Moderator: Redaktörer
Maccis skrev:Lägg pengarna på högtalarna istället, där märker du mer skillnad.
Maccis skrev:Lägg pengarna på högtalarna istället, där märker du mer skillnad.
_Fredrik_ skrev:Köp en musikalisk förstärkare, 5.1-receivers behandlar musiken som filmljud, man förstår inte vad vad flöjten vill och vad den säger till lyssnaren.
paa skrev:_Fredrik_ skrev:Köp en musikalisk förstärkare, 5.1-receivers behandlar musiken som filmljud, man förstår inte vad vad flöjten vill och vad den säger till lyssnaren.
Undrar vad detta betyder då, dOlbY pr0 lOgIC mUsIc iS gR3aT
man måste slå på D Pro L om man har bio-receiver, annars går oändligt mycket information förlorad. Inte kul för en musikälskare som jag.bensnake skrev:paa skrev:_Fredrik_ skrev:Köp en musikalisk förstärkare, 5.1-receivers behandlar musiken som filmljud, man förstår inte vad vad flöjten vill och vad den säger till lyssnaren.
En typisk panflöjt "återgiven" via en bioreceiver?
_Fredrik_ skrev:man måste slå på D Pro L om man har bio-receiver, annars går oändligt mycket information förlorad. Inte kul för en musikälskare som jag.bensnake skrev:paa skrev:_Fredrik_ skrev:Köp en musikalisk förstärkare, 5.1-receivers behandlar musiken som filmljud, man förstår inte vad vad flöjten vill och vad den säger till lyssnaren.
Per_Kele skrev:Funderar på att pensionera mitt gamla Rotel rc/b960bx för- och slutsteg och köpa en hemmabioreceiver istället och undrar hur Rotel-prylarna står sig mot en någorlunda bra hemmabioreceiver. Tänker då på musiklyssning i två kanaler. Minimal skillnad, färgat ljud med hemmabioreceiver? Aldrig ägt en så jag har ingen aning.
Några tänkbara kandidater, som har fått bra omdömen och gått ned ganska mycket i pris:
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/YA ... 75105.html
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ON ... 75075.html
Svårt att svara på givetvis men någon med mer erfarenhet i saken kanske har en åsikt.
Edit: kan tänka mig att lägga ut 5-6000kr.
UrSv skrev:Det kan slå åt vilket håll som helst beroende på vad du jämför med. En bra hemmabioreceiver har inga problem att hänga med din Rotel-kombo och båda dina val kan nog mäta sig med din Rotelkombo.
Richard skrev:UrSv skrev:Det kan slå åt vilket håll som helst beroende på vad du jämför med. En bra hemmabioreceiver har inga problem att hänga med din Rotel-kombo och båda dina val kan nog mäta sig med din Rotelkombo.
Det där är knappast sant.
En bra hemmabioreceiver låter ganska bra, javisst. Men du kan inte räkna med att ljudet blir bättre med en sådan än de grejor har redan har. Snarare tvärtom.
Per_Kele skrev:Nattlorden: du menar om receivern har (full) pre-out?
Billigaste Denonen som har det (om jag har fattat rätt) går på strax under 8000kr. Lite blodigt och då kanske jag inte behöver Rotel-steget.
Richard skrev:Ska ljudkvalitetskraven hållas höga så är en bra hemmabioreceiver ingen garanti att det blir bättre eller ens lika bra som ett separat för och slutsteg.
Ragnwald skrev:Säger sig självt, att efter musiksignalen passerat genom kilometervis av interna analoga och digitala krumbuckter, kommer det ut något yrvaket.
Men det tycks ju duga för väldigt många.
För flerkanals bioljud, finns fö inget alternativ.
Men det ryktas om ordentligt genomtänkta biolösningar, som kanske kommer att lanseras under 2013.
Richard skrev:Marantz 5006 låter bra, även för tvåkanalsåtergivning. Räkna inte med att den låter bättre än de grejor du har, dock.
bensnake skrev:_Fredrik_ skrev:man måste slå på D Pro L om man har bio-receiver, annars går oändligt mycket information förlorad. Inte kul för en musikälskare som jag.bensnake skrev:paa skrev:_Fredrik_ skrev:Köp en musikalisk förstärkare, 5.1-receivers behandlar musiken som filmljud, man förstår inte vad vad flöjten vill och vad den säger till lyssnaren.
What?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster