare till en butik och testa kanske? förresten, prova ett par HD-280 samtidigt... de låter riktigt lika men är mycket billigare; tyvärr är de stora och klumpiga, om du bryr dig om hur du ser ut på stan (det gör jag).

ett par 590 tycker jag känns lite overkill för portabelt bruk... ambient noise, lägre koncentration på musiken etc gör att deras raffinemang nog blir lite bortslösat vid sådant användande.

Hej! Bra inlägg och välkommen! :)

Jag glömde detta med att PX-100 är öppna, det kan vara ett problem.

Det lustiga är att jag just tog en sväng förbi en butik efter jobbet idag med min mp3-spelare och lyssnade på HD-25SP bland annat. Hann även med HD-280, HD-200 och AKG-K240 monitor.

Jag tyckte inte riktit om HD-25SP. De satt inte bra på mina öron, ena luren glappade mot örat sas och det var svårt att få dem att sitta rätt mot öronen. Ljudet ändrades rätt mycket om det sitter lite fel. Sedan tyckte jag inte klassen på ljudet var något vidare, tunn diskant bla. Iofs var detta SP-modellen som är en budgetvariant av HD-25:an, men visuellt (passformsmässigt) ser de ganska lika ut. HD-280 hade istället överdriven diskant som lät lite illa (dist eller resonanser) och mer illa färgat mellanregister, inte bra. HD-200 var ännu sämre, färgad diskant och mellanregister. AKG lät ganska ok jämfört med de andra, en aning fattigt ljud, fast jag tycker inte alls om de guldiga retrodesignen. Oj, vad jag låter negativ, att man aldrig ska bli nöjd. :(

Så hittills har jag bara gillat HD-201 efter en kort lyssning utan att jämföra med annat än mina sony-proppar. Får lyssna på PX-100 senare och försöka jämföra dem om det går.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-09-18 18:42

Är det någon som har erfarenhetar av Sennheiser px-200?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-09-20 13:14

Martin skrev:Är det någon som har erfarenhetar av Sennheiser px-200?

De är basigare, och i mitt tycke sämre än PX-100. Därför valde vi i samförstånd med generalagenten ut PX-100 till testen istället. Mer neutral och "allround". Inte världens bästa lurar, men prisvärda och allmänt lagom storlek för att ha till bärbara grejor.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-09-20 14:55

Var och lyssnade på px-200 igår och vart lite besviken. Inte för att basen var överdriven, det upplevde jag inte.

Tänk att alla slutna lurar verkar låta burkigt i mellanregistret, det är lite trist.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-27 00:32

Martin: Det lustiga är att jag just tog en sväng förbi en butik efter jobbet idag med min mp3-spelare och lyssnade på HD-25SP bland annat. Hann även med HD-280, HD-200 och AKG-K240 monitor.
...
AKG lät ganska ok jämfört med de andra, en aning fattigt ljud

Drev du ett par AKG K240M (600ohm) från din mp3-spelare direkt?
Det är svårt att hitta en mer trögdriven lur, så det vore intressant att höra hur det lät direkt från mp3.

Föreseten så skulle jag gärna vilja läsa MoLT:en med hörlurstestet (den med 30+ hörlurar). Jag har mailat till MoLT redaktören för över 2 veckor sedan utan att få svar. Finns det någon som kan tänka sig att sälja sitt ex alternativt låna ut det?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-09-27 08:00

silvervarg: Tror jag har den molten liggandes någonstans.

Martin: Då jag testlyssnade Shure in-ear så tyckte jag att den billigaste modellen som motsvarar Shure E2(c?) lät klart bäst, även om den "bara" kostade 1500 jämfört med 5000. Det var dock tre år sedan och bara ett snabbt test.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-09-27 10:52

Drev du ett par AKG K240M (600ohm) från din mp3-spelare direkt?
Det är svårt att hitta en mer trögdriven lur, så det vore intressant att höra hur det lät direkt från mp3.

Jag tog fel på modellen, de hette nog K141 studio. 55 ohm verkar mer rimligt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-09-27 15:08

Silvervarg, du verkar be om saker som innebär att någon måste stå och kopiera upp en massa papper åt dig, el.dyl. Det är lite mycket att begära tycker jag.

Om du är LTS-medlem så kan du beställa gamla nummer via postgiroinbetalning. Hur man gör står på www.lts.a.se. Men det kan ta någon månad eller så. Allt arbete sker ju på frivillig ideelll basis.

/Johan
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-09-27 15:50

silvervarg skrev:Drev du ett par AKG K240M (600ohm) från din mp3-spelare direkt?

Har inte K240-modellerna blivit mer lågohmiga på senare år?
Kanske gäller det inte Monitor-versionen?

Red:
Endast Studio-versionen hos Musikbörsen har 55 Ohm ser jag nu
(91dB/mW). Övriga 600 Ohm.

Den ena av de två bästa i MoLt-testet 4/2003(?) - AKG K271 Studio
(den andra var Sennheiser HD600) - kostar ca 2000 kr hos
Musikbörsen och uppger också 55 Ohm/91 dB.

Ingen av K240-modellerna (Studio, Monitor, DF) testades i MoLt.

Föreseten så skulle jag gärna vilja läsa MoLT:en med hörlurstestet (den med 30+ hörlurar). Jag har mailat till MoLT redaktören för över 2 veckor sedan utan att få svar. Finns det någon som kan tänka sig att sälja sitt ex alternativt låna ut det?

Har ni inget högklassigt bibliotek i Linköping? 8O Ni har ju
universitet!?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-09-27 21:56

Det blev ett par px-200. De låter inte så hemskt bra, men inte så hemskt dåligt heller. Med tanke på hur sunkigt alla andra lurar också låter så är jag hyffsat nöjd. :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-09-27 23:32

Martin skrev:Med tanke på hur sunkigt alla andra lurar också låter så är jag hyffsat nöjd. :)

:D Det är så man får tänka, Martin!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Nästa

Återgå till Köpråd