Johan_Lindroos skrev:BACH, det är mycket möjligt att det handlar om precis samma sorts mikrofoner, men märkta med olika modellbeteckningar. Som jag skrev ovan är det att mätmikrofoner måste genomgå testerna enlig IEC 61672. Normelt skiljer det något i prestanda mellan mikrofonerna, och köper man då en mik som är klass 1 eller 2, så vet man inom vilka toleranser den hamnar. Mikrofoner för musikinspelningsändamål har naturligt inte dessa krav på sig. Men bara för att miken inte genomgått IEC-testen, så betyder det inte att den är dålig, bara att den inte genomgått testen helt enkelt.
Om man ska använda en mikrofon för standardiserade mätningar av ljudnivåer etc., så är det helt naturligt att man vill mäta med en mirkofon som har spårbar kalibrering och ligger inom vissa toleranser. Det är så hårda krav att kraven på mätutrustning o.dyl. är kalibrerad om företaget/mätinstansen är ISO 9000-certifierad. Annars kan mätresultatet ifrågasättas.
Hej Johan!
Jag förstår vad du menar, en mätmikrofon måste vara noggrann, och noggrant kontrollerad, kalibrerad och vad man nu vill kalla det, det har jag aldrig ifrågasatt, jag är helt med på den punkten.
Jag förstår också att miken inte behöver vara dålig för att den inte genomgått testet.
Anledningen att jag frågade Earthworks var att specifikationerna är identiska och då blev jag förbryllad och ville veta vad som skiljer mikrofonerna åt.
Jag kan inte mycket om mätmikrofoner (förutom att de används till att mäta med förstås) så det som är självklart för dig är inte självklart för mig.

Om jag hade varit mätmikrofonexpert så hade jag aldrig behövt fråga Earthworks överhuvudtaget
Eftersom jag inte är någon expert och specifikationerna är identiska så hade jag velat ha ett betydligt mer utförligt svar än det jag fick, därför tyckte jag att svaret var fånigt
När jag nu läser vad du och Svante skriver så har jag kanske förstått lite bättre vad skillnaden mellan mikrofonerna är, och det var just
ett sådant svar jag var ute efter, inte ett svar som
jag själv kunde räkna ut med lillfingret.
Så om jag har förstått det hela rätt är det alltså så här:
Mikrofonerna är i grunden nästan säkert samma konstruktion, det som skiljer dem åt är att mätmikrofonen har genomgått tester som
garanterar att den uppfyller specifikationerna, och kanske ytterligare krav därtill, den andra mikrofonen behöver alltså inte vara lika rak, men den
kan vara det om man har tur.
Är det rätt uppfattat?
Vänliga hälsningar