Jorma skrev:Jag läser inte Molt då jag som ickemedlem inte har tillgång till den. Jag har läst några tidigare nummer och det var till hälften skrivet av Ö och handlade mycket om hans högtalare eller LTShögtalare som han hade konstruerat och var man kunde köpa delarna osv. Det var mycket från Ö.s sida i dom numren som också var rena okväden emot kablar, biwiring kallades lite käckt för buywire, emot balanserat i hemanläggningar och emot hela hifivärlden iövrigt och det i Molt efter Molt som jag då hade ett tiotal nummer hemma. Det avgjorde att jag iallafall inte skulle söka medlemsskap eller läsa Molt i framtiden.
Det som syns och som jag ser framförallt av LTS är detta forum som verkar ha blivit en mötesplats för dels hifiintresserade men LTS i synnerhet och det skrivs mycket blaj som det står att det skulle vara LTS bakom och eftersom ingen av er i ledningen protesterar eller har synpunkter på dessa skriverier så utgår jag att det är som det skrivs här.
Ett liten komentar angående LTS hembyggen så hade jag inte en tanke på högtalarna. Det var LTSkabeln jag menade för det finns väl en sådan eller har funnits?
Om du är kompetent Johan? Erfaren nog? Har tillräckligt bra utrustning? Har tillräckligt bra testapparatur för att mäta och kunnande tillräckligt för att använda dom rätt?
Kan översätta allt du mäter och sätta samman alla parametrar till hur det låter?
En anläggning som är god nog för att lyssna på testobjekten som ändå måste vara den viktigaste punkten.
Har tålamod nog för att lyssna under längre tidsperiod?
Har tiden till detta?
Jag har inte svaret på alla dessa frågor och något kanske du uppfyller, men det är inte tillräckligt för att få testa mina kablar. Inte heller tillräckligt för att få testa apparater från dom större importörerna. Jag har kontakt med dom och vi har snackat om just detta och det är deras synpunkt också eller har varit tidigare iallafall. Det var nog något år sedan som detta kom på tal så det kan ju ha hänt något sedan dess, men jag skulle inte tro det.
Hur skulle du mäta en nätkabel tex. ?
Om du kan svara på denna fråga så kanske jag kan överväga att ge dig en pluspoäng.
Jag försökte tipsa Ståhlberg om detta, men han lyssnade inte och hade tydligen bestämt sig för att döda min kabel.
Men jag får väl ta och tacka honom också då det till min förvåning slog direkt tillbaka i min mejl med förfrågningar och även beställningar av kabeln. Jag blev ju mer känd då LTS angrep mig.
Det fanns tom. med folk som tyckte att eftersom LTS är emot dina nätkablar och så hätska så verkar det vara något intressant med dom. Det var ett fåtal som hade den inställningen, men det var ju ändå bra för mina affärer. Jag säljer inte mycket av JPC2.5 kabeln längre, men det var ändå den som gav mig starten till det jag har idag.
Hej Jorma!
Att jag reagerar beror på att du kallar LTS testverksamhet för inkompetent där jag som person står för merparten av det redaktionella materialet, d.v.s. det är jag som skriver de flesta testerna. Under min tid som testansvarig har jag inte mottagit något klagomål att testerna skulle ha varit inkompetent genomförda från leverantörerna. I och med detta känner jag mig oerhört sårad eftersom du genom att döma ut LTS testverksamhet som "inkompetent" indirekt dömer även mig som varandandes inkompetent. Sedan gör du det märkliga att ovan ställa mig frågor om min kompetens. Jag tänker naturligtvis inte bemöta dessa, i och med att du i stycket under har din egen uppfattning klar - att jag inte är tillräckligt kompetent för att testa dina kablar, du har pratat med "dom större importörerna" (stavas inte "dom", det stavas "de". //Språkpolisen ursäktar sig

) och "snackat om just detta" och ni höll tydligen med varandra. Därmed anser du att att jag är inkompetent, det står klart och tydligt ovan.
Därför kanske jag borde upplysa dig med vad min kompetens är, så att vi kan lägga detta åt sidan. Jag vill inte höra dig igen ifrågasätta min kompetens.
Jag har sedan över 10 år tillbaka en yrkesmässig bana inom ljud & vibrationsteknik. Jag är civilingenjör, gått på maskintekniklinjen, med en specialinriktning inom ljud & och vibrationslära. Jag har i princip läst alla kurser som finns på KTH inom akustik, undantaget kurser för doktorander. Tack vare min utbildning fick jag direkt jobb som akustiker på Ingemansson Technology AB som är skandinaviens största akustikkonsultbolag. Där har jag arbetat mycket med bullerbekämpning, vibrationskontroll, och både analytiska och statisktiska beräkningesmetoder (FEM, BEM, SEA, strålgångsberäkningar, etc.). Kunder har varit en mängd, bl.a. Banverket, bostadsbolag, "gröna gubbar", etc. Efter fem år där kände att jag att jag ville gå vidare till nya utmaningar eftersom jag redan sedan barnsben varit intressarad av musik. Välljudsintresset tog fart under tidiga tonåren och har alltid funnits med som mitt stora intresse. Jag kände att det skulle vara kul att jobba mer med välljud istället för oljud. Jag jobbar sedan dess på Teracom AB som expert inom audio. Här har jag haft möjlighet att påverka hur utsändning av radio och TV ska ske i framtiden. Mycket spännande. Mycket utveckling och har skett inom multikanalljudområdet och inom kodekar för ljudkodning som används både för distribution (utsändning) och kontribution (mellan programbolag).
Uppenbarligen finns det stora aktörer som uppskattar min kompetens, och tydligen är villiga att betala en hyfsat rejäl månadslön för detta.
Att jag ställer upp för Ljudtekniska Sällskapet gör jag för att jag tycker att det är en förening som står för en unik vetenskaplighet i HiFi-branschen. Det synsättet har idag mer och mer försvunnit från HiFi-pressen. Där känner jag att jag har den kompetensen som behövs för att kunna genomföra och skriva lyssningstetser som redovisar apparatens prestanda på ett sätt som beskriver verkliga hörbara prestanda, utan fummiga inslag.
Jag gillade förr mycket att läsa "den gamla" danska High Fidelity (med de fina omslagen, innan det blev CD-skiva som följde med). Även numera nedlagda Audio & Video var stundtals mycket bra också. Elektronikvärlden (numera Ljud & Bild) är fortfarande bra, men har idag inte så värst många artiklar om
bra HiFi-utrustning längre. Vissa artiklar om HiFi har där på senare tid varit rätt så dåliga enligt min mening.
Jag är även sedan många år tillbaka medlem i Audio Engineering Society (AES) för att hålla mig uppdaterad inom forskning inom audio. (
http://www.aes.org)
Jag har trevliga kollegor inom den professionella audiobranschen som uppskattar mina insater. Jag har flera gånger blivit erbjuden liknande jobb hos andra företag (har dock tackat nej).
Andra exempel från just testverksamheten, är att t.ex. Bruce Candy, konstruktören och VD på Halcro, direkt förstod F/E-lyssningsmetoden för effektförstärkare och vi hade några trevliga samtal kring detta. Han hyste stor uppskattning för seriositeten i lyssningsmetoden. Där lyckades vi faktiskt påvisa en ytterst infinitesimal hörbar färgning som dm68 gav i vissa situationer. Självaste Stereophile kunde dock inte upptäcka något som hörbart direkt avvek från det ideala då de testade dm58.
Med detta vill jag visa att jag är kompetent inom audio. Men jag är tydligen inte kompetent nog enligt dig att testa några kablar.
och
Jorma skrev:Johan_Lindroos skrev:Mats, du bör notera att Jorma har kallat mig inkompetent, vilket är en mycket allvarlig anklagelse som gör mig mycket sårad. Därför måste jag få försvara mig. Jag anser mig väldigt illa behandlad av honom. Jag har inte kritiserat hans kablar att vara dåliga, det är han som hoppat på mig.
Johan, jag klipper in igen det jag skrev. Och du svarade direkt med att jag skulle ha kallat dig inkompetent. Kan du hitta ditt namn i inlägget? Om du tar åt dig personligen och inte kan skilja på vad du är i dessa samanhang officiellt så är det bara att beklaga.
Om en känd politiker skulle gå ut med att nu snackar jag politik som privatperson och inte i egenskap av politiker så är han ute och cyklar i det blå. Då blir det fullt pådrag i tidningar och press dagen efter.
Du kan säga att det är jag i egenskap av privatperson i alla andra samanhang men inte vad det gäller hifi och utrustning för musikåtergivning. Då är du förknippad med LTS.
"
beror bla. på att dom flesta importörerna eller tillverkarna inte anser att LTS har tillräcklig kompetens och att deras testmetoder inte ger en tillräckligt klar bild över hur apparaterna fungerar i verkligheten""
Du slingrar dig.
Jag känner mig fortfarande illa behandlad av dig, på grund av det du skrivit.
Hälsningar
Johan