Vilken grundläggande musikåtergivningsfilosofi har du?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken grundläggande musikåtergivningsfilosofi har du?

Återgivningspuristisk
28
31%
Illusionsjagande
15
17%
Upplevelseorienterad
47
52%

Antal röster : 90

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-07 20:49

Panelguy skrev:
adzer skrev:Jag förstår helt hur du tänker och håller till stor del med i ditt resonemang. Skillnaden som jag kan se det är att det är du som väljer när och hur du skall färga ljudet.
Ibland kanske man vill lyssna helt transparent då kan du det och om du vill höja basen så kan du under kontrollerade former göra exakt detta precis som du vill.

Att ha en förstärkare eller rum som färgar konstant ger dig inget val.

Du utgår alltså från att högtalarna är helt ofärgade? 8O
Förstärkarens färgning är ju minimal i sammanhanget.

Det skrev jag aldrig. Tolka inte in saker som inte står.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-07 20:55

bensnake skrev:Min mycket subjektiva uppfattning är emellertid att många "transparensförstärkare" låter platt, blodfattigt och lite "disigt" vid lägre effektuttag men blommar ut vid lite gaspådrag. Därför var jag lite nyfiken om orsakerna bakom (om det finns några...).

Intressant, Jag håller inte alls med dig. Jag har hört massor med "transparenta" anläggningar som låter kanon vid låga ljudtryck.

Men visst låter det oftast bättre om man "drar på lite", men det har ju med hur den mänskliga hörseln, och i viss del känslen, fungerar och inte förstärkaren.

Jag kan dock hålla med om att en förstärkare som färgar åt det varma hållet kan ha en positiv effekt vid låga nivåer.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-01-07 21:22

adzer skrev:
Panelguy skrev:
adzer skrev:Jag förstår helt hur du tänker och håller till stor del med i ditt resonemang. Skillnaden som jag kan se det är att det är du som väljer när och hur du skall färga ljudet.
Ibland kanske man vill lyssna helt transparent då kan du det och om du vill höja basen så kan du under kontrollerade former göra exakt detta precis som du vill.

Att ha en förstärkare eller rum som färgar konstant ger dig inget val.

Du utgår alltså från att högtalarna är helt ofärgade? 8O
Förstärkarens färgning är ju minimal i sammanhanget.

Det skrev jag aldrig. Tolka inte in saker som inte står.

Då förstår jag inte riktigt hur du menar, du nämner rum och förstärkare men inte det som, vid sidan av rummet, påverkar mest.
Det låter lite naivt när du säger; "Ibland kanske man vill lyssna helt transparent då kan du det och om du vill höja basen så kan du under kontrollerade former göra exakt detta precis som du vill"
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-07 21:38

Panelguy skrev:Då förstår jag inte riktigt hur du menar, du nämner rum och förstärkare men inte det som, vid sidan av rummet, påverkar mest.

Jag nämde två komponenter utan någon som helst inbördes ordning som ett exempel. Jag hade lika gärna kunnat skriva förstärkare och högtalare, men då hade du väl klagat på att rum saknas?

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-01-07 21:39

adzer skrev:
bensnake skrev:Min mycket subjektiva uppfattning är emellertid att många "transparensförstärkare" låter platt, blodfattigt och lite "disigt" vid lägre effektuttag men blommar ut vid lite gaspådrag. Därför var jag lite nyfiken om orsakerna bakom (om det finns några...).

Intressant, Jag håller inte alls med dig. Jag har hört massor med "transparenta" anläggningar som låter kanon vid låga ljudtryck.

Men visst låter det oftast bättre om man "drar på lite", men det har ju med hur den mänskliga hörseln, och i viss del känslen, fungerar och inte förstärkaren.

Jag kan dock hålla med om att en förstärkare som färgar åt det varma hållet kan ha en positiv effekt vid låga nivåer.

Därför det sitter en loundness knapp på massa gamla förstärkare och vafan heter det, NightMode? på nyare reciverar ;)

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-01-07 21:48

Harryup skrev:
shifts skrev:För min del handlar det om en inställning och strävan, mer än att veta att det jag hör är "korrekt". Det är ju, som flera är inne på, svårt att veta.

Själv gillar jag en slankare basåtergivning än många andra och när jag sänker den nivån är det definitivt en färgning gentemot ursprunget. Jag vet om det och ser inget som helst problem med det. Det ändrar inte att min inställning och nyfikenhet kretsar kring svarsalternativ #1.

Fast hur vet du att den ljudnivå du sänker ifrån är den faktiska nivån? Och hur påverkar Fletcher-Munson iom att du inte lyssnar på den nivå som ursprungsnivån? Har du vekligen koll på små färgningar mot ett okänt original?

mvh/Bengt

På mitt försteg ställer man helt enkelt in referens nivån med volymkontrollen. Sedan sänker man volymen med loudness ratten till önskad volym, men med bibehållen upplevd tonkurva.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-01-07 21:49

adzer skrev:
Panelguy skrev:Då förstår jag inte riktigt hur du menar, du nämner rum och förstärkare men inte det som, vid sidan av rummet, påverkar mest.

Jag nämde två komponenter utan någon som helst inbördes ordning som ett exempel. Jag hade lika gärna kunnat skriva förstärkare och högtalare, men då hade du väl klagat på att rum saknas?

Högtalare och rum hade gjort mig nöjd :wink:
Min poäng är att så länge det inte finns några ofärgade högtalare så lär den återgivningen du beskriver stanna vid en dröm.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-01-07 22:02

Helt klart nummer ett
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-07 22:04

Kaha skrev:
Harryup skrev:
shifts skrev:För min del handlar det om en inställning och strävan, mer än att veta att det jag hör är "korrekt". Det är ju, som flera är inne på, svårt att veta.

Själv gillar jag en slankare basåtergivning än många andra och när jag sänker den nivån är det definitivt en färgning gentemot ursprunget. Jag vet om det och ser inget som helst problem med det. Det ändrar inte att min inställning och nyfikenhet kretsar kring svarsalternativ #1.

Fast hur vet du att den ljudnivå du sänker ifrån är den faktiska nivån? Och hur påverkar Fletcher-Munson iom att du inte lyssnar på den nivå som ursprungsnivån? Har du vekligen koll på små färgningar mot ett okänt original?

mvh/Bengt

På mitt försteg ställer man helt enkelt in referens nivån med volymkontrollen. Sedan sänker man volymen med loudness ratten till önskad volym, men med bibehållen upplevd tonkurva.

Och vad motsvarar referensnivån? Den aktuella nivån på orkestern vid inspelningtillfället ? Eller kanske en nivå som känns väl högt för egna stereon vid just detta tillfälle?

Mh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-07 22:17

Bagaget skrev:Därför det sitter en loundness knapp på massa gamla förstärkare och vafan heter det, NightMode? på nyare reciverar ;)

Ja dessa är till för liknande syften, men jag använder varken eller. Jag föredrar att "ratta" själv.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-07 22:19

Panelguy skrev:Högtalare och rum hade gjort mig nöjd :wink:
Min poäng är att så länge det inte finns några ofärgade högtalare så lär den återgivningen du beskriver stanna vid en dröm.

Haha så bra :D

Ja absolut. Att uppnå det till 100% är endast ett mål, men man kan komma tämligen nära om man har tillräckligt med resurser och initiativ.

Oavsett hur du nära du kommer så föredrar jag en så ofärgad återgivning som möjligt. Att ha någon komponent i kedjan som medvetet färgar från ursprunget är helt uteslutet för mig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-01-07 22:25

Lustigt, jag kan inte rösta. Alla tre alternativen betyder samma sak för mig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-01-07 22:52

För mig blev det lätt en 3'a!
Däremot så kan 1 resp. 2 vara ingredienser som i slutändan leder till 3.
Jag vill ha en skön musikupplevelse och skulle jag uppskatta lite färgning så är det inget jag får panik över.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-01-07 23:21

Harryup skrev:
Kaha skrev:
Harryup skrev:

mvh/Bengt

Och vad motsvarar referensnivån? Den aktuella nivån på orkestern vid inspelningtillfället ? Eller kanske en nivå som känns väl högt för egna stereon vid just detta tillfälle?

Mh/Harryup

Ja, referensvivån kan man ju sätta till vad man vill. Om det finns en ursprunglig aukustisk händelse så kan man sätta referensnivån till samma nivå som den ursprungliga händesen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-07 23:33

Svante skrev:Lustigt, jag kan inte rösta. Alla tre alternativen betyder samma sak för mig.

Samma här, jag kunde bara inte formulera det så fint som du.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-01-07 23:49

Beklagar, men kan inte välja då jag ser all musiklyssning som en illusion.
Av vågrörelser i luft skapar du en upplevelse i din hjärna, oavsett om det är irl, eller via en återutgivning via en stereo av en inspelad händelse.
Men om jag anstränger mig att fångas in iden kontext du vill förmedla så väljer jag nr2 och nr 3. 1 är omöjlig att uppnå då du aldrig vet ursprungshändelsen, den är inte ens en händelse, den är många beroende på var du sitter i lokalen, hur du mår osv. Den kanske inte alls stämmer med det som mikrofonerna spelade in.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-07 23:51

sprudel skrev:Beklagar, men kan inte välja då jag ser all musiklyssning som en illusion.
Av vågrörelser i luft skapar du en upplevelse i din hjärna, oavsett om det är irl, eller via en återutgivning via en stereo av en inspelad händelse.
Men om jag anstränger mig att fångas in iden kontext du vill förmedla så väljer jag nr2 och nr 3. 1 är omöjlig att uppnå då du aldrig vet ursprungshändelsen, den är inte ens en händelse, den är många beroende på var du sitter i lokalen, hur du mår osv. Den kanske inte alls stämmer med det som mikrofonerna spelade in.

Nr 1 betyder att du är trogen FONOGRAMMET, inte den ursprungliga spelningen.
Du kan som sagt aldrig veta hur det lät i en studio eller på en spelning, men hur det låter på fonogrammet vet man och detta kan man återge med olika grad av trogenhet och transparens.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-07 23:52

Svante skrev:Lustigt, jag kan inte rösta. Alla tre alternativen betyder samma sak för mig.

Du menar att 1 leder till 2 som leder till 3?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-07 23:56

adzer skrev:
sprudel skrev:Beklagar, men kan inte välja då jag ser all musiklyssning som en illusion.

Nr 1 betyder att du är trogen FONOGRAMMET, inte den ursprungliga spelningen.
Du kan som sagt aldrig veta hur det lät i en studio eller på en spelning, men hur det låter på fonogrammet vet man och detta kan man återge med olika grad av trogenhet och transparens.

Hur vet man hur fonogrammet låter? Man kan väl bara veta hur det låter på en specifik kombination av avspelningsutrustning, eller hur tänker du?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-08 00:01

hifikg skrev:Hur vet man hur fonogrammet låter? Man kan väl bara veta hur det låter på en specifik kombination av avspelningsutrustning, eller hur tänker du?

Du kan analysera innehållet på fonogrammet. Detta skall föras vidare via all elektronik så oförvanskat som möjligt tills det når högtalarna. När man väl kommer till högtalarna och rummet så blir det mer komplicerat, men det går fortfarande att arbeta för att få en så trogen uppspelning och upplevelse av detta ljud som möjligt.

EDIT:
Det är detta som punkt1 handlar om. Att vara trogen eller transparent gentemot spelningen som fonogrammet föreställer går inte. Det går bara att vara trogen gentemot fonogrammet i sig.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-01-08 00:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-08 00:03

adzer skrev:
hifikg skrev:Hur vet man hur fonogrammet låter? Man kan väl bara veta hur det låter på en specifik kombination av avspelningsutrustning, eller hur tänker du?

Du kan analysera innehållet på fonogrammet. Detta skall föras vidare via all elektronik så oförvanskat som möjligt tills det når högtalarna. När man väl kommer till högtalarna och rummet så blir det mer komplicerat, men det går fortfarande att arbeta för att få en så trogen uppspelning och upplevelse av detta ljud som möjligt.

Hmmm... behöver man göra det för varje vax man inhandlar, eller finns det tillförlitliga kalibreringsvax?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-08 00:05

hifikg skrev:Hmmm... behöver man göra det för varje vax man inhandlar, eller finns det tillförlitliga kalibreringsvax?

Du behöver inte göra någonting, men vill man ha en anläggning som är så transparent som möjligt så kan det vara bra med komponenter som följer denna ideologi.

För elektronik är det förhållandevis "lätt" att mäta hur de påverkar signalen. När det kommer till akustik blir det som sagt svårare. Det är därför det finns folk som arbetar specifikt med att bygga lyssningsrum.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-08 00:27

Det ytterst förenklade svaret är nog nr 2. Att skapa en illusion. Så utvärderas det. Om det låter rätt. Så realism kan ju vara ett sätt att skapa en känsla.

För mig är friheten att skapa den anläggning och ljudbild som man vill ha ytterst väsentlig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-08 00:40

adzer skrev:
hifikg skrev:Hmmm... behöver man göra det för varje vax man inhandlar, eller finns det tillförlitliga kalibreringsvax?

Du behöver inte göra någonting, men vill man ha en anläggning som är så transparent som möjligt så kan det vara bra med komponenter som följer denna ideologi.

För elektronik är det förhållandevis "lätt" att mäta hur de påverkar signalen. När det kommer till akustik blir det som sagt svårare. Det är därför det finns folk som arbetar specifikt med att bygga lyssningsrum.

Kan en CD (t ex) någonsin låta exakt lika i två olika rum och på två olika anläggningar, även om rummen är akustikfixade enligt konstens alla regler?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-08 01:00

Det är ju tydligt att du anser dig veta svaret, varför skriver du inte vad du tror?

Förstår du inte alls vad han skriver?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-08 01:03

MagnusÖstberg skrev:Det är ju tydligt att du anser dig veta svaret, varför skriver du inte vad du tror?

Förstår du inte alls vad han skriver?

Jorå, men jag tror att det är ett ideal som inte går att uppnå, eftersom vi aldrig kommer att veta när vi kommit fram så att säga. Det skulle väl kräva att vi alla satt i likadant utformade och möblerade rum med identiska anläggningar. Och inte ens det skulle räcka.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-08 01:34

Dåså, det var väl inte så svårt.

Min alldeles fantastiskt vilda gissning är att adazer tror precis likadant, men att han anser att målsättningen kan ligga fast iallafall.

Med undantag från att våra öron kanske inte skulle detektera skillnaderna om allt var lika i båda rummen. Någonstans går hörseltröskeln ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-08 01:44

Min stilla fundering handlar bara om hur man ska veta när man uppnått sin målsättning. Att veta att man är nöjd och tycker om hur det låter kan jag förstå, dit har jag kommit, men jag kan aldrig vara säker på att det låter hos mig som det "ska".

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-08 02:00

Man gör så gott man kan för att alla enskilda komponenter har så lite påverkan som möjligt, lär sig så mycket man kan om akustik och ger anläggningen så goda förutsättningar man kan inom de begränsningsytor man mäktar med i förhållande till alla andra prioriteringar och förutsättningar man har.

Och man jämför med sina referenser livet begåvat oss med.

Och slänger på lite preferenser som grädde på moset.

Har man varit hos många olika personer och deras anläggningar och lyssnat kan man konstatera att framförallt preferenserna diffar rätt ordentligt mellan olika individer, framförallt i basområdet och tollerans mot dist.

Men vad fan gör det, man vill ju uppnå ett ljud som gör en själv glad och nöjd - inte någon annan.

Därför tror jag att vi aldrig fullt ut kan enas om en anläggning som den ultimata precis lika lite som att vi vet att vi aldrig kommer åstakomma den känslan i ett rum det innebär att höra militärens orkester marchera förbi inne på kasserngården hos FMV. Men det sistnämda kan vi sträva mot. Iallafall om vi vill.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-08 02:06

Då e vi överens. Fast jag vet ändå inte vilket av alternativen ovan som är "rätt" för mig :P

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi