Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Jag upplever ljudet från Spottan annorlunda i min iPhone och SG3.
Tror jag föredrar ljudet från Samsungen..
Nefilim skrev:Jag upplever ljudet från Spottan annorlunda i min iPhone och SG3.
adzer skrev:Nefilim skrev:Jag upplever ljudet från Spottan annorlunda i min iPhone och SG3.
Om du tar ut ljudet analogt från bägge så är väl det inte speciellt konstigt?
Nefilim skrev:adzer skrev:Nefilim skrev:Jag upplever ljudet från Spottan annorlunda i min iPhone och SG3.
Om du tar ut ljudet analogt från bägge så är väl det inte speciellt konstigt?
Hur menar du?
adzer skrev:
Att DAC och förstärkare på två olika enheter låter annorlunda är väl inte alls konstigt. Varför skulle de låta identiskt menar du?
Objektivisten skrev:adzer skrev:
Att DAC och förstärkare på två olika enheter låter annorlunda är väl inte alls konstigt. Varför skulle de låta identiskt menar du?
Man kan inte höra skillnad på dacar eller förstärkare.
Objektivisten skrev:adzer skrev:
Man kan inte höra skillnad på dacar eller förstärkare.
Svante skrev:Petimäterkommentar: ljud kan inte vara transparent, men överföring kan vara det.
Man måste vara noga med att köra ljudet genom samma DAC vid sådana här jämförelser, och se över inställningarna i Spotify, så att det inte ligger någon normaliserande kompressor där och ställer till det. Det fanns åtminstone tidigare en sådan, som hade ordet "normalize" i sig.
shifts skrev:Den här frågan har ju varit uppe tidigare. För att utesluta formaten gör man bäst i att koda en WAV-fil till både FLAC och OGG och blindtesta dem med lämplig programvara. Dokumentera en skillnad där så har du funnit varför. Om ingen skillnad hittas där blir det svårare.
mx skrev:shifts skrev:Den här frågan har ju varit uppe tidigare. För att utesluta formaten gör man bäst i att koda en WAV-fil till både FLAC och OGG och blindtesta dem med lämplig programvara. Dokumentera en skillnad där så har du funnit varför. Om ingen skillnad hittas där blir det svårare.
Det ska jag testa per omgående.
adzer skrev:Är nog så att spotify har lägre bitrate.
Kan du kolla vilken bitrate spotify använder sig av?
mx skrev:adzer skrev:Är nog så att spotify har lägre bitrate.
Kan du kolla vilken bitrate spotify använder sig av?
Om jag kollar hur mycket trafik som Spotify använder, så är det cirkus 300
kbit/s och ibland över 500 kbit/s. Så det är svårt att säga vad som är den
strömmade musiken och vad som är cache, metadata och annat dylikt.
Oftast ligger den runt 300 kbit/s.
Källa på det?Objektivisten skrev:Man kan inte höra skillnad på dacar eller förstärkare.
Användare som besöker denna kategori: Kalejdokom och 14 gäster