Caveman 8, en fantastisk högtalare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-16 21:54

Kalejdokom skrev:Intressanta vinklar. Men en del av det du skriver är väl snarare ett resultat av mixning (och inte stympad mastring). Jag skall lyssna och analysera vidare. Föreslår att vi stänger detta ärende i den här tråden för att inte störa diskussionen om Caveman.

Förmodligen en kombination. Men dynamiskt är det ingen toppproduktion enligt mig. Jag har t.o.m. varit på väg att beklaga mig hos producenten efter det senaste inköpet...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-01-16 21:55

Ja välkommen hit!
Jag undrar dock vem "Vi" är, i första inlägget? :)
Är det du och någon annan, eller är det du som är vi? :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-01-16 22:02

JonasW skrev:
Nattlorden skrev:....reklampost....

Min första tanke :)

Som vilken Ino tråd som helst.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-01-16 22:09

gör väl inget om de nu är TVÅ på marknaden som det verkar i förståne :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-01-16 22:10

tvett skrev:Här staplades hifi-flosklerna på hög. Maken till reklam var det länge sen jag såg.

Måste säga att byggkvaliten såg amatörmässig ut, Gula lacket har gjort ett dåligt underarbete. Skivkanter och hemskt.

Då har du missat alla Inotrådar 8O Många piP brukar ha ännu sämre finish, men det klagas det aldrig på....

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-16 22:10

FBK skrev:
JonasW skrev:

Ledsen, JanBanan hann före dig att komma dragande med Ino.
Märkligt hur somliga här verkar helt besatta av Ino.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-01-16 22:19

tvett skrev:
FBK skrev:
JonasW skrev:

Ledsen, JanBanan hann före dig att komma dragande med Ino.
Märkligt hur somliga här verkar helt besatta av Ino.

Minst lika märkligt är det att "vissa" alltid ska såga allt annat och även nya medlemmar i sina första poster,trist inställning är det.
Tycker det är mega kul när det kommer nya produkter som är made in Sweden och dessa högtalare som trådskaparen skriver intryck om låter riktigt trevligt kan jag upplysa för de som inte lyssnat ännu.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-01-16 22:30

DQ-20 skrev:Med koaxialer blir ljudbilden blir maximalt låst i lådan om man flyttar sig i sidled. Ino:s dyrare centerhögtalare är väl gjorda med koaxialer just av denna anledning för att maximalt låsa fast ljudbilden i centerkanalen oavsett hur man sitter.

/DQ-20

Det där låter som en skröna :) Minns du var du har läst eller hört att det skulle vara så?

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-01-16 22:31

Underbar tråd!! :) flera rent ogillar den redan men vågar inte säga något. Avundsjukan är enorm :D
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-01-16 22:37

"Fantasi är viktigare än kunskap - A. Einstein"
räcker för mig att nagla på tandhalsarna för att få igång fantasin :wink:

(ett av FBK signum)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-01-16 22:45

Jag tyckte att det lät väldigt bra om Caveman när jag hörde dom ut i Järna. Ingen ska kunna säga något annat.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-01-16 22:47

ThePreTor1aN skrev:Underbar tråd!! :) flera rent ogillar den redan men vågar inte säga något. Avundsjukan är enorm :D

Och sedan så står det ju rörstärkare i altaret och det är ju också något hemskt för en del. 8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-16 22:49

Nagrania skrev:Jag tyckte att det lät väldigt bra om Caveman när jag hörde dom ut i Järna. Ingen ska kunna säga något annat.

Nej, ingen kan säga något om vad du tyckte. Det tycker jag är viktigt att vi månar om.
/J

Cygnus resurectum

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-01-16 23:00

Kommer bli kul med många sidospår, hoppas inte tråden blir låst innan helgen så man har nåt och göra.

Det är ju faktiskt inte många så här fina anläggningar på faktiskt.se. Trevligt, inte bara hembyggen och tveksamma uppställningar som sedan ska mätas med varandra i teknik-prestige :)
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-01-16 23:24

Kalejdokom skrev:
De större Caveman-varianterna verkar dock omotiverat dyra. Vad kommer det sig?

Jag håller med dig! Vi kommer dock inte lägre med dagens produktion. Varje låda cnc-fräses på beställning för att kunna hålla det låsta kapitalet nere. Vidare går bara elementen på en bit över 10 000 paret. Sen ska det till filter, och övrigt smått i lådan och terminaler... Tillslut vill vi helst ha tillräckligt med pengar över till att kunna träffa allt trevligt folk på träffar och massor. Så vi försöker ha så låga priser som möjligt men det kostar på att göra allt i små serier i Sverige - och vi vill behålla tillverkningen inom landet. Det tjänar vi alla på i slutändan.

Har du hört de stora modellerna förresten eller varvarifrån kommer påståendet om att de skulle vara omotiverat prissatta?

Vilken debatt det blev förresten! Det är skoj! Har inte kollat in här förrän nu...
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-01-16 23:38

PetterPersson skrev:Har du hört de stora modellerna förresten eller varvarifrån kommer påståendet om att de skulle vara omotiverat prissatta?

Jag blev lite osäker när jag läste ditt inlägg så jag gick tillbaka till er hemsida och kollade igen. När jag var inne senast hade jag råkat välja finska som språk (imponerande att ha så många översättningar!). När jag då kollade på priserna står det t.ex. £ 37,000 vilket måste tolkas som 37,000 pund, ca 400.000 kr. Det tycker i alla fall jag är omotiverat dyrt! Jag förstår nu att det förmodligen skall stå Euro och då blir det ju något helt annat 8) . Kanske dags att rätta till prislistan på hemsidan...

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-01-16 23:41

:lol:

Ja, uppenbarligen! Jag fixar det inom kort. Tack för kollen.
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-16 23:44

PetterPersson skrev::lol:

Ja, uppenbarligen! Jag fixar det inom kort. Tack för kollen.

Är det såna du har hemma, som jag inte hängde med upp o lyssnade på? Då måste jag ta mig över till dig någon dag ;-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-16 23:51

Hej Petter!

Har du lust och ork att berätta lite mer om elementen som används?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-01-16 23:56

single_malt skrev:
DQ-20 skrev:Med koaxialer blir ljudbilden blir maximalt låst i lådan om man flyttar sig i sidled. Ino:s dyrare centerhögtalare är väl gjorda med koaxialer just av denna anledning för att maximalt låsa fast ljudbilden i centerkanalen oavsett hur man sitter.

/DQ-20

Det där låter som en skröna :) Minns du var du har läst eller hört att det skulle vara så?

Att en approximerad punktkälla fungerar precis som en punktkälla är väl inte så konstigt? :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-01-17 00:12

Är inte så hemma på koaxialer men blir det inte annorlunda med spridning och energitonkurva?
Blir det inte en del resonans/kamfiltereffekter för diskanten eftersom den så att säga sitter i en waveguide?
Hur kontrollerar man golv och takreflexerna eftersom det inte blir nollställen på samma sätt som med två separata element.
Menar det inte som kritik utan detta är säkert egenskaper en duktig konstruktör kan ta hänsyn till och få fram fördelar med? :)

Jag är bara nyfiken på fördelar respektive nackdelar med koaxialer och ljudfilosofin bakom Caveman?

Förrutom de tycker jag det är jättekul med fler svenska högtalarmärken och No frills verkar ju gå sin egen väg vilket jag uppskattar.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-01-17 00:23

OT
lyssnar ofta/gärna på Brian Eno -4D Music för att upptäcka meeer detaljer.. där finns också denna grottmänniska med sina aber att leva som sådan :) :o

EDIT: undrar just när limmningarna av mina mellanregister blir klara? en gång till tror jag

Användarvisningsbild
mva

Inläggav mva » 2013-01-17 07:30

nadifierad skrev:Ja välkommen hit!

Vi det är jag Mikael Anckarman och min kära fru Cecilia.
"Världen har musik för dom som lyssnar!"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-01-17 07:53

ThePreTor1aN skrev:Kommer bli kul med många sidospår, hoppas inte tråden blir låst innan helgen så man har nåt och göra.

Det är ju faktiskt inte många så här fina anläggningar på faktiskt.se. Trevligt, inte bara hembyggen och tveksamma uppställningar som sedan ska mätas med varandra i teknik-prestige :)

Vad har du själv för anläggning? Det har liksom aldrig framkommit.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-01-17 08:11

mva skrev:
nadifierad skrev:Ja välkommen hit!

Vi det är jag Mikael Anckarman och min kära fru Cecilia.

Kul! Välkommen båda två då. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-17 08:27

mva:

Hur upplever du att högtalaren hanterar risiga inspelningar, alltså typ skräning rock m.m. ?
låter det skränigt och "illa" som det ska göra, utan att bli jobbigt och "eakt" som den ju INTE ska göra.
Och hur låter riktigt mörka mansröster och ståbas ?
Finns det någon tendens till "monoton-ighet" ( :lol: ) eller grumlighet i dom mörkare partierna ?

Hur upplever du att dom spelar musik, alltså lyssnar man mycket på musiken eller mycket på högtalarna ?
fungerar det att spela all sorts musik ?

Och slutligen, upplever du att det finns något extra "skimmer" i toppen ?

Dessa högtalare har intresserad mig sedan jag först hörde talas om dom, och är sugen på att lyssna till ett par någon gång :)

Och välkommen till Faktiskt.se !
alltid kul med nytt folk i denna inavelsoppa... :lol: :roll:

Om du inte bor för långt bort från världens enda sanna knutpunkt och metropol, stockholm!
Så kommer jag gärna över någon gång med några kalla, lite musik och ett gott humör :)

mvh // David
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-17 11:41

single_malt skrev:

/DQ-20

Att Inos högtalare är gjorda så har jag givetvis hört från Ingvar Öhman i någon form. Sannolikt har jag läst det i någon produktkatalog ("manifest"). Men du kanske tänkte på varifrån själva "kunskapen" kommer ifrån? Eller?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-17 11:48

DQ-20 skrev:
single_malt skrev:

/DQ-20

Att Inos högtalare är gjorda så har jag givetvis hört från Ingvar Öhman i någon form. Sannolikt har jag läst det i någon produktkatalog ("manifest"). Men du kanske tänkte på varifrån själva "kunskapen" kommer ifrån? Eller?

/DQ-20

JAG förstår inte varför det skulle "behöva" vara så.. :)
Jag känner att det handlar väll mer om hur loben ser horisentellt, vertikalt är klart att man inte kan påverka lika mycket med en Coax, men påverkar det ljudbilden så mycket vid förflyttning i just horisentalled då?...
på en Coax så blir väll antagligen loben likadan åt alla håll, hur man är gör.. ?!

ett problem borde väll var att man kanske krämar på så att konens förflyttning stör väldigt, det kan ju (kanske ?!) var ett problem.
Jag tycker det borde vara ett problem och konens WG egenskaper borde ju också påverka olika när den rör sig in och ut...
men men!

Jag vet inte varför, men jag tilltalas av Coax lösingar, tyckerdet är häftigt på något stört vis... :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-01-17 12:41

DVD-ai skrev:Jag vet inte varför, men jag tilltalas av Coax lösingar, tyckerdet är häftigt på något stört vis...

Det tycker jag med men inte på ett stört vis dock.

En kul fördel med coaxer är att man kan sitta ganska nära högtalarna.
Lyssnar man för nära ett par vanliga flervägare så hör man mer av det element man har rakt framför sig.
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-01-17 13:22

Priserna var ju inte så blodiga för byggsatserna?
Caveman 8 i det fallet verkar kosta ungefär vad en liknande dimensionerad högtalare i byggsats från en källare nära dig gör :)
Nej nej FBK, Pretorian och JanBanan ni behöver inte hoppa på den kommentaren med er sedvanliga "knee-jerk reaction" :roll:
Jag tycker om att en tillverkare erbjuder möjlighet till att bygga själv till reducerat pris!
Hmm jag tänker diskant med rörlig waveguide? Dopplerproblematik?
Eller så kanske det är ett icke-problem. Att "waveguiden" rör sig kanske jämnar ut de stående vågor som normalt bildas i en waveguide?
Svårt att bilda sig en uppfattning om utan att ha lyssnat på dem. Vilket vore kul!
Hoppas de dyker upp på någon mässa eller liknande här närmare Skåne. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi