Behövs verkligen en tråd till om 8071

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Behövs verkligen en tråd till om 8071

Inläggav Andersh74 » 2013-01-03 23:27

Mitt svar är; antagligen inte. Men då jag är jättenervös för att mitt inlägg hamnar längst ner i en tråd (vill liksom inte ligga sist) så startar jag en ny. Fast den blir nog kort och kan nog snabbt läggas till handlingarna då det bara är några småfrågor.

Även jag är numer medlem i den exklusiva 8071-klubben som, vad jag har förstått, inte enbart är till för inbördes beundran. Jag ärvde mina av en annan medlem på detta forum. Men det sitter inte originalbasar i dom utan ett par Peerless-basar. Jag fann ingen vettig typbeteckning men bifogar bilder på dessa:

Bild
Bild

Fråga 1 kolon: Passar dom basarna vettigt till Luxors flaggskepp?
Fråga 2 kolon: Hur ska stoppningen i dessa akustiska Chesterfieldfotöljer se ut egentligen? Jag får ta kort på hur det ser ut i bashålet imorgon och posta (kanske korkat att posta frågan redan nu?).
Fråga 3 kolon: Tar tacksamt emot tips om bra ställen i trådarna för övriga renoveringstips, t.ex. filterrenoveringen som jag väl borde göra?

Och slutligen. Så här ser de ut:

Bild

Det som saknas är högtalarskydd. Och om det ska finnas någon som helst chans att de får bo under tak här hemma och slippa stå ute i hönshuset får jag nog snickra ihop sådana. Men det borde inte bli så svårt. Vad tror ni om blommigt?

God fortsättning
/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-03 23:50

Grattis :)

Står lite i mitt galleri om renovering osv,orginalbasar finns även i luxors lite mindre modeller med 10" i basen..

Håll utkik efter ett par såna,brukar inte kosta många ören :)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-01-04 00:01

Här finns lite info om ditt element:

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... units.html
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-04 00:12

Ps,på tal om frontskydd så står mina i garderoben,bra att ha om man ska ha nån tillställning eller nåt (Om det kanske finns klåfingriga i sällskapet :) )

Tycker dom ser så klossiga ut med frontskydd,klart snyggare utan :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-04 09:48

Och efter några timmars spelande igår kväll skakade den i ensamt majestät spelandes 8071:an av sig sekler av damm och ringrost och började sakta men säkert komma ihåg hur man rockar fett! Och nu instämmer jag i hyllningskörerna med fast stämma. Den här lådan kan bli hur bra som helst.

Men, frågan kvarstår. Är Peerlessbasarna funktionsdugliga till konstruktionen tror ni? Jag är inte man nog att förstå mig på sådant. Men helt på måfå tycker inte jag dom verkar vara valda.

Här kommer bilden på den dämpning som kan ses genom det öppna bashålet. Ser det korrekt ut eller har någon varit där och klåfingrat? I så fall kanske för att baselementet är bytt?

Bild
Bild

Frid över Luxor!
/A

edit. Såg sen på bilder i Zapanastas 8071 att dämpningen ser likartad ut. Däremot kan man se på mina bilder att filtret fladdrar fram lite genom "bashålet". Förhoppningsvis är det bara flyttat lite och inte ändrat till oigenhörbarhet...
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-04 12:10

Anders!

Jag tycker att du skall satsa på att hitta original Luxor basar. Det bör inte vara jättesvårt. Detta för att det skall passa med högtalarens konstruktion, som är en transmissionline. Elementet har suttit i flera Luxorkonstruktioner.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-04 14:19

Håller med Fjonkalicious,sen verkar dessutom peerless basarna va på 8 ohm (En av dina bilder)

Orginalbasarna är på 4 ohm :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-04 14:28

Jag fick oxå rynkor i pannan över de där 8 ohmena. Ändå är jag som ett barn på gröna lund och vill lyssna på den(bara en spelbar nämligen) igen och igen trots sitt orenoverade skick. Men något jubel på hemmafronten hörs inte. Och nätta och möbleringsvänliga är dom inte...
Men kan vi säga så här, om ni tjära forumiter håller öronen öppna efter baselement, så tar jag en tupplur så länge!? :D
Och om någon letar 10" peerless så vet ni var sådana finns.
/A

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-04 15:14

Lägg ut en köpesannons på hifimagasinet (Gratis) :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-04 17:14

Välkommen till 8071-klubben Andersh :D :D

Jag tycker också absolut att du skall söka rätt på ett par Luxor basar och när du ändå skall kanta om så verkar det vettigt att göra det på "rätt" element så att säga.

Mina delningsfilter tittade ut på exakt samma sätt med borttaget baselement som dina jag trodde först också att de hade lossnat men de verkar vara monterade så.

Det kan vara ide att rätta till dämpmaterialet lite, kolla så att det är på rätt plats. När jag öppnade min andra högtalare bakifrån så såg jag att gullfiberplattan (trots spännbanden) hade fallit ner i högtalaren en bit så jag fick lyfta upp den o trycka den tillbaka in i träramen. Det här hade jag nog inte märkt av ifall jag inte tagit bort bakstycket och när du är där inne o bökar så kan du ju på samma gång titta om din högtalare har någon nummer skriven i blyerts :)

Lycka till.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-04 17:49

Tax!
Jag lovar att leta efter numrering när tiden är inne för att gräva djupare i lådorna. Det är tiden som saknas. Jag hade gärna renoverat och byggt nya högtalare för glatta livet. Istället har jag åtagit mig att bygga modeller till grävmaskinstyngder i firman. Så då ska det produceras kutter och sågspån utan ljudlig nytta i verkstan under några dagar istället för justera dämpning i högtalarlådor...

Och jag kantar nog ändå om Peerlesselementen. Det kan ju dröja tills några Luxorelement visar sig i min närhet och till dess får Peerless stå för basen om dom över huvud får visa sig inne. Det är ju inte de mest lättdolda högtalarna i vår herres hage och definitivt inget som tilltalar den feminina delen av hushållet. Därför tänkte jag blommigt om högtalarskydden, det minskar risken att de får bo i hönshuset till midsommar då de får tjänstgöra som diskohögtalare i trädgården under det traditionella midsommarskyfallet....

Och Peerlesselementen bör väl ändå kantas om? Dumt att slänga dom på det ställe där jag brukar hämta hifi, på tippen. 8)

/Anders

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-04 18:28

Kanta om peerless elementen så länge du medans du letar orginal basar..

Inte ska man slänga så fina element för att kanten ruttnat heller :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-04 22:35

Tax för tipset om hifimagasinet. Napp direkt och mer tänker jag inte säga nu utan lämnar det som en klipphängare i väntan på morgondagen!!! 8)
Fridens

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-04 23:23

Andersh74 skrev:Tax för tipset om hifimagasinet. Napp direkt och mer tänker jag inte säga nu utan lämnar det som en klipphängare i väntan på morgondagen!!! 8)
Fridens

Va kul att det löste sig så fort :)

Fiksa lite blommigt tyg sen bara till tygfronterna så dom slipper hamna i hönshuset :D :D

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-04 23:35

Jag är inte helt hemma än, men blir det som jag hoppasblir skyddet svart och så får jag några element över för hugade. Och lådor...
/A

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-05 09:49

Det där lät spännande :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-05 14:44

Första gången jag läste om WAF (Wife Acceptance Factor) på en audiofirmas nätbutik trodde jag inte man var seriös när man skrev sånt i annonser om högtalare. Hade aldrig stött på uttrycket tidigare men var väl förtrogen med problematiken.

Har ändå lite svårt att förstå kvinnors utbredda ogillande av högtalare i hemmet. Varför har just högtalare blivit sådan symbol för manlighet egentligen och negativ sådan...

Jag kan inte ens föreställa mig mina 8071 med blommiga tygfronter men förstår att man gör mycket för kärleken :D

blev väldigt OFF TOPIC det här nu...

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-05 15:30

Det var en vintage diamantgruva jag fann idag. Och detta helt nästgårds. Förutom ett par 8071 fick jag lånat med mig ett par mer lättmöblerade v1. Vi får se vilka som får stanna. 8071orna ligger kvar i bilen och v1orna spelar mycket lågt då min dotter sussar middag. Hur som blir nog ett par 8071 över här hemma. Jag får provlyssna och min sambo provtitta, sen får vi se vad som händer... :D
A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-05 16:19

Angående WAF så har jag faktiskt förståelse för fenomenet/problemet. Om man t.ex jämför ett par od11 med ett par 8071 så kan ju tom vi gubbar se skillnaden, alltså inte bara höra den. Och inte heller jag är förtjust i varken utseendet eller storleken på 8071. Men jag är mer förlåtande då jag även har öron att se med. Saknar man dessa så är valet enkelt mellan t.ex 8071 och sonab v1, oavsett vad jag säger om ljudkvalitén.
Många kvinnor tycks inte heller bry sig om fotriktighet när de väljer skor utan vinglar omkring på ett livsfarligt sätt, utseende först, kvalité sen. Och många män blir enögda/halvdumma när vi köper t.ex bil. Förstår ni vad jag menar?

/A

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-01-05 17:03

Skulle verkligen vilja lyssna på dessa högtalare.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-05 17:18

Känner en som har ett par sonab v1,skillnaden i ljudkvalitet mellan dom ock ett par renoverade 8071 är stooor till 8071;s fördel :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-05 17:33

För mig är utseendet minst 50% av hela upplevelsen när det gäller vintage HiFi

och jag är förtjust i både utseendet o storleken på 8071. Stiligare högtalare får man leta efter om man frågar mig. Det var utseendet som väckte mitt intresse för denna högtalarmodell. Det där att kabinettet är högt och att basen var så udda placerad på baffeln långt uppe till höger. Hade aldrig sett det tidigare på någon högtalare innan jag såg 8071. Och så mystiken med transmissontunneln o utblåsen nedtill...

jag kan sitta i soffan o bara titta på mina 8071 o mysa över att de finns i rummet :) detta även fast jag inte ens spelar någon låt...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-05 17:44

Tycker också dom är ståtliga,ock byggda som stridsvagnar om man jämför mot det mesta annat :)

Men brorsan gillar inte utseendet på dom (Vet inte va det är för fel på han :D )

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-05 19:45

Anders: v1:or är tradiga. Kör på luxor!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-05 20:49

Jag visste innan och har nu hört att v1 inte är mycket att lyssna på. Men det förändrar inte 8071 storlek och klossighet. Men det kanske går att lösa med lite blommig tapet och fint högtalarskydd. Och så kan man ju ställa stora blommor på dom.
Får se om jag får tid att bära in dom ikväll...
/A

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-05 21:09

Om jag förstått detta rätt så har du alltså 2 par 8071 nu? Fanns orginalbasarna i det andra paret?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-05 21:37

zapanasta skrev:Om jag förstått detta rätt så har du alltså 2 par 8071 nu? Fanns orginalbasarna i det andra paret?

undrar också detta...

och så vill vi (eller åtminstone jag) se bilder, mycke bilder :D :D

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-05 22:13

Jag med :)

Hade lite tur i dag föressten,titta va som dök upp..

Hårdvaluta när man har 2 par luxorlådor med 10" i basen i trafik :D

(Mkt bra med reservdelar)

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-05 22:26

zapanasta skrev:Jag med :)

Hade lite tur i dag föressten,titta va som dök upp..

Hårdvaluta när man har 2 par luxorlådor med 10" i basen i trafik :D

(Mkt bra med reservdelar)

Bild

ahh... ser lite bekanta ut de där :D

undrar ifall Luxor använt naturgummikanter eller motsvarande som tiden inte rått på lika lätt. Hade man då sluppit kanta om idag (?) eller åldras även såna kanter...

Säkerligen hade fler lådor sparats då och inte hamnat på tippen ifall kanterna varit hela.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-05 23:45

Jo, nu har jag två par 8071:or här inne. Men det är inte enbart bra kan jag lova. Jag övertrasserade kontot rejält ikväll då det helt plötsligt stod sex par högtalare framme och ett par under en säng, varav två par var 8071:or (och dom gick inte in under någon säng). Något rann visst över hos halva befolkningen i bostaden som höll på att städa när jag bar in lådor. Smidigt! 8)

Och jo, det sitter originalbasar i det nya paret som flyttade in idag. Lådorna är svarta och ganska risiga men basarna knappt inspelade enligt ägaren. Köptes nya från Luxor på -90-talet. Jag har inte kunnat provspela mer än knappt hörbart då ett barn ligger och sover. MEN, en av basarna är död. Jag skruvade ur den och drog fram kablar direkt från förstärkaren och satte på för att på så sätt utesluta lödningar i filtret. MEN fortfarande inte ett ljud eller rörelse. Varför på detta vis? Finns något man kan göra?? Om inte åker båda högtalarna tillbaka till det ställe jag grävde upp dom ifrån inom kort för husfridens skull. Jag har dom på lån liksom (precis som V1:orna), men skulle nog inte vara dyra om jag slog till.

Och dom ser verkligen groteska ut här hemma!

/A
Senast redigerad av Andersh74 2013-01-05 23:54, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi