Vad tänker du om konflikten om ortoakustik med mera?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Vad tänker du om konflikten om ortoakustik inklusive närliggande delfrågor?

Jag har absolut ingen aning.
4
7%
Jag är osäker om sakfrågan men tror att det finns risk för att alla inblandade drabbas negativt.
28
47%
Jag misstänker att den ena parten har mer rätt än den andra och kan tänka mig att konflikten i sak är mindre än den kan verka.
14
23%
Jag anser att den ena parten har rätt och den andra parten har fel.
14
23%

Antal röster : 60

Användarvisningsbild
Claes

Vad tänker du om konflikten om ortoakustik med mera?

Inläggav Claes » 2012-12-29 19:28

Konflikten om ortoakustik handlar bland annat om vad begreppet ortoakustik innebär och vem eller vilka som har kompetens och rätt att avgöra vilka högtalare som är ortoakustiska. Även andra närliggande frågor har diskuterats. Exempelvis vad personen Stig Carlsson tyckte och tänkte samt vad han skulle kunna förmodas tycka och tänka i dag om han fortfarande var med oss. Eller vad Stiftelsen Stig Carlsson har gjort, inte har gjort, borde ha gjort och bör göra. Ytterligare delfrågor har handlat om formella och moraliska skyldigheter och rättigheter inklusive vem som sagt, skrivit och menat vad. Dessutom har det framförts påståenden om dolda och moraliskt förkastliga motiv.

Ur ett psykologiskt perspektiv intresserar det mig hur du som läst om detta på Faktiskt.se uppfattar saken. Observera att min fråga inte handlar om vem/vilka du anser ha rätt eller fel i fråga om ortoakustik och närliggande delfrågor.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-29 20:01

Då är en självklar följdfråga; varför undrar du? Eller rättare uttryckt; i vilken roll undrar du, som LTS ordf, ev carlsson-exploatör (med tanke på din förra omröstning) eller som nyfiken privatperson?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-12-29 20:11

Från åskadarbänken där dom flesta av oss befinner sig, hur ska vi någonsin kunna veta vilka ord som är sanna och falska, hopblandade avsiktligt eller oavsiktligt eller modifierade efter eget behag? Att det finns en eller flera agendor, personliga såväl som affärsmässiga, bland flera av dom branschaktörer och påhejare som deltagit i diskussionen tror jag inte någon tvivlar över. Smutskastning, misstänkliggörande, förtal, hån, hets, fan vet vad mer som har flugit kors och tvärs mellan skyttegravarna. För min del är det tragiskt att se vuxna människor bete sig på detta vis offentligt, det är verkligen dagisnivå. Det får mig också att inse hur otroligt infekterad den lilla ankdammen hifi-Sverige är, och även att det som skulle kunna föra gott med sig istället sår illvilja och förakt och skapar ännu större klyftor.

Som potentiell kund kan jag bara säga att denna diskussion, och dom slängar som fortsätter att utdelas i snyggt subtilt förpackade paket med taggtråd runt om på forat, enbart får en effekt och den effekten är definitivt inte positiv för någon av dom delaktigas försäljning.

...Så till vida inte någon av aktörerna även har ett finger med i försäljning av syraneutraliserande läkemedel, för den läsning som erbjudits från dessa diskussioner ger mig mest sura uppstötningar.

Jag hittade för övrigt inget alternativ att rösta på.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Re: Vad tänker du om konflikten om ortoakustik med mera?

Inläggav Sanny_X » 2012-12-29 20:29

Claes skrev:Ur ett psykologiskt perspektiv intresserar det mig hur du som läst om detta på Faktiskt.se uppfattar saken.

På något sätt har jag svårt att tro att det är enda orsaken till att frågan ställs.

Jag väntar ett tag med att svara, frågan kanske omformuleras/kompletteras.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-29 20:31

Vee-Eight skrev:Då är en självklar följdfråga; varför undrar du? Eller rättare uttryckt; i vilken roll undrar du, som LTS ordf, ev carlsson-exploatör (med tanke på din förra omröstning) eller som nyfiken privatperson?

Med tanke på tidigare frågeställningar är det här en självklar sak som behöver besvaras.

Jag saknar för övrigt fler svarsalternativ.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-29 20:50

Jag har tills nyligen alltid hört/läst om orthoakustisk i samband med stig Carlsson eller hans högtalare, även sonab, i min värld så är dessa väldigt sammanknutna. På samma sätt tycker jag att pi tillhör inohögtalarna, evidence tillhör dynaudio, ultima tillhör revel, response tillhör proac (den svenska firman är ute å cyklar) och så vidare
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-29 21:05

Vee-Eight skrev:Då är en självklar följdfråga; varför undrar du? Eller rättare uttryckt; i vilken roll undrar du, som LTS ordf, ev carlsson-exploatör (med tanke på din förra omröstning) eller som nyfiken privatperson?

Eller i egenskap som bekant med tongivande personer i SSC.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-29 21:58

Claes skrev:Konflikten om ortoakustik handlar bland annat om vad begreppet ortoakustik innebär och vem eller vilka som har kompetens och rätt att avgöra vilka högtalare som är ortoakustiska. Även andra närliggande frågor har diskuterats. Exempelvis vad personen Stig Carlsson tyckte och tänkte samt vad han skulle kunna förmodas tycka och tänka i dag om han fortfarande var med oss. Eller vad Stiftelsen Stig Carlsson har gjort, inte har gjort, borde ha gjort och bör göra. Ytterligare delfrågor har handlat om formella och moraliska skyldigheter och rättigheter inklusive vem som sagt, skrivit och menat vad. Dessutom har det framförts påståenden om dolda och moraliskt förkastliga motiv.

Ur ett psykologiskt perspektiv intresserar det mig hur du som läst om detta på Faktiskt.se uppfattar saken. Observera att min fråga inte handlar om vem/vilka du anser ha rätt eller fel i fråga om ortoakustik och närliggande delfrågor.

Vad var frågan igen sa du?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-29 22:15

Naqref skrev:

Eller i egenskap som bekant med tongivande personer i SSC.

Men det är ju var och varannan. Men du har en poäng, även om jag inte gärna flyttar diskussionen till ett personligt plan.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2012-12-29 22:20

Konstiga svarsalternativ, tycker jag. Efter alla infekterade trådar som verkar innehålla dolda agendor undrar man om det ligger en hund begraven även i denna.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-12-29 22:35

Hej och tack ni respondenter som svarat och därmed hjälpt mig förstå lite mer om hur ni upplever den enligt mig sorgliga och i alla fall delvis onödiga konflikten.

Vee-Eight, som ordförande i Ljudtekniska Sällskapet kommunicerar jag inte via Faktiskt.se så vida jag inte skulle gå ut specifikt med något slags fråga eller omröstning ur det perspektivet. I så fall skulle det förhoppningsvis tydligt framgå att det var i den egenskapen jag skrev samt vilket syftet var.

Jag är inte intresserad av antagonistiskt ordkrig, vare sig här på Faktiskt.se eller någon annanstans. Därför bemöter jag Vee-Eight, Sanny_X, MagnusÖstberg och Naqref med den gemensamma kommentaren att jag anser att trådar och trådinlägg på ett internetforum som Faktiskt.se blir oinspirerande och svårhanterliga om man tycker sig se dolda motiv och avsikter hos dem som skriver. Jag tror att även den som tycker sig se dylikt skulle vinna på att kommunicera om det andra faktiskt har skrivit i första hand. Sedan är det förstås inte alltid självklart hur rätt tolkning av det någon annan har skrivit ser ut.

När jag startade tråden försökte jag formulera mig i syfte att undvika att den skulle drabbas av den tråkiga stämning som vissa andra trådar och inlägg har. Mitt intresse var och är att få något slags bild av hur Faktiskt.se:s läsare har upplevt konflikten.

Aerob, tack för ditt inlägg som jag helt och fullt tror mig förstå. Detta att du inte hittade något alternativ att rösta på är i och för sig synd men jag valde att avgränsa svarsalternativen som jag gjorde av genomtänkta skäl. Jag hoppas att de olika sätten att förhålla sig till konflikten som mina alternativ ger i varje fall skapligt väl täcker det jag ur psykologisk synvinkel vill försöka förstå bättre genom enkäten.

Celef, tack för ditt inlägg. Jag tror många tänker ungefär som du :).
Senast redigerad av Claes 2012-12-29 22:41, redigerad totalt 1 gång.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-29 22:37

Jag ser ingen fundering över dolda motiv med min fråga.

Men med din sista mening framgår iallafall din syn på saken, även om den inte har med din frågeställning att göra.

Men jag saknar som sagt svarsalternativ. Vad är det du undrar över egentligen? Kan du själv inte se några fler alternativ än de av dig givna? Finns det någon poäng med en frågeställning som blir så.. styrd?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-12-29 22:44

Det är alltid tråkigt när det bråkas.

Om man ska se något positivt ur det hela så är det att mycket som tidigare varit dolt har kommit fram i ljuset. Saker som tidigare stod ord mot ord har nu bevisats genom diverse dokument m.m.

Jag hoppas att detta leder till att det blir mindre "minnesbilder" och rykten i framtiden.

Personligen tror jag att det bästa vore om HiFi-kit sålde SSC-certifierade byggsatser av 50-serien och Larsen/Naqref stod för nytänkandet när det gäller denna typ av högtalare.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-29 22:48

Det är väl bra med många aktörer?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-29 22:53

MagnusÖstberg skrev:Det är väl bra med många aktörer?

+1

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-30 00:36

MagnusÖstberg skrev:...
Men jag saknar som sagt svarsalternativ. Vad är det du undrar över egentligen? Kan du själv inte se några fler alternativ än de av dig givna? Finns det någon poäng med en frågeställning som blir så.. styrd?

Jag kan tänka mig många fler svarsalternativ:

* Jag vet exakt hur allt ligger till.
* Jag tror att publicitet är av godo; "all reklam är bra reklam".
* Jag misstänker att båda parter har lika fel och kan tänka mig att konflikten i sak är större än den kan verka.
* Jag anser att den båda parter har rätt och allt bara är ett missförstånd.
osv.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2012-12-30 00:42

Claes skrev:Konflikten om ortoakustik handlar bland annat om vad begreppet ortoakustik innebär och vem eller vilka som har kompetens och rätt att avgöra vilka högtalare som är ortoakustiska. Även andra närliggande frågor har diskuterats. Exempelvis vad personen Stig Carlsson tyckte och tänkte samt vad han skulle kunna förmodas tycka och tänka i dag om han fortfarande var med oss. Eller vad Stiftelsen Stig Carlsson har gjort, inte har gjort, borde ha gjort och bör göra. Ytterligare delfrågor har handlat om formella och moraliska skyldigheter och rättigheter inklusive vem som sagt, skrivit och menat vad. Dessutom har det framförts påståenden om dolda och moraliskt förkastliga motiv.

enlisting the help of one or more of his or her codependent friends who will support his or her distorted view.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-30 02:09

Jag ser hela debatten som onödig, om flera personer har olika uppfattning om vad ett ord betyder så har de det. Ett ord har ingen inneboende betydelse, betydelsen är vad människorna som använder det lägger i det.

Det finns mao ingen sakfråga map ordets betydelse. Om jag säger att "ortoakustisk" betyder "rundstrålande" så finns det argument för att jag har rätt. Det finns alltså ingen inneboende "riktig" betydelse för ordet ortoakustik, etymologiskt betyder det bara "riktigt ljud".

Ord som på detta sätt får flera betydelser blir svaga. Varje gång man använder dem behöver man förklara vad man menar med dem (om man inte bara vill få något att verka "bra"), och iom det minskar deras användbarhet.

Däremot finns det en massa intressen knutna till ordet och dess användande. Det finns såvitt jag vet åtminstone 3-4 aktörer som vill utnyttja ordet i marknadsföringssyfte plus en del som har mer idealistiska syften. Jag tror det är denna sakfråga (de olika intressena) i kombination med att man låtsas om att det är den ickeexisterande sakfrågan ovan som man diskuterar som har gjort tråden så lång.

Claes: Nästa gång du gör en omröstning så måste du nog göra "kortare" alternativ, annars hittar man inget som stämmer och omröstningen blir inte så mycket värd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-12-30 02:22

Svante skrev:Däremot finns det en massa intressen knutna till ordet och dess användande. Det finns såvitt jag vet åtminstone 3-4 aktörer som vill utnyttja ordet i marknadsföringssyfte plus en del som har mer idealistiska syften. Jag tror det är denna sakfråga (de olika intressena) i kombination med att man låtsas om att det är den ickeexisterande sakfrågan ovan som man diskuterar som har gjort tråden så lång.

Huvudet på spiken här tror jag.

dimitri

Inläggav dimitri » 2012-12-30 07:01

Svante, mycket bra inlägg
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-30 12:11

Striden står mellan di ortodoxa och fundamentalisterna. :|
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-30 12:40

Svante skrev:Jag ser hela debatten som onödig, om flera personer har olika uppfattning om vad ett ord betyder så har de det. Ett ord har ingen inneboende betydelse, betydelsen är vad människorna som använder det lägger i det.

Det finns mao ingen sakfråga map ordets betydelse. Om jag säger att "ortoakustisk" betyder "rundstrålande" så finns det argument för att jag har rätt. Det finns alltså ingen inneboende "riktig" betydelse för ordet ortoakustik, etymologiskt betyder det bara "riktigt ljud".

Ord som på detta sätt får flera betydelser blir svaga. Varje gång man använder dem behöver man förklara vad man menar med dem (om man inte bara vill få något att verka "bra"), och iom det minskar deras användbarhet.

Däremot finns det en massa intressen knutna till ordet och dess användande. Det finns såvitt jag vet åtminstone 3-4 aktörer som vill utnyttja ordet i marknadsföringssyfte plus en del som har mer idealistiska syften. Jag tror det är denna sakfråga (de olika intressena) i kombination med att man låtsas om att det är den ickeexisterande sakfrågan ovan som man diskuterar som har gjort tråden så lång.

Claes: Nästa gång du gör en omröstning så måste du nog göra "kortare" alternativ, annars hittar man inget som stämmer och omröstningen blir inte så mycket värd.

Tummen upp - mycket bra inlägg! :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-12-30 13:38

Ragnwald skrev:Striden står mellan di ortodoxa och fundamentalisterna. :|

Striden står mellan di orto-doxa och di akustiska. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-30 13:44

Fast man kan väl ha både kommersiella och idealistiska syften samtidigt? Det ena utsluter väl inte det andra i detta fallet (som för Stig själv antar jag)?

I övrigt misstänker jag att personkemi etc är ett större problem än begrepp i denna soppa.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-30 14:24

phloam skrev:Fast man kan väl ha både kommersiella och idealistiska syften samtidigt? Det ena utsluter väl inte det andra i detta fallet (som för Stig själv antar jag)?

phloam skrev:I övrigt misstänker jag att personkemi etc är ett större problem än begrepp i denna soppa.

Mellan vissa deltagare är det värre än Dallas..
Jag saknar dig.

Maarten

Inläggav Maarten » 2012-12-30 14:50

Aerob skrev:
Svante skrev:Däremot finns det en massa intressen knutna till ordet och dess användande. Det finns såvitt jag vet åtminstone 3-4 aktörer som vill utnyttja ordet i marknadsföringssyfte plus en del som har mer idealistiska syften. Jag tror det är denna sakfråga (de olika intressena) i kombination med att man låtsas om att det är den ickeexisterande sakfrågan ovan som man diskuterar som har gjort tråden så lång.

Huvudet på spiken här tror jag.

Tycker också att det var ett bra inlägg (liksom flera andra inlägg från Svante i dessa trådar).

Dock tycker jag att även inlägget ovan bara 'träffar' konsekvens och inte orsakerna. För ca 10 år sedan fanns mig veterligen inte 3-4 olika aktörer med olika (underförstått ekonomiska) intressen (däremot kanske många entusiaster med intresse att bevara och vidareutveckla arvet från SC). Det fanns såvitt jag vet SSC, John Larsen (som tillverkade Carlsson högtalare) och så fanns Carlsson Planet, som var ett entusiastforum.
Anledningen till att samarbetena sprack vet jag exakt inte men jag tror att det är här orsakerna till dagens situation finns. Och de handlar såvitt jag vet inte om "en massa intressen knutna till ordet och dess användande."

Således, de olika intressen och meningsskiljaktigheter som idag finns är en konsekvens av många års svårigheter att samarbeta och att förverkliga Carlssonhögtalare. Det har lett till besvikelser och misstro från olika håll. Och de har i sin tur lett till splittring och olika aktörer.

End of discussion :-

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-12-30 15:32

Hej alla som bidragit i tråden och tack för er insats :). Redan innan jag la upp frågan var jag medveten om flera svagheter med enkäten.

1.
Det är svårt och sannolikt omöjligt att veta vad de som svarar grundar sina svar på och vad de har läst på Faktist.se. Vidare är det svårt att veta vilken eventuell annan information än det som skrivits på Faktiskt.se de har tagit del av och anser sig ha möjlighet att bedöma riktigheten i.

