Köpråd

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alzer

Köpråd

Inläggav Alzer » 2005-09-11 16:06

Tjena

Jag är helt ny här på sidan och tänkte fråga er om köpråd till min nya stereo som jag ska koppla datorn och en vinyl till. Jag tänkte mig cirka 3-4000 för högtalare, förstärkare och vinyl.

Kollade lite på detta paketet från netonnet:

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=51881 - förstärkare och högtalare.

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=36649 - vinylsvarv

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=15726 - en annan vinylsvarv.

Tycker ni att det ser bra ut med förstärkaren och högtalarna? Och vilken vinylspelare tycker ni jag ska välja? Den hel- eller den halvautomatiska?

Vad är egentligen skillnaden mellan hel- och halvautomatisk?

Jag vill även kunna koppla datorn till förstärkaren. Tror ni att det går med den som jag har valt?

-Alzer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-11 16:58

Nja, de flesta här rör sig kanske i lite inom andra prisramar.... Jag tycker inget av det du visar är intressant. Finns däremot mycket begagnat på marknaden som är mera intressant för liknande pengar. Du får ett PM av mig.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-11 19:44

Ang skivspelarna så avråder jag dig bestämt att köpa ngn av dem. De är totalt bortkastade pengar. Den billigaste skivspelare jag sett och hört (låter helt ok) är tex Technics SL-BD 22, kostar runt 1990:- på tex SIBA.

Men rör man sig med en sådan budget så begagnatköp med "is i magen" nyckeln till framgång. Detta kräver iof lite kunnande vad som låter bra, men som ingen vill ha. :) Marantz byggde rejäla skivsvarvar på 70-talet, samma sak med Thorens. Technics och Sonabs 70-talare är stadiga byggen också. NAD 3020 är en förstärkare som duger bra, och har ett suveränt phonosteg. För en tusing så får man ett mkt fint exemplar, även för 500:-.

När det gäller högtalare så är det svårt att göra klipp för små pengar. Det finns märken som Mission och Gale som brukar kunna göra mkt vettiga högtalare för små penningar. Tyvärr så är inte Carlsson (som var studenthögtalaren no 1 ett bra tag, men pga sina mkt trevliga kvaliteer blivit retro-hiend) så värst billiga längre. Hittar man hela Gale och Mission begagnat så är det bra fynd. Proson/genexxa/jws skall man göra stora omvägar runt. Det ÄR rena rama skithögtalare.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2005-09-11 19:52

Kloka ord Vee-eight :wink:

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-09-11 21:20

Som skivspelartips kanske du kan försöka hitta en begagnad Pro-Ject Debut II. De låter rätt bra (tycker jag), och kan nog fås för runt tusenlappen beg. Annars tycker jag som de andra, de potentiella inköp du har listat var inte alls speciellt upphetsande. Denon 1905 har ju hyllats av många här på forumet, och hkostar väl knappt 2000:- hos hifiklubben nu, köp sådan plus Pro-Ject's spelare och spara lite så du har 2-3k till högtalare och leta efter dessa på begagnatmarknaden så kan du nog få en rätt bra anläggning.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-11 22:47

Mja, jag tror ju att det kommer att låta mycket bättre om man skippar vinylen och bara spelar CD, om det ska vara billigt. Fast har man mycket vinyl, så är ju inte det möjligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-11 22:58

Project är vettiga rakt igenom; mkt prisvärda och är en spelare man kan leva rätt länge med. Med pickupen Audio Technica AT95e så kommer man undan rätt billigt. Ett tips på bra högtalare är ju att kolla in mastodonttråden om EPS-högtalarna. Peerless ct62-diskanten, som sitter i EPS, är ju på upphällningen, men det kanske är dags att väcka frågan om en uppgradering av EPS:en?

Alzer, jag hoppas att jag inte rört ihop det för dig. Skall man klara att koka ihop en hifi på en spik så krävs det att man vet exakt vad för guldkorn man kan vaska fram i hifi-dyngan. :wink: Jag antar att det måste finnas en gräns på hur lite acceptabelt ljud kan kosta; ju mindre budget man har, desto svårare blir det ju naturligtvis. Skall man fynda så är de bästa redskapen som sagt is i magen, tålamod och att inte tveka när tillfället dyker upp. Det dummaste man egentligen kan göra är att köpa allt på en gång. Paketlösningar gagnar endast de som säljer dem. :wink: Samtidigt som man väntar in de goda klippen så spar man ju pengar och därmed köpkraft, så att man kan drämma sedelbunten i disken när tillfället kommer.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Alzer

Inläggav Alzer » 2005-09-12 06:33

Vee-Eight, jag tror inte det iaf. Men tack så mycket för ditt svar.
Vad tror du krävs för budget för att få ihop en hyfsad stereo?

Svante, har ju en hel del vinyl som jag fick av farsan nu så att skippa vinylen är ju tyvärr ingen lösning. Men tack ändå

labrat, tack så mycket! det ska jag absolut kolla upp.

RogerGustavsson, aha, okej.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-12 06:47

För 4900 kr får du en bra begagnad stereo, t ex förstärkare,
cd-spelare och tuner
från Pioneer, skivspelare från Ariston &
Carlsson OA50.2-högtalare. Se annonser på Hifimagasinet...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-12 09:12

Alzer;

Hetsporren har rätt, det hamnar nog däromkring, kanske under alt över beroende på vad man hittar. Här är en bra skivspelare förresten:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=914

Sonab 67:an är ju tom vacker!
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Alzer

Inläggav Alzer » 2005-09-12 16:31

Vee-Eight skrev:Alzer;

Hetsporren har rätt, det hamnar nog däromkring, kanske under alt över beroende på vad man hittar. Här är en bra skivspelare förresten:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=914

Sonab 67:an är ju tom vacker!

Okay, då får jag helt enkelt spara lite längre då ;)

Tack för tipset om sidan förresten.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-12 16:52

Alzer skrev:Okay, då får jag helt enkelt spara lite längre då ;)

Mycket bra inställning, varför köpa skräp när man inte måste!

/ B

Användarvisningsbild
Alzer

Inläggav Alzer » 2005-09-12 17:00

Bill50x skrev:
Alzer skrev:Okay, då får jag helt enkelt spara lite längre då ;)

Mycket bra inställning, varför köpa skräp när man inte måste!

/ B

Hehe, precis. Jag sparar hellre lite längre och köper fina grejjer som jag kan ha några år istället för att köpa kassa och sedan köpa nytt om ett år eller så.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2005-09-13 14:35

Hifimagasinet är nog bra när det gäller att hitta begagnade prylar. Men... Prisnivån är ibland rätt hög. Det gäller att ha kunskap om olika apparaters värde.
Ett alternativ kan vara att besöka loppisar eller auktioner. Då kan man dessutom titta på och känna på och kanske provköra apparaten man är intresserad av.

Användarvisningsbild
Alzer

Inläggav Alzer » 2005-09-13 18:52

Kranzberg skrev:Hifimagasinet är nog bra när det gäller att hitta begagnade prylar. Men... Prisnivån är ibland rätt hög. Det gäller att ha kunskap om olika apparaters värde.
Ett alternativ kan vara att besöka loppisar eller auktioner. Då kan man dessutom titta på och känna på och kanske provköra apparaten man är intresserad av.

Det är ju tyvärr det jag inte har. Men det är väl bara att läsa på lite... ;)

Återgå till Köpråd