Koppla kolpulvermikrofon

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Rollo

Koppla kolpulvermikrofon

Inläggav Rollo » 2005-09-13 21:04

Jag har

En gammal telefon
Mikpreamp med +48V fantommatning och balanserade ingångar
Lödkolv, sladd XLR-kontakt mm.

Jag skulle vilja ta upp ljud genom telefonens mik. Låter det sig göras? Krävs det något mer (någon transformator, annan biaskälla?) än de ovan angivna prylarna?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-09-13 21:30

Om jag inte alldeles missminner mig är en kolkornsmik en resistor vars resistans moduleras av ljudtrycket. Ska du få någon signal ur den behövs alltså en likspänningskälla plus en lämpligt vald kondensator. Huruvida 48V är lagom eller inte övergår dessvärre mitt förstånd, likaså valet av kapacitans.

Men du får säkert svar av någon annan gamling som kommer ihåg exakt hur kolkornsmikar var kopplade i gamla telefoner.

Lycka till!

Per.

PS. Jag trodde man fixade telfonljud i programvara nuförtiden. Gör man inte det? DS

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Koppla kolpulvermikrofon

Inläggav Svante » 2005-09-13 21:35

Rollo skrev:Jag har

En gammal telefon
Mikpreamp med +48V fantommatning och balanserade ingångar
Lödkolv, sladd XLR-kontakt mm.

Jag skulle vilja ta upp ljud genom telefonens mik. Låter det sig göras? Krävs det något mer (någon transformator, annan biaskälla?) än de ovan angivna prylarna?

Kolkornsmikrofon, ja, det är en lustig uppfinning. De brukade kopplas i serie med hörluren, och i sin tur i serie med ett batteri. Kolkornsmikrofonen består ju av kolkorn (duh) packade bakom ett membran, och så två elektroder bland kolkornen. När ljudet träffar membranet pacckas kolkornen i takt med tryckvariationerna, och resistansen mellan de två elektroderna varierar iom det.

Kolkornsmikrofonen är en av de få mikrofoner som kan driva en hörlur direkt utan förstärkare, och den är också en av de få omvandlartyper som inte är reciprok.

Om du vill koppla den till en vanlig mikförstärkare är nog risken att du får för stark signal, men ofta går ju förstärkningen att dra ner så det är väl ok. Hursomhelst så borde du kunna koppla fantommatningen via ett seriemotstånd och sedan ta ut signalen over mikrofonen. Seriemotståndets värde vet jag inte vad det ska vara, men störst känslighet får man om det är lika stort som mikrofonens resistans. Det kan tänkas att det är för låg resistans för att fantommatningen ska orka driva det, och det kan tänkas att det ger för hög känslighet. Öka resistansen isf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Rollo

Inläggav Rollo » 2005-09-13 21:39

Jo, jag har mixtrat med mjukvarutelefonljud, men inte fått det riktigt bra - dessutom ska joxet användas live, så om jag slipper datorn vore det ett plus.

Jag har dessutom försökt mäta resistansen på två av de mikar jag har tillgängliga utan större framgång - värdena hoppar från 1KOhm till hur mycket som helst när man nuddar micken.

(Editerar in mitt svar till Svante lite snyggt här, då han hann svara innan jag...äh, ni fattar.)

Ah, misstänkte att det skulle vara något åt det hållet. Fantommatningen ligger alltså på plus- och minuspolen i mikpreampens XLR-utgång, så jag kopplar helt enkelt in miken mellan exempelvis plus och jord? Med lämpligt motstånd mellan?

Jag har potar på 47 och 500 KOhm liggande/i gitarrer jag inte använder. Kan det vara något?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-09-14 08:53

Alltså, normal spänning på en telefontråd är just i trakterna av dina 48 volt, så du kan lugnt koppla telefonen direkt till snöret. Du behöver inte oroa dig för polariteten heller, telefonen klarar vilken som.

Normalt hade man polväxling, B-svar, förr i tiden när han i "andra änden" lyfte luren. Kanske finns kvar, det var årtionden sen jag mekade med telefoner.

Kvarstående problem är då nivån, du får lätt en volt växel om du skriker i luren. Jag skulle nog har tagit en linjetrafo mellan och kopplat för lämplig nertransformering. Problemet med motstånd i serie blir ju att strömmen till miken dyker, kanske också frekvensgången , men du kan ju alltid prova. 47k potten kanske, och vrida lite. Bäst är nog om ingången tål linjenivå.

Sen är det inte säkert att du får telefonljud bara för att du använder en telefonmik, den är nog bättre än du tror ur ljudsynpunkt. Telefonljudet skapa(de)s, förutom i telefonen då, även av överföringen, dvs linjer, filter, telestationer, mm.

Rollo

Inläggav Rollo » 2005-09-14 18:56

Jajjemensan! Nu kommer det ljud ur den! Den är fortfarande lite väl hi-fi (och väldigt hög utnivå), men mixerns equalizer snyggade till ljudet tillräckligt mycket för att det ska fungera. Får se vad en distbox kan ställa till med...

Ett problem kvarstår - den gör otäcka, starka knäppande ljud utan synbar anledning då och då. Och håller man miken horisontellt ramlar de små kolkornen omkring och för oväsen.

Tack för hjälpen allihopa!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-09-14 21:15

Den är fortfarande lite väl hi-fi (och väldigt hög utnivå),

Jag sa ju det! En kolkornsmik är inte att leka med, den är nästan HiFi. 8) Lägger man den horisontellt så samlar sig kolkornen på ena sidan och gör inte kontakt ordentligt. Man måste använda den någorlunda vertikalt. Ibland så blir ljudet sämre av att kolet packar sig, då får man skaka loss det så det finfördelar sig.

....... men mixerns equalizer snyggade till ljudet tillräckligt mycket

".... mixern snyggade till ... " 8O du menar fulade till? :D Dra ner allt under 300 och över 3k så blir det telefonljud. peaka gärna nån enskild frekvens däremellan så det ringer (sic) lite extra.

Du kan gärna koppla en liten kondensator mellan ena polen bak på miken och gods, 10nF keramiskt eller nåt. Det går bra att gänga upp den lilla muttern och lägga tråden under, den andra in under isolerskivan och kläm fast.

Anledningen är att kolkornen har förmågan att fungera som detektor också, och snappar upp amplitudmodulerade störningar från omgivningen, typ AM-sändningar och annat i närheten. Kanske även GSM, men det har jag inte provat för kolkornsmiken försvann innan GSM kom 8O

.

Återgå till Teknikforum