2.
De som misstor andra och tror sig veta att det finns dolda avsikter bakom det mesta som inte styrker den egna uppfattningen torde både komma med oinspirerande inlägg och besvara enkäten som en del av ”kampen mot den andra sidan”.

Dock vet jag inte hur jag skulle ha kunnat få fram någon information alls om jag krävt en fungerande lösning av nämnda problem för att lägga ut enkäten. Därför la jag ut den.

Det är vanligt med synpunkter på enkätsvarsalternativ. Vetenskapsteoretikern i mig tycker att dylika frågor är intressanta i sig. Vad gäller denna enkät har paa förstås alldeles rätt när han kan tänka sig av honom angivna alternativa alternativ. Jag kan därutöver tänka mig ett enormt stort antal andra enkätalternativ.

Svante, tack för ett klokt inlägg. Jag håller med om att debatten i stort sett kan uppfattas som onödig. Samtidigt tycker jag även att du har rätt senare i ditt inlägg där du skriver om intressenter som är mer eller mindre knutna till begreppet ortoakustik och till marknaden. Om man som jag har förståelse för samtliga dessa intressenters intressen – utan att därmed underförstå att de alla per automatik måste ha mer eller mindre rätt – så blir det för mig inte entydigt uppenbart att bedöma debatten som onödig.

paa och Svante, jag underförstod att den som anser sig ha en enligt sig själv rimligt välgrundad uppfattning som inte låter sig uttryckas i något av enkätsvaren kan skriva ett trådinlägg och redogöra för sin uppfattning. Och den som anser att frågan är intressant men mina alternativsvar så orepresentativa att de gör hela enkäten mer eller mindre meningslös, kan givetvis själva starta en liknande enkät. Personligen skulle jag tycka att det vore intressant :).

Jag upprepar vad jag skrev i mitt förra trådinlägg. Mina svarsalternativ är formulerade utifrån väl genomtänkta skäl. Därmed menar jag varken att de är invändningsfria eller inte skulle ha kunnat formuleras bättre. Jag menar att i förhållande till det som intresserar mig – det jag vill försöka förstå bättre – så är dessa alternativ de lämpligaste jag kunde komma på.

Så här långt tycker jag enkäten verkar fungera ungefär som jag hoppades att den skulle göra. Följande kan utläsas med vanligt förekommande avrundning (vilken Faktiskt.se inte använder).

Omkring 28 procent (13 av 47) av respondenterna anser att den ena parten har rätt och den andra parten har fel.

Omkring 51 procent (24 av 47) väljer att inte ta ställning i sakfrågan.

Omkring 21 procent (10 av 47) anser sig med det underlag de har tillgång till inte bestämt kunna ta ställning för respektive emot parterna utan misstänker att den ena parten har mer rätt än den andre.

Min preliminära slutsats blir att samtliga intressenter - oberoende av om och hur de försökt misstänkliggöra sin motpart med olika former av angrepp och påståenden om dolda planer och annan ohederlighet – har lyckats förhållandevis dåligt med sina påverkanskampanjer. Vidare blir min slutsats att läsarna på Faktiskt.se trevligt nog inte verkar lika lättmanipulerade som somliga möjligen räknar med utifrån hur de verkar försöka manipulera dem.

Så här långt tror jag enkäten har fungerat och även givit ett resultat som gläder mig :).

PS
Det har kommit fler trådinlägg sedan jag skrev detta inlägg. Jag väljer att lägga ut mitt inlägg ändå och kommer att svara senare om jag anser mig ha något att tillföra.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2012-12-30 16:16

Emellanåt tror jag att jag förstår något av sakfrågan, eller snarare att jag har mer förtroende för ena parten. Men sedan kommer ett självmål från endera sidan, och förtroendet för den raseras rejält. Det enda jag tycker mig begripa är att det ligger mycket djupa personkonflikter i bakgrunden. Jag förstår inte hur dessa ska kunna lösas och något samarbeta komma till stånd.

Lasse

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-30 16:44

Vilka personer är del i denna konflikt, egentligen?

IngOehman?
petersteindl?
Naqref?
Claes?
John Larsen?

Fler?

Är ni inte fler föreslår jag att ni träffas vid lämpligt tillfälle och diskuterar saken över en lämplig dryck.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-30 16:44

MagnusÖstberg skrev:
Mellan vissa deltagare är det värre än Dallas..

:D

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati