Devaliet förstärkare Class A och Class D samtidigt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Devaliet förstärkare Class A och Class D samtidigt

Inläggav Kraniet » 2013-01-12 13:58

Devaliet påstår sig ha löst problemet med att få fördelarna med både class A och class D.
Någon som lyssnat på resultatet? Soundstage är väldigt imponerade. Undrar hur det skulle stå sig i ett F/E test.

www.devialet.com
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-12 14:10

den har väl diskuterats flitigt den där stärkaren?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-12 17:07

Verkar ju bra på pappret. Ful var den i alla fall så det står härliga till.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-01-12 17:34

I svart är den ju diskret värre
Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-12 17:52

Bättre i svart, men fortfarande ful och opraktisk. Men High End är ju ytterst sällan användarvänligt, så där är ju denna varken bättre eller sämre än många andra.
Men det finns ju high end firmor som kan det har med design och handhavande. Audio Research t.ex.

Knepigt intressant teknik i denna produkt dock, och om det fungerar så bra som påstått vore det trevligt om den sred sig till mer humana prisklasser.
Phwx, som det är nu kostar den ju som en bättre begagnad bil.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-12 17:58

Ful tycker jag verkligen inte. Stora plåtlådor à la Audio Research tycker jag känns lite antika men många vill ju att det ska se maskinellt/maskulint ut.... Personligen vill jag helst inte ha apparaterna synliga alls och då är utseendet mindre viktigt.

Har inte Karl XII provat en Devialet?

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-01-12 18:45

Jag tycker den verkar rätt trevlig och flexibel. Går ju att ha den både liggande platt på ett bord/i en hylla eller monterad på väggen. Sen att det går att konfigurera om in- och utgångarna m.h.a. mjukvara är också trevligt. Även de interna uppgraderingarna så som wifi-modul är intressanta. Synd bara att hela apparaten ska vara så sjukligt dyr.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-01-12 23:30

Dyr?
Ja, kanske för den som inte har behov av alla möjligheter som den erbjuder. Jag har haft en hemma några dagar och blivit imponerad. Tyvärr hade jag inte fysisk möjlighet att placera Devialeten så att jag kunde ansluta både skivspelare och högtalare så jag hade inte möjlighet att utvärdera om MC-ingången är närheten av den i mitt Mac C2300.För övrigt är försteg och DAC jättebra och den verkar också kunna ersätta mitt ino cr80s delningsfilter och slutstegen till fronthögtalarna. Då blir inte Devialeten så dyr jämfört med att köpa allt den kan ersätta hos mig med nya prylar.
Den spelade mycket korrekt, men saknade lite av den nerv min anläggning normalt levererar och som jag uppskattar oavsett om det är rätt eller fel.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-01-12 23:46

lennartj skrev:Dyr?
Ja, kanske för den som inte har behov av alla möjligheter som den erbjuder. Jag har haft en hemma några dagar och blivit imponerad. Tyvärr hade jag inte fysisk möjlighet att placera Devialeten så att jag kunde ansluta både skivspelare och högtalare så jag hade inte möjlighet att utvärdera om MC-ingången är närheten av den i mitt Mac C2300.För övrigt är försteg och DAC jättebra och den verkar också kunna ersätta mitt ino cr80s delningsfilter och slutstegen till fronthögtalarna. Då blir inte Devialeten så dyr jämfört med att köpa allt den kan ersätta hos mig med nya prylar.
Den spelade mycket korrekt, men saknade lite av den nerv min anläggning normalt levererar och som jag uppskattar oavsett om det är rätt eller fel.

Slå ut det över tid. Förväntad livslängd hos en Devialet?
5-10 år gissar jag.
Men kanske är jag bara trött på dagens hemelektronik med datorer, mobiler och TV-apparater som bara håller några år, och alla verkar tycka det är okej.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-12 23:47

Varför så kort tid?

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-01-13 00:01

lennartj skrev:Dyr?

Allt är relativt. Jag tyckte att min Rotel RA-11 var på dyrare sidan. :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-01-13 00:02

Aerob skrev:Varför så kort tid?

Den innehåller en massa "modern" digitalteknik. Och min erfarenhet om dess livslängd är tyvärr dålig.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2013-01-13 00:56

Tog bort inlägget då det överhuvudtaget inte handlade om Devialet överhuvudtaget, utan om en förstärkare som jag fick för mig hade liknande teknik.

Hittade nu det som fick mig att skriva det tidigare inlägget om liknande förstärkarteknologi.

The M-AMP is going to use modified class A with a future class D design
Senast redigerad av Detaljeratljud 2013-01-14 19:03, redigerad totalt 3 gånger.
Faktiskt.se är faktiskt INTE SÅ fantastiskt, trots allt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-13 01:21

Rydberg skrev:I svart är den ju diskret värre
Bild

Är det tre lådor med rattar och får man med trappräcket på köpet?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-01-14 15:19

Mätningarna gjorda av Stereophile på Devialet var ju inte helt tokiga dock:

http://www.stereophile.com/content/devi ... asurements

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-14 15:33

RogerGustavsson skrev:Ful tycker jag verkligen inte. Stora plåtlådor à la Audio Research tycker jag känns lite antika men många vill ju att det ska se maskinellt/maskulint ut.... Personligen vill jag helst inte ha apparaterna synliga alls och då är utseendet mindre viktigt.

Har inte Karl XII provat en Devialet?

Nej. Men det skulle jag gärna göra. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Återgå till Generellt om hifi