Callisto skrev:Låt säga att man vill spela lite högre och spänningen ligger runt 40 V vid 8 ohm. Nu använder man ett par högtalare som dippar ner till låt säga ca 3 ohm. För att inte spänningen ska falla under 40 V måste alltså slutsteget klara av att mata på med ordentligt med ström för att inte spänningen ska falla.
Så visst måste steget klara av rejäla strömmar för att inte "förändra ljudet".
Callisto!
1. Man måste skilja impedans och ström. En högre impedans betyder
inte alltid en lägre ström. Det gör det aldrig om nätdelseffekten är given - tvärtom.
2. Man måsta skilja på linjära och olinjära egenskaper. I detta resonemang inkluderas bara bruk av förstärkaren upp till klippning, ingen har ålagts att bedöma hur klippning låter. Bara redovisa eller gissa vilken dimensioering man tror ger bäst effektprestanda.
3. En grundförutsättning för resonemanget är att vi är överens om att det är nödvändigt att skilja på statisk sekundär nätdelsimpedans (som bestämmer hur matningsspänningen sjunker när beltningen ökar) och slutstegets utimpedans (som bestämmer om slutsteget färgas klangligt av ojämn impedans från den belastande högtalaren). Annars bli hela resonemanget helt omöjligt att följa. Det är ju helt väsenskilda saker.
ALLA förstärkare som kontempleras i denna tråd förutsätts ha en mycket lågohmig slutstgsimpedans - det föreskriver nämligen standarden att de skall ha. Frågan i tråden inbegriper alltså
inte effekter av dålig dämpfaktor. Det är en helt annan fråga som inte hör hemma här.
Allt nog och medan...
Så, då är frågan hur förstärkaren optimalt dimensioneras för att resultatet skall bli så bra som möjligt!
Du antyder att man behöver "mer ström" för att klara en högtalare som dippar till 3 ohm (och tycker att spänningen inte skall dippa som jag förstår dig?) Du förespråkar alltså en lösning där förstärkaren dubblar ned till 1 ohm? (eller till och med ännu lägre, eftersom du antyder att spänningen inte sjunker alls under 40 volt)
Fine! Jag utgår ifrån ditt exempel!
Först några förutsättningar:
1. 40 V RMA = 200 W i 8 ohm
2. 40 V RMS = 1600 W i 1 ohm.
För att en förstärkare skall vara hyggligt nära att dubbla ned till 1 ohm behöver dess nätdel ha en sekundärimpedans (tillsammans med slutsteget) på ungefär 0,2 ohm. En sådan förstärkare måste noga räknat ge en obelastad utspänning på 48 volt för att klara 1600 W i 1 ohm. Det betyder att den faktiskt ger nästan 47 volt i 8 ohm, och 45 volt i 3 ohm. Maximal uteffekt ger dimensioneringen i 0,2 ohm då fortfarande 24 volt ligger över lasten, och en uteffekt om svindlande 24^2/0,2 = 2880 W produceras.
Det var alltså ditt alternativ.
Nu mitt:
Jag utgår ifrån den budget som ditt bygge kostar, och lägger den på en förstärkare som ger samma klippeffekt i 1/3 av minimumimpedansen, det vill säga 1 ohm! Då blir de nämligen ungefär lika dyra. (I varje fall i en väldigt förenklad värld.)
(Jag skippar strax över lite av matematiken, alla som följt med förstår nog ändå.)
En sådan fin "öhman-dimensionerad" förstärkares kombinerade nätdelssekundärutimpedans blir på sqr(3) ohm, det vill säga 1,732 ohm. I samma last kommer 2880 W att kunna produceras, om en nätdel av samma storlek som i ditt exempel används.
Denna förstärkare har en RMS-kapacitet (obelastad) om 141 volt. Och nu kommer det intressanta:
Den kommer att kunna ge 116 V RMS i 8 ohm = 1679 W
Den kommer att kunna ge 89,4 V RMS i 3 ohm = 2663 W
Med given budget kommer alltså din "dubbla ned till 1 ohm"-metod att ge dig en förstärkare som kan lämna 45 V RMS i 3 ohm = 675 W. Ingen klen förstärkare förvisso, men,
Med samma buget kommer man med min "samma uteffekt vid 1/3 av minimpedansen"-metod att kunna få ut 89.4 V i 3 ohm = 2663 W!!
Det är faktiskt praktiskt taget fyra gånger så mycket.
Så, nej, det är faktiskt min "strömsvaga" modell som ger mest spänning, mest ström och mest effekt (så fungerar ohms lag

) i din 3 ohmshögtalare.
Att titta på kubmätningar och lägga mera vikt vid formen än höjden är verkligen ingen bra tolkning av prestanda.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).