Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Jag har nu testat och exprimenterat hemma med bredda absorbenterna in mot mitten för att alltså göra "fönstret" i mellan absorbenterna mindre.
KLART BÄST låter det om jag dämpat hela väggen och inte lämnar någon fönster alls...![]()
vilket går rakt mot vad jag upplevt tidigare...
Jag bli konfunderad!
Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:+1Naqref skrev:Jag tror dock av lyssningsbeskrivningen inte att det är där skon klämmer utan snarare en justering av rummet.
Kan tillägga att jag nog skulle vilja se en mätning på ett sådant inköp. Det är dessutom bra att ha när man skall sälja
Det kostar efter vad jag läste mig till mindre än 1% av inköpskostnaden så då är det nog mest dumsnålt att inte få de kontrollerade av IÖ himself. Och det är som Magnus säger alltid bra att ha om man mot förmodan skulle sälja klenoderna.
sportbilsentusiasten skrev:Ska man inte dämpa HELA framväggen?
Vad är teorin bakom det?
Om högtalaren står mot framvägg, hur långt i cm ska det dämpas till höger o vänster om talaren?
Och hur högt?
Ursäkta trådkapningen!
sportbilsentusiasten skrev:DVD-ai skrev:Jag har nu testat och exprimenterat hemma med bredda absorbenterna in mot mitten för att alltså göra "fönstret" i mellan absorbenterna mindre.
KLART BÄST låter det om jag dämpat hela väggen och inte lämnar någon fönster alls...![]()
vilket går rakt mot vad jag upplevt tidigare...
Jag bli konfunderad!
Ska man inte dämpa HELA framväggen?
Vad är teorin bakom det?
Om högtalaren står mot framvägg, hur långt i cm ska det dämpas till höger o vänster om talaren?
Och hur högt?
Ursäkta trådkapningen!
adzer skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ska man inte dämpa HELA framväggen?
Vad är teorin bakom det?
Och hur högt?
Ursäkta trådkapningen!
Väldigt enkelt så kan man väl säga att reflektionerna i mitten från högtalarvägen är bra/nödvändiga för en korrrekt stereofonisk återgivning.
Hur långt in du skall dämpa beror på högtalarnas och lyssnarens relation till varandra och position i rummet. Du bör dämpa till den punkt där inte förstareflexen från högtalarna träffar lyssnaren längre.
Dvs om en inkommande ljudvåg från en av högtalarna kommer reflekteras mot lyssnaren så dämpa, men ju närmare mitten du kommer ju mer och mer kommer det reflekterade ljudet att överskjuta lyssnaren och träffa bortre hörn alternativt bortre sidovägg. Vid denna punkt bör du sluta dämpa.
Så dämpa förstareflexen. Lämna resterande mitt av högtalarväggen odämpad.
Du kan gott dämpa hela väggen till tak i "normala" rum.
OBS. Som med allt annat i livet är detta en tumregel och kommer inte alltid stämma för alla, men detta är grundtanken bakom sas.
DVD-ai skrev:verkar inte stämma hemma hos mig !![]()
därav förvirringen
NiklasF skrev:Naqref skrev:Ingår inte QC i priset på så dyra högtalare? Det syns lätt vid en mätning om något element skulle vara felkopplat (eller om filtret är det).
DVD-ai skrev:Jo men vist !
men vissa saker har jag aldrig varit med om, för en nu![]()
spännande, att inte veta alls hur man ska hantera det hela, blir till att börja "bry sig" igen, något som hade varit skönt att slippa![]()
aja, bara bita i det sura äpplet och görat!
DVD-ai skrev:alltså, JAG är övertygad om att jag inte lyckats koppla något fel, men det betyder ju inte att jag inte har gjort det![]()
Jag tror på att det hela hänger på rummet, jag ska testa att addera lite tidiga reflexer så får vi se vad som händer, som test!
DVD-ai skrev::lol:
Men inte skulle jag....
Naqref skrev:DVD-ai skrev::lol:
Men inte skulle jag....
Isf så finns det en titel till dig att vänta också. Felfasarn-2
Naqref skrev:NiklasF skrev:Du BER om det...
Vassego!
Annars fixar man faskollen själv med tombstone och en sniken mik. Man behöver bara mäta på lagom avstånd och i området 1kHz till 5kHz för att få reda på om man behöver öppna en eller båda lådorna.
Jag tror dock av lyssningsbeskrivningen inte att det är där skon klämmer utan snarare en justering av rummet.
boom skrev:Borde vara enklare med ett 1.5 volts batteri att kolla fasen på basar/boomer.
Funkar på diskanter med.adzer skrev:boom skrev:Borde vara enklare med ett 1.5 volts batteri att kolla fasen på basar/boomer.
För att kolla fas på basarna så duger batteri. På diskanten blir det svårare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster