Hur väljer ni delarna i era anläggningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är viktigast i era val av delar till anläggningen?

Omröstningen slutade 2005-09-17 00:38

Endast mätvärden
2
2%
Till övervägande del mätvärden
7
8%
Endast ljudet
30
33%
Till övervägande del ljudet
42
46%
Lika delar mätvärden och ljudet
10
11%

Antal röster : 91

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-09-13 21:49

Harryup skrev:Men att försöka "tvinga" en ensam liten leverantör att gå på plankan där man i förväg kan "gissa" att dom mest högljudda kommer tokförklara alla försök till förklaringar eftersom man redan innan är övertygad om motsatsen saknar poäng och stil enligt min uppfattning.

Fast riktigt så är det ju inte i det här fallet. Att många är skeptiska gissar jag har åtminstone delvis historiska orsaker.

Edit: Håller för övrigt med Belker till 100%.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-09-13 21:53

Jorma, om du lägger 5 min på att försöka sätta dig in i F/E-lyssningsmetodiken så kommer du att förstå den. Dina upprepade misstolkningar av hur metoden fungerar kan inte tolkas som annat än lättja från din sida.

Vh
11010000

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 21:54

Haakan_W skrev:forumsåpa på högnivå ! det gillar vi!

en fråga till jorma...vad är det som gör LTS så opålitliga? det är väl egentligen en ideell förening medans div hifimagasin är beroende av reklam osv?

gärna ett utförligt svar så denna såpa continues!

En ideell förening med en högtalartillverkare som högsta hönset under en hel massa år räcker som utförligt svar oasett om vad han än påstår om sina förlustaffärer. Om han gör förlust eller inte har ingen som helst betydelse i sammanhanget. Det finns företag som gör förlust utan att ha en konsumentupplysningsförening i ryggen.

Det är för min del detsamma som att fackföreningarna har cheferna i bolagen som högsta hönsen i styrelserna.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-13 21:55

Harryup skrev:

Räkna inte in mig.
Om olika grupperingar av personer som inte har något ekonomiskt intresse bråkar, käbblar, diskuterar osv.osv är ju forumliv.

Men att försöka "tvinga" en ensam liten leverantör att gå på plankan där man i förväg kan "gissa" att dom mest högljudda kommer tokförklara alla försök till förklaringar eftersom man redan innan är övertygad om motsatsen saknar poäng och stil enligt min uppfattning. Försöker man dessutom betona att det är konsumentupplysning, krävs det ju att det finns intresserade konsumenter inblandade.

gå på plankan? jag tycker det är bra att han säljer bra utomlands och ev tjänar lite pengar till sverige (om han betalar skatt :D :wink: ) men jag personligen skulle inte betala dom priser för en kabel som han håller, med tanke på hur bra en EKK för 4kr/meter fungerar...

varför litar jag på LTS (även fast det ibland är lite för stelt kanske)? jao för det första säljer dom inte kablar å för det andra dom säljer inte kablar å för det tredje dom säljer inte.....

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-13 21:57

Jorma skrev:

en fråga till jorma...vad är det som gör LTS så opålitliga? det är väl egentligen en ideell förening medans div hifimagasin är beroende av reklam osv?

gärna ett utförligt svar så denna såpa continues!

En ideell förening med en högtalartillverkare som högsta hönset under en hel massa år räcker som utförligt svar oasett om vad han än påstår om sina förlustaffärer. Om han gör förlust eller inte har ingen som helst betydelse i sammanhanget. Det finns företag som gör förlust utan att ha en konsumentupplysningsförening i ryggen.

Det är för min del detsamma som att fackföreningarna har cheferna i bolagen som högsta hönsen i styrelserna.

vad har hans högtalare med dina kablar samt nad 208 att göra? sen vad jag läst ur molt så nämns knappt hans egna alster (har dock inte läst så mycket eftersom jag inte är medlem)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-13 22:01

Belker, det jag ogillar är att det finns väldigt lite nyfikenhet för att kunna hitta nya bra produkter hos många personer på Faktiskt som råkar vara LTS medlemmar, istället vill man avslöja giriga handlare och leverantörer. Beklaga istället att det bara finns 2 förstärkare Nad 208 och Rotel 1090 någonsin gjorda som är acceptabla och var nyfikna på att försöka hitta den 3:e. Tävla om det istället för att glädjas åt alla som missar.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 22:01

Morello skrev:
Jorma skrev:Det som syns och som jag ser framförallt av LTS är detta forum som verkar ha blivit en mötesplats för dels hifiintresserade men LTS i synnerhet och det skrivs mycket blaj som det står att det skulle vara LTS bakom och eftersom ingen av er i ledningen protesterar eller har synpunkter på dessa skriverier så utgår jag att det är som det skrivs här.

Du kan väl för höga farao inte ta det som skrivs här för att vara en redogörelse för LTS ståndpunkt i olika spörsmål. Detta är ett forum för såväl LTS-medlemmar som andra hifi-filurer. Faktum är att inte ens hela forumets administartion är medlemmar i LTS.

Sorry, Morello.
Jag hade faktiskt inte en tanke på moderatorer eller modererande, utan det jag tänkte på och menade alla inlägg som handlar om LTS från LTSmedlemmar? eller andra som är uppåt väggarna och som ni inte besvarar med att så är det inte.
Då tar jag det som att detta är LTS ståndpunkt eftersom ingen av er har sagt emot. Ni från LTSstyrelsen finns ju här mest hela tiden och borde säga ifrån isåfall om ni inte vill ha villfarelser om LTS spridda.

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-09-13 22:01

Rolig läsning....

Men nu är det väl så att LTS inte testar så mycket...eller så har dom inte funnit att några nya produkter ska in på listan...senaste uppdateringen gjordes ju för ett bra tag sen....men jag gillar konceptet...

Jorma....som det är sagt tidigare...kul att det går bra...men om du nu tar dig tid att svara på allas frågor så skulle du kanske också kunna hitta tid för att ge svar och USPer för dina kablar...tar ju lika lång tid...

/Micke

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 22:04

Haakan_W skrev:
Harryup skrev:

Räkna inte in mig.
Om olika grupperingar av personer som inte har något ekonomiskt intresse bråkar, käbblar, diskuterar osv.osv är ju forumliv.

Men att försöka "tvinga" en ensam liten leverantör att gå på plankan där man i förväg kan "gissa" att dom mest högljudda kommer tokförklara alla försök till förklaringar eftersom man redan innan är övertygad om motsatsen saknar poäng och stil enligt min uppfattning. Försöker man dessutom betona att det är konsumentupplysning, krävs det ju att det finns intresserade konsumenter inblandade.

gå på plankan? jag tycker det är bra att han säljer bra utomlands och ev tjänar lite pengar till sverige (om han betalar skatt :D :wink: ) men jag personligen skulle inte betala dom priser för en kabel som han håller, med tanke på hur bra en EKK för 4kr/meter fungerar...

varför litar jag på LTS (även fast det ibland är lite för stelt kanske)? jao för det första säljer dom inte kablar å för det andra dom säljer inte kablar å för det tredje dom säljer inte.....

Nagref säljer kablar. Om han är med i styrelsen eller vilken omfattning det är på kabelsäljabndet vet jag inte, men det kommer emellanåt en hänvisning till Nagref i kabeltrådar.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2005-09-13 22:08

klarade sig inte någon revision av Gamut D200 steget utan påvisad färgning också eller minns jag fel?

/ Jeppe

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-09-13 22:17

Harryup skrev:Belker, det jag ogillar är att det finns väldigt lite nyfikenhet för att kunna hitta nya bra produkter hos många personer på Faktiskt som råkar vara LTS medlemmar, istället vill man avslöja giriga handlare och leverantörer. Beklaga istället att det bara finns 2 förstärkare Nad 208 och Rotel 1090 någonsin gjorda som är acceptabla och var nyfikna på att försöka hitta den 3:e. Tävla om det istället för att glädjas åt alla som missar.

Nu borde väl egentligen någon från testsektionen svara, men som jag förstått det är det största problemet att det saknas tid till fler tester. Att det dessutom finns en konspiration som gör det svårare för LTS att komma över testexemplar gör det ju inte bättre. Att det till synes brister i nyfikenhet kan ju till viss del bero på det.

Är det förresten verkligen på LTS agenda att avlsöja dåliga produkter? Trodde det nästan var tvärt om. Det som tas till test brukar ses som intressant av en aller annan anledning. Det som inte verkar intressant eller av annan anledning inte håller måttet testas/omnämns aldrig. Personligen skulle jag gärna se mer sågningar, men jag förstår att det skulle ta för mycket tid. Det viktiga är ju att guldkornen vaskas fram.

Några av de leverantörer som vågat låta sina produkter granskas har vunnit stort på det. Tror inte Pioneer, Denon och Rotel för tillfället ser LTS som ett hot.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 22:21

Belker skrev:
Harryup skrev:
Belker skrev:
Jorma skrev:
Belker skrev:
Det är ju helt uppenbart att Johan inte är inkompetent nog för att få testa vissa produkter. Den här branschen stinker verkligen ibland.

Om detta är dom argument som du har så är det lite för fattigt för att jag ska omvändas.

Hade ingen tanke på att du skulle ändra åsikt om nånting. Det var bara ett krasst konstaterande att konsumentupplysning inte är högprioriterat hos vissa företag.

Ser inte att detta har något med konsumentupplysning att göra eftersom dom som efterfrågar Jormas huvud inte är kabelkonsumenter utan övertygade om motsatsen. Om jag hade ett företag som gav mig mitt levebröd, varför skulle jag då bry mig om dom som inte tror på eller gillar mina produkter. Idealism är fint men alla vill väl äta varm mat. Är själv med i LTS men gillar inte negativa attityder mot alla leverantörer och handlare som skall avslöjas som giriga. Har inte Jormas kablar själv, kommer inte köpa dom.

Jag kan gärna lägga Jormas firma utanför diskussionen. Han har många (i mitt tycke välgrundade) förutfattade meningar att tampas mot och han kan i bästa fall föräras ett "nollresultat" hos LTS. Det osnygga ligger i det han sa om "vi har snackat om just detta" (dvs de "större importörerna" om att inte låta sig testas av LTS) är ju att många uppenbarligen har något att dölja. Om företag har något att dölja ska de avslöjas, det är en hörnsten i vårt kapitalistiska system. Det finns ett mellanläge mellan idealism och girighet som faktiskt ger korv på bordet. Duger inte det?

Vilka personer sitter i LTS styrelse och vilka av dom gör affärer med hifiprylar eller har gjort?

Det känns lite som att en ideel konsumenupplysningsförening som har styrelsemedlemmar direkt eller indirekt inblandade i egen försäljning är fel.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-13 22:24

Jorma skrev:
Haakan_W skrev:
Harryup skrev:

Räkna inte in mig.

Nagref säljer kablar. Om han är med i styrelsen eller vilken omfattning det är på kabelsäljabndet vet jag inte, men det kommer emellanåt en hänvisning till Nagref i kabeltrådar.

mja det där får väl naqref svara på....jag tycker dock han håller riktigt bra priser på sina kablar :wink: ungefär rimligt om du frågar mig

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-13 22:27

Jorma:

Skall man beskylla ngn som drar nytta av LTS för att kränga högtalare så är det salige herr Carlsson. Den mannen skall ha suttit rejält i smöret. Min uppfattning är, om den nu räknas, att så inte är fallet med herr Ö, även om detta onekligen ser skumt ut. Iaf, allt om detta kan man läsa om man använder den formidabla sökfunktionen som även detta forum är utrustat med. För detta har stötts och blötts förr.

Hur som hellst, så är det alldeles off topic, så tillbaka till ämnet ifråga. Kolla första inlägget om ni missat vad det var. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-13 22:31

Belker skrev:
Harryup skrev:Belker, det jag ogillar är att det finns väldigt lite nyfikenhet för att kunna hitta nya bra produkter hos många personer på Faktiskt som råkar vara LTS medlemmar, istället vill man avslöja giriga handlare och leverantörer. Beklaga istället att det bara finns 2 förstärkare Nad 208 och Rotel 1090 någonsin gjorda som är acceptabla och var nyfikna på att försöka hitta den 3:e. Tävla om det istället för att glädjas åt alla som missar.

Nu borde väl egentligen någon från testsektionen svara, men som jag förstått det är det största problemet att det saknas tid till fler tester.

Nej, det är precis det jag skriver som jag menar. "Många personer", inte LTS testsektion, dom har jag ingen anledning att klaga på. Dom har redan flera ggr berättat om knappa resurser vilket jag är övertygad om stämmer. Vanliga medlemmar av faktiskt citerar gärna vissa medlemmar om man diskuterar något som av vissa kan uppfattas som bra. "Nä, det är det inte allas för jag tror att IÖ har testat det och kommit fram att det inte fungerar" Lite hårddraget förstås. Där saknar jag nyfikenhet om det kan stämma, eller om det kanske är så att under vissa förutsättningar så gäller något annat.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-09-13 22:34

Jorma skrev:Vilka personer sitter i LTS styrelse och vilka av dom gör affärer med hifiprylar eller har gjort?

Det känns lite som att en ideel konsumenupplysningsförening som har styrelsemedlemmar direkt eller indirekt inblandade i egen försäljning är fel.

Öhman ges stort utrymme att marknadsföra sin kunskaper i Molt och därmed indirekt öka sin försäljning, det kan stämma. Fast han skriver nog mer här. Och det står alla tillverkare/säljare fritt att göra.

Hittills har jag dock inte kunnat se någon koppling mellan testresultat och styrelsens sidoverksamhet. Men jag kan vara förd bakom ljuset. Öhman, Lindroos o.co. kan ju vara köpta av Pioneer. Eller så har de stora aktieposter i Denon. Fast det förefaller otroligt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-13 22:36

Jorma skrev:Nagref säljer kablar. Om han är med i styrelsen eller vilken omfattning det är på kabelsäljabndet vet jag inte, men det kommer emellanåt en hänvisning till Nagref i kabeltrådar.

Kan du hitta en enda tråd här där jag på något sätt gör reklam för de kablar jag tillverkar och säljer för nuvarande så ska jag gladeligen ta bort mitt inlägg där. Omfattningen är i snitt ett par kablar i veckan som max. Och jag sitter inte med i styrelsen i LTS.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-09-13 22:41

Harryup skrev:Nej, det är precis det jag skriver som jag menar. "Många personer", inte LTS testsektion, dom har jag ingen anledning att klaga på. Dom har redan flera ggr berättat om knappa resurser vilket jag är övertygad om stämmer. Vanliga medlemmar av faktiskt citerar gärna vissa medlemmar om man diskuterar något som av vissa kan uppfattas som bra. "Nä, det är det inte allas för jag tror att IÖ har testat det och kommit fram att det inte fungerar" Lite hårddraget förstås. Där saknar jag nyfikenhet om det kan stämma, eller om det kanske är så att under vissa förutsättningar så gäller något annat.

Aha! Jag förstår. Jag håller med. Jag är medskyldig :oops:

(Fast snart blir det digital aktiv delning och EQ. Det har Harryup testat så det måste vara bra :wink: )

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-13 22:52

Belker skrev:
Harryup skrev:Nej, det är precis det jag skriver som jag menar. "Många personer", inte LTS testsektion, dom har jag ingen anledning att klaga på. Dom har redan flera ggr berättat om knappa resurser vilket jag är övertygad om stämmer. Vanliga medlemmar av faktiskt citerar gärna vissa medlemmar om man diskuterar något som av vissa kan uppfattas som bra. "Nä, det är det inte allas för jag tror att IÖ har testat det och kommit fram att det inte fungerar" Lite hårddraget förstås. Där saknar jag nyfikenhet om det kan stämma, eller om det kanske är så att under vissa förutsättningar så gäller något annat.

Aha! Jag förstår. Jag håller med. Jag är medskyldig :oops:

(Fast snart blir det digital aktiv delning och EQ. Det har Harryup testat så det måste vara bra :wink: )

Curiosity killed the cat.
Nåja, men som jag skrev, under vissa förutsättningar. Och visst kan jag också ha en del bestämda åsikter. Men jag har inget emot att ha fel bara det inte blir för ofta :-) Och ja, för mig funkar det med digieq, sen kanske man kan optimera, om man nu kan optimera mera med passiva filter. Fast då har man ju gjort en högtalare som bara passar med aktuell möblering.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-09-13 22:55

Jag skämtar inte. Det blir EQ mm. :D

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 22:58

Naqref™ skrev:
Jorma skrev:Nagref säljer kablar. Om han är med i styrelsen eller vilken omfattning det är på kabelsäljabndet vet jag inte, men det kommer emellanåt en hänvisning till Nagref i kabeltrådar.

Kan du hitta en enda tråd här där jag på något sätt gör reklam för de kablar jag tillverkar och säljer för nuvarande så ska jag gladeligen ta bort mitt inlägg där. Omfattningen är i snitt ett par kablar i veckan som max. Och jag sitter inte med i styrelsen i LTS.

OK, då vet jag det, Nagref.
Kanske du vet vilka som är med i LTS styrelse och andra utskott som kan påverka testningar och det som skrivs officiellt i Molt och vilka som ligger bakom riktlinjerna för LTS?

Johan är väl med på ett hörn eftersom han tog åt sig vad det gäller testerna men lite virrigt blir det när Morello kommer in och säger att han står för mätningarna. Vad gör Johan och dom andra.
Om och isåfall hur har dom fingrarna i syltburken?
Jag vet en del eller tror mig veta och det är kanske bättre att någon som vet kan tala om det så man slipper att tro?
Många frågetecken blir det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-13 23:01

Belker, lycka till och hoppas du blir nöjd.
Bor du nära eller i 08 så kan du PM:a om du har lust.

Ha de

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-13 23:06

En ideell förening med en högtalartillverkare som högsta hönset under en hel massa år räcker som utförligt svar oasett om vad han än påstår om sina förlustaffärer

Jorma. Du känner ju högtalartilverkare som vet allt om kostnader att bygga typ en tvåvägare som ino pi60. Så att få fram en summa för ett dyligt bygge o se hurvida det endast är en hobby som går i förlust torde vara rätt enkelt väl... :?:

dom går loss på 27000kr med lite snyggt trä på.

I "sportversionen" pi60s får man slänga upp 46500pengar..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2005-09-13 23:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-13 23:06

Johan, Ingvar, Morello och Svante (?) är med i tekniksektionen. Johan är testansvarig och tillgriper hjälp vid bl a mätningar från tekniksektionen. Vem det blir beror på vem som har bäst mätutrustning. För elektronik så är det Morello och för ljud så är det IÖ. Men det är bara vad jag tror. Så detta ska bara läsas ungefärligt tills någon av herranra kommer med mer tillförlitliga besked.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-09-13 23:25

Jorma:

1) Vari ligger vinsten i att alla skall svara inför dig, men du vägrar konsekvent att svara på andras frågor ???

2) Om du med detta gör reklam (igen !!!) för dina, enligt mig kraftigt överprissatta ljudfärgande, kablar - vilken bild tror du att du ger ???

3) Vari ligger vinsten att försöka hacka på LTS (som jag inte är medlem i), som är en frivillig förening som man - om man så önskar - kan gå med i FRIVILLIGT och betala medlemsavgift (inte alls tvingande på något sätt) ???

4) Hur vore det om du läste reglerna för detta forum:
Er som har någon form av branchanknytning att visa detta i er signatur.

Så innan du hoppa jämfota med dina åsikter, som tillverkare i branchen, och försöker - för egen vinnings skull - ta billiga poäng på dyrkablar vs LTS (som inte gjort dig något ont what-so-ever), göra det enda riktiga och följer de fåtal regler som finns på detta forum.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-13 23:25

Jorma skrev:Johan är väl med på ett hörn eftersom han tog åt sig vad det gäller testerna men lite virrigt blir det när Morello kommer in och säger att han står för mätningarna. Vad gör Johan och dom andra.

Johan och de andra F/E-testar serru :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-13 23:32

2) Om du med detta gör reklam (igen !!!) för dina, enligt mig kraftigt överprissatta ljudfärgande, kablar

bamsefar. har du haft jormas bästa kablar hemma? vad skoj.. Då kan du ge mnig en recention nu då av dom. Forum är ju för att dela med sig info.. Så eftersom du har haft dom kan du börja dela info.

Och mest den delen om exakt vad du använt för referens runt om som elektronik. samt vilka modeller av kablar du provat.. samt då självklart den obligatoriska f/e testen samt blindtesten..

För sådant har du nog eftersom du är så "säker" på din sak.. 8)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-09-13 23:36

Det skulle vara oerhört intressant om Jorma kom med sakargument. Som en sällsynt ynnest.
Mundus Vult Decipi

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-09-13 23:38

Då ska vi reda ut det hela för alla nyfikna:

Ingvar Öhman är chef för LTS tekniksektion, Johan Lindroos är testansvarig, Morello är sekreterare i LTS och bistår tekniksektionen med bl a mätningar och Svante är medlem i tekniksektionen. Samtliga sitter i föreningens styrelse.

I testverksamheten, ffa F/E-lyssningen, deltar olika människor inom och utom styrelsen från gång till gång.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson, närmast rörd av det stora intresse som återkommande visas vårt glada sällskap även utanför medlemsleden
Senast redigerad av PekkaJohansson 2005-09-13 23:43, redigerad totalt 2 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-13 23:40

i skrev:Det skulle vara oerhört intressant om Jorma kom med sakargument. Som en sällsynt ynnest.
Det lär du aldrig få se.... :roll:

Mayro, ska du inte börja tala om vilka personer som är bluff nu? :lol: <--- Kolla en glad gubbe till :lol: <---- och en till :lol: <---- och en till :lol: <---- och en till :lol: <---- och en till :lol: <---- och en till :lol: <---- och en till :lol: <---- och en till :mrgreen: , fan nu glömde jag bort hur man gjorde! :(
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi