Hur starkt kan man spela utan att grannar störs?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-01-02 01:34

När lagren blivit slitna i en central ventilationsfläkt, vägg i vägg med sovrummet kontaktade jag fastighetsskötaren i vår BRF, som var tveksam att göra något åt det, men jag tvingade hem både honom och förvaltaren och kunde påvisa nivåer över 45 dB och då visste förvaltaren att de inte kunde komma undan.
När jag spelar 85 dB är nivån hos grannen brevid definitivt under 45 dB och då är det frid och fröjd. Under har jag varken frågat eller mätt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2013-01-02 01:58

Vill absolut inte (åter)starta nån debatt om mjukfot vs spikfot men....

Hur mycket hjälper mjukfötter just mot störnivå för grannar i t ex basen?
Det bör väl ändå vara luftburet ljud som sätter stora ytor (väggar och golv) i svängning som är det stora problemet om man spelar så starkt så att grannarna ev. störs... Högtalarlådorna i sig kan väl ändå inte skaka så mycket att de exiterar t ex golvet i den utsträckning att det i sig skulle få då t ex golvet att "röra" sig så mycket att det orsakade störljud hos granne?

Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-02 02:03

Jo, beror på golvkonstruktionen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2013-01-02 02:24

Jag har ett "kul" exempel på vad relativt små tryck kan göra med stora ytor...

Jag jobbar med en process som heter Termisk sprutning.... vid användandet av denna process behöver man ljuddämpande kabinett/bås för processen.

En firma jag jobbat med bygger sådana utrustningar och vi kan säga att för en normal applikation bygger man ett bås som är stort som ett bilgarage...

Denna firma byggde för en lite speciell applikation ett bås som var, först som ett "dubbelgarage" och sedan ett "dubbelgarage" till stackat ovanpå som en andra våning (inget golv emellan).

Man gjorde det enkelt för sig och hade några beslag som höll ihop prefabelementen på vån 1 och 2...

Ur detta bås sugs luften ut med ett flöde av typiskt 15000 m2/h med en centrifugalfläkt....
Denna centrifugalfläkt skapar inget imponerande statiskt undertryck, det är en vanlig fläkt av större format bara...

Hursom... när de skulle köra igång denna anläggning så blev det lite fel så att de startade fläkten utan att ha tilluftsspjällen öppna...
Hela båset höll på att knycklas ihop som en Colaburk av det relativt låga statiska trycket som utsugsfläkten presterade just p g a de stora ytorna som detta tryck verkade på.

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-02 09:31

Kraniet skrev:det lustiga är ju att det inte finns några fasta regler.

De där dokumenten från Socialstyrelsen som det länkas till, är de gränsvärdena inte gällande regler?

Ljud från ljudanläggningar 25 dB LAeqT

LAeqT= Ekvivalent kontinuerlig A-vägd ljudtrycksnivå mätt under viss tid, (form av medelvärde).

Jag har alltid haft uppfattningen att ljudet transporteras mer nedåt än uppåt i byggnader. Det kanske beror på att stegljud och liknande går igenom igenom mera än själva ljudvågen från t.ex. musik?

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-01-02 11:26

Jag vill mena(om jag inte minns fel, det var många år sedan jag bodde i lägenhet) att det inte finns några konkreta ljudnivåer utan det hela handlar om att man inte får störa grannarna, vilket då blir en subjektiv tolkningsfråga.

Jag vet däremot att länsstyrelsen har riktlinjer för buller gentemot företag.
Huruvida dessa är applicerbara i lägenheter låter jag vara osagt..

För många år sedan när jag jobbade som reparatör i Stockholm och sysslade med stenkrossar hade vi en före detta ubåtskapten som bodde på andra sidan Mälaren som troligtvis inte var van vid ljud över 30dB för hade ringde till Länsstyrelsen minst en gång i veckan och gnällde för att det lät för högt ifrån oss, han köpte på sig mätutrustning för tiotusentals kronor för att kunna komma med något konkret när han ringde.

Vi gjorde lite ljuddämpande åtgärder och har för mig att vi låg runt 35-40dB på andra sidan vattnet vid full produktion och då vi förde maximalt oljud.

Minns jag inte fel så kom vi ner under gränsvärdena dagtid iaf.
Vi hade dock restriktioner så vi kunde bara producera mellan 07:00-16:00

Själv har jag inga stora problem då jag bor i hus, men i förra kåken ringde närmaste grannen(80m bort) polisen då vi hade kalas för vi spelade för högt..De var nog inte så konstigt att ingen satt i vardagsrummet när vi spelade..

Nu för tiden är det nog inte dom närmaste grannarna jag ska vara orolig för utan det är dom en halv kilometer bort då vi i somras byggde en liten trädgårdsanläggning på 3m3..

Men är man skötsam 95% av tiden så är det sällan någon som klagar om man drar på på dom övriga 5%
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Föregående

Återgå till Generellt om hifi