Integrerad 50-watts klass A med digitala ingångar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Integrerad 50-watts klass A med digitala ingångar

Inläggav Hetsporren » 2005-09-14 20:04

En intressant pryl från Shanling, som hos Golden Age kostar 11kkr
men som hos Cattylink kostar 400-nånting US-dollars (plus frakt)!
Någon som har lyssnat eller kollat in denna spännande stärkare?

Bild

Integrerad transistorförstärkare med digitalingång och 2x50W med hög klass A drift. Välljudande PCM1738 DA-omvandlare och volymchip PGA2311 (samma som i SCD-T200) gör denna förstärkare extra passande till äldre CD-spelare eller enklare DVD-spelare. Fjärrkontroll i aluminium.

Mer info om Shanling SLM-A40MKII här

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-14 20:18

Jag noterar direkt att den har kylflänsarna på fel håll 8O
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-14 20:26

Dom (kylflänasrna) skulle också få bättre kyleffekt om dom var svarta. Men vem bryr sig? Det ser snyggt ut, och det är ju bara att göra dom större, kostar inte så mycket. Bra produktidé som borde ha en stor markand hos alla dom med lättdrivna högtalare (50W är inte mycket) eller inte behöver/vill spela så högt.

En sån där strärkare och ett par Stage Acompany och man kan spela rock som en ***** pålkran!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-14 20:34

Tror kylflänsarna är tillräckliga ändå för ett steg på 50w även om de kunde vara svarta och orienterade för maximal konvektion. Ser ju snygg ut och informationen som ges tyder inte på att de skulle ha valt dåliga komponenter precis. :) Finns inget där som ska kunna solla bort det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-14 21:01

Rydberg skrev:Jag noterar direkt att den har kylflänsarna på fel håll 8O

Visst. Och är dom inte för smala, i fel färg och säkert sitter det fel transistorer på andra sidan också.

Något mer du vill uttala dig om utan att veta bättre?

Hahaha! Sorry kunde inte låta bli :-) Men det snackas ibland väldigt mycket här på forumet om ditten och datten utan att man egentligen vet. NAD208 är förstås bäst, likaså EKK-.kablage - Jormas kablar är skräp och vissa förstärkare med vissa kretslösningar kan ju bara inte vara bra... Vasa, lyssnat? Nä det behövs inte....

OK, på ret-humör idag, lovar att inte fortsätta imorgon :-)

Bye / B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-14 21:30

Bill50x skrev:Något mer du vill uttala dig om utan att veta bättre?

Hahaha! Sorry kunde inte låta bli :-) Men det snackas ibland väldigt mycket här på forumet om ditten och datten utan att man egentligen vet.

Man tappar typiskt 20% kyleffekt genom att ha flänsen på förstärkaren som ovan. Och en svart är kylfläns är effektivare än en blank (vill minnas att det var ca 20% där också, men det kan jag kolla närmare om någon är road). Så man kan ju undra vem som vet bäst, egentligen...

Men! På den aktuella förstärkaren spelar ju detta knappast någon roll eftersom konstruktörerna rimligen gjort kylflänasrna större än dom skullen varit om dom var svarta och satt åt "rätt" håll.
Dessutom utgör troligen kylflänsarna själva sidorna på lådan, vilket är ett fiffigt sätt på att hålla nere kostanden för denna. Ska man göra så blir verktyget till profilen (och därmed själva kylflänsen) mycket billigare om man gör som ovan på bilden. Flera tillverkare har gjort likadant, bl.a. Pass labs.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-14 21:35

Skit i kylflänsarna nu. Hur brukar förresten Shanlings stärkare låta?
Det är väl mest spejsade rörhäckar som denna firma klämt ur sig...

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-09-14 22:16

Jag äger sådan, och spelar på den.
Fast min är MKIII, dvs den saknar DAC annars identisk (tror dock dom har sagt något om förbättrad strömförsjning). Jag är nog dock inte riktigt rätt person att göra någon detaljerad beskrivning om hur den låter, mer än att jag gillar den skarpt. Har tidigare lagt upp mätkurvor här på faktiskt (de finns printade på ovansidan av förstärkaren), och enligt mer kunniga (Morello tror jag) såg de relativt bra ut. :D

Den övre kurvan visar frekvensgången. En platt kurva visar en korrekt klang. Det ser helt ok ut, bortsett från att nivån i subkontraoktaven (längst till vänster) är lite för låg.

Den nedre kurvan visar distorsionen vid 5 watts effekt i 8 ohm. Din stärkare har låg distorsion. Speciellt imponerande är att den är låg långt över det hörbara registret (långst till höger i kurvan).

På pappret står det "AP", vilket är fakrikatet på mätapparaten Audio Precision.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6133&highlight=

Jag köpte själv min från Kina, i ett gruppköp på Prisjakt. Betalade knappa 4000:- ink frakt och moms och tull och allt vad det heter. Värmer gott gör den också.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-15 07:34

Jaså, mk III saknar DAC? Märkligt! Därmed svalnade mitt intresse...

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-09-15 08:59

Bara att köpa en MKII då? Den kostar väl bara 50-100USD mer från kina (iafnär jag köpte, jag behövde ingen DAC så jag valde att spara in på det). Cattylink som du länkat är dessutom lite tvivelaktiga att göra affärer med tror jag. Kolla in på prisjakt och COems hemsida och hör med killen där vad han tar för en MKII.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-15 09:24

Jag borde ha skrivit "Svalnade min nyfikenhet". Jag tänker inte köpa nån dylik hur som helst, tyckte bara det verkade vara en intressant pryl som säkert kan tilltala en och annan priskänslig hifi-nörd...

Återgå till Generellt om hifi