Dolby Pro Logic Music

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Dolby Pro Logic Music

Inläggav _Fredrik_ » 2012-12-28 22:31

Ville bara berätta att jag har satt på det som default på min receiver när jag lyssnar på musik. Varför inte liksom? (Jag kör utan center skall tilläggas)

Den musik med mycket fasvänt material (reverb) ger fett djup och elefantstorlek på ljudbilden vilket gör mig glad eftersom jag säger ja till livet.

Säger du JA till livet?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-28 23:20

Bra jobbat _Fredrik_

Ett par klipp från tidigare inlägg som jag gjort på Faktiskt:

Dolby Pro Logic II Music Mode är ambiofoni med det förbättringar som behövs, t.ex fördröjning och lite begränsat frekvensregister uppåt i bakhögtalarna, däremot är de kraftiga styrningarna och pumpningarna från standard Pro Logic borta ur Music Mode.
Det var väl mästaren Jim Fosgate som utvecklade ProLogic Music Mode, och nu finns det i det flesta AV-receivers, men folk känner inte till det eftersom det finns så många andra tusentals inställningar på dem så det går inte att sätta sig in i allt. Jag rekommenderar dock att testa med Pro Logic II Music Mode på lämpligt inspelad akustisk musik.

Det är synd att så få har insett vad Dolby ProLogic II, IIX och IIz i "Music Mode" som finns i många AV-receivrar egentligen är!
När man kopplar in det, så ligger resultatet nämligen väldigt nära ambiofoni.
Man har dock lagt till lite tidsfördröjning till bakkanalerna så att bakre högtalarna inte ska höras före ljudet framifrån, och även begränsat lite i diskanten i bakkanalen, precis som det akustiskt reflekterade ljudet bakfrån en konsertlokal har tappat lite i de högsta frekvenserna.
När man kör PL II i "music mode" så är det ingen syntetisk efterklang pålagd, och ingen Dolby-pumpning mellan kanalerna.
Sammantaget, helt vanlig ambiofoni, men bättre!

Dolby Prologic II i "Movie Mode" däremot, har kraftigare styrning mellan kanalerna, och påverkar lite för mycket för musiklyssning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-28 23:25

Jag säger, kanske.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-29 00:02

Jag tror jag oxå behöver en sån där funktion
Bikinitider

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-29 00:11

celef skrev:Jag tror jag oxå behöver en sån där funktion

Varför har du ingen?

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2012-12-29 00:15

Kör pre out till ytterligare en reciever och lägg på pro logic music en gång till så blir det dubbelt så bra. Eller dåligt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-29 00:15

mx skrev:

Varför har du ingen?

Jag visste ju inte att jag behövde en
Bikinitider

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-29 00:52

celef skrev:
mx skrev:

Varför har du ingen?

Hur skall du ordna en?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-29 00:52

Nu när du vet...

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-12-29 02:00

paa skrev:Bra jobbat _Fredrik_

Dolby Pro Logic II Music Mode är ambiofoni med det förbättringar som behövs, t.ex fördröjning och lite begränsat frekvensregister uppåt i bakhögtalarna, däremot är de kraftiga styrningarna och pumpningarna från standard Pro Logic borta ur Music Mode.
Det var väl mästaren Jim Fosgate som utvecklade ProLogic Music Mode, och nu finns det i det flesta AV-receivers, men folk känner inte till det eftersom det finns så många andra tusentals inställningar på dem så det går inte att sätta sig in i allt. Jag rekommenderar dock att testa med Pro Logic II Music Mode på lämpligt inspelad akustisk musik.

Det är synd att så få har insett vad Dolby ProLogic II, IIX och IIz i "Music Mode" som finns i många AV-receivrar egentligen är!
Man har dock lagt till lite tidsfördröjning till bakkanalerna så att bakre högtalarna inte ska höras före ljudet framifrån, och även begränsat lite i diskanten i bakkanalen, precis som det akustiskt reflekterade ljudet bakfrån en konsertlokal har tappat lite i de högsta frekvenserna.
När man kör PL II i "music mode" så är det ingen syntetisk efterklang pålagd, och ingen Dolby-pumpning mellan kanalerna.

Dolby Prologic II i "Movie Mode" däremot, har kraftigare styrning mellan kanalerna, och påverkar lite för mycket för musiklyssning.
Tack paa! Hur upplever du DTS variant av detta?

Jag har skruvat upp "dimension" en bit och jag uppfattar att bakkanalerna smälter in bättre hemma hos mig, jag tro helt enkelt att mindre ljud går ut i surr.

Hur som haver, visst finns det musik som gör sig bättre i vanlig 2-kanal, men det mesta låter mer spännande med DPL M ll.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-29 19:32

mx skrev:
celef skrev:
mx skrev:

Varför har du ingen?

Hur skall du ordna en?

Jag vet inte hur det ska gå till, jag kanske kan låna en av en forumvän
Bikinitider

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-12-29 21:07

celef skrev:
mx skrev:
celef skrev:
mx skrev:

Varför har du ingen?

Hur skall du ordna en?

Du kan gå låna en receiver av mig om du vill. Den är svart.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-29 22:05

_Fredrik_ skrev:
celef skrev:
mx skrev:
celef skrev:
mx skrev:

Varför har du ingen?

Hur skall du ordna en?

Du kan gå låna en receiver av mig om du vill. Den är svart.

Tack det var jättesnällt men jag vill helst ha en i champagne för det är ganska udda och svårt att få tag i
Bikinitider

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-12-29 22:11

Det var det jag misstänkte. Hör av dig om du ändrar dig, Svarten finns här för dig. :)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-29 22:35

:D

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-12-29 23:14

_Fredrik_ skrev:
paa skrev:Bra jobbat _Fredrik_

Tack paa! Hur upplever du DTS variant av detta?

Jag har skruvat upp "dimension" en bit och jag uppfattar att bakkanalerna smälter in bättre hemma hos mig, jag tro helt enkelt att mindre ljud går ut i surr.

Hur som haver, visst finns det musik som gör sig bättre i vanlig 2-kanal, men det mesta låter mer spännande med DPL M ll.

Håller nästan med.

Inför GÖK med Komorok provade jag att spela låtlistan men DPL II Music i syfte att få mitt lilla rum att låta större.
På Anna-Lotta Larson spåret funkade det inte alls.

Öhman förklarade att det beror på inspelningstekniken hur väl det fungerar med fusk-surround.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-12-30 11:28

Allt funkar Lotta vet jag inget om.
Hifi Is Great Everyday

Återgå till Generellt om hifi