Digitala signaler genom en Y-koppling?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Digitala signaler genom en Y-koppling?

Inläggav BPM » 2013-01-06 15:07

En polare ringde mig nyss och undrade hur han skulle koppla in sin nya bluray-spelare till en lastgammal Denon AVR-1802 receiver. Han har redan en pryl inkopplad till den enda koaxialingången och den enda digitala utgången ifrån bluray-spelaren (förutom HDMI, såklart) är även den koaxial..
Att det är bökigt att ligga bakom och byta kabel varje gång fattar man ju, men jag hade ingen lösning sådär i rappet.

Nu när jag tänkte till kom jag på att jag har en gammal Y-koppling med 1 RCA-hane och 2 RCA-honor och tänkte att man kan sätta hanen i receivern och sedan en kabel ifrån varje uppspelare till de båda honorna. Men..kommer det funka? Och snackar vi märkbar kvalitetsförlust om det nu ger ljud?

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2013-01-06 15:58

Har ingen aning om det funkar, men det vore en smutt lösningi så fall. Angående märkbar kvalitetsförlust så blir det väl så att om kvalitetsförlusten påverkar den digitala signalen så blir det rejält hörbart. Det blir inte som analoga signaler som fortfarande kan urskiljas, men förvrängda. Om den digitala signalen påverkas kommer det bara fram skräp.

Jag tror att det bara är att prova. Antingen går det bra eller också inte, något mellanting att oroa sig för finns inte.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-06 18:23

lemmts skrev:Har ingen aning om det funkar, men det vore en smutt lösningi så fall. Angående märkbar kvalitetsförlust så blir det väl så att om kvalitetsförlusten påverkar den digitala signalen så blir det rejält hörbart. Det blir inte som analoga signaler som fortfarande kan urskiljas, men förvrängda. Om den digitala signalen påverkas kommer det bara fram skräp.

Jag tror att det bara är att prova. Antingen går det bra eller också inte, något mellanting att oroa sig för finns inte.

Var borta med Y-kopplingen och testade, och det verkar funka. Jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad jämfört med att koppla direkt. Däremot märkte jag en lustig sak. Att det blir kaiko om båda prylarna som är anslutna spelar förstår jag såklart, men det räcker inte med att den ena prylen är "tyst", och alltså inte spelar upp något, utan den anslutna pryl som inte spelar måste man bryta strömmen på. Annars blir det inget ljud.

Kul att det funkade, och utan att man hör skillnad. Även DD/DTS funkar utmärkt. Att skaffa fler digitalingångar för de typ 30 spänn en Y-koppling kostar är ju smutt..

Användarvisningsbild
lennartj

Tack för test

Inläggav lennartj » 2013-01-06 19:19

Intressant att det gick att Y-koppla på det hållet också.
Nya DACar har ju så få ingångar att jag ännu inte kunnat pensionera min 25 år gamla DA-12 med sin tre SPDIF och tre TOSlink-ingångar som varit fyllda med DAT, DAB, PVR, dator, gamla CD-driven (ej nödvändig) och DVD som nu är tom eftersom DACarna i min Oppo BDP-95 inte är underlägsna på något och jag därför bara anslutit den analogt till försteget.

Just nu har jag en ny BDP-105 till låns, som ju har bl.a en SPDIF-ingång, måste testa att Y-koppla några burkar mot den!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-01-06 20:19

Det funkar utmärkt att Y-koppla två apparater till en ingång på AVR 1802. Jag hjälpte min granne med det - han har nu både satellitmottagare och dvd in på samma SPDIF/Coax. Det gick t.o.m att få ljud från båda apparaterna samtidigt (vad man nu ska ha det till?).

Lite svårare med videosignalen - den kan man inte dela lika enkelt, men i det här fallet är det två separata Scart-kablar till TV:n.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-06 20:44

Kalejdokom skrev:Det funkar utmärkt att Y-koppla två apparater till en ingång på AVR 1802. Jag hjälpte min granne med det - han har nu både satellitmottagare och dvd in på samma SPDIF/Coax. Det gick t.o.m att få ljud från båda apparaterna samtidigt (vad man nu ska ha det till?).

Lite svårare med videosignalen - den kan man inte dela lika enkelt, men i det här fallet är det två separata Scart-kablar till TV:n.

Konstigt att det inte funkade hos polaren (att få ljud ur 2 saker samtidigt).. Där räckte det inte ens med att den prylen som inte skulle användas stod tyst, utan vill man lyssna bluray måste mediaspelaren vara avstängd och tvärtom för att det ska bli ljud. Det är iofs inte något större bekymmer.

Riktigt smidig lösning. Undrar i hur många led det förblir oproblematiskt.. Att sätta en Y-koppling på en Y-koppling ger 4-1 osv..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-01-06 21:01

Så länge alla övriga apparater är avstängda borde det inte vara något problem att Y-koppla fler än två.

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-01-06 23:20

BPM skrev:
Kalejdokom skrev:Det funkar utmärkt att Y-koppla två apparater till en ingång på AVR 1802. Jag hjälpte min granne med det - han har nu både satellitmottagare och dvd in på samma SPDIF/Coax. Det gick t.o.m att få ljud från båda apparaterna samtidigt (vad man nu ska ha det till?).

Konstigt att det inte funkade hos polaren (att få ljud ur 2 saker samtidigt).. Där räckte det inte ens med att den prylen som inte skulle användas stod tyst, utan vill man lyssna bluray måste mediaspelaren vara avstängd och tvärtom för att det ska bli ljud. Det är iofs inte något större bekymmer.

Riktigt smidig lösning. Undrar i hur många led det förblir oproblematiskt.. Att sätta en Y-koppling på en Y-koppling ger 4-1 osv..

Jag har för mig att en del apparater skickar en synksignal via spdif:en även då musik inte spelas och då kan det störa mottagaren då det kommer en annan signal via y-kabeln.
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-01-06 23:50

Jag är lite förvånad att det fungerar i så många fall att Y-koppla SPDIF-utgångarna från två olika apparater till en SPDIF-ingång.

Vad gäller för specifikationer för SPDIF in-och utgångar?

Vanliga analoga audioingångar brukar ha impedans mellan 10kohm och 100kohm och vanliga utgångar har en impedans på cirka en 100-del av detta värde, dvs. typiskt under 1kohm, åtminstone om apparaten är påslagen. Vad utgången på en avstängd apparat har för egenskaper kan variera och är väl i princip odefinierade.

Om man Y-kopplar analogutgångarna blir utgången från den ena i praktiken nästan kortsluten av den andra vilket brukar resultera låg utnivå och distorsion.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Återgå till Generellt om hifi