av STDI » 2013-01-04 05:05
OA116 tillverkades i en tidig och mindre serie med MT20 och filter avsett för dem. De allra flesta är dock tillverkade med MT24 och annat filter avsett för dem. Alla OA116 (både de med MT20 och MT24) har dock två 16 ohm och fyra 8 ohms diskanter per högtalare.
Både MT20 och MT24 har "metallram" i grunden men alla MT24 (tror jag) försågs med plastram och en del MT20 gjorde det. Förmodligen alla MT20 för OA116 i alla fall. Denna plastram kan föregående ägare ha tagit bort. Så med eller utan plastram avgör inte vilken diskant det är.
MT225 har inte använts i OA116.
Kan det konstateras att du har har MT20 i dina så är det nog en förbättring att byta till MT24 men då gäller det att få tag på sådana och att dessutom byta filter. Ett dyrare alternativ, men enklare att få tag på är att byta till Obi T22. Och såvida alla MT20 fungerar kan man spela vidare med dem.
Mitt råd till dig är att skriva var du bor och kanske får du då något svar där någon mer erfaren är villig att avgöra vilka diskanter du har och kanske kan du lyssna på högtalare utrustade med andra diskanter. Själv bor jag i Helsingborg och är du i närheten är du välkommen till mig.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2