Hjälp mig bestämma låda!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
asslicker

Hjälp mig bestämma låda!

Inläggav asslicker » 2013-01-08 17:40

Tjena! Har länge funderat på vad jag ska bygga för baslåda! Måste snart börja bygga så nu måste det bestämmas.

Den kommer att användas till 100% musik. Jag lyssnar på allt från dubstep till akustiskt. Men för det mesta elektroniskt.

Jag föredrar rapp, torr och hård bas. Inte "bummlig" eller vad man ska säga.

Elementet som ska användas är ett Zachry XLNT-1200 (nej, jag kan inte köpa ett annat.)

Parametrar: http://80.254.240.160/ElementDb/index.aspx

Ska drivas av ett zachry dsw-250 slutsteg.

Kommer använda miniDSP så EQ är möjligt.

Var vänliga och hjälp mig :)

Ps. Ett stort plus är om den inte blir allt för stor.

Edit: Detta är en del av ett projektarbete i skolan. Uppgiften går ut på själva byggandet och resultatet av det, inte beräkningen till hur lådan ska byggas. Vi har fria händer att söka hjälp och fakta vart vi vill. I sammanfattningen av projektet kommer jag skriva med alla källor (Bland annat då Faktiskt.se)
Senast redigerad av asslicker 2013-01-18 13:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-08 18:39

Låter som du ska ha en sluten låda, frågan är om elementet lämpar sig för det?

Jag har ett DSW-150 som jag byggde om, kopplade bort diverse filter etc.

Ska bli intressant och se hur detta artar sig, förväntar mig mycket byggbilder.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-01-08 18:48

tvett skrev:Låter som du ska ha en sluten låda, frågan är om elementet lämpar sig för det?

Jag har ett DSW-150 som jag byggde om, kopplade bort diverse filter etc.

Ska bli intressant och se hur detta artar sig, förväntar mig mycket byggbilder.

Det har jag fått för mig med.. Men frågan är då vilken volym... Har provat lite olika program men blir inte klok på programmen och hur kurvan ska se ut osv.. Om någon har tid över får ni gärna prova lite, och säga vad ni tycker.

Kommer använda samma projekttråd som för mina mar-kel70 på minhembio.com

Bilder på basen kommer när jag börjar bygga.

http://www.minhembio.com/sandnes94

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-01-09 17:44

Kom igen nu faktiskt! Jag vet ju att det finns gott om kunnigt folk här :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-09 21:38

Det finns andra parametrar till element med samma namn. Vet inte vilket du har.
Jag har sett två varianter och båda uppfattar jag som konstiga. Verkar vara lite åt bilelement hållet. Trivs i små lådor, men har inte jättelåg resonansfrekvens.
Kort linjär slaglängd. Borde vara bäst i basreflex. Men svårt att säga.

Du måste först vara helt säker på att databladet du länkar till stämmer med ditt element.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-09 21:50

Det är svårt att ge råd till något man inte kan se bli bra. Ledsen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-09 21:53

Jag håller med Magnus, en byggtråd brukar få mer input.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-01-10 02:32

Jag vet ju folk som bygger subbar med ännu sämre element så nog borde det gå att få till nått iaf...? Även om det inte blir någon super-upplevelse.

Vet att databladet jag länkade till stämmer.

Men okej, jag får väll chansa på en sluten låda så får vi se hur det blir.

Någon som har en bra förklaring på vad "Q" innebär när man simulerar? Vill man har högt eller lågt Q för mina önskemål?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-10 08:40

Systemet slutliga q (elementet i låda) bestämmer en del av ljudkaraktären.

Högt q = resonant system
Ofta = kraftigare bas, "bumligare" bas, risk för one note wonder, alltså att all bas låter som en och samma ton.

Lågt q = stramt och ej resonant system.
Stram, svag och tillbakahållen bas, väl artikulerad bas.

Man söker ett q som ger den bästa kompromissen man kan leva med.
Q=0,7 brukar vara en generell rekommendation för en god kompromiss.
Jag själv skulle vilja säga att Q mellan 0,5 och 1 är relativt bra val, där ytterlägena ger basen en del av de egenskaper jag nämnde, utan att egenskaperna blir löjligt överdrivna.

Men det är egentligen en del annat som också inverkar, inte minst samverkan i rummet avstämning av högtalaren mm.
Senast redigerad av aisopos 2013-01-10 08:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-10 08:45

Vad får du för system q med något mellan 60 och 120 liter låda?
Där någonstans borde du väl hamna.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Hjälp mig bestämma låda!

Inläggav DQ-20 » 2013-01-10 09:38

asslicker skrev:Tjena! Har länge funderat på vad jag ska bygga för baslåda! Måste snart börja bygga så nu måste det bestämmas.

Den kommer att användas till 100% musik. Jag lyssnar på allt från dubstep till akustiskt. Men för det mesta elektroniskt.

Jag föredrar rapp, torr och hård bas. Inte "bummlig" eller vad man ska säga.

Elementet som ska användas är ett Zachry XLNT-1200 (nej, jag kan inte köpa ett annat.)

Parametrar: http://80.254.240.160/ElementDb/index.aspx

Ska drivas av ett zachry dsw-250 slutsteg.

Kommer använda miniDSP så EQ är möjligt.

Var vänliga och hjälp mig :)

Ps. Ett stort plus är om den inte blir allt för stor.

Varför frågar du? Det finns ju flera färdiga förslag på Ljudias hemsida.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-10 10:28

Då behöver vi knappt alls detta forum.
Nästan alla frågor som ställs och alla ämnen som avhandlas kan man väl hitta
svaret på, någon annanstans?

Inte tusan kunde jag typ nåt i början av min diy-karriär. En utveckling av kunnandet
kommer inte utan att försöka lära sig något varje gång man tar ett nytt steg.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-10 10:34

Jag tycker elementet verkar gå att använda i basreflex också?
Kanske blir lite väl stor låda bara? eller?

fs 30Hz
Vas 61 liter
Qts 0,38
Bl 15,3
xmax 7,5

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-10 11:34

aisopos skrev:Jag tycker elementet verkar gå att använda i basreflex också?

fs 30Hz
Vas 61 liter
Qts 0,38
Bl 15,3
xmax 7,5

Också? Båda förslagen för hemmabruk på Ljudias hemsida är portade konstruktioner. Har du ens varit inne och tittat:

http://www.ljudia.se/bil-s82121/hogtala ... 00-p78217/

Kan ju tjäna som utgångspunkt om inte annat. Att jag ställer frågan varför TS frågar beror inte på att jag tycker att han inte får fråga utan för att jag undrar varför han är missnöjd eller frågande till de rekommenderade konstruktionerna. Serru.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-10 12:44

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-01-10 16:23

Att det fanns förlag på ljuda visste jag faktiskt inte. Köpte det begagnat nämnligen..

Bra förklarat med Q där :)

Ska räkna lite på en sluten med lågt Q, då går det fort o bygga med. Blir det inte bra är det ju bara o bygga om:)

Edit: hur är det med dämpning i slutna lådor? Vad blir effekten av lite/mycket?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-10 16:27

Gör dig vän med sökfunktionen, de flesta spörsmål har redan avhandlats.

Formel för dämpmaterial? är ett exempel på tråd.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-10 17:17

DQ-20 skrev:
aisopos skrev:Jag tycker elementet verkar gå att använda i basreflex också?

fs 30Hz
Vas 61 liter
Qts 0,38
Bl 15,3
xmax 7,5

Också?

För att TS fick förslag att bygga slutet och verkar ha bestämt sig för det.
Och jag tänkte att det bör fungera med portat också. :wink:

Att jag ställer frågan varför TS frågar beror inte på att jag tycker att han inte får fråga utan för att jag undrar varför han är missnöjd eller frågande till de rekommenderade konstruktionerna. Serru.

OK, det är helt OK. Och jag övertolkade väl tyvärr dig lite då ... :wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-10 18:20

asslicker skrev:Att det fanns förlag på ljuda visste jag faktiskt inte. Köpte det begagnat nämnligen..

Ska räkna lite på en sluten med lågt Q, då går det fort o bygga med. Blir det inte bra är det ju bara o bygga om:)

Med reservation för att databladet inte stämmer skulle jag vilja säga följande.
1. Så värst mycket nivå kommer du inte få ut av ett ensamt 12" element i en sluten låda med 7,5 mm slaglängd, även om det är en subjektiv fråga. Basreflexlösningen, eventuellt med en större port, kommer att ge betydligt mer output och lägre distortion i djupbasen.

2. Det ÄR lite svårare att lyckas med basreflex, men om ditt element stämmer med det som finns på t.ex. Ljudias site skulle jag välja det för att få ut mer nivå. Detta gäller under förutsättning att det verkligen är ditt element som de har simulerat. Du behöver dock kunna mäta resonansfrekvenserna för att stämma av basreflexen. Det kan man ganska lätt göra med en multimeter och en tongenerator på datorn. www.tolvan.com har en gratis för nedladdning.

3. Om det skulle visa sig att det inte är samma element så kan man antingen mäta upp parametrarna, vilket är utanför de flesta amatörers förmåga, eller chansa på en sluten och "fix it in the mix" med din miniDSP.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-01-10 22:47

DQ-20 skrev:
asslicker skrev:Att det fanns förlag på ljuda visste jag faktiskt inte. Köpte det begagnat nämnligen..

Med reservation för att databladet inte stämmer skulle jag vilja säga följande.
1. Så värst mycket nivå kommer du inte få ut av ett ensamt 12" element i en sluten låda med 7,5 mm slaglängd, även om det är en subjektiv fråga. Basreflexlösningen, eventuellt med en större port, kommer att ge betydligt mer output och lägre distortion i djupbasen.

2. Det ÄR lite svårare att lyckas med basreflex, men om ditt element stämmer med det som finns på t.ex. Ljudias site skulle jag välja det för att få ut mer nivå. Detta gäller under förutsättning att det verkligen är ditt element som de har simulerat. Du behöver dock kunna mäta resonansfrekvenserna för att stämma av basreflexen. Det kan man ganska lätt göra med en multimeter och en tongenerator på datorn. www.tolvan.com har en gratis för nedladdning.

3. Om det skulle visa sig att det inte är samma element så kan man antingen mäta upp parametrarna, vilket är utanför de flesta amatörers förmåga, eller chansa på en sluten och "fix it in the mix" med din miniDSP.

/DQ-20

Tack för ditt svar! Det är väll egentligen inte nivå som är det stora behovet. Ska spela med mina mar-kel70 när dom är klara och jag antar att de inte kommer spela vrålhögt... Har haft basen förut i en basreflex på 60 liter och ett 75mm rör på 20 cm.. Tycker inte alls om hur det har låtit. Därför tänker jag att testa med sluten och kanske få till den ljudkaraktären jag vill, framför hur högt jag kan spela..

Kanske tänker jag helt fel men det kan ju va värt att prova. Med en sluten låda på 40 liter får jag Q=0,5..

Det jag fortfarande inte vet riktigt är hur jag ska göra med dämpning :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-11 14:07

asslicker skrev:Tack för ditt svar! Det är väll egentligen inte nivå som är det stora behovet. Ska spela med mina mar-kel70 när dom är klara och jag antar att de inte kommer spela vrålhögt... Har haft basen förut i en basreflex på 60 liter och ett 75mm rör på 20 cm.. Tycker inte alls om hur det har låtit. Därför tänker jag att testa med sluten och kanske få till den ljudkaraktären jag vill, framför hur högt jag kan spela..

Kanske tänker jag helt fel men det kan ju va värt att prova. Med en sluten låda på 40 liter får jag Q=0,5..

Skulle du kunna beskriva följande när det gäller den tidigare lådan:

1. Hur upplevde du problemen? Vilka lösningar har du provat för att åtgärda dem.
2. Vad använde du för dämpmaterial i lådan, hur mycket och hur var det placerat i lådan?

Anledningen till att jag frågar är att det kanske går att greja lite med den existerande lådan för att få stil på den. Bara en tanke alltså.

Bästa hälsningar,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-01-14 22:37

DQ-20 skrev:
asslicker skrev:Tack för ditt svar! Det är väll egentligen inte nivå som är det stora behovet. Ska spela med mina mar-kel70 när dom är klara och jag antar att de inte kommer spela vrålhögt... Har haft basen förut i en basreflex på 60 liter och ett 75mm rör på 20 cm.. Tycker inte alls om hur det har låtit. Därför tänker jag att testa med sluten och kanske få till den ljudkaraktären jag vill, framför hur högt jag kan spela..

1. Hur upplevde du problemen? Vilka lösningar har du provat för att åtgärda dem.
2. Vad använde du för dämpmaterial i lådan, hur mycket och hur var det placerat i lådan?

Anledningen till att jag frågar är att det kanske går att greja lite med den existerande lådan för att få stil på den. Bara en tanke alltså.

Bästa hälsningar,

DQ-20

Jag köpte element och slutsteg begagnat och det satt då i en hemmabyggd låda.

Det lät ungefär tvärtemot hur jag beskriver att jag vill ha det 8) Väldigt bummlig, ingen snärt över huvudtaget. Har provat att flytta runt den i rummet, och att sätta igen basporten. Mycket mer har jag inte försökt för jag började bygga nya högtalare och tänkte då passa på.

Det var "vadd" eller vad man ska säga häftat på alla sidor. Inte så tjockt lager. Tvivlar på att han visste vad han höll på med :lol:

Jag har iallafall räknat lite och bestämt mig för en sluten låda på 40 liter. Fylld med dämpning. Q hamnar då på ca 0,5.

Här är en byggtråd som någon frågade efter. Även på högtalarna. Fler bilder kommer:)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-15 15:49

asslicker skrev:
DQ-20 skrev:

Bästa hälsningar,

DQ-20

Det lät ungefär tvärtemot hur jag beskriver att jag vill ha det 8) Väldigt bummlig, ingen snärt över huvudtaget. Har provat att flytta runt den i rummet, och att sätta igen basporten. Mycket mer har jag inte försökt för jag började bygga nya högtalare och tänkte då passa på.

Det var "vadd" eller vad man ska säga häftat på alla sidor. Inte så tjockt lager. Tvivlar på att han visste vad han höll på med :lol:

Jag har iallafall räknat lite och bestämt mig för en sluten låda på 40 liter. Fylld med dämpning. Q hamnar då på ca 0,5.

Här är en byggtråd som någon frågade efter. Även på högtalarna. Fler bilder kommer:)

Hade du haft lådan kvar kunde du har provat lite andra grejor. Själv skulle jag nog velat a) fylla lådan till hälften med glasull, och b) korta röret. Men, men...

Lycka till på vägen,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-01-17 01:07

DQ-20 skrev:
asslicker skrev:
DQ-20 skrev:

Bästa hälsningar,

DQ-20

Hade du haft lådan kvar kunde du har provat lite andra grejor. Själv skulle jag nog velat a) fylla lådan till hälften med glasull, och b) korta röret. Men, men...

Lycka till på vägen,

DQ-20

Lådan finns kvar så det är inte omöjligt att prova i framtiden:)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-17 01:11

Inte innan du bygger nytt?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-17 08:30

+1
Jag tycker också att du ska använda den gamla lådan för lite test.
Och vill du ha en 40 liter testlåda så fyller du en befintliga lådan med 20 liter
fast material, kanske böcker på botten eller några påsar fyllda med sand eller
något sådant, använd fantasin.

asslicker skrev:]Har haft basen förut i en basreflex på 60 liter och ett 75mm rör på 20 cm.. Tycker inte alls om hur det har låtit. Därför ...

Jag har inget beräkningsprogram (installerat någonstans), är det någon annan
som kan hjälpa till och kolla var lådavstämningen hamnat.
Och kanske vad GD det blev med denna låda?
Senast redigerad av aisopos 2013-01-17 18:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-01-17 15:11

Har redan börjat bygga så det är lika bra:) Har projektarbete i skolan så det måste göras nu, sen hur det låter skiter dom i, så jag kan byta tillbaka senare isåfall :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-17 16:19

asslicker skrev:Har redan börjat bygga så det är lika bra:) Har projektarbete i skolan så det måste göras nu, sen hur det låter skiter dom i, så jag kan byta tillbaka senare isåfall :)

Har du läst forumets policy :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-17 16:35

tvett skrev:
asslicker skrev:Har redan börjat bygga så det är lika bra:) Har projektarbete i skolan så det måste göras nu, sen hur det låter skiter dom i, så jag kan byta tillbaka senare isåfall :)

Tala ur pipskägget!

Ur Faktiskt.se policy

"13. (Lex Devin) Faktiskt.se är inget ställe för att fuska med sina studier. Dock är det helt ok att söka hjälp med tips på hur man löser uppgifter om man anger att det är hemuppgifter och hur uppgiften är formulerad i sin helhet. "

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-01-17 21:13

tvett skrev:

Att ta hjälp av forum anser inte jag vara fusk, så länge man inte ber någon göra jobbet åt en :wink:

Nästa

Återgå till DIY-forum