sky_eye skrev:MagnusÖstberg skrev:Gå och se filmen "Jack Reacher" istället
En dvärg kan väl för fan inte spela Reacher!!!
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Får jag rekommendera herrarna kvällslitteratur?
1) Tryck på knappen sök
2) Skriv spikfot i sökrutan
3) Ditt liv är räddat, du har nu möjlighet att läsa samtliga kommande inlägg i den här tråden i förväg - innan de är skrivna alltså. Lite häftigt med tidsresor, eller hur?
:Dsky_eye skrev:MagnusÖstberg skrev:Gå och se filmen "Jack Reacher" istället
En dvärg kan väl för fan inte spela Reacher!!!
mx skrev:Richard skrev:mx skrev:Eller föredrar du fyra stycken just för att B&W skriver att det är fyra som är
ett bra antal?
Jag har varit med om en demonstration där ett stativ med tre spikar lät sämre än ett med fyra. Kanske berodde skillnaden på stativet i sin helhet, inte bara spikarna.
Om nu 4 spikar låter bättre än tre, vore det kanske bättre med 5 spikar, eller kanske 6 ? Kanske en hel spikmatta skulle vara det bästa ? Skämt åsido, det viktigaste är att högtalaren står stabilt.
Om det viktigaste är att det står stabilt vore ju tre stycken vara bättre än
fyra.
RogerGustavsson skrev:mx skrev:Richard skrev:mx skrev:Eller föredrar du fyra stycken just för att B&W skriver att det är fyra som är
ett bra antal?
Jag har varit med om en demonstration där ett stativ med tre spikar lät sämre än ett med fyra. Kanske berodde skillnaden på stativet i sin helhet, inte bara spikarna.
Om nu 4 spikar låter bättre än tre, vore det kanske bättre med 5 spikar, eller kanske 6 ? Kanske en hel spikmatta skulle vara det bästa ? Skämt åsido, det viktigaste är att högtalaren står stabilt.
fyra.
Har ju jobbat med trebensstativ i 35 år. Det är en förrutsättning för precisionsmätning inom geodesin. På tre står det stadigt och det verkar vara viktigt för spikfotsförespråkarna. Om stabiliteten inte är viktig faller hela bakgrunden för spikfotsargumentet... Med mjuka fötter är det inte så kinkigt.
RogerGustavsson skrev:mx skrev:Richard skrev:mx skrev:Eller föredrar du fyra stycken just för att B&W skriver att det är fyra som är
ett bra antal?
fyra.
Har ju jobbat med trebensstativ i 35 år. Det är en förrutsättning för precisionsmätning inom geodesin. På tre står det stadigt och det verkar vara viktigt för spikfotsförespråkarna. Om stabiliteten inte är viktig faller hela bakgrunden för spikfotsargumentet... Med mjuka fötter är det inte så kinkigt.
StefanL skrev:Richard skrev:tvett skrev:Jag tror jag dör.
Ta det bara lugnt nu.... Lägg dig och vila på SD- kudden ett slag.
Om han tror har dör så kanske han lagt huvudet på en spik?
MagnusÖstberg skrev::twisted:
Det enda min tanke får är varför man vill göra inlägg i provocerande syfte
Kronkan skrev:Det är inte speciellt svårt att justera in supespikes så att de står stabilt trots att det blir fyra punkter vilket ju kräver noggran injustering.
eljulio skrev:Here we go again kanske någon tänker.
Nåväl, jag slängde på dessa på högtalarna dagen för julafton, http://www.snyggtljud.se/soundcare-supe ... f=prisjakt
Innan hade jag inget, bara plattan som är monterad på högtalaren. Förbättringen är chockerande faktiskt. Det är som att lyssna på en ny högtalare i alla register, även om skillnaden märks bäst i basområdet, med ökad tydlighet.
Kanske är det så att högtalarfoten är särskilt usel??
Mvh
el julio
Du bröt ditt ord. Nu jävlar brakar allt lös!
Harryup skrev:Man får nog ta i beräkning att eftersom golvkonstruktioner skiljer sig kanske ännu mer än olika högtalarlådor så kan man inte ge ett råd.
Man får utvärdera i det aktuella fallet.
mvh/Harryup
ThePreTor1aN skrev:Jag tror man måste fundera varför man måste ha fötter under högtalarna överhuvudtaget.
En vanlig missuppfattning verkar vara att man ska ha spikes för att minska vibrationer och resonanser till andra ytor än högtalaren. Det må vara så att spikes gör en positiv inverkan här men huvudsyftet är att högtalaren ska stå still, stabilt och styvt.
Vibrationer och resonanser är något som rummet skapar i efterhand långt efter återgivningen har skett och de hörbara resonanserna är sällan från golvet där högtalaren står placerad.
Hur mycket högtalaren eller kabinetten än vibrerar är helt ointressant enligt mig.
För mjukfötter gäller precis det omvända än ovan med annat resultat som följd.
Ni som refererar till fysiken och valfria lärare i fysik, hjälper er inte mycket om ni inte vet hur ni ska använda er av det. Ett tips bara.
Detta liknar mest skrönan när man skulle sitta i bilen på grund av bilens isolerande gummidäck när det åskade.
ThePreTor1aN skrev:Jag tror man måste fundera varför man måste ha fötter under högtalarna överhuvudtaget.
En vanlig missuppfattning verkar vara att man ska ha spikes för att minska vibrationer och resonanser till andra ytor än högtalaren. Det må vara så att spikes gör en positiv inverkan här men huvudsyftet är att högtalaren ska stå still, stabilt och styvt.
Vibrationer och resonanser är något som rummet skapar i efterhand långt efter återgivningen har skett och de hörbara resonanserna är sällan från golvet där högtalaren står placerad.
Hur mycket högtalaren eller kabinetten än vibrerar är helt ointressant enligt mig.
För mjukfötter gäller precis det omvända än ovan med annat resultat som följd.
Ni som refererar till fysiken och valfria lärare i fysik, hjälper er inte mycket om ni inte vet hur ni ska använda er av det. Ett tips bara.
Detta liknar mest skrönan när man skulle sitta i bilen på grund av bilens isolerande gummidäck när det åskade.
Richard skrev:Varför uppfattar man basgångarna som tydligare med spikes än med SD - kuddar, om nu resonanserna i golvet och väggarna inte spelar någon roll för upplevd tonhöjd ?
Richard skrev:Varför uppfattar man basgångarna som tydligare med spikes än med SD - kuddar, om nu resonanserna i golvet och väggarna inte spelar någon roll för upplevd tonhöjd ?
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Varför uppfattar man basgångarna som tydligare med spikes än med SD - kuddar, om nu resonanserna i golvet och väggarna inte spelar någon roll för upplevd tonhöjd ?
Blir det inte betoning av vissa register? De mätningar som gjorts tyder de inte på det? Kanske inte blir som eq utan en form av dynamisk förändring/förvrängning?
mx skrev:tvett skrev:Jag tror ingen kan förklara varför du, Richard, upplever ljudet som klarare, eller basgångarna tydligare.
+1
Max_Headroom skrev:ThePreTor1aN skrev:Jag tror man måste fundera varför man måste ha fötter under högtalarna överhuvudtaget.
Nej, huvudsyftet är att flytta resonanserna upp i det hörbara området. Och för detta så fungerar det ofta utmärkt. Problem får man när högtalaren är för tung. Vibrationerna blir helt enkelt så små att det inte går att höra några effekter av spikes och andra tassar.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], TommyW och 29 gäster