i32s, nu uttmätta och därmed klara ! =D

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-14 22:54

Nu är i32s uppmätta, dom mäter fin fint :P

Och problemet med ljudbilden har fått sin förklaring och allting kommer att bli bättre med mer diffusion av bakväggen, vilket kommer härnäst ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-14 22:58

DVD-ai skrev:Nu är i32s uppmätta, dom mäter fin fint :P

Och problemet med ljudbilden har fått sin förklaring och allting kommer att bli bättre med mer diffusion av bakväggen, vilket kommer härnäst ;)

Imponerande service. Hur många högtalartillverkare kommer hem och mäter på plats? Stig hälsade aldrig på mig :-( (får medge att jag aldrig kom på tanken att fråga honom iofs)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-14 22:59

Ja Ino är verkligen bra på det sättet. Förmodligen inte exklusiva, men verkligen ovanliga med den servicen.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-01-14 23:00

adzer och DVD-ai...TACK för återkoppling!!
Klart intressant.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-14 23:03

Visst är det intressant. Blir mer och mer intressant ju mer man lär sig tycker jag.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-01-14 23:24

adzer skrev:Visst är det intressant. Blir mer och mer intressant ju mer man lär sig tycker jag.

Jo man blir förvånad hela tiden :o

Men det är faktiskt skitbra att kunna få coaching av IÖ. Man blir väldigt vänligt bemött och får svar på dom flesta frågor!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-14 23:47

bassman skrev:Jo man blir förvånad hela tiden :o

Men det är faktiskt skitbra att kunna få coaching av IÖ. Man blir väldigt vänligt bemött och får svar på dom flesta frågor!

Håller helt med. Så man får nöjda kunder.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-15 10:32

Yeeep !
och nöjd är jag över köpet! :D
för jävla bra högtalare detta alltså, och känns nästan overkligt att ha ett par hemma, att ha ett par EGNA i32s, trode nästan inte det skulle hända... 8O

Dom har fått 17cm ytterligare lyssningsavstånd och det blev lite bättre av det också, nu ca 3,5m från vardera högtalare till öronen :)
Jag tog ur lite ur nedre delen av absorbenterna för att foten på i32 ska gå in i absorbenten, så att jag kunde skjuta dom snett bakåt och få dom ca 7cm längra från mig och behålla förhållandet mellan dom och lyssningsplats.
lyssningsplatsen i sig flyttades även 10cm längre från, och allt som allt så blev det enbart bättre av detta !

Nu på onsdag tänkte jag montera hyllor/ diffusion på väggen bakom soffan och kanske förebereda inför att slänga upp modulerna vid taket, vi får se hur mycket jag orkar ta mig tid till då :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-15 11:04

DVD-ai skrev:känns nästan overkligt att ha ett par hemma, att ha ett par EGNA i32s, trode nästan inte det skulle hända... 8O

+1
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-15 12:06

Fan vad jag vill ha ett par i32s. Det har vart min våta nörddröm i många år.
Lite lätt avis på er båda ;)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-15 12:10

Min våta dröm med ! :D

men nu är det min sköna verklighet :twisted:

jätte roligt tycker jag, och jag känner mig sådär avslappnad på något vis, som att nu kan jag koncentrera mig bättre på musiken och behöver inte fudnera på högtalare för det har jag grejer nu som är SKIT BRA!
Och är därmad inte i behov av någonting annat i högtalar eller elektronikväg...
Nu är det åter till att arbeta med lägenheten och därmed även akustiken, sedan njuta så länge, ofta och mycket som bara möjligt av underbar musik :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-15 12:16

Låter väldigt behagligt :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-15 12:19

Ja mycket, nästa gång du har vägarna förbi så får du stanna till på en kall öl och lite skitsnack :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-15 12:21

Absolut det gör jag gärna :)

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2014-02-15 17:40

DVD-ai skrev:Yeeep !
och nöjd är jag över köpet! :D
för jävla bra högti32salare detta alltså, och känns nästan overkligt att ha ett par hemma, att ha ett par EGNA i32s, trode nästan inte det skulle hända... 8O

Dom har fått 17cm ytterligare lyssningsavstånd och det blev lite bättre av det också, nu ca 3,5m från vardera högtalare till öronen :)
Jag tog ur lite ur nedre delen av absorbenterna för att foten på i32 ska gå in i absorbenten, så att jag kunde skjuta dom snett bakåt och få dom ca 7cm längra från mig och behålla förhållandet mellan dom och lyssningsplats.
lyssningsplatsen i sig flyttades även 10cm längre från, och allt som allt så blev det enbart bättre av detta !

Nu på onsdag tänkte jag montera hyllor/ diffusion på väggen bakom soffan och kanske förebereda inför att slänga upp modulerna vid taket, vi får se hur mycket jag orkar ta mig tid till då :)

Hej

Jag sitter med pi60s idag samt ino rum och undrar hur mycket bättre du tycker i32s presterar?
Mvh
Kalle

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2014-02-15 20:50

meshuggener skrev:Hej

Jag sitter med pi60s idag samt ino rum och undrar hur mycket bättre du tycker i32s presterar?
Mvh
Kalle

Jag äger Davids gamla i32s och hade de pi60s som David idag har :D
Jag tycker att den "stora" skillnaden är med vilken lätthet i32s levererar allt. Spela tokstarkt och de låter ändå helt oansträngda. Sedan tycker jag att trycket/snärten i anslagen skiljer en del till i32s fördel. Jag byter inte tillbaks frivilligt i alla fall även att pi60s är en utmärkt högtalare.
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
staxe

Inläggav staxe » 2014-02-15 22:15

Ju mer jag läser om i32s desto mer sugen blir jag på att köpa ett par, kommer passa utmärkt i mitt 30m² lyssningsrum tillsammans med prof X4.
Att de dessutom är Inos mest estetiskt tilltalande högtalare är en ren bonus.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-15 23:06

vr6jos skrev:
meshuggener skrev:Hej

Mvh
Kalle

Jag äger Davids gamla i32s och hade de pi60s som David idag har :D
Jag tycker att den "stora" skillnaden är med vilken lätthet i32s levererar allt. Spela tokstarkt och de låter ändå helt oansträngda. Sedan tycker jag att trycket/snärten i anslagen skiljer en del till i32s fördel. Jag byter inte tillbaks frivilligt i alla fall även att pi60s är en utmärkt högtalare.

Körde du pi60s delade till samma basar som i32s?

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2014-02-15 23:15

Nattlorden skrev:Körde du pi60s delade till samma basar som i32s?
Typ eller nej inte delade. Körde bs-60 till pi60s och prof X-2 till i32s.
Nu kör jag 4st Seas Roy i 37l lådor.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-15 23:21

Ok, så då vet du inte om pi60s spelar mer oansträngda med basen avskuren, det var det som var min fundring.

Jag själv vågar inte komma med ett definitivt uttalande, trots jag inte har många meter mellan paren, men olika rum.

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2014-02-15 23:32

Näh, jag förstod att det var dit du ville komma. Tycker ändå det finns en annan "lätthet" i ljudet hos i32s. Bra högtalare är det dock båda två. i32s är mkt snyggare enligt mig. I Löve it!!!

Användarvisningsbild
trolljagare

Inläggav trolljagare » 2014-02-16 02:55

Nattlorden skrev:Ok, så då vet du inte om pi60s spelar mer oansträngda med basen avskuren, det var det som var min fundring.

Det gör den inte i jämförelse mot i32s, vilket borde vara rätt självklart.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-02-16 04:23

Jag tycker att i32s låter "lättare" och med mer "snärt", annars lika :)
alltså, dom hanterar signalen mer lite större lätthet och snärten kommer fram mer i mitt rum.
men just snärtigheten tror jag snarare beror på rumskompensationen vilket kommer att åtgärdas med bs60 snart.
ch att i32s inte triggade min 39Hz puckel riktigt lika mycket = uppfattas som ytterligare lite mindre "bummel"

Så det är då främst lättheten då, att dom låter aningens mer musik/ mindre högtalare/ mindre ansträngt oavsett volym.
Än vad pi60s gör, även om p60s låter extremt lite högtalare...
Och värt att tilläggas är att det ändå är på nivåer som JAG anser vara av ganska liten vikt, OM man inte kan få till andra saker i första hand...

jag tycker t.ex. att man BÖR fixa till rummet långt innan man funderar på att byta pi60s mot i32s :)

Men ett par i32s är fint som snus oavsett, så ett par såna bli man nöjd med, det var jag :)
Och jag uppfatfar det som att den nuvarande ägaren är det med, men mina små älsklingar ^^
Saknar dom ibland, bara för att det var min dröm, i32s i JUST den lacken :)
Men en del drömmar är inte vad man sedan inser att man behöver, och så var det för mig :)

i32s = skitbra
pi60s = skitbra

vilka är bäst ?
i32s, om du behöver dom... ( vill köra delat) annars ska du ha pi60s om du inte vill ha delat system och kör till bs60 :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2014-02-16 11:32

DVD-ai skrev:Jag tycker att i32s låter "lättare" och med mer "snärt", annars lika :)
alltså, dom hanterar signalen mer lite större lätthet och snärten kommer fram mer i mitt rum.
men just snärtigheten tror jag snarare beror på rumskompensationen vilket kommer att åtgärdas med bs60 snart.
ch att i32s inte triggade min 39Hz puckel riktigt lika mycket = uppfattas som ytterligare lite mindre "bummel"

Så det är då främst lättheten då, att dom låter aningens mer musik/ mindre högtalare/ mindre ansträngt oavsett volym.
Och värt att tilläggas är att det ändå är på nivåer som JAG anser vara av ganska liten vikt, OM man inte kan få till andra saker i första hand...

jag tycker t.ex. att man BÖR fixa till rummet långt innan man funderar på att byta pi60s mot i32s :)

Men ett par i32s är fint som snus oavsett, så ett par såna bli man nöjd med, det var jag :)
Och jag uppfatfar det som att den nuvarande ägaren är det med, men mina små älsklingar ^^
Men en del drömmar är inte vad man sedan inser att man behöver, och så var det för mig :)

i32s = skitbra
pi60s = skitbra

vilka är bäst ?
i32s, om du behöver dom... ( vill köra delat) annars ska du ha pi60s om du inte vill ha delat system och kör till bs60 :)

Tack för input av er båda :-)
Har ett bra rum idag(ino) jag har tinnitus och kan inte spela så högt. Tänkte att i32s kunde vara ännu mer behagliga att lyssna på.
Är pågång med bio så delat lär det bli:-)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-16 11:41

Rubriken fick mig att hicka till, utmätta... vore ju tråkigt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-16 13:04

DVD-ai skrev:i32s = skitbra
pi60s = skitbra

vilka är bäst ?

Håller med... fast jag tror sammanfattningen är på tok för enkel, jag tror nog att rummets beskaffenhet och lyssningsavstånd är att beakta först, innan man kan ge sig på den förenkligen.

Själv kör jag mina pi60s-s delade till basar (till 90%).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-02-16 13:16

meshuggener skrev:
DVD-ai skrev:Jag tycker att i32s låter "lättare" och med mer "snärt", annars lika :)

i32s = skitbra
pi60s = skitbra

vilka är bäst ?

Tack för input av er båda :-)
Har ett bra rum idag(ino) jag har tinnitus och kan inte spela så högt. Tänkte att i32s kunde vara ännu mer behagliga att lyssna på.
Är pågång med bio så delat lär det bli:-)

Jag upplever det som sagt som att i32s är något bättre när det gäller lugnet, men vid låga (normala ljudnivåer) så är inte skillnaden så stort att JAG skulle säga det vara värt mellanskillnaden... :)

Och jag kan inte påstå att i32s hemma hos mig var varesig sämre eller bättre på att måla upp en holografisk ljudbild, det är ungefär samma :)

Jag tycker att:

pi60s är bäst för att dom ÄR standalone OM man vill :)
medan i32s inte riktigt är helt 100% själva utan basmoduler...
Även om dom är bra, jag saknade något...

Men om man vet med sig att man behöver kapaciteten och/ eller vill ha den lilla skillnaden i lugn som ju även finns vis låga ljudnivåer (och som ökar med ökad ljudnivå) så ja, köp då i32s.

för mig är det såhär.
Jag älskade i32s ! dom lät gudomligt...
Men p60s låter så pass lika vid normala ljudnivåer och har fördelen av att vara fullrange om man behöver samt vara mer lättsålda.
att jag nog föredrar pi60s som högtalare i verkliga livet, även om i32s på många punkter Är bättre :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-02-16 13:21

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:i32s = skitbra
pi60s = skitbra

vilka är bäst ?

Håller med... fast jag tror sammanfattningen är på tok för enkel, jag tror nog att rummets beskaffenhet och lyssningsavstånd är att beakta först, innan man kan ge sig på den förenkligen.

Själv kör jag mina pi60s-s delade till basar (till 90%).

NJaaa, i32s är bäst om du har ett rum där i32s kan tillåtas att fungera :)

Då gäller ovanstående men inte annars !

Skulle jag vilja säga , borde jag ha skrivit också men nu har jag gjort det :P

och jag tycker också att innan man ar steget till i32s så vill nog JAG först ha ett i stort sätt dedikerat ljudrum...
Det känns så, det börjar bli stort... och man ska ha moduler till som matchar ens krav på kapacitet som man har om man behöver ha i32s.
I alla fall för egen del, jag skulle aldrig ha i32s om jag inte behövde prestandan, så nöjer jag mig med pi60s.

Precis som jag har gjort nu ^^

Jag tycker helt enkelt inte om att ha "onödigt" stora högtalare hemma :)
Och ska jag ha feta prylar så vill jag ha hus, ljudrum och en god stout !
Sedan kör vi ! :D
Mvh//David

Föregående

Återgå till Wänner af Ino