Vilken grundläggande musikåtergivningsfilosofi har du?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken grundläggande musikåtergivningsfilosofi har du?

Återgivningspuristisk
28
31%
Illusionsjagande
15
17%
Upplevelseorienterad
47
52%

Antal röster : 90

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-01-08 14:32

bensnake skrev:
aisopos skrev:
bensnake skrev:
aisopos skrev:Alltså att jag uppmuntrar "fel i återgivningen" för att skapa något annat.

Det där förstod jag inte riktigt... 8O

Tja, det var mitt sätt att försöka göra alternativ 2 till eget alternativ, inte bara att
alt2 var samma som alt3 men med andra ord ...

Jag menar i upplevelsen finns väl illusionen, typ.

Och om alt 2 ska stå för något eget så tänkte jag i mina klena tankebanor att det
fanns något förborgat i det alternativet, t.ex. att man skapar illusion som inte finns
eller förstärker det som finns.
Ungefär som att lägga på något slags rymdeko, stereo-wide-kontroller på bergsprängare
om ni förstår. Bara för att ta ett övertydligt exempel.

Men ständigt stereo-wide och/eller rymdeko ger ju ingen illusion om en "generell verklighet", åtminstone inte i musiksammanhang. Man försöker alltså inte skapa något som inte finns utan i stället välja apparater och högtalare som ger en illusion om hur t.ex. olika instrument och röster uppfattas irl.

Bra där bensnake :)
Även om det var ett övertydligt exempel så tror jag knappast man hittar vare sig stereo-wide, loudness eller någon annan ljudförstörande möjlighet av liknande typ på någon apparat som kan kallas seriös.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-08 14:55

Jag lägger ner nu, då flera bara vill missförstå allt vad dom kan.

Det går inte att få ut något seriöst då.

Lite tråkigt då det egentligen är en riktigt bra tråd.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-08 16:23

aisopos skrev:Jag lägger ner nu, då flera bara vill missförstå allt vad dom kan.

Det går inte att få ut något seriöst då.

Lite tråkigt då det egentligen är en riktigt bra tråd.

Varför tycker du det? Synd, jag tycker att dina inlägg är mycket bra! Det var bara det där med att "skapa något som inte finns" som inte riktigt stämde överens med mitt sätt att se på nr 2. Därför ville jag att du skulle förtydliga/förklara. Tror jag är med på nu vad du menar.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-08 19:43

Rydberg skrev:
bensnake skrev:
Rydberg skrev:Ytterligare ett argument för att sträva efter att ha en anläggning av "typ 1" är att denna är helt okänslig för trender i inspelning. Det skiljer ju en hel del mellan inspelningar från olika årtionden och för att maximera illusionen eller upplevelsen behövs i regel då även apparater med olika sound. Jag vill inte byta anläggning varje gång inspelningstrenden ändrar sig så jag satsar på god återgivning istället - så lite sameness från anläggningen som möjligt.

Är du av uppfattningen att rörförstärkare ger upphov till "sameness" och att olika årtiondens inspelningars "karaktär" därför inte framträder om man använder rörförstärkare?

Eller jag kanske missförstod ditt inlägg helt? 8O

All avspelningsutrustning med ett eget sound/färgning ger ju upphov till någon form av sameness.

Jag sa att soundet på inspelningar från olika årtionden varierar och för att maximera upplevelsen/illusionen behöver man då olika sound även hos avspelningsutrustningen. Jag nöjer mig med att återge fonogramen och konstaterar helt enkelt att de ha olika sound, kan ju vara intressant det med.

Där gled du undan min fråga på ett listigt sätt...

Jag skulle vilja påstå att det du skriver om sameness är en större myt än att en förstärkare kräver negativ återkoppling för att anses funktionsduglig. :wink:

Jag vill påstå att det är HELT AVHÄNGIGT setupen huruvida någon sameness i ljudkaraktären går att skönja. En god rörhäck med liten mängd adderade övertoner av lägre ordningen, ger ingen som helst subjektivt upplevd sameness. Tro mig, det är jättestor skillnad mellan en stonesplatta från -68 och en madonnadito från -89. :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-01-08 20:00

Du kan väl hålla med om att exempelvis åttiotalsinspelningarna var verkligen torra och är helt olika de som gjordes på exempelvis sextiotalet. Tänk på hur högtalarna såg ut på åttiotalet. Vem vet vad nästa trend är och hur avspelningsutrsutningen då ändras.

För mig är samness allt man kan höra karktär på. Och även om man kanske vänjer sig vid en viss sameness kommer de ändå likrikta upplevelsen av musiken man spelar vilket är trist i längden. Antar att detta är en av anledningarna till att många s.k. audiofiler byter apparater så ofta.

Har man god återgivning så har man, det är inget som ändrar sig med tiden.

Sen vet jag inte varför du blandar in rör i diskussionen, det finns väl några få goda sådan också.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-08 20:09

Min filosofi är typ alla, ibland samtidigt...

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-08 20:15

Rydberg skrev:Du kan väl hålla med om att exempelvis åttiotalsinspelningarna var verkligen torra och är helt olika de som gjordes på exempelvis sextiotalet. Tänk på hur högtalarna såg ut på åttiotalet. Vem vet vad nästa trend är och hur avspelningsutrsutningen då ändras.

För mig är samness allt man kan höra karktär på. Och även om man kanske vänjer sig vid en viss sameness kommer de ändå likrikta upplevelsen av musiken man spelar vilket är trist i längden. Antar att detta är en av anledningarna till att många s.k. audiofiler byter apparater så ofta.

Sen vet jag inte varför du blandar in rör i diskussionen, det finns väl några få goda sådan också.

Ok. Trodde du var av uppfattningen att rörförstärkare = sameness. Fick bara den känslan. Men nu vet jag bättre. Cred ska du ha! :)

För the record; jag håller med dig i det du skriver om sameness generellt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-08 20:34

Skall man mucka gräl i tråden?

Det är lätt gjort. Alla tar det här med ljud så jävla allvarligt, det är ju te x sak samma att rörförstärkare är rena distmaskinerna som mer eller mindre alltid överstyrs av klantiga användare. Men det är ju liksom ingenting som hörs eftersom dom ställt sina små taniga lättviktare till högtalare på spikar så de står och hoppar med musiken.

Kanske är det så att de två jämnar ut varandra och det uppfattas lite musikaliskt, liksom stampa takten (det är ju bara att följa takten i golvet).
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-01-08 20:36, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-08 20:35

MagnusÖstberg skrev:Skall man mucka gräl i tråden?

Det är lätt gjort. Alla tar det här med ljud så jävla allvarligt, det är ju te x sak samma att rörförstärkare är rena distmaskinerna som mer eller mindre alltid överstyrs av klantiga användare, men det är ju liksom ingenting som hörs eftersom dom ställt sina små taniga lättviktare på spikar så de står och hoppar med musiken.

Kanske är det så att de två jämnar ut varandra och det uppfattas lite musikaliskt, liksom stampa takten (det är ju bara att följa takten i golvet).

Räcker med ett ackord.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-08 21:50

Varför i hela friden känner du ett behov av det? 8O

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-08 22:13

bensnake skrev:

Det är coolt. Bland annat.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-01-08 22:22

Vet ni vad bra musik och bra sex har för likheter?

Dunka - Dunka :)

Båda blir bäst med hängmatta :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-08 22:32

mx skrev:
bensnake skrev:

Det är coolt. Bland annat.

Shut up, skithög!

Coolt? :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-08 22:40

rikkitikkitavi skrev:Vet ni vad bra musik och bra sex har för likheter?

Nej fy. Har du försökt att ha sex i en hängmatta?
Det är icke optimalt :D

Användarvisningsbild
lennartj

Filosofi

Inläggav lennartj » 2013-01-08 23:47

Rydberg skrev:Ytterligare ett argument för att sträva efter att ha en anläggning av "typ 1" är att denna är helt okänslig för trender i inspelning. Det skiljer ju en hel del mellan inspelningar från olika årtionden och för att maximera illusionen eller upplevelsen behövs i regel då även apparater med olika sound. Jag vill inte byta anläggning varje gång inspelningstrenden ändrar sig så jag satsar på god återgivning istället - så lite sameness från anläggningen som möjligt.

Jag förstår fortfarande inte hur du kan påstå att en "typ1"-anläggning är okänslig för trender i inspelning. Du utsätts ju för dem fullt ut och kan inte göra något åt dem.
För att ta ett exempel, "Harry Belafonte i Carnegie Hall" är en förvånansvärt välljudande liveinspelning i stereo från 1959, som bl.a. varit ett av de exempel Sprudel använt i sökandet efter det optimala slutsteget för sina förhållanden.
Han använder bara digitala källor och jag var fövånad över fräscht och fylligt den lät. Det stämde inte med mitt minne av min LP från början av 1960-talet.
Jag fick låna hans CD och konstaterade att min LP behövde ca 10 dB bashöjning under 100 Hz för att den skulle låta likt den nya CD'n.
Min vinylrigg är absolut inte basfatting, vilket blir väldigt uppenbart om man spelar nyutgivna LP t.ex. från Stockfisch.

Jag gissar att tonbalansen för publiken i Carnegie hall 1959 var något basfattigare än en neutral uppspelning av CD-utgåvan men inte lika tunn som LP'n. CD låter dock väldigt likt vad jag föväntar mig från välgjorda liveinspelningar i nutid.

Rydberg, med vilken tonbalans anser du att Belafontekonserten ska återges, oavsett medium (för det handlar om en och samma konsert)?

PS. Min anläggning är optimerad för minimal färgning utom i ett avseende.
Jag har valt rörslutsteg med lagom uteffekt i förhållande till högtalarnas verkningsgrad för att slippa utsätta mig (och grannarna) för onödigt höga ljudtryck och ändå få en intensivare upplevelse av dynamiska inspelninger än att tvingas spela med lägre medelnivå med en okomprimerande anläggning. Domesticering kallas sådan optimering av nivå och rörkompression.
Goda naturliga inspelningar återger jag naturligtvis neutralt, men det finns åtskilliga musikaliskt lysande inspelningar med så onaturlig tonbalans och andra brister att jag har svårt att ta till mig det musikaliska budskapet om jag inte tar tar till mina verktyg för motfärgning. De kallas tonkontroller.

Edit: när jag skrev ovanstående hade jag inte sett inlägget jag citerar nedan, så jag förstår lite bättre hur du tänker nu, men jag hoppas du vill svara på min fråga om Belafonteinspelningen ändå.

Rydberg skrev:Du kan väl hålla med om att exempelvis åttiotalsinspelningarna var verkligen torra och är helt olika de som gjordes på exempelvis sextiotalet. Tänk på hur högtalarna såg ut på åttiotalet. Vem vet vad nästa trend är och hur avspelningsutrsutningen då ändras.

Jag kallar mig audiofil, men har haft samma skivspelare och högtalare snart 29 år och slutstegen 33, fast de har förstås utsatts för lite uppgraderingar och tweaks under årens lopp.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-09 00:08

Varifrån kommer detta med "återgivningsfilosofier", är det något etablerat begrepp utanför vad som anges i förstaposten...?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-09 00:19

rikkitikkitavi skrev:Vet ni vad bra musik och bra sex har för likheter?

Hängpattar, menar du?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-09 00:28

okej, leka kan ni göra någon annan stans, nu åter till ämnet!!
Bikinitider

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-09 01:03

celef skrev:okej, leka kan ni göra någon annan stans, nu åter till ämnet!!

+1

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-09 01:07

phloam skrev:Varifrån kommer detta med "återgivningsfilosofier", är det något etablerat begrepp utanför vad som anges i förstaposten...?

IngOehman. Tror inte att det är etablerat, ehuru applicerbart som intressant diskussionsunderlag. Tycker jag.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-01-09 01:58

Panelguy skrev:Bra där bensnake :)
Även om det var ett övertydligt exempel så tror jag knappast man hittar vare sig stereo-wide, loudness eller någon annan ljudförstörande möjlighet av liknande typ på någon apparat som kan kallas seriös.

På vilket sätt skulle en (väl implementerad) loudness funktion vara ljudförstörande?

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-01-09 01:59

2-ch skrev:
Kaha skrev:På mitt försteg ställer man helt enkelt in referens nivån med volymkontrollen. Sedan sänker man volymen med loudness ratten till önskad volym, men med bibehållen upplevd tonkurva.

Hmm... det verkar vara något för mig :D
Var hittar man ett sånt försteg? Yamaha:s tidiga hade en typ av variabel loudness som fungerade riktigt bra. Det har jag inte sett på några nyare prylar.

En Yamaha CX-1000.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2013-01-09 02:47

Kaha skrev:En Yamaha CX-1000.

Grattis! En sådan är det inte många som har...
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-09 08:10

Kaha skrev:En Yamaha CX-1000.

Tack, nu vet jag vad jag ska leta efter :)

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2013-01-09 11:17

Det är ju egentligen en ganska enkelt svar på en alldeles för tillkrånglad fråga, men så här motiverar jag mitt svar:

3 är det enda intressanta och för mig relevanta alternativet.

1 går bort då det är en utopi om vi inte bara ägnar oss åt att njuta elektronisk musik och byter ut högtalaren mot ett mätinstrument.

2 är bara en konsekvens av att industrin försöker lura oss att det är 1 som är det eftersträvansvärda svaret och kommer bara leda till att vi hamnar i hamsterhjulet där nya illusioner driver oss till ständiga uppgraderingar i jakten på nirvana.

Själv kommer jag att spendera slantarna på att köpa mer musik och film som jag avnjuter på min lagom förvrängande anläggning för att skänka mig frid, sinnesro och en smula njutning då jag kan koppla av och lyssna på vad som avsågs istället för att fundera på om det är musikern, studion eller mina prylar som förvränger mest.

Men visst eftersom jag tillbringat stor del av mitt vuxna liv åt att stapla ettor och nollor i prydliga mönster för att det skall komma ut i samma format som det stoppades in så kan det ju vara en bidragande anledning till att jag nöjer mig med att det låter bra och skänker tillfredsställelse snarare än att det är gravernålen som skrapar min trumhinna.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Filosofi

Inläggav Rydberg » 2013-01-09 11:28

lennartj skrev:

Jag förstår fortfarande inte hur du kan påstå att en "typ1"-anläggning är okänslig för trender i inspelning. Du utsätts ju för dem fullt ut och kan inte göra något åt dem.

Jo det tycker jag visst man kan säga att den är, hur man sätter samman en sådan anläggning påverkas över huvud taget inte av trender i inspelning. Däremot är det ju självklart att en sådan anläggning aldrig bli bättre än vad fonogrammet tillåter.

En anläggning som är en god återgivare medger vidare full variation mellan olika inspelningar, man får en rikare musikupplevelse tycker jag.

Även om jag gärna vill ha en anläggning med god återgivning kan det ju finnas tillfällen där man eventuellt vill ha apparater som korrigerar uppenbara fel i inspelningen. Om dessa finns ska de ju såklart vara helt urkopplingsbara. Personligen har jag dock sällan känt ett behov att koppla in en dylik apparat/funktion (ex tonkontroller) i min nuvarande anläggning.

Skrev även detta tidigare i tråden som du kanske missade.
Rydberg skrev:Jag nöjer mig med att återge fonogrammen och konstaterar helt enkelt att de ha olika sound, kan ju vara intressant det med.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-01-09 11:29

Chris71 skrev:Det är ju egentligen en ganska enkelt svar på en alldeles för tillkrånglad fråga, men så här motiverar jag mitt svar:

3 är det enda intressanta och för mig relevanta alternativet.

1 går bort då det är en utopi om vi inte bara ägnar oss åt att njuta elektronisk musik och byter ut högtalaren mot ett mätinstrument.

2 är bara en konsekvens av att industrin försöker lura oss att det är 1 som är det eftersträvansvärda svaret och kommer bara leda till att vi hamnar i hamsterhjulet där nya illusioner driver oss till ständiga uppgraderingar i jakten på nirvana.

Själv kommer jag att spendera slantarna på att köpa mer musik och film som jag avnjuter på min lagom förvrängande anläggning för att skänka mig frid, sinnesro och en smula njutning då jag kan koppla av och lyssna på vad som avsågs istället för att fundera på om det är musikern, studion eller mina prylar som förvränger mest.

Men visst eftersom jag tillbringat stor del av mitt vuxna liv åt att stapla ettor och nollor i prydliga mönster för att det skall komma ut i samma format som det stoppades in så kan det ju vara en bidragande anledning till att jag nöjer mig med att det låter bra och skänker tillfredsställelse snarare än att det är gravernålen som skrapar min trumhinna.

Mycket sympatisk hållning, enligt mig. Plus på den :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-01-09 11:30

Chris71 skrev:1 går bort då det är en utopi om vi inte bara ägnar oss åt att njuta elektronisk musik och byter ut högtalaren mot ett mätinstrument.

Que? Jag tror du har gravt missuppfattat något här :?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-09 11:45

Chris71 skrev:2 är bara en konsekvens av att industrin försöker lura oss att det är 1 som är det eftersträvansvärda svaret och kommer bara leda till att vi hamnar i hamsterhjulet där nya illusioner driver oss till ständiga uppgraderingar i jakten på nirvana.

Que? Jag tror att du gravt har missuppfattat något här... :?

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2013-01-09 12:13

Rydberg skrev:
Chris71 skrev:1 går bort då det är en utopi om vi inte bara ägnar oss åt att njuta elektronisk musik och byter ut högtalaren mot ett mätinstrument.

Que? Jag tror du har gravt missuppfattat något här :?

Självklart en lika grov generalisering som att anta att det skulle finnas en helt transparent återgivning.

Men om vi börjar med instrumenten, är det ljudet från detta, akustiken i lokalen, vad mikrofonen tar upp, vad som hamnar på mastern eller vad som slutligen pressas vi skall återskapa transparent?

Om vi utgår i från den färdiga vinylen, så har jag inte ännu sett någon tillförlitlig metod för att mäta så exakt så att vi kan skilja mellan den graverade informationen och det ljud som produceras från en högtalare eller hörlur för att kunna jämföra det med en bitkorrigering i en digital kedja, det är lite svårt att summera signalerna med tillförlitlighet för att säga vad som är rätt. Sen att vissa saker mäter bättre eller sämre än andra det är säkert möjligt men vad är rätt?

Om vi däremot utgår från digitalt producerad "musik" så kan vi ju i teorin jämföra om det kommer ut samma information som vi stoppade i på mediat, men även denna övning är för mitt vidkommande ganska oväsentlig, även om den är sann.

Alla andra jämförelser blir ju mer eller mindre subjektiva då de inte går att härleda och bevisföra, därav mitt svar. Dock inget som jag förväntar mig någon anhängarskara på.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi