Jag fick mina nya högtalare, The Clue, för ett tag sedan. Jag var väldigt nöjd med dom överhuvudtaget, men efter att jag haft dom i min ägo i några veckor så noterade jag att jag inte alls lyssnade på musik lika ofta som jag tidigare gjort. Det var först då jag började fundera över hur det verkligen lät. Det jag kom fram till var bland annat att The Clue inte hade samma lugn i ljudet som jag tidigare haft, speciellt inte i det lägre registret.
Jag konstaterade helt enkelt att The Clue, jämfört med mina tidigare högtalare, inte var lika bra i mina öron. Trist, men så är det ju när man mer eller mindre köper grisen i säcken tänkte jag.
Igår när jag äntligen fick lite tid över, dessutom helt ensam för en gångs skull, så var jag inte sen att dra igång några plattor. Jag lyssnade igenom massa blandat musik och satt och filosoferade för mig själv. Då kom jag att tänka på att mina förra högtalare och stativ fortfarande stod i rummet intill och väntade på att hämtas utav den nya ägaren. Där fanns ju en tillhörande uppsättning SD-fötter dessutom. Tanken att använda SD-fötter eller spikar till The Clue hade slagit mig tidigare dock aldrig genomförts. Mest på grund av lathet men till saken hör också att förra ägaren utav The Clue påstod att dom med fördel kunde spelas utan varken mjuka kuddar eller spikes under och det var så han själv hade gjort också. Naiv som man (läs:jag) är ibland lyssnade jag ju på detta "tips" också. Men nu när jag ändå hade ett par SD-fötter hemma, förmodligen inte optimala till just The Clue men ändå, så tänkte jag att det var lika bra att åtminstone prova.
Vart det någon skillnad då? Om jag säger såhär: Killen som hämtar det andra paret högtalare kommer inte att få med några SD-fötter, dom stannar här. Det lugn som jag var van vid fanns återigen på plats. Jag trodde aldrig att något sådant skulle ha så pass stor effekt. Placebo eller ej, jag är väldigt nöjd och har nu lite mer ro i själen nu. Hädanefter så kommer det alltid sitta SD-kuddar under högtalarna i mina framtida riggar.
Oj, det vart ett längre inlägg än jag hade tänkt från början. Hoppas att mina upplevelser roar någon iaf.
God kväll!
/Christian