Hur väljer ni delarna i era anläggningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är viktigast i era val av delar till anläggningen?

Omröstningen slutade 2005-09-17 00:38

Endast mätvärden
2
2%
Till övervägande del mätvärden
7
8%
Endast ljudet
30
33%
Till övervägande del ljudet
42
46%
Lika delar mätvärden och ljudet
10
11%

Antal röster : 91

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-09-14 07:21

Mayro skrev:
2) Om du med detta gör reklam (igen !!!) för dina, enligt mig kraftigt överprissatta ljudfärgande, kablar

bamsefar. har du haft jormas bästa kablar hemma? vad skoj.. Då kan du ge mnig en recention nu då av dom. Forum är ju för att dela med sig info.. Så eftersom du har haft dom kan du börja dela info.

Och mest den delen om exakt vad du använt för referens runt om som elektronik. samt vilka modeller av kablar du provat.. samt då självklart den obligatoriska f/e testen samt blindtesten..

För sådant har du nog eftersom du är så "säker" på din sak.. 8)

Mayro, när Jorma svarat på alla (och då menar jag ALLA) frågor, så skall jag recensera dom, med glädje. Men tills dess så får du nöja dig med att Jormas kablar är som att kasta pengarna i sjön för den som i detta fall råkade vara ägare (jag skulle aldrig gå på sådant där BS som Jorma kör med). Men det såklart, gillar man att kasta pengar i vattnet så är det helt okej för mig - bara du är nöjd Mayro.

Jorma har fortsatt skriva en massa BS och fortfarande inte anpassat sig till faktisk.se regler om att i signaturen tala om sin branchanknytning - det kan jag bara tolka som att han inte vågar stå för sin produkt....... 8)

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-09-14 07:41

Bamsefar. Kan du inte göra oss alla en tjänst och kryp tillbaka under den sten du legat och tryckt den senaste tiden :roll:

Kan du inte stå vid ditt beslut att lämna oss :?:

// Jonas

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-09-14 08:26

Sanoj skrev:Bamsefar. Kan du inte göra oss alla en tjänst och kryp tillbaka under den sten du legat och tryckt den senaste tiden :roll:

Kan du inte stå vid ditt beslut att lämna oss :?:

// Jonas

Nix, sorry pojkskrälle - jag har kommit tillbaka för att göra ditt liv, och Jormas med anhängare, riktigt jävla jobbigt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-09-14 08:27

Jorma skrev:från kommersiella intressen fristående förening .......................

Hur vore det Jorma om du själv levde som du försöker lära, och accepterade de regler som finns på faktiskt.se !!!!

Inte ens något sådant simpelt kan du åstadkomma !!!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-14 08:33

Bamsefar skrev:... när Jorma svarat på alla (och då menar jag ALLA) frågor, så skall jag recensera dom, med glädje.

Jorma har fortsatt skriva en massa BS och fortfarande inte anpassat sig till faktisk.se regler om att i signaturen tala om sin branchanknytning - det kan jag bara tolka som att han inte vågar stå för sin produkt....... 8)

Det finns väl ingenting som tvingar Jorma att svara på ställda frågor? Han hänvisar till information som ska komma ut på webben och det kan han väl få. Om det sedan är god eller dålig marknadsföring är väl upp till honom. Men jag förstår hans tvekan att börja debattera i detta forum som är så styrt av LTS/IÖ/EKK och där han kanske redan på förhand känner sig dömd. Det vittnar ju inte minst de inlägg om som finns i denna tråd.

OK, han skriver inte i signaturen om sin branschanknytning, men är det någon här som är det minsta tveksam om var han står och vad han sysslar med?

/ B

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-09-14 08:34

Nix, sorry pojkskrälle - jag har kommit tillbaka för att göra ditt liv, och Jormas med anhängare, riktigt jävla jobbigt.

He he, ja vore du inte en så sorglig bifigur skulle jag kanske ha darrat.. :D
Det ska bli kul att träffa dig på stockholmsmässan i februari och se om du har någon ryggrad eller om den helt saknas...för du kommer väl :?:

// Jonas

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-09-14 08:39

Btw..gör du entrè på forumet efter din senaste svanesång för att göra mitt liv "riktigt jävla jobbigt" :?:
Ja ja, det måste vara ett kul liv du har..
Är det något du vill gråta ut på min axel om så är det bara att PM:a.

// Jonas

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-09-14 08:39

Sanoj skrev:He he, ja vore du inte en så sorglig bifigur skulle jag kanske ha darrat.. :D
Det ska bli kul att träffa dig på stockholmsmässan i februari och se om du har någon ryggrad eller om den helt saknas...för du kommer väl :?:

// Jonas

Jag har ingen branchanknytning som du Jonas så jag ser inget behov av att binda upp mig för att få ett par nya högtalare till halva priset genom att extraknäcka på någon mässa - det får du gärna göra !!

Sedan så tror jag du behöver träna mera ;)

För övrigt så undrar jag vem jag är bifigur till ??? Vore kul att se dig tala om dina felaktiga antaganden - då får jag något att garva åt !!!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-09-14 08:41

Sanoj skrev:Btw..gör du entrè på forumet efter din senaste svanesång för att göra mitt liv "riktigt jävla jobbigt" :?:
Ja ja, det måste vara ett kul liv du har..
Är det något du vill gråta ut på min axel om så är det bara att PM:a.

// Jonas

Jag ser att det kryper idig - kanske dags att uppsöka en läkare ????

För de som gillar Jonas och behöver hans stöd, se till att utnyttja PM funktionen så att Jonas får något vettigt att göra här i livet - han har det så svårt just nu :roll: :roll: :roll:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-14 08:46

Tycker det var kul att Naqref och kompani startade en vintage tråd.
Vad sägs om en egen tråd för Påhopp? Även om jag inte är oskyldig till OT inlägg så minns jag inte att jag utmanat folk på vendettor i särskilt många trådar.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-14 08:46

Bamsefar skrev:Nix, sorry pojkskrälle - jag har kommit tillbaka för att göra ditt liv, och Jormas med anhängare, riktigt jävla jobbigt.

Det är INTE den här typen av bidrag som behövs på forumet! :x
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-09-14 08:54

jonasp skrev:
Bamsefar skrev:Nix, sorry pojkskrälle - jag har kommit tillbaka för att göra ditt liv, och Jormas med anhängare, riktigt jävla jobbigt.

Iofs så håller jag med, men då det är helt fritt att hoppa på LTS eller andra personer som skriver på detta forum och att dessa skall förklara sig till detaljnivå som ingen annan avkrävs på så är det läge för lite motvikt - kanske slutar det i fred och jag slipper skriva något mera ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-14 08:58

Bamsefar skrev:Iofs så håller jag med, men då det är helt fritt att hoppa på LTS eller andra personer som skriver på detta forum och att dessa skall förklara sig till detaljnivå som ingen annan avkrävs på så är det läge för lite motvikt - kanske slutar det i fred och jag slipper skriva något mera ???

Tänker du på Jorma? *duckar* 8)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-09-14 08:59

Harryup skrev:Tänker du på Jorma? *duckar* 8)

Jag har ingen speciell i åtanke, men Jorma och Sanoj är ju sjävklara björnmåltider :)

Men jag naffsar gärna lite i dig med ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-14 09:13

Bamsefar skrev:
jonasp skrev:

Iofs så håller jag med, men då det är helt fritt att hoppa på LTS eller andra personer som skriver på detta forum och att dessa skall förklara sig till detaljnivå som ingen annan avkrävs på så är det läge för lite motvikt - kanske slutar det i fred och jag slipper skriva något mera ???

Tja, det som behövs i första hand är en saklig diskussion, vare sig man är för/emot/med LTS (eller något annat).

Oliktänkande = roligt

Bråk = tråkigt

Tycker,
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-09-14 09:13

Ja herre jä--ar! 8O :lol: 8)

Jag tror många här har roligt och tycker att munhuggandet här är stimulerande och utmanande.

Tyvärr finns det säkert ett fåtal som verkligen inte mår bra pga bråket här.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-09-14 09:24

jonasp skrev:Tja, det som behövs i första hand är en saklig diskussion, vare sig man är för/emot/med LTS (eller något annat).

Oliktänkande = roligt

Bråk = tråkigt

Tycker,
Jonas

Jonas, om det vore så väl ändå - men det är ju som så att diskussionen inte varit saklig från ett visst läger. Och den kommer troligen aldrig att bli det heller - det ligger inte i det lägrets intresse helt enkelt...

Förvisso har inte mitt inhopp i "debatten" gjort läget bättre.

Så, mata inte björnen i mig, jag har slut på dunderhonung !!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-14 09:49

Bamsefar, Sanoj:

Var vänlig att ta de totalt intelligensbefriade kommentarerna ngn annan stans. Jag för min del är ganska trött på det, och det har ingenting med denna tråd, hifi, eller oss andra att göra. Kliv ur blöjorna och bete er som vuxna människor, vilket jag gjorde det stora misstaget att tro att ni var.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-09-14 09:58

Bravo skrev:Att inte öppet redovisa styrelsen och dess medlemmars göranden och låtanden i en fristående intresseförening verkar minst sagt besynnerligt.

Hej Bravo!

Den som läser faktiskt.se vet att jag med glädje svarar på frågor om LTS. Jag försöker att hantera även illvilligheter så artigt jag kan, men inte ens mitt tålamod är oändligt. Om Jorma hade frågat i en ton som är förenlig med vanligt folkvett hade jag kunnat upplysa honom om att LTS styrelse består av 15 personer, att tekniska sektionen utgör en femtedel av dessa, att verksamhet i hifi-branschen inte utgör något hinder för engagemang i föreningen så länge man står bakom stadgarna och att jag själv inte driver någon kommersiell verksamhet över huvud taget - jag är anställd i en helt annan sektor. Nu gjorde han inte det, och därför kändes det inte aktuellt att bevärdiga honom med ett svar.

Den som vill veta mer om föreningen är välkommen att fråga här, pm:a mig eller besöka LTS hemsida.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-14 10:07

Mayro skrev:
En ideell förening med en högtalartillverkare som högsta hönset under en hel massa år räcker som utförligt svar oasett om vad han än påstår om sina förlustaffärer

Jorma. Du känner ju högtalartilverkare som vet allt om kostnader att bygga typ en tvåvägare som ino pi60. Så att få fram en summa för ett dyligt bygge o se hurvida det endast är en hobby som går i förlust torde vara rätt enkelt väl... :?:

dom går loss på 27000kr med lite snyggt trä på.

I "sportversionen" pi60s får man slänga upp 46500pengar..

Jorma besvarade detta och jag insåg direkt HUR det kunde uppfattas. Samt skrev också direkt jag skämdes. Vilket torde tala om för alla som vill förstå att meningen inte var att skada eller annat. Då hade jag ju INTE skrivit att jag skämdes..

Sedan kommer Iö med sin vanliga misskredstil in med följande inlägg angående detta..

Även här tycker jag Jorma agerar snyggt när han, trots ett solklart upplägg avsett att så ont blod,

Och kallar det för "solklart upplägg".

Iö. Du kan inte ens läsa där folk säger själva att det "blev fel" tydligen. Samt att underteknad själv skriver att Jorma var hedervärd i sitt svar..Men märk en sak. Sätter man ihop dina misskred på tråden om dyslexi osv så ser man ifrån dig ett tydligt mönster. Och du går inte ifrån det här heller..

Du väljer som vanligt ut enbart "sådant" som gagnar DIN "sak"

Du visar igen hur du arbetar.. tar ut delar som tyder på en sak. FAST det står utförligt att så INTE var fallet...och FAST man själv ser och markerar man skäms...

bedrövligt.. Som vanligt..

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-14 10:14

Dax att lägga ner tror jag, detta börjar bli rent bedrövligt.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-14 10:24

bamsefar.

Det är du som påstår Jormas kablar är färgade.samt överprissatta.. Då blir jag som kabelintreserad självklart även intreserad över hur?. med vad.?samt med vilka metoder?

enligt mig kraftigt överprissatta ljudfärgande, kablar

Rätt tuffa ord att säga utan ens att berätta egna erfarenheten anser jag. Samt vilka modeller man menar...

Men du menar ju alla jormas kablar eftersom du inte skriver annat...?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-09-14 10:28

Mayro skrev:
Mayro skrev:
En ideell förening med en högtalartillverkare som högsta hönset under en hel massa år räcker som utförligt svar oasett om vad han än påstår om sina förlustaffärer

Jorma. Du känner ju högtalartilverkare som vet allt om kostnader att bygga typ en tvåvägare som ino pi60. Så att få fram en summa för ett dyligt bygge o se hurvida det endast är en hobby som går i förlust torde vara rätt enkelt väl... :?:

Jorma besvarade detta och jag insåg direkt HUR det kunde uppfattas. Samt skrev också direkt jag skämdes. Vilket torde tala om för alla som vill förstå att meningen inte var att skada eller annat. Då hade jag ju INTE skrivit att jag skämdes..

Sedan kommer Iö med sin vanliga misskredstil in med följande inlägg angående detta..

Även här tycker jag Jorma agerar snyggt när han, trots ett solklart upplägg avsett att så ont blod,

Iö. Du kan inte ens läsa där folk säger själva att det "blev fel" tydligen. Samt att underteknad själv skriver att Jorma var hedervärd i sitt svar..Men märk en sak. Sätter man ihop dina misskred på tråden om dyslexi osv så ser man ifrån dig ett tydligt mönster. Och du går inte ifrån det här heller..

Du visar igen hur du arbetar.. tar ut delar som tyder på en sak. FAST det står utförligt att så INTE var fallet...och FAST man själv ser och markerar man skäms...

Mayro, IÖ menar det övriga som Jorma skrivit inte var särskilt trevligt, förutom det inlägg om högtalarnas kostnader som han tycker var ett trevligt och sakligt sådant.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-09-14 10:36

Mayro, har du inget bättre för dig än att ständigt hacka på Iö?

Låt vara att du är förbannad för dyslexitråden, men där tyckte jag snarare att det var du som tillslut klev över gränsen och inte Iö!
Det tråkiga är att ditt enda mål numera verkar vara att misskreditera allt som han skriver. Mycket lågt!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-14 10:37

Så kan det vara Johan L.. Jag såg inte denna möjlighet att tyda tyvärr.

Man KAN läsa det så också. I så fall betyder mitt inlägg ovan inget alls..Samt kan därmed anses helt fel självklart.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-14 10:40

David_A skrev:Mayro, har du inget bättre för dig än att ständigt hacka på Iö?

Låt vara att du är förbannad för dyslexitråden, men där tyckte jag snarare att det var du som tillslut klev över gränsen och inte Iö!
Det tråkiga är att ditt enda mål numera verkar vara att misskreditera allt som han skriver. Mycket lågt!

Om du min herre tar det LITE lugnt så hinner du se min reaktion före du dömmer.. Eller hur..

Johan L skrev inlägg . jag besvarade.. och du ser nog VAD jag skrev...

Angående mina tråd där du påstår mig gå över osv.. Skriv där om du har åsikter så ska jag gärna besvara dig..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-14 10:49

edit
Senast redigerad av Rydberg 2005-09-14 10:53, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-09-14 10:49

Ja, nu såg jag ju inte det inlägget innan jag skrev dessvärre

well, well... Jag började läsa dyslexitråden, eftersom du hänsvisade till den,och fastnade för saker såsom:

Du är en man full av ren skär bullshit. maken till sagonberättare har jag nog aldrig någonsin ens sett. fantastiskt att folk går på dyliga saker som du ger sken av ens.. hade jag ens skrivit en hundradel så massa skräp hade jag inte ens någonsin fått en person att försöka ens se vad man skriver

Du är verkligen en ren bluff hela du min vän. Inget annan än en ren skär bluff

Det är starka ord, mycket låga sådana dessutom

DET är vad jag anser vara övertramp

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-14 10:52

Mayro skrev:
Mayro skrev:

Ja, det är rätt solklart vem du vill misskreditera när du skriver:
"...en tvåvägare som ino pi60. Så att få fram en summa för ett dyligt bygge o se hurvida det endast är en hobby som går i förlust torde vara rätt enkelt väl... :?:

I "sportversionen" pi60s får man slänga upp 46500pengar.."

Det lär inte vara många som tvivlar om vem du siktar in dig mot.

Mayro skrev:Iö. Du kan inte ens läsa där folk säger själva att det "blev fel" tydligen. Samt att underteknad själv skriver att Jorma var hedervärd i sitt svar..Men märk en sak. Sätter man ihop dina misskred på tråden om dyslexi osv så ser man ifrån dig ett tydligt mönster. Och du går inte ifrån det här heller..

Ber om ursäkt Mayro, jag kanske inte lde tillräcklig vikt vid inlägget där du skrev att du skämdes.

Kan konstatera att ditt upplägg så tydligt avsett att misskreditera mig står kvar fortfarande dock. Menar du nu att det inte var avsett att misskreditera? Vad var avsikten då?

Allvarligt talat Mayro, är det inte dags att lägga ned vendettan du driver mot mig?

Den är helt omotiverad. Jag har inte gjort dig något ont. Tvärtom har jag gjort mitt yttersta för att vi skall komma på god fot med varandra. Jag har välkomnat dig i mitt hem (och du är välkommen igen), och jag har därefter upprepade gånger givit dig mitt telefonnummer (jag har inte ditt, vet inte ens vad du heter i efternamn och et inte ens om du skulle bli arg om jag ringde) och jag har sagt att du får ringa mig när du vill, så reder vi upp eventuella missförstånd.

Jag vet inte hur många händer jag sträckt ut, och det jag fått till svar är att jag skall tvingas ned på knä, att jag är "bluff" och jag har fått läsa hot om att du skall hänga ut mig på alla diskussionsforum (som du skickat PM till folk om också). Vem gör sådant mot andra???

Jag har inte sovit ordentligt på veckor. Kan det inte vara nog snart?

Om jag har gjort dig något ont (jag vet i så fall inte vad det skulle vara) så berätta. Du kan väl inte vara sur för att jag skrev ett inlägg där jag förmedlade att jag tycker att man skall göra sitt bästa när man författar inlägg? Varken du eller någon annan nämndes i det inlägget. Det var allmänt hållet.

Så igen - pease brother! Låt oss inte bråka. :)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-09-14 11:00, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-14 10:57

:D

Kom igen Mayro, ta chansen nu så allt gammalt groll löser sig
Ingen av er mår bra utav att vara ovänner

:D
NN

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi