Vilken grundläggande musikåtergivningsfilosofi har du?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken grundläggande musikåtergivningsfilosofi har du?

Återgivningspuristisk
28
31%
Illusionsjagande
15
17%
Upplevelseorienterad
47
52%

Antal röster : 90

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2013-01-07 16:01

Men i #1 hur vet jag vad som är mest troget fonogrammet?

Om vi tar tre anläggningar som exempel. MBL Extreme, Norska Adyton och en anläggning med Sonus Faber Amati Futura. Jag gillar alla dessa tre anläggningar skarpt trots att dom presenterar ljudet totalt olika. Jag är väldigt övertygad om att ägarna till respektive anläggning anser att deras anläggning spelar mest ursprungstroget fonogrammet.

Hur vet jag vad som är mest troget? :)

Nä, jag är nog en #3 kille trots allt. Känns iaf lättast att svara så. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-07 16:12

Sunde skrev:Hur vet jag vad som är mest troget? :)

Spelar in från lyssningsposition och sen diffar du mot det som ligger på plattan. Vid lyssningen på diffarna gör det inget om det färgas, det är bara storleken på skillnaderna som skall bedömas. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-07 16:22

Elfsberg skrev:Jag ser mig som En Alternativ #1:are om jag får höja lite i botten för lite loudness.

Det där tycker jag är intressant! Jag förstår det mycket väl (att man vill ha möjlighet till höjning av basen) men jag är inte riktigt med på förenligheten med återgivningspuristisk filosofi...

Säg att man har satsat tid, pengar och själ i att köpa "transparenta" grejer, kallat in extern hjälp till rumsakustiska åtgärder, mätt upp och kommit fram till att "nu är det så bra det bara kan bli" gällande transparent, ursprungstrogen återgivning.

Och så höjer man basen på basfattiga inspelningar!?! Då faller väl hela filosofin, efter vad jag förstår. Eller kan man, mycket enkelt, skylla på "ett stereosystemfel" och liksom komma undan med det? Vill man inte höra inspelningen ursprungstroget?

Jag har som sagt förståelse, rent av sympati, för förfarandet men jag får inte riktigt ihop det med påstådda intentioner.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-07 16:28

hifikg skrev:Spelar just nu med en pentodkopplad rörförstärkare på 25W och det lär inte vara särskilt puristiskt har jag fått höra *s*

Men illusoriskt... :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-07 16:32

bensnake skrev:Det där tycker jag är intressant! Jag förstår det mycket väl (att man vill ha möjlighet till höjning av basen) men jag är inte riktigt med på förenligheten med återgivningspuristisk filosofi...

Säg att man har satsat tid, pengar och själ i att köpa "transparenta" grejer, kallat in extern hjälp till rumsakustiska åtgärder, mätt upp och kommit fram till att "nu är det så bra det bara kan bli" gällande transparent, ursprungstrogen återgivning.

Och så höjer man basen på basfattiga inspelningar!?! Då faller väl hela filosofin, efter vad jag förstår. Eller kan man, mycket enkelt, skylla på "ett stereosystemfel" och liksom komma undan med det? Vill man inte höra inspelningen ursprungstroget?

Jag har som sagt förståelse, rent av sympati, för förfarandet men jag får inte riktigt ihop det med påstådda intentioner.

Jag förstår helt hur du tänker och håller till stor del med i ditt resonemang. Skillnaden som jag kan se det är att det är du som väljer när och hur du skall färga ljudet.
Ibland kanske man vill lyssna helt transparent då kan du det och om du vill höja basen så kan du under kontrollerade former göra exakt detta precis som du vill.

Att ha en förstärkare eller rum som färgar konstant ger dig inget val.

Val är alltid bra att ha även om man inte nödvändigtvis måste använda sig av dem jämt.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-07 16:39

Sunde skrev:Men i #1 hur vet jag vad som är mest troget fonogrammet?

Om vi tar tre anläggningar som exempel. MBL Extreme, Norska Adyton och en anläggning med Sonus Faber Amati Futura. Jag gillar alla dessa tre anläggningar skarpt trots att dom presenterar ljudet totalt olika. Jag är väldigt övertygad om att ägarna till respektive anläggning anser att deras anläggning spelar mest ursprungstroget fonogrammet.

Håller med dig om allt du skriver här, sånär som på det där med att ägarna nödvändigtvis måste anse att deras anläggning är den mest ursprungstrogna. Däremot så tror jag att de mycket väl kan anse att de har den BÄSTA återgivningen, vilket inte alltid är helt enkelt att definiera...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-01-07 16:39

För min del handlar det om en inställning och strävan, mer än att veta att det jag hör är "korrekt". Det är ju, som flera är inne på, svårt att veta.

bensnake: Bara för att man vill har en ursprungstrogen strävan med sin anläggning betyder det tack och lov inte att man behöver vara det exakt hela tiden. Volymkontrollen är väl första boven mot ursprunget och den använder jag mer än gärna.

Själv gillar jag en slankare basåtergivning än många andra och när jag sänker den nivån är det definitivt en färgning gentemot ursprunget. Jag vet om det och ser inget som helst problem med det. Det ändrar inte att min inställning och nyfikenhet kretsar kring svarsalternativ #1.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-01-07 16:39

Jag skiter fullständigt i hur det "ska" låta.
För mej är "bra" MYYYYYCKET viktigare än "rätt".
Fan, sitta och lyssna på musik som det "ska" låta och det låter skit, bara för att gubben vid mixerbordet var full eller för att bandet hade någon hörselskada och ville ha ett speciellt sound på skivan som låter arsle...?
Aldrig.

Tyvärr låter ju många hårdrocksplattor riktigt illa.
Det kan oftast avhjälpas genom mängder av bas, eller mängder av pilsner.
Helst både och... :wink:

Tycker jag. :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-07 16:46

adzer skrev:
bensnake skrev:Det där tycker jag är intressant! Jag förstår det mycket väl (att man vill ha möjlighet till höjning av basen) men jag är inte riktigt med på förenligheten med återgivningspuristisk filosofi...

Jag förstår helt hur du tänker och håller till stor del med i ditt resonemang. Skillnaden som jag kan se det är att det är du som väljer när och hur du skall färga ljudet.
Ibland kanske man vill lyssna helt transparent då kan du det och om du vill höja basen så kan du under kontrollerade former göra exakt detta precis som du vill.

Val är alltid bra att ha även om man inte nödvändigtvis måste använda sig av dem jämt.

Jag förstår hur du menar men pudelns kärna är väl ursprungstrogenhet? Det är ju det man säger sig eftersträva. Höjning av basen ÄR en färgning i bemärkelsen avvikelse från ursprunget, ehuru valfri och tillfällig och endast i ett begränsat register men till yttermera visso en färgning.

Men jag respekterar det, definitivt.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-07 17:20

shifts skrev:

För min del handlar det om en inställning och strävan, mer än att veta att det jag hör är "korrekt". Det är ju, som flera är inne på, svårt att veta.

bensnake: Bara för att man vill har en ursprungstrogen strävan med sin anläggning betyder det tack och lov inte att man behöver vara det exakt hela tiden. Volymkontrollen är väl första boven mot ursprunget och den använder jag mer än gärna.

Själv gillar jag en slankare basåtergivning än många andra och när jag sänker den nivån är det definitivt en färgning gentemot ursprunget. Jag vet om det och ser inget som helst problem med det. Det ändrar inte att min inställning och nyfikenhet kretsar kring svarsalternativ #1.

Man kan kanske sammanfatta det med att nyckelorden är "möjlighet till valfrihet".

Själv skulle jag bli nervös av att jag, efter en tillfällig basjustering, inte skulle kunna ställa tillbaka inställningen till exakt som den var innan... :lol:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-07 17:44

Helt rätt det är möjligheten som iaf jag eftersträvar. Möjligheten att lyssna exakt som skivan låter, men också att färga den om jag så vill.

Utan en transparent anläggning så har du inte den möjligheten.

"Hitta tillbaka" är ju inget problem då de flesta filter som folk här använder antingen inte behöver justeras om(Ino filtret har brytare på framsidan för basökning) eller så kan man spara inställningarna(miniDSP).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-07 17:48

shifts skrev:För min del handlar det om en inställning och strävan, mer än att veta att det jag hör är "korrekt". Det är ju, som flera är inne på, svårt att veta.

Fast hur vet du att den ljudnivå du sänker ifrån är den faktiska nivån? Och hur påverkar Fletcher-Munson iom att du inte lyssnar på den nivå som ursprungsnivån? Har du vekligen koll på små färgningar mot ett okänt original?

mvh/Bengt

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-07 17:58

adzer skrev:Helt rätt det är möjligheten som iaf jag eftersträvar. Möjligheten att lyssna exakt som skivan låter, men också att färga den om jag så vill.

Utan en transparent anläggning så har du inte den möjligheten.

"Hitta tillbaka" är ju inget problem då de flesta filter som folk här använder antingen inte behöver justeras om(Ino filtret har brytare på framsidan för basökning) eller så kan man spara inställningarna(miniDSP).

Skulle man kunna sammanfatta det så att så länge du upplever att det låter bra, ändrar du inget men om det låter lite tunt så justerar du med en vippa för ett fixerat baspåslag?
Senast redigerad av bensnake 2013-01-07 18:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-01-07 17:58

Harryup skrev:
shifts skrev:För min del handlar det om en inställning och strävan, mer än att veta att det jag hör är "korrekt". Det är ju, som flera är inne på, svårt att veta.

Fast hur vet du att den ljudnivå du sänker ifrån är den faktiska nivån? Och hur påverkar Fletcher-Munson iom att du inte lyssnar på den nivå som ursprungsnivån? Har du vekligen koll på små färgningar mot ett okänt original?

mvh/Bengt

Hej Bengt!

Nej, det har jag inte koll på och därför skrev jag lite som jag gjorde; att det är mer ett synsätt och strävan än att jag slår mig för bröstet med garantier att min anläggning är "korrekt". Jag har väldigt svårt att veta det, men ändå är det vad som är drivande i utformningen av anläggningen och är en del i det jag tycker är kul när jag lyssnar på musik. Nyfikenhet på inspelningen tycker jag beskriver det rätt bra.

Givetvis är mina högtalare (till exempel) valda för att jag tycker om hur de låter, men det ändrar egentligen inte min grundsyn.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-07 18:07

bensnake skrev:Skulle man kunna sammanfatta det så att så länge du upplever att det låter bra, ändrar du inget men om det låter lite tunt så justerar du med en vippa för ett fixerat baspåslag?

Ja så gör nog många. Jag personligen bryr mig väldigt sällan om att höja basen dock. Jag lyssnar oftast som det är, men det är trevligt att ha valet till hands :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-07 18:08

Harryup skrev:

mvh/Bengt

Ytterligare ett inlägg som jag tycker är superduperintressant! Det där med volymen... De flesta så kallade transparenta förstärkare jag lyssnat via, beter sig, åtminstone subjektivt, utomordentligt olika beroende av utstyrning. Hur förhåller man sig till detta? Finns det en referensvolym och/eller referensriktmärke vad avser effektuttag som man bör ligga i närheten av för att så att säga maximera transparensen?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-07 18:09

adzer skrev:
bensnake skrev:Skulle man kunna sammanfatta det så att så länge du upplever att det låter bra, ändrar du inget men om det låter lite tunt så justerar du med en vippa för ett fixerat baspåslag?

Ja så gör nog många. Jag personligen bryr mig väldigt sällan om att höja basen dock. Jag lyssnar oftast som det är, men det är trevligt att ha valet till hands :)

Semipurist... :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-01-07 18:16

Jag är precis som shifts, nyfiken på bättre återgivning men inte tvingad av den.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-07 18:18

bensnake skrev:
adzer skrev:

Semipurist... :wink:

Något sådant :D

Purist med semirealistiska tedenser kanske ;D

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-07 18:21

Martin skrev:Jag är precis som shifts, nyfiken på bättre återgivning men inte tvingad av den.

Det får du en +1:a för... :)

Användarvisningsbild
lennartj

Önskad/avsiktlig kompression

Inläggav lennartj » 2013-01-07 19:06

Jag står för alternativ 2.

Några av de senaste inläggen från personer som först sagt sig stå för alternativ 1 tycker jag börjar slingra sig mot alternativ 2. :oops:

Min anläggning kan i och för sig leverera enligt alternativ 1 upp till de ljudnivåer jag vill utsätta mig för (åtskillig musik framförs live på nivåer jag inte vill utsätta mig för) om jag vill. Och det vill jag oftast om fonogrammen är välgjorda. Är musiken lyssningsvärd fast fonogrammet låter orvar, men kan tweakas till att låta mer realistiskt tvekar jag inte att göra det.
Därför alt.2
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-01-07 19:10

adzer skrev:Jag förstår helt hur du tänker och håller till stor del med i ditt resonemang. Skillnaden som jag kan se det är att det är du som väljer när och hur du skall färga ljudet.

Du utgår alltså från att högtalarna är helt ofärgade? 8O
Förstärkarens färgning är ju minimal i sammanhanget.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-07 19:29

Alternativ 3, men använder delvis alternativ 1 som metod för att uppnå bra resultat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-07 19:37

Det vet du inte.
Dessutom är det vanligt att en högtalare som låter bra i ett rum låter knas i ett annat.
Just högtalare och rum måste fungera ihop. Sedan är ju olika högtalare olika känsliga för placeringar och rummets inverkan. Så enkelt är det inte.

När det gäller elektronik är det enklare: Dom apparater som förvränger mer har dåliga möjligheter att ge en återgivning trogen fonogrammet än apparater som förvränger lite.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-07 19:46

Med en helt oklanderlig (transparent) signalkedja, kan man rimligen enbart förvänta sig en Illusion av inspelningsögonblicket, pga högtalarnas och rummets påverkan.
Illusionen kan naturligtvis endast räknas tillförräknelig, efter att i åratal bevistat konserter på konserthus, kammarmusik på slottet och jazz på de bästa klubbar.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-07 19:49

Men hur ÄR det med volymen? Påverkar effektuttaget transparensen?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-07 19:53

Ja till viss del, men ingen större skada att återge på något lägre ljudnivå och någon mindre kompression, som jag ser det.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-01-07 20:36

Ja, jag valde illusionsalternativet.

Jag resonerar som så, att ren fakta, eller liksom information, om hur det EGENTLIGEN låter om fonogrammet, det intresserar mig (konstigt nog kanske) inte så himla mycket.

Jag kan väl inte påstå att jag kan argumentera för den attityden egentligen, men så är nu helt enkelt min inställning till detta med hemmamusikåterskapandelyssning beskaffad.
Det känns nästan lika svårt att "försvara" den hållningen som att försöka motivera varför jag gillar vissa färger bättre än andra.

:)

Eller, jo, kanske jag kan förklara det hela med följande grundfråga:

- Vad är SYFTET? För just MIG, alltså.
Mitt svar på min egen fråga här ovanför är att syftet är att ernå en tillfredsställande upplevelse av ett musikaliskt event.

Jag har kommit fram till att tillfredsställelsen GYNNAS av att jag upplever eventet så som verklighetstroget.
Därav önskan om den goda illusionen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-07 20:38

Ragnwald skrev:Ja till viss del, men ingen större skada att återge på något lägre ljudnivå och någon mindre kompression, som jag ser det.

Den kanske största förtjänsten med min single end-häck, möjligen bortsett från en alldeles gudomlig rösthantering, är just att det låter likadant, alltså med samma ljudkaraktär och med samtliga ljudparametrar bibehållna, oavsett volym. Helt linjärt. Skillnaden är att det låter starkare och med mer kropp och tyngd när man drar på men karaktären och detaljeringsgraden är som sagt oförändrad.

Min mycket subjektiva uppfattning är emellertid att många "transparensförstärkare" låter platt, blodfattigt och lite "disigt" vid lägre effektuttag men blommar ut vid lite gaspådrag. Därför var jag lite nyfiken om orsakerna bakom (om det finns några...).

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-07 20:44

Nu har jag inget singelendsteg och har aldrig haft glädjen att lyssna på ett sådant, men högeffektsrörsteg i PP har jag och får hålla med dig om att rörstegen onekligen skapar livekänsla.
Mitt lilla Krellsteg (300W) ligger iofs inte långt efter. :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi