Panelguy skrev:Tror du verkligen på fullt allvar att folk som köper stora dyra system är så otroligt korkade och lättlurade att de köper något bara för en slipad säljare säger att "det här är bra serru"

.
Min erfarenhet är en helt annan där folk litar på vad de hör och inte en säljare som försöker kränga nå´t skräp. Sedan finns det ju faktiskt seriösa säljare också.....
Absolut utan minsta tvekan. Oavsett om det är HiFi eller bilar så finns det många människor som är så pass oinsatta i ämnet och trots detta lägger stora summor endast baserat på en säljare eller bekants goda ord.
Sen finns det självklart de som kan mer, men när det gäller HiFi så kan du inte helt lita på dina öron heller. Tror du på fullaste allvar att om du lyssnar på en förstärkare eller DAC i en butik att det kommer tala om för dig hur det kommer låta hemma med denna produkt? Det kan jag tala om att det gör det inte.
Jag säger inte att säljarna är oseriösa och ljuger, även om det inte allt för sällan sker, men de är per definition där för att sälja. Inte för att vara din bästa vän.
Sedan är det inte alls ovanligt med säljare som inte kan speciellt mycket produkterna de säljer mer än vad det som de fått läsa i tillverkarens produktblad.
Jag vet flertalet personer som jobbar i HiFi-butiker som är av denna kategori. Väldigt trevliga och bra människor, men de har helt enkelt inte kunskapen för att kunna säga definitivt att si och så är det.
Jag personligen ger inte mycket för säljarens ord utan är alltid själv medveten om vad jag vill ha när jag skall köpa något.
Denna information kan man skaffa sig på många olika sätt. När det gäller HiFi så väger tex vissa medlemmars ord på detta forumet tungt då jag vet personligen att detta vet vad de pratar om.
Min poäng är att bara för att något står i en musiktidning eller att en säljare sagt att det är så betyder absolut inte att det är sant. Det hoppas jag alla inser.