Små billiga aktiva högtalare med fet basåtergivning=Falskt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Små billiga aktiva högtalare med fet basåtergivning=Falskt?

Inläggav Beakungen » 2013-01-02 17:13

Tjo

Har precis köpt mig ett par högtalare på jobbet mest på skoj.

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=product.html&artnr=120251

Det som förvånar mig är att de inte lirar någon större mängd bas. Visst kan man inte förvänta sig några basmonster med en 5tums bas och ca 6,5liter låda. Men lite tyngd i basen borde väll gå att ordna?

Har provat en hel del olika små aktiva högtalare men ingen av dem har lirat någon bas att tala om.

Dessa jag köpt nu lirar faktiskt förvånansvärt bra för de pengar de kostar. Inte alls illa. Men det jag saknar är just någon form av botten i basen. Nu är de klart inte inspelade. Tillverkaren säger ca 50 timmar innan de låter som de ska och jag har kört max 10 timmar på dem. Större delen av dessa dessutom på låg volym. Men ska det göra så stor skillnad?

Jämför jag dock med mina audioengine 2 som är pyttesmå med en 2,5tums bas i varje låda och 15watt så lirar de med en ganska bra tyngd i basen och det låter klart trevligt på lite lägre volymer. De kan dock av naturliga skäl inte spela högt alls.

Jämför jag sedan med min harmankardon go&play så blir allt bara pinsamt. Den lirar med en sådan fet bas att det är löjligt. Detta med 2x3 tum i basen och en liten plastlåda. Den spelar dessutom ganska högt utan att krysta.

Hur är det möjligt att man inte kan få mer bas ur ett par större högtalare då?

Finns det några billiga aktiva högtalare alls som lirar med lite pondus i basen?

Som det är nu funderar jag på att byta basarna i dessa lådorna om det går att finna något som lirar med per basprestanda i den lådan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-02 17:28

Det lär knappast gå få ut mängder med lågbas, möjligen lite knuff i registret 70-120 Hz. Själv har jag ett par Canton Plus Media 3 vid den ena stationära datorn och Ino piP vid en annan. Canton är ju långt ifrån piP, som klarar att fylla ett lite halvstort rum. Men som "bildstöd" vid datorn fungerar Canton rätt bra.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-02 17:28

Du som jobbar/har jobbat där. Vad innebär nyckelfunktionen: epic sound!!!

:?:

Synd att dom låter tråkigt. Kanske för att elementen sitter "inuti" lådan enl. teknikmagasinets beskrivning :wink:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-01-02 18:02

Jag vill skylla på kostnadsoptimering igen.

"Vad kan vi dra ner på?"
"Hmm, elementet är dyrt, vi minskar magneten"
"Oj vad tyst det blev"
"Hmm, vi gör konen lättare så rör den sig mer"
"Oj vad lite bas det blev"
"Aja, det ÄR ju en billig högtalare".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-02 18:29

RogerGustavsson skrev:Det lär knappast gå få ut mängder med lågbas, möjligen lite knuff i registret 70-120 Hz. Själv har jag ett par Canton Plus Media 3 vid den ena stationära datorn och Ino piP vid en annan. Canton är ju långt ifrån piP, som klarar att fylla ett lite halvstort rum. Men som "bildstöd" vid datorn fungerar Canton rätt bra.

Gamla Canton Ergo RC-K kunde pytsa ut en del bas också
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-02 18:51

Men om man verkligen skulle ge avkall på max SPL, och speca, säg, 75 dBA, och dessutom strunta i hur usel verkningsgarden blir, visst går det väl att få hygglig bandbredd ur en liten låda på ett par liter?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-02 19:10

PerStromgren skrev:Men om man verkligen skulle ge avkall på max SPL, och speca, säg, 75 dBA, och dessutom strunta i hur usel verkningsgarden blir, visst går det väl att få hygglig bandbredd ur en liten låda på ett par liter?

Du kan få makalöst bra bas ned till DC om du håller dig under hörseltröskeln.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-02 19:41

PerStromgren skrev:Men om man verkligen skulle ge avkall på max SPL, och speca, säg, 75 dBA, och dessutom strunta i hur usel verkningsgarden blir, visst går det väl att få hygglig bandbredd ur en liten låda på ett par liter?

Det är det jag alltid har tänkt och framfört i olika sammanhang - jag skulle vilja se åtminstone någon högtalare som dimensionerats med enbart SPL och möjligen fysisk storlek som begränsande faktorer.

Vem fasen spelar högt på små högtalare ändå? Är de gjorda för hög SPL så skär det ju ändå bara i öronen när man drar på. Man lyssnar inte på det sättet i de sammanhang då man vill ha små högtalare, vid datorn eller i köket osv.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-02 19:54

Nattlorden skrev:

Nu sa' jag inte hörseltröskeln, utan 75dBA. Menar du F&M-kurvans inverkan?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-02 20:01

Vad är hygglig bandbredd?

75dB är inte sådär jättesvagt direkt, och skall du upp till 85dB vid lite transienter så är det faktiskt rätt hyffsat starkt.

Skulle inte tro att det går att få ut ur en låda på ett par liter om du vill ha någorlunda bandbredd (typ 40Hz)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-02 20:09

MagnusÖstberg skrev:Vad är hygglig bandbredd?

75dB är inte sådär jättesvagt direkt, och skall du upp till 85dB vid lite transienter så är det faktiskt rätt hyffsat starkt.

Skulle inte tro att det går att få ut ur en låda på ett par liter om du vill ha någorlunda bandbredd (typ 40Hz)

Njae.. Visst skulle det väl gå men knappast utan att det skulle kosta mer än det smakar. Det lilla baselementet skulle behöva en enorm slaglängd, enorm effekttålighet och ingå (för fullregister) i en extremt trögdriven helhet men visst skulle det väl gå att lösa. I en aktiv låda så är EQ your friend men med samma krav på baselementet. Jag vet inte om den typen av element finns på marknaden men marknaden skriker väl inte efter dem iofs när det går 13 tillverkare på dussinet av små subwoofers.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-02 20:12

Njae, alltså, det har jag nog allt lekt med. Och det är därför jag skriver som jag gör.

Det var återgivning och inte lådkompression- och effektkompressionsdist vi skulle lyssna till va?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-01-02 20:14

BPM skrev:
MagnusÖstberg skrev:Vad är hygglig bandbredd?

Njae.. Visst skulle det väl gå men knappast utan att det skulle kosta mer än det smakar. Det lilla baselementet skulle behöva en enorm slaglängd, enorm effekttålighet och ingå (för fullregister) i en extremt trögdriven helhet men visst skulle det väl gå att lösa. I en aktiv låda så är EQ your friend men med samma krav på baselementet. Jag vet inte om den typen av element finns på marknaden men marknaden skriker väl inte efter dem iofs när det går 13 tillverkare på dussinet av små subwoofers.

Problemet är väl att det inte brukar finnas element med både hög känslighet och hög slaglängd.
Men om man har ett klass D steg till basarna och klass A/B till diskanterna så borde man väl kunna bygga något som spelar både högt och djupt hyggligt billigt med vanliga tungdrivna sub-element?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-02 20:17

MagnusÖstberg skrev:
Det var återgivning och inte lådkompression- och effektkompressionsdist vi skulle lyssna till va?

Hehe..
Point taken!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-02 20:22

Här har ni en fin formel att titta på:

Svante skrev:Man kan härleda en formel som säger hur stor nivåskillnaden dL mellan ljudnivån inuti och utanför lådan:

dL=20·log(4·r·pi·c²/(w²·V))

där
r är avståndet utanför lådan
c =343 m/s
w=2·pi·f
f=frekvensen
V=lådvolymen

Formeln gäller i fri rymd, och att det blir annorlunda när man ställer högtalaren i ett rum vet vi, men man kan ändå få en uppfattning om ljudnivån inuti lådan med den.

Som exempel kan vi ta en 125 liters låda vid 20 Hz och med lyssningsplatsen på 1 m avstånd. Nivåskillnaden blir då:

dL=20·log(4·1·pi·343²/((2·pi·20)²·0,125)) = 57,5 dB

Om man spelar med 100 dB på 1 m avstånd blir alltså ljudtrycksnivån inuti lådan 157,5 dB.

Detta är mer än de 150 dB som ger 1% dist vid ren luftfjädringskontroll, uppskattningsvis blir det 2-3%. Bara av lådans litenhet, alltså, sedan bidrar förstås elementet med dist.

Vill man gräva ner sig i detta kan man titta på min gamla högtalarlabb som fortfarande ligger ute på nätet:

http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/ku ... /htlab.pdf
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-02 20:24

Köpte ett par Audio Pro Addon 6 aktiva minimonitorer till yngsta dottern i julklapp. Inga precisionsinstrument på något sätt men jävlar vad de poppar på i midbasen. Funderade i samband med köpet på om jag skulle slänga med en sub men det hade, visade det sig, varit helt onödigt. På komprimerad musik (läs One Direction :D ), är det riktig partyfeeling. Och det går att lira starkt! Audio Pro är onekligen duktiga på att trolla med fysiken...

http://www.audiopro.se/products/addon-six
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-02 20:31

Jo, fast nu är du uppe i 6,4 liter med en undra gränsfrekvens (-6dB) på 45 HZ
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-02 20:32

MagnusÖstberg skrev:Jo, fast nu är du uppe i 6,4 liter med en undra gränsfrekvens (-6dB) på 45 HZ

Jag tycker de är ganska små... :oops:

Trådskaparens var väl på 6,5 l?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-01-02 21:07

lBild

Tillsammans med mjukvaran klarar de väl av en hel del?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-02 21:14

MagnusÖstberg skrev:Jo, fast nu är du uppe i 6,4 liter med en undra gränsfrekvens (-6dB) på 45 HZ

Det tycker jag låter som en rätt bra kompromiss, men visst kan man väl tänka sig att offra 10dB känslighet och krypa ner till halva lådvolymen, eller mer?

Jag tänker att vi ju kan återge 20Hz med hörlurar, som ju har mycket liten membranarea och dito "lådvolym". Är det någon principiell skillnad på ett par öppna hörlurar och en liten högtalare avlyssnad nära, typ på en halvmeter?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-02 21:24

Hur stor kavitet behöver hörlurarna arbeta mot?

Men jag håller med om att det är en bra kompromiss. För det tänkta ändamålet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-01-02 23:40

Nattlorden skrev:

Nej till DC kommer man inte ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-01-03 00:09

Fjonkalicious skrev:Du som jobbar/har jobbat där. Vad innebär nyckelfunktionen: epic sound!!!

:?:

Synd att dom låter tråkigt. Kanske för att elementen sitter "inuti" lådan enl. teknikmagasinets beskrivning :wink:

Haha jo jag jobbar där. Det är en bra fråga. Teknikmagasinets filosofi är väll i princip att allt är på skoj. Så när vi skriver texterna till de flesta produkter i katalogen så är det mycket på just skoj.

Har idag haft en städdag vilket har gjort att burkarna har fått poppa på i sovrummet hela dagen på lite halvhög volym.

De lirar faktiskt klart bättre nu vid lite seriösare lyssning. Har plockat in dem i vardagsrummet som är ganska bra dämpat (sovrummet ekar värre än en kyrka). Inte alls illa. Sen öppnade jag lådorna och plockade ut det extra dämpmaterial jag slängde in igår kväll som ett desperat försök att få ner lite resonanser i lådan. Spelar klart mer bas än de gjort tidigare.

Kanske är det inspelning som är lösningen?

Är fortfarande lite nyfiken på hur det skulle bli med ett par rejälare basar? Finns det något som skulle passa alls i en låda på 6,2 liter avstämd till ca 70hz?

Seas har ju ett par 5tums aluminium-element som ser rätt trevliga ut.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-01-03 00:14

RogerGustavsson skrev:Det lär knappast gå få ut mängder med lågbas, möjligen lite knuff i registret 70-120 Hz. Själv har jag ett par Canton Plus Media 3 vid den ena stationära datorn och Ino piP vid en annan. Canton är ju långt ifrån piP, som klarar att fylla ett lite halvstort rum. Men som "bildstöd" vid datorn fungerar Canton rätt bra.

Det är just det som är så skumt med exempelvis min harmankardon go&play. Den lirar ner till ca 40hz. Dessutom med en bra knuff i basen. Den spelar nästan lite väl fett i basen. Alla som hört den rätt uppställd undrar vart jag gömt baslådan.

Kom på att jag även har en alteclansing i köket. En 5tums aktiv och en 5tums slav i en högtalardocka. Även den spelar ganska djupt. Rätt uppställd strax under 40hz. Även den spelar hyfsat högt.

Så möjligheterna finns att göra det. Dock verkar det vara få som gör det :(

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2013-01-03 00:23

De där är nog antagligen inte särskilt välkonstruerade. Det hade nog varit bättre att köpt något utav den här typen om man nu skulle vilja ha aktiva budgetburkar:

http://www.thomann.de/se/behringer_b2031a_truth_aktivmonitor.htm

Men de är ju inte lika snygga, samt snäppet dyrare.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-01-03 00:27

AnotherDrinkPlease skrev:De där är nog antagligen inte särskilt välkonstruerade. Det hade nog varit bättre att köpt något utav den här typen om man nu skulle vilja ha aktiva budgetburkar:

http://www.thomann.de/se/behringer_b2031a_truth_aktivmonitor.htm

Men de är ju inte lika snygga, samt snäppet dyrare.

Mja bygget som sådant är faktiskt inte fy skam. De bygger på ett ganska välkänt märke enligt utsago.

Tror säkert behringermonitorerna är bättre på alla punkter. Men då blir de också väldigt stora och med bra mycket mindre funktioner.

Har visserligen haft ett par rejäla aktiva samson a8 monitorer med 8tums bas. Visst gick det att lira högt och de kunde pumpa på rätt rejält men där fanns heller ingen som helst tyngd i basen 8O

Återgå till Generellt om hifi