Stor absorbent bakom högtalarna...(?)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Stor absorbent bakom högtalarna...(?)

Inläggav m_persson79 » 2005-09-15 02:37

Tänker snickra ihop en absorbent modell större :P

~ 4*1.5*0.15m (med 5cm "luftficka"*) som ska stå bakom högtalare, TV & dylikt.

* Mer eller mindre, maxdjup~15cm

Se bild:
Bild

Panelen kommer sticka ut drygt ½m till vänster, 1m till höger.

Finns det några generella problem med att göra så?

(Inser att dämpningen kan bli kass om den dämpar våglängder som inte passar i rummet, men det kanske kan kompenseras med EQ.)

Tänkte genomföra projektet hyfsat snart så det vore intressant med lite feedback om det är på rätt väg eller käpp rätt åt h*lvete. ;)

Lite tips & trix önskas! :P

EDIT
Har en bokhylla som "fixar" reflexen från höger-HT och en nödlösning iform av en stol+fedekudde som "fixar" vänster (element & fönster är i vägen så där finns det inget utrymme att absorbera, har dock en jäkla massa växter på fönsterkarmen i hopp/tro att de diffuserar iaf lite)

EDIT #2
Rummet är (c:a) 3.4m från bakvägg till lyssningsposition, 5.7 meter brett och 2.6m högt.
Senast redigerad av m_persson79 2005-09-15 03:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-09-15 03:02

Bör kanske tillägas att jag ska ersätta mina antika B&W DM-4 med Ino Audio piP om någon månad. :)

Menmen, DM-4:orna liknar piP lite då de är konstruerade att stå mot vägg/i bokhylla.

Fantastiska (33 år gamla) högtalare helt klart, låter sjukt bra med tanke på åldern. :P

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-09-15 23:38

6 m^2 x 15 cm djup absorbent blir rejält tungt om du använder stenull/markskivor som absorbentmaterial. Jag gjorde mina i 3 sektioner a’ 60x240x20 cm (innermått) samt 2 st om 120x120x20 cm, med limträskivor som ramar. Varför? -Om och när jag flyttar vill jag kunna ta dem med mig. Varje sektion väger ca 27 kg/1,44m^2. Är man lat eller saknar verktyg/garage för bygget är en ide’ att använda tomma bokhyllor. Begagnade Billy-bokhyllor finns ofta utannonserade. Vill man inte bygga tygram som döljer absorbentmaterialet kan man sätta en draperistång överst på bokhyllorna.

Återgå till Generellt om hifi