Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Med andra ord - inte tusan är den en viktig fråga vad högtalarna står på.
Som jag ser det kan man antingen strunta i vad de står på eller optimera uppställningen efter något annan behov än hur det låter - eller också så gör man vad man kan för att det skall bli så bra som möjligt.
Och då är ju mjukfötter ett bättre val än hjul men tusan vet om det är värt att prata så mycket om. Fysiken är enkel och tillgänglig för med som helst som vill sätta sig in i den, och sen kan jag jag nog tycka att det är stor nog åthäva att skaffa mjukfötter. Måste man prata om dem också?
RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev:Med andra ord - inte tusan är den en viktig fråga vad högtalarna står på.
Som jag ser det kan man antingen strunta i vad de står på eller optimera uppställningen efter något annan behov än hur det låter - eller också så gör man vad man kan för att det skall bli så bra som möjligt.
Och då är ju mjukfötter ett bättre val än hjul men tusan vet om det är värt att prata så mycket om. Fysiken är enkel och tillgänglig för med som helst som vill sätta sig in i den, och sen kan jag jag nog tycka att det är stor nog åthäva att skaffa mjukfötter. Måste man prata om dem också?
Tur att man egentligen inte brytt sig om vad som finns under högtalarna... Filttassar har jag haft länge och de får sitta kvar. SD-fötter har jag för avfjädringen av innerchassit i min skivspelare....
Däremot har jag rekommenderat en mjuk infästning av mellan- och diskantregister till en Magnepan-kompis. Alltså att de registren inte skulle "smittas" av basens vibrationer via baffeln. Det fick tummen upp!
Kronkan skrev:Intressant!! Hur ville du beskriva förbättringen? Gjorde du den mjuka infästningen själv eller var det en förbättring som Magnepan infört själva?
Objektivisten skrev:
Intressant, så Stig körde med spikes?
eljulio skrev:Jahaja...
För objektivitetens skulle eller vad vi ska kalla det så tänker jag beställa SD-kuddar från Sonic design. Sedan ska jag jämföra skillnaden om den finns med Soundcare superspikes.
Innan jag beställer. Finns det någon anledning att välja audiofilvarianten?
Mvh
el julio
ps. Spikesen var som sagt väsentligt bättre än tidigare alternativ som bara bestod av bottenplattan monterat på högtalaren, så det alternativet räknar jag bort för framtiden...
Kronkan skrev:Tack IÖ för ett utredande och långt svar!!!
De mesta av mina egna ansträngningar är lagda på vardagsrummets akustik för att försöka nå en efterklangstid under 0,4 i samtliga register. Men det är klart att ett och annat försök till tweakande är ju gjort. Mina förra Martin Logan är den enda högtalaren som jag sett haft ett mjukt lager foam inbyggt i konstruktionen. Detta lager finns mellan ett gjutet chassi och själva högtalarlådan. Det gjutna chassit utrustade jag med spikes från soundcare samt fyllde chassit med gips. Chassit och lådan satt ihop med en stor mittbult. Vill minnas att själva panelen också var upphängd med viss mängd gummi mellan panel och låda.
På de nya ML så har jag faktiskt monterat spiksen men limat på en foam och den absolut nödvändiga glidytan. Popsnöret som jag lever med flyttar omkring högtalarna lite osystematiskt. Därför behövs en glidyta som ju är klistrad på foemen. Säkert inte lika bra som ett bra riktigt tillverkade mjuka kuddar men får duga just nu.
Men min fråga är om jag skall lägga en stenskiva ovanför lådan i syfte att få panelen mera stilla. Ett sådant tweak finns beskrivit på nätet. Men vet ju inte om jag gillar effekten. Nu vet jag mera om massa på högtalare.
RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:Intressant!! Hur ville du beskriva förbättringen? Gjorde du den mjuka infästningen själv eller var det en förbättring som Magnepan infört själva?
Nu har jag tyvärr inte hört resultatet av mitt förslag, karln bor i Australien...
Han har gjort en egen mix av olika Magnepan och den ser ut så här (hoppas länken fungerar):
Diskantband och mellanregister från Tympani IVa, bas från en MG 2.5. Baffeln är gjord i "hardwood", högdensitetsträ, ca 1.2 kg/dm3. Jag har reagerat på att det ofta sätts likhetstecken med att hög densitet ger bta dämpning. Det hade konstaterats att det trots den högre vikten hos baffeln vibrerade en hel del i baffeln. Att de skulle kunna smitta av sig på de "lågmassiga" diskant- och mellanregisterdelarna låg nära till hands. Eftersom de sitter på en separat baffel, föreslog jag en isolering från baselementets baffel med hjälp av något typ Sonic Design's material. Kommer inte ihåg vad han använde men vibrationerna försvann från den mindre baffeln. Magnepan-basen har trots allt en rätt hög rörliga massa, ca 45-50 gram.
IngOehman skrev:Kronkan skrev:Tack IÖ för ett utredande och långt svar!!!
De mesta av mina egna ansträngningar är lagda på vardagsrummets akustik för att försöka nå en efterklangstid under 0,4 i samtliga register. Men det är klart att ett och annat försök till tweakande är ju gjort. Mina förra Martin Logan är den enda högtalaren som jag sett haft ett mjukt lager foam inbyggt i konstruktionen. Detta lager finns mellan ett gjutet chassi och själva högtalarlådan. Det gjutna chassit utrustade jag med spikes från soundcare samt fyllde chassit med gips. Chassit och lådan satt ihop med en stor mittbult. Vill minnas att själva panelen också var upphängd med viss mängd gummi mellan panel och låda.
På de nya ML så har jag faktiskt monterat spiksen men limat på en foam och den absolut nödvändiga glidytan. Popsnöret som jag lever med flyttar omkring högtalarna lite osystematiskt. Därför behövs en glidyta som ju är klistrad på foemen. Säkert inte lika bra som ett bra riktigt tillverkade mjuka kuddar men får duga just nu.
Men min fråga är om jag skall lägga en stenskiva ovanför lådan i syfte att få panelen mera stilla. Ett sådant tweak finns beskrivit på nätet. Men vet ju inte om jag gillar effekten. Nu vet jag mera om massa på högtalare.
Du ställer en bra och intressant fråga.
Och jag känner att det inte riktigt duger att referera tillbaka till mitt
tidigare svars prat om att massa kan adderas om man även lägger till
den mängd dämpning som behövs.
För en ny faktor har kommit in som jag inte förutsäg - elektrostat-
högtalare! Vad ha de för egenskaper?
Många tror, och rätt har de, att membranen hos elektrostathögtalare
är lätta, de är till och med väldigt lätta.
För att en elektrostathögtalare skall kunna spela de allra högsta frek-
venserna utan nivåtapp behöver det membran de använder lite fören-
klat vara lättare än den luft som svänger med, och den senare kan vi
kanske approximera till 1/4 våglängd vid 20 kHz. Det vill säga 4 mm
luft. Det betyder en vikt om 0,004*1,2 kg/m^2. Vi kan säga 5 gram
per kvadratmeter. Membranet behöver alltså vara lättare om det inte
skall märkas som en LP-funktion.
Så även om en elektrostathögtalares membran är två hela kvadrat-
meter stort så väger det bara några gram. DET är lätt.
- - -
Men så lätt blir det inte.![]()
För vid lägre frekvenser så svänger ju mycket mera luft med då våg-
längden växer (observera att det jag skriver är en förenkling, men
den fulla läroboksversionen med den komplexa lasten redogjorde för i
detalj och med strålningens riktverkan vid lägre frekvenser inkluderad
blir helt enkelt för mycket att ha med i detta inlägg). Så när en elektro-
stathögtalare spelar en baston så rör sig MYCKET massa. Trots det
lätta membranet. En kubikmeter luft väger 1,2 kilo sisådär och att
hålla emot kan kräva mera massa än man först trodde.
Så - med detta sagt vill jag säga att en stor vikt på toppen av en stor
elektrostathögtalare i många fall kan ge klart hörbara skillnader, men
att jag skulle se till att lägga den där vikten på högtalaren, med något
förlustbehäftat emellan.
Vh, iö
JanBanan skrev:Objektivisten skrev:
Intressant, så Stig körde med spikes?
Han förstod nog inte bättre?
Kronkan skrev:IngOehman skrev:Kronkan skrev:Tack IÖ för ett utredande och långt svar!!!
Du ställer en bra och intressant fråga.
Och jag känner att det inte riktigt duger att referera tillbaka till mitt
tidigare svars prat om att massa kan adderas om man även lägger till
den mängd dämpning som behövs.
För en ny faktor har kommit in som jag inte förutsäg - elektrostat-
högtalare! Vad ha de för egenskaper?
Många tror, och rätt har de, att membranen hos elektrostathögtalare
är lätta, de är till och med väldigt lätta.
För att en elektrostathögtalare skall kunna spela de allra högsta frek-
venserna utan nivåtapp behöver det membran de använder lite fören-
klat vara lättare än den luft som svänger med, och den senare kan vi
kanske approximera till 1/4 våglängd vid 20 kHz. Det vill säga 4 mm
luft. Det betyder en vikt om 0,004*1,2 kg/m^2. Vi kan säga 5 gram
per kvadratmeter. Membranet behöver alltså vara lättare om det inte
skall märkas som en LP-funktion.
Så även om en elektrostathögtalares membran är två hela kvadrat-
meter stort så väger det bara några gram. DET är lätt.
- - -
Men så lätt blir det inte.![]()
För vid lägre frekvenser så svänger ju mycket mera luft med då våg-
längden växer (observera att det jag skriver är en förenkling, men
den fulla läroboksversionen med den komplexa lasten redogjorde för i
detalj och med strålningens riktverkan vid lägre frekvenser inkluderad
blir helt enkelt för mycket att ha med i detta inlägg). Så när en elektro-
stathögtalare spelar en baston så rör sig MYCKET massa. Trots det
lätta membranet. En kubikmeter luft väger 1,2 kilo sisådär och att
hålla emot kan kräva mera massa än man först trodde.
Så - med detta sagt vill jag säga att en stor vikt på toppen av en stor
elektrostathögtalare i många fall kan ge klart hörbara skillnader, men
att jag skulle se till att lägga den där vikten på högtalaren, med något
förlustbehäftat emellan.
Vh, iö
Nu lärde jag mig ännu mera att faktiskt luftens vikt måste räknas.
Jag har idag en klassiskt utformad Martin Logan. Alltså panelen är fäst i lådan. Delningsfrekvensen är 400 Hz.
Men min fundering är att lägga en tillsågad bit granit på själva lådan. Den lutar fram mot panelen. Man skulle alltså kunna låta stenen vila mot de stag som håller panelen upprätt. Fast med någon mjuk koppling mellan sten och stagen.
Spelar (cd) just en kvinnlig stråktrio som spelar Hemann Berens.
Egentligen är jag nöjd på ett plan. Så varför fortsätta. Denna fråga kommer jag inte kunna svara på. Anläggningen spelar musik såsom vi vill ha det. Men risken är ju att man går och köper två lämpligt tillsågade stenbitar som vanligtvis används till köksbänkar
Tack för ett intressant och värdefullt svar.
RogerGustavsson skrev:Jag tror att dina Martin Logan skulle kunna profitera av att separera elektrostatpanelen från baslådan. Den stämgaffelliknande monteringen ovanpå baslådan tycker jag borde vara lite destruktiv. Det finns inga stabiliserande stag?
När det gäller Magnepan som ju spelar ner i basen är det rätt stor skillnad om man stabilirserar upp panelerna. I lägsta basen som de stora Tympani mäktar kan det göra upp till 6 dB vid 30 Hz.
eljulio skrev:Jahaja...
För objektivitetens skulle eller vad vi ska kalla det så tänker jag beställa SD-kuddar från Sonic design. Sedan ska jag jämföra skillnaden om den finns med Soundcare superspikes.
Mvh
el julio
ps. Spikesen var som sagt väsentligt bättre än tidigare alternativ som bara bestod av bottenplattan monterat på högtalaren, så det alternativet räknar jag bort för framtiden...
IngOehman skrev:RogerGustavsson skrev:Jag tror att dina Martin Logan skulle kunna profitera av att separera elektrostatpanelen från baslådan. Den stämgaffelliknande monteringen ovanpå baslådan tycker jag borde vara lite destruktiv. Det finns inga stabiliserande stag?
När det gäller Magnepan som ju spelar ner i basen är det rätt stor skillnad om man stabilirserar upp panelerna. I lägsta basen som de stora Tympani mäktar kan det göra upp till 6 dB vid 30 Hz.
Det har jag hört men inte testat. Ja, massorna blir som sagt stora när
membranen är det, just på grund av luften, och nere vid 30 Hz så är ju
membranet akustiskt litet, men drar på grund av sin absoluta storlek
trots allt med sig väldigt mycket luft.
En sådan högtalaren är (som jag skrev tidigare i tråden) i viss grad en
kraftgenerator, vilket minskar problemet något (och gör att det faktiskt
inte borde bli fulla 6 dB). Det skulle vara intressant att undersöka saken
lite mera noggrant.
Man kan ju få stora utslag när även interferenser är inblandade, så alla
de"6 dB" jag sett rapporterade i olika sammanhang behöver inte vara så
stora grundändringar.
Vh, iö
IngOehman skrev:med mindre membran och luftvolymer
i kabinettet, men även om elektrostathögtalares reaktionskrafter skakar om dem rätt så mycket, och chassina dessutom ofta är rätt resonanta,så skall man inte överdriva hörbarheten av det. De har ju som regel rätt små ytor att stråla ljud från.
eljulio skrev:eljulio skrev:Jahaja...
Mvh
el julio
Jag upprepar frågan med förhoppning att ngn har ett bra svar. Finns det skäl att välja audiofilvarianten?
Mvh
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], TommyW och 32 gäster