Hur väljer ni delarna i era anläggningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är viktigast i era val av delar till anläggningen?

Omröstningen slutade 2005-09-17 00:38

Endast mätvärden
2
2%
Till övervägande del mätvärden
7
8%
Endast ljudet
30
33%
Till övervägande del ljudet
42
46%
Lika delar mätvärden och ljudet
10
11%

Antal röster : 91

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-13 03:17

Bravo skrev:...men genom att musiken en gång är spelad av musikerna är den per definition oåterkalligen förlorad.

Det var en mycket underlig definition. Per definition är ett rätt starkt påstående dessutom. Skulle vilja fråga vem som definierat oåterkalleligt förlorad som det som musik som spelats in är?

På mina skivor finns det musik i varje fall, så jag skulle inte påstå att den gått förlorad.

Snarare tvärtom - det är när man inte spelar in den som den går förlorad (fast den kan förstås fortfarande finnas kvar fragmentariskt i minnet hos dem som var där). När man spelar in musik slipper man att den går förlorad - det är ju det som är så trevligt. Helt perfekt är bevaringen aldrig, men man kan sträva efter att den skall vara så bra som möjligt.

Inte heller tror jag att inspelningen återger all ambiens.

Den kan innehålla proportionerligt för lite ambiens, eller för mycket. Att en inspelning informationsteoretiskt är underlägset originalet tror jag alla förstår, men det är näppeligen ett bra argument för att man inte skall sträva efter så små förluster och lite förvrängningar som möjligt.

Man skulle t.o.m. kunna hävda att varje ny avspelning är ett nytt uppförande då den med största sannolikt kommer att ljuda olika varje gång, inte beroende på musikerna, utan på att omständigheterna kommer att vara olika varje gång den spelas upp, p.g.a allt från olika rum med inventarier till olika högtalare osv. och ända till tidpunkten på dygnet och t.o.m. skiftande temperatur och luftfuktighet. Inte minst påverkar lyssnarens status vid tillfället.

Jag tror du blandar ihop musiken med din upplevelse av den. Med din definition är inte ens det ursprungliga uppförandet det minsta entydigt, för alla närvarande kan ha tyckt olika om det.

Jag skulle vilja påstå det diametralt motsatta:

Själva musiken (det mest fundamentala i musikljuden) är det mest oförstörbara på en ljudinspelning. Bra musik överlever häpnadsväckande otrevliga tekniska förvrängningar. Fast bäst överlever den förstås när man återger den så ackurat som möjligt. Jag tror du har rätt svårt att övertyga musiker om din tes att varje ny uppspelning av en inspelning är ett nytt uppförande.

Hela processen från artisternas framförande till avlyssningen är en reducerande process där vår hjärna utifrån erfarenhet och kunnande, eller brist på densamma, fyller i eller förlåter informationsmissar.

Och? Vad vill du ha sagt med det? Att förvrängningar är bra, eller i varje fall att de inte spelar någon roll?

[quote?"iö"]Jag har inte min hifianläggning för att konsumera ljudupplevelser, jag har en för att kunna utforska musiken!

Allting tyder ju tvärtom på att anläggningen används i Ditt fall, IngOehman, för att producera vad man tror är ett korrekt ljud, då du inte medräknar den musikaliska intentionen eller den slutliga påverkan som lyssnaren står för. Jag säger nu inte att det är så, men det är lätt att få den uppfattningen.[/quote]
Nejdu, det där har du hittat på alldeles själv. Jag menade, tro det eller ej, precis det jag skrev. Alltså inte alls det du skrev.

Korrekt uppspelning från fonogrammet garanterar i sig ingenting om om att det musikaliskt relevanta når fram till lyssnaren.

Vem har efterlyst eller krävt sådana garantier? Jag nöjer mig med ambitionen att musiken skall återges så väl som vi kan. Då KAN det musikaliskt relevanta (vem som nu bestämmer vad det betyder...) nå fram oförstört. Om vi förvränger musiken däremot...

För menigsfullhet krävs det ju att framförandet som når lyssnaren är menigsfullt och begripligt för denne, vilket inte nödvändigtvis är detsamma som en exakt uppspelning av mjukvaran. Det kan vara så, men oftast kräver nog framförandet att detta anpassas efter lyssnaren och dennes erfarenheter, kunskap och förmåga.

Jasså? Live-musik måste vara svårt för dig, om du som du säger behöver anpassa musiken (genom att förvränga den?) för den skall nå fram till dig...

Jag tror faktiskt att det du skriver är svårtbegripligt för ganska många, och framförallt irrelevant för många. Det du talar om är ju ingenting som har någonting med hifi-apparaturens uppdrag att göra. Din mottaglighet och densammas varition över tiden och rummet, torde drabba musiken även när den framförs live, med det är inget vidare argument för att påstå att du påverkar musiken genom din mottaglighet.

Jag tycker i varje fall att det av praktiskt skäl är bra att låta musiken vara objektet (det som skapas när man spelar), och upplevelsen av den vara något annat. Musik är musik, och upplevelse är upplevelse. Inget blir ett dugg klarare av att blanda ihop begreppen.

Om den senare (din upplevelse) inte utgör en stabil funktion av den första (vilket den nog inte är för många lyssnare, inget konstigt med det, vi är organiska varelser) så är det ändå inget bra skäl att kalla din upplevelse för "musiken". För det var väl nästan det du gjorde? Det blir svårt att diskutera om vi inte försöker använda så vedertagna begrepp som möjligt

I övrigt trodde jag ju att de flesta som lyssnar använder anläggningen just för musikens skull oavsett vilken ståndpunkt man intar i övrigt så att säga, men jag kan ju ha fel.

Är inte säker på vad denna kommentar betyder. Är det en kommentar till någon jag skrivit?

iö skrev:Musik är sällan rekreation för mig. Den är äventyr! Lyssningströtthet är ett underbart tillstånd efter en stor musikupplevelse. Det är definitivt ingenting jag är rädd för eller vill undvika.

Låter trevligt och liknar ett av mina mål med musiklyssnandet men varför kräver detta lyssningströtthet från anläggningen.

Har ingen aning. Gör det det? Jag har definitivt aldrig någonsin efterlyst lyssningströtthet som kommer från anläggningen! Tvärtom har jag i snart 40 år varit tydlig med att jag INTE vill att anläggingen skall bidra med något.

En oskadad musikåtergivning kräver att de egenskaper som ger lyssningströtthet från musiken inte skadas. Har jag skrivit något som kan tolkas annorlunda? Jag vill inte ha en anläggning som gör en charterresa av något som kunde ha varit ett äventyr - alltså en anläggning som man kan lyssna på musik med i timme efter timme utan en tillstymmelse till lyssingströtthet.

Att bli utmattad av en illa ljudande anläggning som låter hårt och omusikaliskt till att bli trött av en fantastisk musikalisk prestation är ju steget faktiskt ganska långt.

Ja självklart, vem har pratat om det förstnämnda? Men en anläggning som presenterar musik så själlöst att man kan lyssna hur många timmar som helst...

Att kunna njuta timvis av en musikaliskt spelande anläggning säger ju absolut ingenting om dess förmåga eller oförmåga att återge en stor musikupplevelse.

Jag vet inte ens vad en musikaliskt spelande anläggning är för något. Jag har sett uttrycket i hifi-pressen men förstår inte hur en apparat utan medvetande kan vara musikalisk.

Inte heller begriper jag varför en stor upplevelse och vilsamt lyssnade i sig skulle vara några motsättningar, man lyssnar väl oftast med olika syften vid olika tillfällen.

"Vilsamt lyssnande" är en ram. Finns den där exkluderas allt utanför ramen. Jag vill inte ha några ramar.

Slutligen är det ju i hjärnan hos den som lyssnar som den slutgiltiga informationen sammanfogas till en begriplig och förhoppningsvis njutbar upplevelse. Tron på att det går att återskapa något som oåterkalleligen är förlorat däremot är en illusion.

Saker är inte oåterkalleligt förlorade bara för att du, utan rationella argument, påstår att de är det. Och tur är det. Annars vore alla fonogram tysta. :wink:

Faktum är att man spelar in musik just för att den inte skall vara oåterkalleligen förlorad. :P
Gissningsvis är det dessutom lustigt nog samma skäl till att vi som bryr oss om det så mycket, sitter och skriver på detta forum.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jorma! Ber om ursäkt om du uppfattade att jag beskyllde dig för att vara charter-resenär! :wink: Det var inte min mening.

Jag ville bara tydliggöra att din presentation av vad du "hoppades att alla ville av sin hifi-anläggning" påminde mig rätt mycket om charterresande. :wink:

Vill slutligen igen klargöra att den enda som är intressant är ljudet från en anläggning, vilket avgöras av vilka fonogram man spelar på den i kombination med dess förmåga att återge dem.

Jag tror egentligten inte att det finns några människor vid sunda vätskor som bryr sig om mätningar (annat än som information om just hur apparaterna faktiskt låter) men av dem som bryr sig om hur apparaterna låter, finns det tvivelsutan minst två grupper:

1. De som ser återgivning som ett värde, eftersom man verkligen är nyfiken på fonogrammens innehåll, det vill säga (avseende akustik musik) i förlängningen är nyfiken på den inspelade händelsen, och därför vill komma så nära den som möjligt.

2. De som struntar i ursprungstroheten och bara bryr sig om huruvida man "gillar det man hör".

Alltså de som understundom kan ses formulera saker som:
Vad jag menar med "ljudet" är om ni trivs med ljudet och inte om det är "rätt".

Och:
Meningen med musikåtergivning måste ju ändå vara att man trivs med sin anläggning utan att behöva fundera över om den är rätt återgiven i förhållande till inspelningstillfället som det är ett fåtal förunnat att få delta i.

Inget fel med någon av synsätten, men det kan vara intressant att veta var folk står, och hur man skall tolka de tillfällen då de använder ord som "återge". För mig är det dock mycket märkligt att man argumenterar ointresse för återgivning, baserat på att man inte vet hur det lät vid inspelningen. Ur mitt perspektiv är det ju just därför man vill ha en bra fidelitet - för att få veta!

Som om man skulle besöka en rekonstruktion av en vikingby, och annonserar att man struntar i om det är en bra eller dålig rekonstruktion, med argumentet att man inte kan åka tillbaka och kolla. Det viktiga är att man "gillar byn"! ...med sin mcDonaldsrestaurang och berg-å-dalbana...
Senast redigerad av IngOehman 2005-09-14 05:45, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-09-13 07:33

fick apparaterna inte vara snygga ...
jag lyssnar självklart på pryttlarna men skulle aldrig släpa hem ngt som inte tilltalade ögonen lika mycket som öronen

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 10:34

OlA-68 skrev:fick apparaterna inte vara snygga ...
jag lyssnar självklart på pryttlarna men skulle aldrig släpa hem ngt som inte tilltalade ögonen lika mycket som öronen

Jag borde kanske ha skrivit att först gallrar ni ut apparaterna efter er plånbok i max. prisklass. Ni gallrar också ut efter utseendet om det är viktigt eller vad frugan vill osv.
Alltså ta ut dom apparater, högtalare, kablar och andra komponenter som ni är ute efter och välj bland dom som finns kvar om det återstår fler än en typ.

Om då ljud och/eller mätningar är det sista som gäller för urvalet kan ni försöka välja en av dom 5 alternativ som finns.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-09-13 10:51

"ni"??

Jorma, du får det att låta som om "ni" betyder alla andra på detta form förutom du själv. Så är naturligtvis inte fallet. Jag själv känner mig t.ex. träffad, utan att känna mig tillhöra det "facket". Att skriva "ni" bör man undvika. Folk hamnar så lätt i icke önskvärda fack då.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-09-13 11:14

Har Ni fler klagomål Herr Lindroos .. 8)

// Jonas

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-09-13 11:15

Jag borde kanske ha skrivit att först gallrar ni ut apparaterna efter er plånbok i max. prisklass. Ni gallrar också ut efter utseendet om det är viktigt eller vad frugan vill osv.
Alltså ta ut dom apparater, högtalare, kablar och andra komponenter som ni är ute efter och välj bland dom som finns kvar om det återstår fler än en typ.

Om då ljud och/eller mätningar är det sista som gäller för urvalet kan ni försöka välja en av dom 5 alternativ som finns.

Men så rationellt går det väl sällan till. Åtminstone för egen del gör jag ju hela tiden sammavägda bedömningar där allt det där du nämnde Jorma kommer in. Alltså: Låter det bra, spräcker det plånboken, vad kan livskamraten tycka (fast ibland är hon faktiskt med), passar högtalarnas faner med pianot? När allt det där stämmer, då reser sig nackhåren och hjärtat börjar bulta. Tills man ännu en gång inser att det där med plånboken är det som avgör det hela.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-09-13 11:43

Bill50x skrev:
LTS har lyssnat på en försvinnande liten del av vad som är tillgängligt på hifi-marknaden, så jag ser det som ganska otroligt att deras rekommendationer skulle vara heltäckande. Och det är inget som LTS hävdar heller.

Din kommentar förutsätter dessutom att en F/E-lyssning är en tillräcklig test för att sortera ut de allra bästa produkterna, jag har en avvikande åsikt. Vad eventuella "hemmalyssnare" kan höra eller inte höra har egentligen inte med saken att göra. Med tanke på vilka typer av anläggningar som står ute i stugorna och faktiskt uppskattas av ägarna verkar kriteriet "svårt att höra den eventuella skillnaden i praktiken" inte allt för betungande....

Givetvis är det så att LTS bara har testat en bråkdel av världens alla hifiapparater. Däremot har deras testmetod visat sig vara väldigt effektiv då i princip alla apparater som testats har påvisat hörbara förvrängningar (utom några ytterst få). Då tror jag att man kan vara ganska säker på att de produkter som klarar sig väl i F/E-lyssning de facto är goda återgivare.
Men heltäckande är LTS förstås aldrig, däremot tror jag LTS testar fler apparater än vad jag gör hemma i varje fall :wink: .

Vad jag menade när jag skrev, "svårt att höra den eventuella skillnaden i praktiken", var när jämförelsen gäller mellan två ytterst ofärgande hifiapparater (typ Rotel 1090 och något annat eventuellt ännu bättre steg).
Självklart hör folk skillnad på olika apparater därhemma, men då ser testsituationen annorlunda ut eftersom apparater vanligen jämförs mot varandra (dvs. inte F/E-lyssning), dessutom är det inte säkert att att en produkt som inte visat sig påverka signalen hörbart i F/E-lyssning fungerar särskilt bra i en i övrigt okänd kedja (där färgande apparater troligtvis ingår).
Sen ska man inte glömma att flera hifientusiaster som testar hemma vare sig lyssnar blint eller nivåkalibrerar. Då är det inte lätt att få fram någon heltäckande bild av någonting.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-09-13 11:51

Öhman: Man kan ju tycka vad man vill om dina resonemang kring återgivning (som du vet), men det är svårt att inte imponeras av din outsinlinga energi att debattera detta ämne.

:)

Bravo: Mycket bra synpunkter angående det problematiska återgivningsbegreppet som du lägger fram här. Från mig får du helt enkelt ett stort bravo, jag är nästan löjligt enig med dig i allt du skriver!

:D

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-09-13 12:06

Undrar om Bravos och Öhmans anläggningar låter olika? Inte helt säker på det :wink:

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 12:07

Johan_Lindroos skrev:"ni"??

Jorma, du får det att låta som om "ni" betyder alla andra på detta form förutom du själv. Så är naturligtvis inte fallet. Jag själv känner mig t.ex. träffad, utan att känna mig tillhöra det "facket". Att skriva "ni" bör man undvika. Folk hamnar så lätt i icke önskvärda fack då.

OK, då¨undantar jag dig från ni, och alla andra som känner sig direkt utpekade av ordet ni :)

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 12:23

hifirocker skrev:Bill50x skrev:
LTS har lyssnat på en försvinnande liten del av vad som är tillgängligt på hifi-marknaden, så jag ser det som ganska otroligt att deras rekommendationer skulle vara heltäckande. Och det är inget som LTS hävdar heller.

Din kommentar förutsätter dessutom att en F/E-lyssning är en tillräcklig test för att sortera ut de allra bästa produkterna, jag har en avvikande åsikt. Vad eventuella "hemmalyssnare" kan höra eller inte höra har egentligen inte med saken att göra. Med tanke på vilka typer av anläggningar som står ute i stugorna och faktiskt uppskattas av ägarna verkar kriteriet "svårt att höra den eventuella skillnaden i praktiken" inte allt för betungande....

Givetvis är det så att LTS bara har testat en bråkdel av världens alla hifiapparater. Däremot har deras testmetod visat sig vara väldigt effektiv då i princip alla apparater som testats har påvisat hörbara förvrängningar (utom några ytterst få). Då tror jag att man kan vara ganska säker på att de produkter som klarar sig väl i F/E-lyssning de facto är goda återgivare.
Men heltäckande är LTS förstås aldrig, däremot tror jag LTS testar fler apparater än vad jag gör hemma i varje fall :wink: .

Vad jag menade när jag skrev, "svårt att höra den eventuella skillnaden i praktiken", var när jämförelsen gäller mellan två ytterst ofärgande hifiapparater (typ Rotel 1090 och något annat eventuellt ännu bättre steg).
Självklart hör folk skillnad på olika apparater därhemma, men då ser testsituationen annorlunda ut eftersom apparater vanligen jämförs mot varandra (dvs. inte F/E-lyssning), dessutom är det inte säkert att att en produkt som inte visat sig påverka signalen hörbart i F/E-lyssning fungerar särskilt bra i en i övrigt okänd kedja (där färgande apparater troligtvis ingår).
Sen ska man inte glömma att flera hifientusiaster som testar hemma vare sig lyssnar blint eller nivåkalibrerar. Då är det inte lätt att få fram någon heltäckande bild av någonting.

Den perfekta ljudåtergivaren finns inte vare sig det gäller högtalare, apparater eller kablar.
Allt har sin kompromiss någonstans och det är att förenkla att kalla något för ofärgande eller transparent.
Att LTS inte har testat mer än ett fåtal apparater som finns ute på marknaden beror bla. på att dom flesta importörerna eller tillverkarna inte anser att LTS har tillräcklig kompetens och att deras testmetoder inte ger en tillräckligt klar bild över hur apparaterna fungerar i verkligheten. Jag kommer inte att låna ut mina kablar till LTS som ju redan innan har saken klar för sig och skriver detta att EKK eller LTSkabeln är tillräckligt "transparenta" och att alla andra kablar är färgande på ett eller annat sätt.
Om deras testanläggning är uppbyggd krink EKK eller LTS hemmabyggen så kommer ju allt annat att avvika från den "referensen" och blir kallat för färgande.
Om en NAD 208 är referensen så kommer alla andra förstärkare att låta annorlunda och blir också kallade för färgande, om dom nu inte råkar vara lika som NAD 208 i ljudet.

Det är ju ute i stugorna som grejerna används och inte i någon "perfekt" anläggning som LTS har plockat ihop på grundval av dess "transparenta" och "ofärgande" ljud.

Detta är ju något som LTS representanter har gjort klart genom sina skriverier på bla. detta forum.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-13 12:35

:lol: Jorma,

Efter alla år på forum borde du ha greppat hur LTS testar tex. slutsteg.

Jorma skrev:Om en NAD 208 är referensen så kommer alla andra förstärkare att låta annorlunda och blir också kallade för färgande, om dom nu inte råkar vara lika som NAD 208 i ljudet.

Nej, så fungerar inte testet. 8) Spörsmålet har varit på tapeten minst 100 ggr, varför jag inte drar förklaringen igen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-09-13 12:44

Jorma:

ditt inlägg är fullt med så mycket felaktiga påståenden att man häpnar 8O .

Att LTS inte har testat mer än ett fåtal apparater som finns ute på marknaden beror bla. på att dom flesta importörerna eller tillverkarna inte anser att LTS har tillräcklig kompetens och att deras testmetoder inte ger en tillräckligt klar bild över hur apparaterna fungerar i verkligheten.

Fungerar i verkligheten?! Jag skulle snarare vilja påstå att LTS verkligen testar hur apparaterna fungerar i verkligheten då det således är testobjektets prestanda som undersöks och inget annat.

Jag anser att LTS har fullt tillräcklig kompetens för att testa alla sorters hifiapparater och att deras testmetod vida överglänser övriga kommersiella hifitidningars "lyssna och tyck" metodik.
Dessutom är LTS en ideell och obereonde förening som finns till för sina medlemmar. Varken annonsörer eller tillverkare påverkar.
Jag undrar vad det är som får dig att betvivla sanningshalten i LTS tester?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-13 12:47

Jag märker att F/E-lyssning fortfarande missförstås trots oändligt med förklaringar hur den fungerar.

En apparat som F/E-lyssning misslyckats med att beslå med färgning kallas inte ofärgande eller transparent, det enda riktiga man kan kalla den är "ej hörbart färgande". En väsentlig skillnad. En ej hörbart färgande förstärkare kan fortfarande vara bättre än en annan ej hörbart färgande sådan.

Men detta:
Att LTS inte har testat mer än ett fåtal apparater som finns ute på marknaden beror bla. på att dom flesta importörerna eller tillverkarna inte anser att LTS har tillräcklig kompetens och att deras testmetoder inte ger en tillräckligt klar bild över hur apparaterna fungerar i verkligheten.

... ser jag som ren spekulation. Nu är du ju tydligen ditt eget exempel på motsatsen men har du verkligen belägg för ovanstående?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-09-13 12:50

Borde vara svårt för importörer av hifigrejer som skruvs ihop av icke tekniskt kunniga "konstruktörer" att bedöma LTS kompetens. Fast det klart, det är ju bra att skylla på LTS kompetens när man inte riktigt är säker på hur sina prylar egentligen presterar utan placeboeffekten... :wink:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-13 13:48

Jorma,

det är en god idé att förstå LTS testmetoder innan du kritiserar dem. Annars blir kritiken bara löjlig.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-09-13 13:59

jonasp: "Jorma, det är en god idé att förstå LTS testmetoder innan du kritiserar dem. Annars blir kritiken bara löjlig."

Vad exakt är det i LTS testmetoder som du menar att Jorma inte förstår? Och vad är det som får dig att tro att han inte förstår det han nu tydligen inte förstår?

:)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-13 14:11

Blue,

ett exempel:

Jorma skrev:Om deras testanläggning är uppbyggd krink EKK eller LTS hemmabyggen så kommer ju allt annat att avvika från den "referensen" och blir kallat för färgande.

Hela texten bidrar dock till min slutsats. Se även Morellos kommentar.

/J. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-13 14:41

Det är ganska vanligt att "folk" tror att man inte förstått när man inte håller med. Politiska partier brukar ju oja sig över att dom "inte nått ut med sitt budskap" när rösterna sviker. Att rösterna sviker därför att man nått ut med sitt budskap brukar sällan föresväva dom :-)

Och liknande resonemang blir det ibland när F/E-testen diskuteras. De som tycker att F/E-testen är det bästa sättet att sortera ut bra apparater med, har ibland svårt att förstå invändningar mot metoden. De må vara att med extremt bra kringutrustning, noggrant kalibrerade nivåer och utförd av mycket kunniga personer så kan testen användas som EN metod att utvärdera en apparat. Att man inte kan identifiera en apparat i en F/E-kedja betyder inte att den är världsbäst.

Bara för att man har invändningar mot metoden, betyder inte det att man inte förstått.

Om LTS kunskapsnivå är världsledande eller inte undandrar sig min bedömning. Men jag tycker det är lite övermaga att tro att de flesta andra konstruktörer av kvalificerade återgivare bara är uppblåsta och okunniga personer som är ute efter att lura den stackars konsumenten med tjocka frontplåtar och ett trevligt färgat ljud.

Läste i MoLT för ett antal år sedan om ett förförstärkarprojekt som skulle påbörjas och där återgivningen skulle vara bättre än alla andra existerande apparater. Med tillägget "vilket inte blir speciellt svårt". Jag läste många gånger för att hitta någon form av humor eller självdistans med lite glimt i ögat, men nä....

Det är lite trist att så många diskussioner handlar om att eftersom F/E-testen är så bra, LTS så duktiga, så har dom någon sorts ensamrätt på bra återgivning.

/ B

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 15:12

Jag har själv fått en kabel "testad" för 3-4 år sedan.
Jag gjorde misstaget att lämna en av mina JPC2.5 nätkablar till Ståhlberg som sedan förklarade att han hade "mätt" den.
Ståhlberg var på Stockholmsmässan och representerade LTS. b
Mätningen gick enligt honom till på det viset att han körde en 4kantsvåg på och där kan minnet svika mig 1 Mhz. Det var ingen skillnad på 4kantsvågen före eller efter och efter denna "avancerade" mätning gick han ut på ett hififorum och redogjorde för denna mätning samyt konstaterade att denna kabel ger varken för eller emot i en anläggning.
Recensenter på ett flertal tidningar har kommit till en anna slutsats och det har alla mina kunder också gjort.
Jag har sålt ca. 2000 ex. av denna kabel i Sverige och ca. 1000 till övriga norden och det har varit på öppet köp.
3 kablar har kommit tillbaka och dom nöjda mejl jag har fått från kunder och även dom som har beställt ytterligare kablar efter att ha testat 1 styck säger åtminstone mig och andra med sitt sunda förnuft i behåll att LTS slutsats inte stämde.
Vet LTS något som konsumenter eller recensenter inte vet?
Har LTS ändrat sitt testförfarande eller är det fortfaranade lika "avancerade" mätmetoder som används?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-13 15:18

J. Stålberg testade aldrig kabeln för LTS räkning, utan som privatperson. Vidare undrar jag (fortförande): Finns det några oberoende och vederhäftiga mätningar på någon av dina kablar över huvud taget? 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-09-13 15:18

Blue skrev:Vad exakt är det i LTS testmetoder som du menar att Jorma inte förstår? Och vad är det som får dig att tro att han inte förstår det han nu tydligen inte förstår?

jo:

Jorma skrev:Om en NAD 208 är referensen så kommer alla andra förstärkare att låta annorlunda och blir också kallade för färgande

NAD 208 är inte referensen, insignalen är referensen. Enkelt!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-09-13 15:30

Hej Jorma!

En hel del av det du skrivit i nedanstående citat förefaller taget helt ur luften. Se mina kommentarer nedan.

Jorma skrev:
Den perfekta ljudåtergivaren finns inte vare sig det gäller högtalare, apparater eller kablar.
Allt har sin kompromiss någonstans och det är att förenkla att kalla något för ofärgande eller transparent.

I LTS tester skriver artikelförfattaren ALDRIG att något "är transperarent" el.likn.. Det GÅR nämligen inte, enligt vetenskapliga testmetodiker. Däremot står det liknande att "Vi har under dessa omständigheter (omständigheterna beskrivs) inte lyckats påvisa några hörbara förvrängningar" o.likn..

Ditt påstående att du vill sortera in kablage (och därmed även sladdställ antar jag eftersom du tillverkar sådana) inom sådant som hörbart färgar musiksignalen får stå för dig själv. Att behanld kablage som en enskild komponent som kan behandlas separat låter sig icke göras, eftersom hur en kabel beter sig, beror till mycket stor del av valda käll- och mottagarimpedanser. En ack så fin och bra kabel kan förmås att låta skrutt om fel förhållanden råder.

Ett korkat påstående vill jag påstå. Tycker du att jag är inkompetent? Det är nämligen vad du skriver ovan. Förklara gärna på vilket sätt du tycker att jag är inkompetent. Jag vill också med emfas påstå att speciellt F/E-lyssningsmetoden med konstlast är en ytterst avslöjande testmetod för att testa effektförstärkare. Det begriper de allra flesta förstärkarkonstruktörer, men tydligen inte du. Ok, du är ingen förstärkarkonstruktör, så det må väl vara hänt att du inte begriper det då.

Jag kommer inte att låna ut mina kablar till LTS som ju redan innan har saken klar för sig och skriver detta att EKK eller LTSkabeln är tillräckligt "transparenta" och att alla andra kablar är färgande på ett eller annat sätt.

Ingen har frågat dig om du vill låna ut dem, eller hur? Du måste inte berätta för resten av världen att du inte vill låna ut dem. LTS testsektion är normalt inte intresserad av att testa kablage, utan det tillhör bara något enstaka undantagsfall i så fall, och är heller inte inplanerat. Men vad bra att du inte vill ha dem testade av LTS, då vet vi det så slipper vi ägna en massa onödig tid på att försöka låna dina kablar. Ingen har påstått att alla andra kablar färgar ljudet. Det var ett dumt påstående av dig som helt och hållet saknar verklig förankring. Du som kabeltillverkare borde ju begripa vad som gör hur vissa typer av kablar ger en ljudsignaur eller inte. Dessutom har du formulerat din mening tvetydigt. Du antyder att LTS påstår att EKK är "tillräckligt transparent", vilket inbegriper att det finns kablar som är bättre eller lika bra hur hörbarhetssynpunkt. Samtidigt påstår du att LTS påstar att alla andra kablar färgar ljudet. Hur ska du ha det egentligen?

Om deras testanläggning är uppbyggd krink EKK eller LTS hemmabyggen så kommer ju allt annat att avvika från den "referensen" och blir kallat för färgande.

Du skriver "om", och du har fel. Det finns massor av högtalarkablar som är lika svåra att höra förvrängning ifrån. Inte alla tester av utrustning inbegriper EKK. Därför faller ditt resonemang helt. Likaså används heller inte LTS-högtalarna överhuvudtaget i testverksamheten.

Om en NAD 208 är referensen så kommer alla andra förstärkare att låta annorlunda och blir också kallade för färgande, om dom nu inte råkar vara lika som NAD 208 i ljudet.

Likaså här har du helt fel. Vem har sagt att NAD208 används som någon slags referens? Du har nog helt missförstått hur Före/Efter-lyssningsmetoden går till. Man jämför utsignalen (Efter) från förstärkaren med insignalen (Före), inte förstärkare A mot förstärkare B.

Det är ju ute i stugorna som grejerna används och inte i någon "perfekt" anläggning som LTS har plockat ihop på grundval av dess "transparenta" och "ofärgande" ljud.

Detta är ju något som LTS representanter har gjort klart genom sina skriverier på bla. detta forum.

Vem har sagt att en hel återgivningskedja är "perfekt"? Inte jag i alla fall. Inte Ingvar heller. Faktorer som har särdeles stor inverkan på detta är i synnerhet det faktum att vi har stereosystemet med endast två kanaler tillhanda. Redan det är en stor informationsförlust av verkligheten. Sedan har vi lyssningsrummet som ställer till det i mycket stor omfattning. Till det har vi högtalare som ska spela upp musiken så verklighetstroget som möjligt, där har väldigt många tillverkare lång väg kvar att vandra till det börjar bli en hälftan så bra som det kan bli på riktigt. När vio sedan kommer in på elektronik så tror jag du misstar dig i ditt påstående att alla apparater och kablar förvänger ljudet. Visst gör de allra allra flesta apparater det hörbart, men det finns en liten mängd som inte kunnat påvisats förvränga hörbart. När det gäller kablage mellan appareter, så finns det betydligt fler tillgängliga kablar som kan transportera en musiksignal utan att kunna påvisas ha hörbara förvrängningar. Men det finns förstås vissa kablar som är usla och olämpliga för även så förhållandevis enkla signaler som audiofrekvenser.

Som avslutning vill jag säga att jag är förvånad av att läsa ditt inlägg. Detta har ju diskuterats om och om igen under flera år. Jag hade mer förstått ditt inlägg om du hade varit en gröngöling inom HiFi. Har du plötsligt glömt det du debatterat om förut? Har du fortfarande inte förstått hur LTS testar utrustning? Du får gärna delta på en kommande test av någon apparat. Då kommer du förmodligen att bättre förstå hur testerna går till. Jag är ganska övertygad om att det kan bli en ögon(öron)öppnare för dig samtidigt som det kan vara lärorikt.
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2005-09-13 15:33, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 15:32

Morello skrev:J. Stålberg testade aldrig kabeln för LTS räkning, utan som privatperson. Vidare undrar jag (fortförande): Finns det några oberoende och vederhäftiga mätningar på någon av dina kablar över huvud taget? 8)

Ståhlberg tog emot den iförd vit rock och ståendes i LTS monter på Stockholmsmässan, så jag ser det som att jag lämnade kabeln till LTS. Han skrev också på forumet - Hifimagsinet - att Öhman hade varit med vid testen.
Öhman var då LTS ordförande och att i efterhand nu säga att dom minsann enbart var privatpersoner då är lite magstarkt, då jag lämnade kabeln till LTS och inte avsåg att den skulle "privattestas och hängas ut på ett forum.

Oberoende och vederhäftiga som skulle kunna godkännas av LTS är väl endast LTS egna vad jag har förstått.
Eller vill du ha mig att betala för en doktorsavhandling på en teknisk högskola?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-13 15:40

Jorma,

Vad jag menade är att kabeln ifråga aldrig blev omskriven i Molt och någon annan officiell plats för LTS-tester känner jag inte till. 8)
Tex. ska mätningar som jag publicerar här på forumet inte tolkas som att det är LTS som gjort mätningar, utan jag i egenskap av helt vanlig forummedlem. 8)
-Innehar F-skattsedel-

mike34

Inläggav mike34 » 2005-09-13 15:54

Men Jorma, skit i vad andra har konstaterat vid mätningar.
Har du inga egna fakta som talar för att dina produkter är bra/bäst av allt som finns att välja bland ?
Vad har du för argument till kunden? Endast lyssna och avgör själv försäljning eller ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 16:03

mike34 skrev:Men Jorma, skit i vad andra har konstaterat vid mätningar.
Har du inga egna fakta som talar för att dina produkter är bra/bäst av allt som finns att välja bland ?
Vad har du för argument till kunden? Endast lyssna och avgör själv försäljning eller ?

Lyssna och avgjör själv kommer alltid att vara det som kunden går på i sista slutändan ovsett hur mycket bra mätningar och recensioner som finns. En bra recension i en tidning hjälper till att få upp intresset. Om jag inte syns så finns jag inte ute i världen.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-09-13 16:09

Jorma skrev:

Lyssna och avgjör själv kommer alltid att vara det som kunden går på i sista slutändan ovsett hur mycket bra mätningar och recensioner som finns. En bra recension i en tidning hjälper till att få upp intresset. Om jag inte syns så finns jag inte ute i världen.

Självklart så är marknadsföring viktigt i vilken form det än kommer.
Och så sant som det är sagt, kunden bestämmer antingen helt själv eller genom nån form av grupptryck med eller omedvetet, så har det alltid varit.
Men hur säljer du själv kablarna ? Har du "nån" hook ? Varför ska jag köpa dina kablar ?
Är nu kund, kom igen nu. Jag läser inte facktidningar, finns inte på forum och jag har inga hifi kompisar. Har ingen koll men massa pengar och det är tomt i rummet som ska ha High End. Sälj kabel till mig nudå :)
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 16:09

Morello skrev:Jorma,

Vad jag menade är att kabeln ifråga aldrig blev omskriven i Molt och någon annan officiell plats för LTS-tester känner jag inte till. 8)
Tex. ska mätningar som jag publicerar här på forumet inte tolkas som att det är LTS som gjort mätningar, utan jag i egenskap av helt vanlig forummedlem. 8)

Du var väl inte med i LTS när detta var aktuellt.
Om du hade tagit emot något av mig eller någon annan för att testa, mäta på, lyssna på som privatperson iförd LTSrocken med LTSmärket på och stått i LTS monter så bör du tala om att det är i egenskap av privatperson annars blir det som officiell LTSrepresentant.

Vad det gäller mätningar av mina kablar så det enda som finns publicerat hitills är den som John Atkinsson gjorde i samband med Coltranerecension. Han använde mina högtalarkablar ur No.1 serien vid dom mätningarna om det säger dig någonting.
Dom ligger ute på Steeophiles hemsidor.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 16:19

mike34 skrev:
Jorma skrev:

Självklart så är marknadsföring viktigt i vilken form det än kommer.
Och så sant som det är sagt, kunden bestämmer antingen helt själv eller genom nån form av grupptryck med eller omedvetet, så har det alltid varit.
Men hur säljer du själv kablarna ? Har du "nån" hook ? Varför ska jag köpa dina kablar ?
Är nu kund, kom igen nu. Jag läser inte facktidningar, finns inte på forum och jag har inga hifi kompisar. Har ingen koll men massa pengar och det är tomt i rummet som ska ha High End. Sälj kabel till mig nudå :)

Hur skulle det gå till om du inte har någon koll på något media.
Enda sättet vore isåfall om jag kände dig.
En omöjlig situation

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi