i skrev:[
Är det inte släkt med Big Bang ?
Big Bengt?
Ojojoj vad vi är ute och slirar...
Moderator: Redaktörer
i skrev:[
Är det inte släkt med Big Bang ?
MickeN skrev:Angående vakuum.
Vakuum är inte frånvaron av luft för då skulle det inte vakuum existera annat en som teori. Det går nämligen aldrig att pumpa ut verkligen all gas ur en kavitet. Begreppet vakuum syftar i verkligheten på en mycket liten mängd gaspartiklar per volym.
Fortsättningsvis... NEJ det går inte att påvisa att en kavitet är fri från gaspartiklar. Du kan möjligtvis konstatera att den mätmetod du använder inte kan uptäcka några partiklar. Således kan ett experiment MISSLYCKAS MED ATT PÅVISA NÄRVARON AV PARTIKLAR men INTE PÅVISA FRÅNVARON AV DEM!!! Åter igen de vetenskapliga grundteserna.
Style skrev:Dahlquist snuddade vid Hume. För att förstå hur vetenskap byggs upp av system uppbyggade kring "nästan bevis" kan man fortsätta med Kuhn. Betydligt mer läsvärd än Popper tycker jag.
Claes7 skrev:hans nya förord från 1972 tar ju liksom loven av mycket av hans kritik.
Du skulle inte kunna tänka dig att kort redogöra för andemeningen i detta förord?
Dahlqvist skrev:Claes7 skrev:hans nya förord från 1972 tar ju liksom loven av mycket av hans kritik.
Du skulle inte kunna tänka dig att kort redogöra för andemeningen i detta förord?
Att hans bidrag inte skulle tolkas som det generalangrepp på "received view" som många hade uppfattat det som (och kanske hoppats på) utan som ett försök att situera vetenskap i ett historiskt perspektiv. Kuhn ville alltså komplettera gängse bilden av hur vetenskap bedrivs, inte ersätta den. Många, isynnerhet inom samhällsvetenskaperna, blev besvikna på Kuhn efter det nya förordet som jag tror tolkades som en avbön.
/D
PS. Läskig avatar.
Dahlqvist skrev:MickeN skrev:Angående vakuum.
Vakuum är inte frånvaron av luft för då skulle det inte vakuum existera annat en som teori. Det går nämligen aldrig att pumpa ut verkligen all gas ur en kavitet. Begreppet vakuum syftar i verkligheten på en mycket liten mängd gaspartiklar per volym.
Fortsättningsvis... NEJ det går inte att påvisa att en kavitet är fri från gaspartiklar. Du kan möjligtvis konstatera att den mätmetod du använder inte kan uptäcka några partiklar. Således kan ett experiment MISSLYCKAS MED ATT PÅVISA NÄRVARON AV PARTIKLAR men INTE PÅVISA FRÅNVARON AV DEM!!! Åter igen de vetenskapliga grundteserna.
Ditt exempel är inte applicerbart på vetenskapliga metoder eftersom de endast berör den empiriska delen. Om vi istället för elementarpartiklar i ett bestämt rum tar fotbollsspelare på en fotbollsplan som exempel så tror jag att de flesta med bestämdhet kan enas om huruvida det finns spelare på planen eller inte och att hålla dörren öppen för att det skulle finnas någon som vi inte sett ter sig ganska löjligt. Men vetenskapliga frågor handlar inte om enskilda mätningar utan om generaliteter. Således skulle vi snarare vilja vet om det då och då befinner sig spelare på den aktuella planen överhuvudtaget (ett generellt antagande). Bara för att vi inte hittade några spelare på planen vid den tidpunkt som vi gjorde vår observation betyder ju inte det att det aldrig spelas fotboll där. Men det hindrar inte att vi är helt säkra på att det inte fanns en kotte på plan när vi observerade den. Ju längre tid vi observerar utan att se någon spela fotboll, desto säkrare kan vi vara på att det faktiskt inte är en fotbollsplan vi observerat utan grannens åker...![]()
/D
Jorma skrev:Om intresset från hans sida inte var större än så så tar jag det inte på PM heller. Av vad jag ser så spelar det inte någon roll vad jag skulle skriva. Ni har ju saken klar för er och bara väntar som en vargflock på ett evighetstråd som jag inte har tid med nu.
pinnen skrev:High end är något som giriga hifihandlare hittat på i maskopi med hifitidningarna för att få musikälskare att fastna i uppgraderingsträsket. High end finns inte.
Högt slut...jag menar klart slut
Mayro skrev:pinnen skrev:High end är något som giriga hifihandlare hittat på i maskopi med hifitidningarna för att få musikälskare att fastna i uppgraderingsträsket. High end finns inte.
Högt slut...jag menar klart slut
En sak är då säker. Då man hör riktig highend behöver ingen tillverkare eller säljare tala om hur det skall låta eller inte låta.
Det är helt säkert! Man VET omgående vad det är man hör.
dimitri skrev:Om man sätter musiken i högsättet så håller jag med Pinnen.
Bill:
"För mig betyder "High-End" en kvalitetsprodukt där i alla fall ljudet står för kvalitet men helst också det övriga utförandet. "
"helst": som vad? utseende? Tjockleken på chassit? Kontakterna?
Magnuz skrev:Harryup skrev: Men dom som vill ha en ny Krell skall kunna få köpa det utan att bedömmas som lurade.
Fast jag måste väl få tycka att de är lurade i alla fall. Får man inte tycka vad man vill kanske?
Haakan_W skrev:Magnuz skrev:Harryup skrev: Men dom som vill ha en ny Krell skall kunna få köpa det utan att bedömmas som lurade.
Fast jag måste väl få tycka att de är lurade i alla fall. Får man inte tycka vad man vill kanske?
lurad är man bara om man köper exvis krell men inte har råd med det....ungefär som ferrari ägare...har man råd så har man...inte mer med det...
om jag sket pengar hade jag lätt haft krells fetaste steg...
mike34 skrev:Jorma skrev:Om intresset från hans sida inte var större än så så tar jag det inte på PM heller. Av vad jag ser så spelar det inte någon roll vad jag skulle skriva. Ni har ju saken klar för er och bara väntar som en vargflock på ett evighetstråd som jag inte har tid med nu.
Är fortfarande nyfiken på vad du kommit fram till när du tittat på utbudet av material och komponenter för dina kablar.
Vad du haft för kriterier och vad som motiverat dina val.
/Mikael
mike34 skrev:Jorma
Lyfter frågan igen då fler än jag är intresserade.mike34 skrev:Jorma skrev:Om intresset från hans sida inte var större än så så tar jag det inte på PM heller. Av vad jag ser så spelar det inte någon roll vad jag skulle skriva. Ni har ju saken klar för er och bara väntar som en vargflock på ett evighetstråd som jag inte har tid med nu.
Är fortfarande nyfiken på vad du kommit fram till när du tittat på utbudet av material och komponenter för dina kablar.
/Mikael
Mayro skrev:mike34 skrev:Jorma
Lyfter frågan igen då fler än jag är intresserade.mike34 skrev:Jorma skrev:Om intresset från hans sida inte var större än så så tar jag det inte på PM heller. Av vad jag ser så spelar det inte någon roll vad jag skulle skriva. Ni har ju saken klar för er och bara väntar som en vargflock på ett evighetstråd som jag inte har tid med nu.
/Mikael
Varför i hela friden skulle han behöva besvara detta för![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 73 gäster