Högtalarmärken egna element?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
asslicker

Högtalarmärken egna element?

Inläggav asslicker » 2012-12-28 21:26

Kanske en konstig fråga, men högtalartillverkare, har de egna element att bygga av eller har de samma utbud som oss? Varierar det? Kom i så fall gärna med exempel på tillverkare som inte tillverkar egna.

En till fråga: Bygger de i MDF, HDF, annat träslag? Vad är det vanligaste de bygger utav?

Hoppas någon kan besvara mina frågor :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-28 21:31

De använder oftast samma tillverkare som DIY:are, men specialbeställer ofta element.

Lådmaterialet varierar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-28 21:39

Det är mycket ovanligt är de gör elementen själva numera. De kan använda element ur standardsortimentet eller låta göra specialare.

Lådorna görs nog oftast av skivmaterial, spånskiva eller MDF. HDF används bara till tunna skivor, i regel max 6 mm.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2012-12-28 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-28 21:40

Många tillverkare bygger sina egna element
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-28 21:43

celef skrev:Många tillverkare bygger sina egna element

Många? Nja...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Högtalarmärken egna element?

Inläggav paa » 2012-12-28 21:43

asslicker skrev:Kanske en konstig fråga, men högtalartillverkare, har de egna element att bygga av eller har de samma utbud som oss? Varierar det? Kom i så fall gärna med exempel på tillverkare som inte tillverkar egna.

En till fråga: Bygger de i MDF, HDF, annat träslag? Vad är det vanligaste de bygger utav?

Hoppas någon kan besvara mina frågor :)

Ibland beställer dom element där bara utseendet skiljer från standard, kanske annan montageplatta på diskanten, tryckt logga på baskonen osv.
Ibland har man beställt elementen med andra talspolar annan magnetstyrka, andra kantupphängningar andra dammkåpor eller faspluggar osv, men där det kombineras från en standardbygglådemodell hos tillverkarna. Ibland är det mer special än så. Och några verkligt få konstruerar elementen mer från grunden, och får dom tillverkade av underleverantörer, och möjligen monterar ihop dom själva. Ja det finns många varianter.
Men att MDF är dominerande material i högtalarlådorna idag är nog ett safe bet att påstå.
HDF är inget standardbeteckning på skivmaterial utan kan betyda lite vad som helst. T.ex Masonit, eller kanske bara lite extra stabil MDF.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2012-12-28 21:48

Jag tror vi måste upprätta några kategorier, kanske baserat på pris?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2012-12-28 21:51

Många svar, kul!

Går elementleverantörer med på att specialtillverka till privatpersoner, säg ett av deras vanliga bas-element fast annan färg på konen. Jag fattar att det skulle bli svindyrt när det bara handlar om ett fåtal.

Det måste ju betyda att om man har tillräcklig kunskap skulle man kunna bygga lika bra högtalare som vilket högtalarmärke som hälst..

Hehe 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-28 21:55

asslicker skrev:Många svar, kul!

Går elementleverantörer med på att specialtillverka till privatpersoner, säg ett av deras vanliga bas-element fast annan färg på konen. Jag fattar att det skulle bli svindyrt när det bara handlar om ett fåtal.

Det måste ju betyda att om man har tillräcklig kunskap skulle man kunna bygga lika bra högtalare som vilket högtalarmärke som hälst..

Hehe 8)

Jovisst, men varför? Det skulle bli svindyrt att kopiera en färdig konstruktion, och knappast bättre! Tänk dig att du vill specialbeställa 4 element, där originalkonstruktören beställer 1000! Inte billigt...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-12-28 22:07

[quote="asslicker"][/quote]

Äckligaste nicket någonsin ? :lol:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2012-12-28 22:11

bakerman22 skrev:
asslicker skrev:

Äckligaste nicket någonsin ? :lol:

Betyder det inte jättehäftigare? as-slicker
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-28 22:11

Hehe 8)
A minute to learn, a lifetime to master

Många som bygger högtalare, få som gör det riktigt bra.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-28 22:37

MagnusÖstberg skrev:Många som bygger högtalare, få som gör det riktigt bra.

Som med allt annat mao ;)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-12-28 22:37

Är nog ganska smart av tillverkarna att använda specialelement, även om det knappt skiljer något jämfört med standardelementet dom modifierat så gör ju det att ingen bygger DIY versioner av deras högtalare eftersom dom inte kan få tag på "rätt" element så enkelt, sedan ger det ju en bra anledning till att kunna ta ut högre pris för högtalaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-28 23:29

Hehe 8)

Jo så enkelt är det, är man lika duktig på att bygga högtalare, så kan man bygga lika bra högtalare.

Med Flexunits kan en privatperson få beställa lite av varje halvspecial:
http://www.audiotechnology.dk
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-29 01:56

JB skrev:Är nog ganska smart av tillverkarna att använda specialelement, även om det knappt skiljer något jämfört med standardelementet dom modifierat så gör ju det att ingen bygger DIY versioner av deras högtalare eftersom dom inte kan få tag på "rätt" element så enkelt, sedan ger det ju en bra anledning till att kunna ta ut högre pris för högtalaren.

Snarare så att de

- antingen behöver parametrar som inte är tillgängliga
- använder standardelement med betydligt snarare tolleranser än DIY-marknaden kan få

Detsamma gäller förövrigt filterkomponenterna.

Det finns svenska tillverkare som köpt in std komponenter och fått sortera ut 80% för de föll utanför målkurvan 8O
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-12-29 02:31

MagnusÖstberg skrev:
JB skrev:Är nog ganska smart av tillverkarna att använda specialelement, även om det knappt skiljer något jämfört med standardelementet dom modifierat så gör ju det att ingen bygger DIY versioner av deras högtalare eftersom dom inte kan få tag på "rätt" element så enkelt, sedan ger det ju en bra anledning till att kunna ta ut högre pris för högtalaren.

Snarare så att de

- använder standardelement med betydligt snarare tolleranser än DIY-marknaden kan få

Det finns svenska tillverkare som köpt in std komponenter och fått sortera ut 80% för de föll utanför målkurvan 8O

Kan verkligen den extra kostnaden (som borde handla om ett flertal tusenlappar?) per högtalare med custom element vara värt det för dom flesta lyssnarna? hade dom flesta ens märkt någon skillnad?

Hade varit kul med en blindtest med lådan med custom element och en likadan fast med orginal elementen utan kontruktörens modifikationer och se hur många som hade hört skillnad :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-12-29 02:42

Värt att fundera på . . .(?) typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-29 02:44

JB skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Snarare så att de

Kan verkligen den extra kostnaden (som borde handla om ett flertal tusenlappar?) per högtalare med custom element vara värt det för dom flesta lyssnarna? hade dom flesta ens märkt någon skillnad?

Hade varit kul med en blindtest med lådan med custom element och en likadan fast med orginal elementen utan kontruktörens modifikationer och se hur många som hade hört skillnad :)

Absolut, en liten förändring kan medföra att man kan välja helt andra delningsfrekvenser och topologier, som förbättrar både fasbeteende och systemets effekttålighet.
Jag saknar dig.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2012-12-29 06:03

man kanta kontakt med bröderna skaaning i danmark så tillverkar de element helt efter dina specar
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2012-12-29 12:19

Jag har inte tänkt att specialbeställa något själv..

Det jag funderat på under en längre tid är hur bra man egentligen kan bygga en högtalare. Om det är marknaden med element som sätter gränser eller om man kan lyckas med vad som hälst, bara man har kunskap. Och nej, sån kunskap har jag inte.

Jag är nöjd med mitt nick, det har hängt med mig länge :P

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-29 12:27

En bra grund är att bli riktigt insatt i fysik och ellära.

Det är lättare att göra bra konstruktioner idag än det var för 30 år sedan, eller det går snabbare då hjälpmedlen är mer avancerade.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-29 12:41

asslicker skrev:Jag har inte tänkt att specialbeställa något själv..

Det jag funderat på under en längre tid är hur bra man egentligen kan bygga en högtalare. Om det är marknaden med element som sätter gränser eller om man kan lyckas med vad som hälst, bara man har kunskap. Och nej, sån kunskap har jag inte.

Kunskap om marknadsföring är minst lika viktigt som att kunna konstruera.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-29 12:44

Typ Elektrostater.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-29 12:47

asslicker skrev:Jag är nöjd med mitt nick, det har hängt med mig länge :P

Bara i forumsammanhang, väl? :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-12-29 13:11

Ragnwald skrev:

Typ Elektrostater.

Och KEF och B&W. Dynaudio också, väl? Och JBL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-29 13:27

Micke23 skrev:
Ragnwald skrev:

Typ Elektrostater.

Och KEF och B&W. Dynaudio också, väl? Och JBL.

För JBL gäller det nog bara för pro-sektorn. Resten är mängdvara, ofta från franska Audax som är en del av samma koncern, Harman. Det ursprunliga Audax drivs vidare av några "avhoppare" som fortsatt tillverkningen av en del klassiker.

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2012-12-29 14:18

MagnusÖstberg skrev:En bra grund är att bli riktigt insatt i fysik och ellära.

Det är lättare att göra bra konstruktioner idag än det var för 30 år sedan, eller det går snabbare då hjälpmedlen är mer avancerade.

Går elprogrammet så elläran kan jag hyfsat. Fysik är värre, antar att det handlar om hur luften beter sig lådan typ? Mekaniska rörelsen för elementet med kanske?

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2012-12-29 14:19

paa skrev:
asslicker skrev:Jag har inte tänkt att specialbeställa något själv..

Kunskap om marknadsföring är minst lika viktigt som att kunna konstruera.

Ja, om man ska starta företag är det ju självklart så..

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2012-12-29 14:20

bensnake skrev:
asslicker skrev:Jag är nöjd med mitt nick, det har hängt med mig länge :P

Bara i forumsammanhang, väl? :wink:

Självklart :wink:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi