Att försöka minska oönskade rörelser

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Att försöka minska oönskade rörelser

Inläggav Strmbrg » 2013-01-13 19:50

Bild

Kan slikt verkligen vara rätt metod?
Såvitt jag kan begripa så skickas väl bara resonansspektrum upp i frekvens när man vidtar lösningar likt denna.

Ur ett mekano-filosofiskt perspektiv kanske det är gynnsammare att ge med sig än att "streta emot"?
Fast den spontana - lite ickeresonerande - tanken, torde väl just vara att MOTARBETA det man vill undslippa.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-01-13 20:00

Ja, här har vi ju en annan, liknande åtgärd.

Bild

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-01-13 20:16

Verkar vara en ytterst förnuftig lösning, ljudande ljusår bättre än mjukare alternativ.

Strbrg:

Varför ska man vara rädd för resonanser i golv och väggar ? En högtalare fungerar ju genom att vibrera fram ljudvågor ? Det som bör bevaras är en stabil nollpunkt vid transienter. Vibrationer som uppkommer senare i golv och väggar spelar väl ingen roll för musikupplevelsen ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-13 20:18

Richard skrev: Vibrationer som uppkommer senare i golv och väggar spelar väl ingen roll för musikupplevelsen ?

Skämtar du nu?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-13 20:19

tvett skrev:
Richard skrev: Vibrationer som uppkommer senare i golv och väggar spelar väl ingen roll för musikupplevelsen ?

Skämtar du nu?

Tyvärr inte.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-13 20:20

Hur mycket senare uppkommer de vibrationerna tror du?

Hint: Fördas vibrationer snabbare eller långsammare i tätare medie? Kan vibrationerna färdas åt alla håll?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-13 20:21

Strömberg, du kanske ska byta bild där uppe till nån som inte har spikes, din fråga om stagning blir väldigt överskuggad. :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-01-13 20:28

Richard skrev:Verkar vara en ytterst förnuftig lösning, ljudande ljusår bättre än mjukare alternativ.

Strbrg:

Varför ska man vara rädd för resonanser i golv och väggar ? En högtalare fungerar ju genom att vibrera fram ljudvågor ? Det som bör bevaras är en stabil nollpunkt vid transienter. Vibrationer som uppkommer senare i golv och väggar spelar väl ingen roll för musikupplevelsen ?

Herregud! Hur vore det om du någon gång skrev någonting du ens hade belägg för utan att bara sitta och hitta på?8O
Besitter du ett uns av kritiskt tänkande?
Hur många poster skall du skriva din dynga i? Det är fem jäkla skittrådar i hududforumet bara för att stortrollet Richard får härja fritt.

Jag läser på detta forumet för att jag tycker diskussionerna är givande och jag lär mig saker. Att man inte tycker lika har jag inga problem med. Men detta är solklart trollande från din sida Richard!
Skaffa dig ett jäkla liv och förstör inte mitt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-01-13 20:30

PappaBas skrev:
Richard skrev:Verkar vara en ytterst förnuftig lösning, ljudande ljusår bättre än mjukare alternativ.

Strbrg:

Herregud! Hur vore det om du någon gång skrev någonting du ens hade belägg för utan att bara sitta och hitta på?8O
Hur många poster skall du skriva din dynga i? Det är fem jäkla skittrådar i hududforumet bara för att stortrollet Richard får härja fritt.

Jag läser på detta forumet för att jag tycker diskussionerna är givande och jag lär mig saker. Att man inte tycker lika har jag inga problem med. Men detta är solklart trollande från din sida Richard!

Ännu ett övergrepp, och inget ingrepp av moderator. Tragiskt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-13 20:31

MagnusÖstberg skrev:Hur mycket senare uppkommer de vibrationerna tror du?

Hint: Fördas vibrationer snabbare eller långsammare i tätare medie? Kan vibrationerna färdas åt alla håll?

Utan att besvara din fråga till Richard så svarar jag detta:

Tur är väl det, tänk om det vore tvärt om.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-13 20:33

:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-13 20:42

Richard skrev:
PappaBas skrev:

Strbrg:

Ännu ett övergrepp, och inget ingrepp av moderator. Tragiskt.

+1
Bikinitider

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-01-13 20:42

en bra konstruktion ska absorbera 'rörelser' men absolut inte 'svänga med'.. någonstans blir det säkert resonans i OP exempel
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-13 20:43

roggaro skrev:en bra konstruktion ska absorbera 'rörelser' men absolut inte 'svänga med'.. någonstans blir det säkert resonans i OP exempel

Jag håller med där, vore intressant och räkna ut var stagen skulle ha sin egenfrekvens.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-01-13 20:46

Äh, typ...

:?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-13 20:49

Strmbrg skrev:Äh, typ...

:?

Jag tror att ökad massa gör mer nytta med tanke på membranens vikt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-01-13 20:54

Stagen på bilderna som jag antar att du syftar på har nog en väldigt viktig funktion, nämligen att staga upp högtalarna vid ultralåga frekvenser. Alltså, se till att konstruktionen är stabil och inte ramlar omkull eller knäcks.

Att sedan somliga tror att denna stabilitet som man känner med handen även gäller vid högre frekvenser är ju... vad det är.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-13 21:02

Det där "stativet" är väl mest för att få rätt lutning på högtalarna, eller?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-13 21:22

Stagning av t.ex. de stora Tympani-basarna ger ett rätt betydande lyft i lägsta basen, 4-6 dB vid 30 Hz. Mindre system med relativt hög undre gränsfrekvens blir nog utan. De stora Tympani-basarna bör inte vara kopplade till mellan- och diskantregisterdelen.

Återgå till Generellt om hifi