Är bra högtalare bättre på att hantera även dåligt material?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-14 23:06

Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev:En sönderkomprimerad rock-skiva låter kass i allt utom i riktigt bra anläggningar.

Nej, den låter tyvärr skit där också.

Så trodde jag förr, men jag har hört annorlunda.

/ B

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-01-15 02:38

sportbilsentusiasten skrev:
JB skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
JB skrev:
xeizo skrev:Angående Death Magnetic så låter GH3-rippen bättre på alla högtalare ...

Tyvärr är ju grundmaterialet rätt kasst inspelat så alla versioner låter rätt kasst, även GH3 versionen IMO, men den klipper ju inte lika illa som orginalet iaf (även om GH3 versionen klipper en hel del också, förmodligen har dom väl peakat spåren när dom spelat in gissar jag)

Och mixningen är HUUURK, kaggen låter kartong, gitarrerna låter kartong, virveln låter... kartong, hi-haten låter... störande, och allt låter allmänt diskantfattigt och instängt

Tycker du ska lyssna hemma hos mig, så kanske du delvis ändrar uppfattning på Death Magnetic.

Din anläggning måste färga ljudet väldigt hårt isåfall om den skivan ska låta bra :)

(fast sedan kan man ju ha olika uppfattning om vad som låter bra och dåligt också förståss)

OJ vad du riskerar att få äta upp det om du bara kommer hem o lyssnar :lol:
Tänk vad pinsamt för dig hehe

Mmm vilken tur att jag mest troligt bor många mil ifrån dig =D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-15 03:07

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev:En sönderkomprimerad rock-skiva låter kass i allt utom i riktigt bra anläggningar.

Nej, den låter tyvärr skit där också.

Så trodde jag förr, men jag har hört annorlunda.

/ B

Hur får man en sönderkomprimerad skiva att låta bra i en bra anläggning? Jag har full förståelse för att man kan gilla musiken, inspelningen till trots, men låta bra? Tänker osökt på Amanda Jensens senaste opus.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-01-15 04:33

Vad har du för system nuförtiden Sportis?
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-17 10:30

Intressant topic. Har också funderat en del över detta.

Jag har två "hifi-anläggningar" för närvarande; en med Audio Note-högtalare och en med JBL, båda drivna av rörhäckar. Dessutom har jag en bioanläggning med Audio Pro Blue- och Black Diamond drivna av en Onkyo 806. Audio Pro-burkarna är de "på papperet" sämsta i de tre nämnda systemen och det är också så det låter... Riktigt bra inspelningar kommer inte till sin rätt och riktigt usla inspelningar låter inte heller njutbart. Audio Note- samt JBL-högtalarna hanterar såväl bra som dåliga inspelningar på ett bättre och mer njutbart sätt än Audio Pro-högtalarna gör. (För det kan väl inte ha med rörhäckarna att göra...?)

Jag drar av detta slutsatsen, liksom många här i tråden också gör, att riktigt bra högtalare är bättre på alla typer av inspelningar.

Mina tidigare "topprankade" Audiovector S3 Avantgarde, lät bara bra med riktigt högkvalitativa inspelningar. Alltså var de inga bra högtalare. Därför sålde jag dem.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-17 10:46

hifikg skrev:Hur får man en sönderkomprimerad skiva att låta bra i en bra anläggning? Jag har full förståelse för att man kan gilla musiken, inspelningen till trots, men låta bra? Tänker osökt på Amanda Jensens senaste opus.

Just den skivan skulle varit intressant att lyssna på. Nu handlade det om Red Hot Chilli Pepper och deras skivor är ju inte så djäkla välljudande de heller.

"Låta bra" är inte direkt ur välljudsperspektiv. Dvs det lät inte renare, mer dynamiskt eller så. Men separationen av instrumenten var bättre, det lät inte lika grötigt. Det kändes mer dynamiskt och det var lätt att följa de olika musikernas insatser. Jag förstod vad de ville ha sagt.

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-01-17 11:48

ivor-isobarik skrev:Vad har du för system nuförtiden Sportis?

Vill inte skylta med mina grejjer men skickar PM.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-17 11:54

-Är det en högtalare som låter bra lite för ofta är det nog ingen bra högtalare, utbrast han både förvånat och spekulativt.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-17 11:55

:lol:

Jag tycker att en bra högtalare gör så som jag vill :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Föregående

Återgå till Generellt om hifi