Dipol högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-09-11 23:23

JaRoD skrev:Då är det tydligen 9500 jag har :D så tack för hjälpen.

Jo det är både aktiv och passiv delning. Det där lilla bortfallet mellan 2 och 3 khz samt dippen hörs ganska tydligt också :?

hmm, det blir tydligen till att möblera om lite :wink:

Fast på bilden ser det ut som 9300, dvs upphöjda skruvar.

Om vi nu ska vara petiga. Och det brukar vi ju vara :wink:

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-09-11 23:51

Morello skrev:Latmaskens sub är väl i princip en dipol, då den saknar lock? :lol: :lol:

:lol: Tänkte faktiskt ta upp det i mitt tidigare inlägg men avstod av barmhärtighetsskäl 8) .
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-09-12 10:19

hevi skrev:
Morello skrev:Latmaskens sub är väl i princip en dipol, då den saknar lock? :lol: :lol:

:lol: Tänkte faktiskt ta upp det i mitt tidigare inlägg men avstod av barmhärtighetsskäl 8) .

haha era rackare.
Ikväll ska den rollas en sista gång så sen ska locket minsann limmas fast :)

Jag ser fram emot att komma ut och lyssna hos dig Henrik.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-12 21:43

lazyworm skrev:
hevi skrev:

haha era rackare.
Ikväll ska den rollas en sista gång så sen ska locket minsann limmas fast :)

Jag ser fram emot att komma ut och lyssna hos dig Henrik.

ALLTSÅ har du inte satt på locket än?????? det är ju snart 7mån sen du fick det....

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2005-09-12 23:16

Lite står skruvarna nog upp, men det är bara ca 0.5 mm mot flera mm på en 9300. Men jag är inte riktigt säker nu måste jag säga, och jag har bara hittat bra bilder på dom nyare versionerna. Mina skruvar är nog nedsänkta men dom är runda som på en 9300 :?

930000-> http://arton.info/catalog/images/D2905_9300x.jpg

950000-> http://arton.info/catalog/images/D2905_9500x.jpg

Har tagit en bild på mina diskanter men har överförings sladden utlånad för tillfället :roll:
Lyckades räkna ut ett notchfilter till slut efter en hel del funderande och räknande. Listade sedan ut att jag kunde fixa ett notchfilter med DSPn på ljudkortet och det tog bara ca. 10 minuter. Av den tiden gick det mesta till mätningar.

Av någon anledning tycker jag att högtalarna bara börjar låta bättre för varje dag som går 8O Måste vara att dom börjar bli inspelade, glömde visst bort att något sånt skulle göras också pga allt filterfunderande :oops:

Tror det blir till att skaffa ett slutsteg till samt ett bättre ljudkort och köra all delning digital, lysnar ju ändå bara på musik via datorn och all film körs därifrån också. Bara att koppla in tvn till datorn nu också.
Sedan blir det bara till att fundera ut hur man skall lösa problemet med volymkontroll. Bara via datorn fungerar kanske inte så bra, vissa program har ju en tendens att dra på full volym 8O Om någon har en bra lösning på en volymkontroll som kan styra 3 kanaler samtidigt, posta gärna.

ps. peta på ni bara :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-12 23:39

JaRoD skrev:Av någon anledning tycker jag att högtalarna bara börjar låta bättre för varje dag som går 8O Måste vara att dom börjar bli inspelade, glömde visst bort att något sånt skulle göras också pga allt filterfunderande :oops:

Frågan är om det är du eller högtalarna som börjar bli inspelade ;-)

/ B

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2005-09-12 23:43

Det är väl nog båda :wink:

Föregående

Återgå till DIY-forum