"Rätt" ljudbild, en chimär?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

"Rätt" ljudbild, en chimär?

Inläggav Andersh74 » 2013-01-17 11:39

God förmiddag
Jag har nu lyssnat en stund på 8071orna med fel baselement monterade. De låter helt ok på de flesta sätt men i god komparativ vetenskaplig anda så jämför jag ju gärna med de övriga högtalarna som låter här hemma ("Man måste alltid jämföra, tänk på hunden Laika" som Ingemar säger i "Mitt liv som hund"). De låter bättre än småDuxarna och V1orna får inte vara med i jämförelsen då de verkligen låter uselt. Däremot har S-systemhögtalarna en i mina öron en lugnare och behagligare ljudbild på något sätt. Jag tycker alltså fortfarande att de är bäst.

Ljudjämförelser medelst öron måste vara bland det mest ovetenskapliga man kan ägna sig åt tänker jag i mitt stilla sinne. Och i det här jämförelsefallet är det än värre. Inga högtalare står bredvid varandra vid jämförelsen, de finns i olika rum som ser helt annorlunda ut och är väldigt olika stora. Högtalarna är inkopplade på olika stärkare.

Sen funderar jag på det där med Vintageprylar. Är det så att det på -70-talet inte var lika mycket i ropet att försöka återge en ljudbild lika "ren" som nu för tiden? Var det på -70-talet mer ok med en färgad ljudbild och kan det vara den där färgen i S-system som jag fastnat för? Vi människor gillar ju olika sorters ljud, somliga gillar fågelkvitter andra gillar ljudet av stora V8or ytterligare andra gillar ljudet när havet når strandkanten. Det "ljud" jag egentligen diggar mest är frånvaron av ljud som man kan stöta på i naturen om nätterna (jag är en stillsam varelse för det mesta).

Men vart vill jag komma egentligen? Det har jag glömt av... :lol:

Det här blev ju bara massa snömos...
/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-17 11:48

Jo, det jag nog skulle komma till är frågan om tillvänjningens påverkan på vad man tycker om och inte. Då Pioneeren och S-System har stått för både Bach och Baccarat här hemma nu tämligen länge så är det ju på det viset jag förväntar mig att det ska låta. Det som låter annorlunda kanske jag bara därför tycker låter sämre trots att det egentligen låter bättre? Men om jag inte tycker det låter bättre så är det väl inte det?

Jag tror att jag har läst en uppfattning här på faktiskt någonstans att högtalare inte ska jämföras med varandra. Låter dom bra så låter dom bra helt enkelt oavsett hur andra högtalare, förstärkare, vinylsvarvar m.m. låter. Det kanske är en sund inställning. Ingemar i "Mitt liv som hund" kanske har fel - man ska inte jämföra!? Vad tror ni?

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-17 11:49

Fastän du inte har en aning om vad du vill säga så håller jag ändå bara med dig.

:D 8)

(edit:
hehe, nu hann du in med ditt andra inlägg medan jag skrev, annars hade nog
mitt inlägg varit ganska kul. :))

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-01-17 11:57

Det är inte psykologiskt okomplicerat i alla fall :-)

Jämför man aldrig kan det liknas vid att stanna hemma och ha det ok framför att upptäcka någonting nytt i makro eller mikrokosmos.

Söker man ständigt det som är lite bättre kan det likna en oförmåga att uppskatta det härliga i stunden.

Det visa kanske är att tänka i fält och zoner mer än i punkter och precisa nivåer.

Det exakt rätta är en chimär.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-17 12:06

Jag håller med om att utan jämförelser blir det mesta helt meningslöst här i tillvaron. Att jämföra tror jag är en grundläggande mänsklig egenskap som är svår att bli av med. Det måste väl vara på det viset att utan jämförelse så kan begreppen "bra" och "dåligt" per def. inte existera? Bra väder kan ju rimligen inte finnas om det inte även finns dåligt väder helt oavsett hur bra kläderna är. Sen tycker vi ju givetvis olika om vädret och det är ju tillåtet trots att det är obegripligt att inte alla tycker som jag vad vädret anbelangar.

/Anders

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-17 13:05

Du ska nog ställa s-system lådorna ock 8071,orna i samma rum kopplat till samma utrustning för att kunna avgöra vilka du tycker är bäst..

Rummet gör väldigt mkt för återgivningen,det har jag stor erfarenhet av efter en 20-25 års idogt testandes :D

(Ja man måste ju va lite knäpp :) )

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-17 13:13

8071 är ju så förbannat tunga att bära upp och ner för trappan. Tror du det går lika bra om jag flyttar rummet till högtalarna?

Men faktum är att 8071 låter bättre för varje gång jag går upp. De kanske oxå behövde sjunga upp sig lite samtidigt som jag behövde lyssna in mig.

/A

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-17 13:30

Bär s-systemlådorna i stället :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-17 14:37

En annan sak jag funderat över sista tiden som rör det här med hifi som i sammanhanget kan vara relevant kanske bäst beskrivs med ett exempel från en annan värld. Nämligen konstvärlden. Går man och glor på tavlor på Nationalmuseum, t.ex. tavlan som är målad av C.L. där Gustav Vasa rider in i Stockholm, kan även en oinsatt se vad det föreställer och skapa sig någon form av uppfattning om tavlan, både vad gäller motivet som hantverksskickligheten. Men om en konstointresserad eller konstokunnig person traskar omkring på Moderna Museet och kikar på utställda griskadaver, en get med bildäck runt magen eller något annat obegripligt där så kanske man inte blir särskilt imponerad för man vet inte hur man ska tolka det man ser på ett begripligt sätt. Själv föredrar jag Moderna som jag tycker är helfestligt framför Nationalmuseum, fast båda är givetvis nödvändiga i Kulturvärlden.

Jag som är ny på det här med Hifi kanske inte har vett och kunskap nog att uppskatta det jag hör på rätt sätt. Precis som den konstoinvigde behöver en guide för att till fullo uppskatta en konstutställning behöver kanske jag en guide som kan peka på sådant mina öron inte riktigt har uppfattat. Den invigde kan t.ex. tolka den där geten med ett bildäck runt magen som en bild av den manliga homosexualiteten vilket jag tycker genast gör geten lite mer intressant.

/Anders

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-17 15:02

+1
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-17 20:49

som jag sagt många gånger förut... för mig personligen handlar vintage HiFi om jakten på en känsla, en förnimmelse, en stunds närvaro. En känsla av det förgågna som också inger en viss trygghet.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-19 16:49

Det var väldigt vackra ord och de stämmer så väl även för mig och dessutom på fler områden än hifi. Cyklar och vedspisar t.ex. och båtar.
Anders

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-19 21:30

Andersh74 skrev:Det var väldigt vackra ord och de stämmer så väl även för mig och dessutom på fler områden än hifi. Cyklar och vedspisar t.ex. och båtar.
Anders

Tack för det.
Trevligt när någon förstår ens tankar.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-20 00:47

Det handlar inte om att enbart jämföra hifi-anläggningar.
Man måste skaffa sig en inre referens, genom att bevista musikkonserter på konserthus, jazzklubbar, visklubbar, festivaler, etc, annars är man ohjälpligt ute och cyklar.
Så i stället för konstmuseum, ska du gå på konsert. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Vintage-hifi