En till fråga: Bygger de i MDF, HDF, annat träslag? Vad är det vanligaste de bygger utav?
Hoppas någon kan besvara mina frågor
Moderator: Redaktörer
asslicker skrev:Kanske en konstig fråga, men högtalartillverkare, har de egna element att bygga av eller har de samma utbud som oss? Varierar det? Kom i så fall gärna med exempel på tillverkare som inte tillverkar egna.
En till fråga: Bygger de i MDF, HDF, annat träslag? Vad är det vanligaste de bygger utav?
Hoppas någon kan besvara mina frågor
asslicker skrev:Många svar, kul!
Går elementleverantörer med på att specialtillverka till privatpersoner, säg ett av deras vanliga bas-element fast annan färg på konen. Jag fattar att det skulle bli svindyrt när det bara handlar om ett fåtal.
Det måste ju betyda att om man har tillräcklig kunskap skulle man kunna bygga lika bra högtalare som vilket högtalarmärke som hälst..
Hehe
bakerman22 skrev:asslicker skrev:
Äckligaste nicket någonsin ?
A minute to learn, a lifetime to masterasslicker skrev:Många svar, kul!
Går elementleverantörer med på att specialtillverka till privatpersoner, säg ett av deras vanliga bas-element fast annan färg på konen. Jag fattar att det skulle bli svindyrt när det bara handlar om ett fåtal.
Det måste ju betyda att om man har tillräcklig kunskap skulle man kunna bygga lika bra högtalare som vilket högtalarmärke som hälst..
Hehe
asslicker skrev:Många svar, kul!
Hehe
JB skrev:Är nog ganska smart av tillverkarna att använda specialelement, även om det knappt skiljer något jämfört med standardelementet dom modifierat så gör ju det att ingen bygger DIY versioner av deras högtalare eftersom dom inte kan få tag på "rätt" element så enkelt, sedan ger det ju en bra anledning till att kunna ta ut högre pris för högtalaren.
MagnusÖstberg skrev:JB skrev:Är nog ganska smart av tillverkarna att använda specialelement, även om det knappt skiljer något jämfört med standardelementet dom modifierat så gör ju det att ingen bygger DIY versioner av deras högtalare eftersom dom inte kan få tag på "rätt" element så enkelt, sedan ger det ju en bra anledning till att kunna ta ut högre pris för högtalaren.
Snarare så att de
- antingen behöver parametrar som inte är tillgängliga
- använder standardelement med betydligt snarare tolleranser än DIY-marknaden kan få
Detsamma gäller förövrigt filterkomponenterna.
Det finns svenska tillverkare som köpt in std komponenter och fått sortera ut 80% för de föll utanför målkurvan
JB skrev:MagnusÖstberg skrev:JB skrev:Är nog ganska smart av tillverkarna att använda specialelement, även om det knappt skiljer något jämfört med standardelementet dom modifierat så gör ju det att ingen bygger DIY versioner av deras högtalare eftersom dom inte kan få tag på "rätt" element så enkelt, sedan ger det ju en bra anledning till att kunna ta ut högre pris för högtalaren.
Snarare så att de
- antingen behöver parametrar som inte är tillgängliga
- använder standardelement med betydligt snarare tolleranser än DIY-marknaden kan få
Detsamma gäller förövrigt filterkomponenterna.
Det finns svenska tillverkare som köpt in std komponenter och fått sortera ut 80% för de föll utanför målkurvan
Kan verkligen den extra kostnaden (som borde handla om ett flertal tusenlappar?) per högtalare med custom element vara värt det för dom flesta lyssnarna? hade dom flesta ens märkt någon skillnad?
Hade varit kul med en blindtest med lådan med custom element och en likadan fast med orginal elementen utan kontruktörens modifikationer och se hur många som hade hört skillnad :)
asslicker skrev:Jag har inte tänkt att specialbeställa något själv..
Det jag funderat på under en längre tid är hur bra man egentligen kan bygga en högtalare. Om det är marknaden med element som sätter gränser eller om man kan lyckas med vad som hälst, bara man har kunskap. Och nej, sån kunskap har jag inte.
Micke23 skrev:Ragnwald skrev:celef skrev:Många tillverkare bygger sina egna element
Typ Elektrostater.
Och KEF och B&W. Dynaudio också, väl? Och JBL.
MagnusÖstberg skrev:En bra grund är att bli riktigt insatt i fysik och ellära.
Det är lättare att göra bra konstruktioner idag än det var för 30 år sedan, eller det går snabbare då hjälpmedlen är mer avancerade.
paa skrev:asslicker skrev:Jag har inte tänkt att specialbeställa något själv..
Det jag funderat på under en längre tid är hur bra man egentligen kan bygga en högtalare. Om det är marknaden med element som sätter gränser eller om man kan lyckas med vad som hälst, bara man har kunskap. Och nej, sån kunskap har jag inte.
Kunskap om marknadsföring är minst lika viktigt som att kunna konstruera.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], TommyW och 27 gäster