pumpkapacitet och sluten lådvolym?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-17 17:57

Jag tror inte jag har sagt något sådant.

Men jag är inte säker. Vad jag är säker på är att jag inte följer några
sådana tumregler själv, men att jag självklart alltid har vetskapen om
de geometriska olinjäriteterna med i ekvationen när jag dimensionerar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-01-17 17:58

DQ-20 skrev:
Johannes skrev:Tung kon gräver djup men kanske är svår att vara transient snabb.

Har inget med saken att göra. En tung kon "gräver inte djupt" om man sätter den i en liten låda och ger den en styv upphängning. Den tunga konen kan däremot sänka verkningsgraden. Tonkurvan säger i princip allt. När det gäller baselement så är inte tonkurvan uppåt i frekvens särskilt intressant eftersom det sitter ett lågpassfilter som tar bort de högre frekvenserna från transienter och som begränsar hur "snabba" signaler som når fram till elementet. Baselement behöver inte vara "snabba" om man med det avser utsträckt frekvensomfång uppåt. Däremot bör bashögtalare inte ha för mycket resonanser som kan ge "bumlig" och "långsam" bas.

/DQ-20

Okej. Tycker mej se i simulering s program en att tyngre kon brukar ge lågt fs och då vill elementet gärna gräva djupt. Men klart om man sätter den i liten låda så kan drn ju inte gräva djupt. Men just det du beskriver är så bilbasar är uppbyggda.

Hur får man låga resonanser i bas högtalare? Vad skall man se upp med ?

Vilket element beter sej så nära exemplariskt som möjligt. ?

Extrem djupbas är inte jätte intressant. .men hyffsat lågt.
Vad skall jag kolla efter?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-17 18:34

adzer skrev:
celef skrev:Iö skriver att lådvolymen ska vara 100 gånger större än elementets pumpvolym i en riktning, betyder det att l26roy trivs i en 25 liters låda?

Nej det betyder att L26ROY trivs i en låda på minst 51liter.

Om IÖ nu sagt så.

hmm, vad betyder då detta?

Kort sagt - 150 dB ÄR ett sätt att ange att man vill att lådan skall vara
100 gånger större än elementets pumpvolym i en riktning. Räknar man
noga så ser man att det väl är 151 dB som svarar mot 1% kompression
i en dämpad kavitet.
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2013-01-17 19:00

celef skrev:
adzer skrev:
celef skrev:Iö skriver att lådvolymen ska vara 100 gånger större än elementets pumpvolym i en riktning, betyder det att l26roy trivs i en 25 liters låda?

Om IÖ nu sagt så.

i en dämpad kavitet.

Just ovanstående är ju inte något som Ingvar skrev från början, utan han hänvisade till något som någon tidigare skrivit i denna tråd. Tror jag. Däremot skrev Ingvar något för länge sedan som relaterar till ämnet:

IngOehman skrev:Det jag sagt är att lådvolymen bör vara stor i förhållande till pumpvolymen, om inte distorsionen från själva luften skall bli för stor.

Det betyder att högtalare som inte kan spela jättehögt inte heller behöver vara jättestora.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag brukar säga att en högtalare som skall uppfylla "rimliga krav" bör ha en lådvolym som är 15 ggr större än maximal pumpvolym P-P. Det vill säga 30 ggr mer än peak-dipacementet i en riktning.
"Rimliga krav" bör man ställa på normala högtalare och på högklassiga basmoduler (som ju genom sin ljudtrycksförmåga förhoppningsvis typiskt arbetar långt under sin maximala kapacitet).

"Höga krav" kan och bör man ställa på fullregisterhögtalare som inte förmår de ultrahöga ljudtrycken, men där ljudkvalitetskraven är mycket stora, hela vägen upp till det maximala ljudtryck den kan prestera.
"Höga krav" tycker jag är 30 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 60 ggr peak-diplacementet.

"Extrema krav" kan och bör man ställa på högtalare som är avsedda vara endast för de invigda...
Med "Extrema krav" menar jag 60 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 120 ggr peak-diplacementet.

Kan tillägga att jag inte talar om den mekaniska lådvolymen, utan om den isotermiserade.

En sluten låda kan inte pumpa mer luft än högtalarelementet, varför lådan i regel kan vara mycket mindre än en basreflexlåda för samma element.

PPS. "Rimliga krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 162 dB RMS.

"Högsta krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 156 dB RMS.

"Extrema krav" betyder att det aldrig uppkommer ljudtryck större än 150 dB RMS inuti lådan.

PPS. Man bedrar sig som vanligt om man stirrar sig blind på en enda parameter. En högtalare som uppfyller extrema krav enligt en måttstock endast, till exempel den ovanstående, kan vara precis hur dålig som helst. :o :( :x

Men, en högtalare som INTE uppfyller ens rimliga krav enligt ovanstående kan inte vara hur bra som helst*. Helheten är ju som vanligt en kombinationen av en ofantlig massa enskildheter.

PPPS. *Specialregler gäller dock för konstruktioner med hårt rörelseåterkopplade högtalarmembran i slutna lådor.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-17 19:05

Kitchenmaster skrev:
celef skrev:
adzer skrev:

Om IÖ nu sagt så.

i en dämpad kavitet.

Just ovanstående är ju inte något som Ingvar skrev från början, utan han hänvisade till något som någon tidigare skrivit i denna tråd. Tror jag. Däremot skrev Ingvar något för länge sedan som relaterar till ämnet:

Kitchenmaster svarade åt mig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-17 21:03

Kitchenmaster skrev:
celef skrev:
adzer skrev:

Om IÖ nu sagt så.

i en dämpad kavitet.

IngOehman skrev:Det jag sagt är att lådvolymen bör vara stor i förhållande till pumpvolymen, om inte distorsionen från själva luften skall bli för stor.

Det betyder att högtalare som inte kan spela jättehögt inte heller behöver vara jättestora.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag brukar säga att en högtalare som skall uppfylla "rimliga krav" bör ha en lådvolym som är 15 ggr större än maximal pumpvolym P-P. Det vill säga 30 ggr mer än peak-dipacementet i en riktning.
"Rimliga krav" bör man ställa på normala högtalare och på högklassiga basmoduler (som ju genom sin ljudtrycksförmåga förhoppningsvis typiskt arbetar långt under sin maximala kapacitet).

"Höga krav" kan och bör man ställa på fullregisterhögtalare som inte förmår de ultrahöga ljudtrycken, men där ljudkvalitetskraven är mycket stora, hela vägen upp till det maximala ljudtryck den kan prestera.
"Höga krav" tycker jag är 30 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 60 ggr peak-diplacementet.

"Extrema krav" kan och bör man ställa på högtalare som är avsedda vara endast för de invigda...
Med "Extrema krav" menar jag 60 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 120 ggr peak-diplacementet.

Kan tillägga att jag inte talar om den mekaniska lådvolymen, utan om den isotermiserade.

En sluten låda kan inte pumpa mer luft än högtalarelementet, varför lådan i regel kan vara mycket mindre än en basreflexlåda för samma element.

PPS. "Rimliga krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 162 dB RMS.

"Högsta krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 156 dB RMS.

"Extrema krav" betyder att det aldrig uppkommer ljudtryck större än 150 dB RMS inuti lådan.

PPS. Man bedrar sig som vanligt om man stirrar sig blind på en enda parameter. En högtalare som uppfyller extrema krav enligt en måttstock endast, till exempel den ovanstående, kan vara precis hur dålig som helst. :o :( :x

Men, en högtalare som INTE uppfyller ens rimliga krav enligt ovanstående kan inte vara hur bra som helst*. Helheten är ju som vanligt en kombinationen av en ofantlig massa enskildheter.

PPPS. *Specialregler gäller dock för konstruktioner med hårt rörelseåterkopplade högtalarmembran i slutna lådor.

nä, jag hittar inte den informationen som säger att exempelvis l26roy skulle ha en låda på 51 liter, är det en egensnickrad tumregel?
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-17 21:07

Kitchenmaster skrev:
celef skrev:
adzer skrev:

Om IÖ nu sagt så.

i en dämpad kavitet.

Vh, iö

- - - - -

Supertack för sökningen!

Det där känner jag igen, det vill säga jag kan inte direkt komma ihåg att
jag skrivit det - men jag håller med om det alltihopa! :)

Speciellt det där med att inte förenkla saken till tumregler utan att för-
söka minnas vikten av att ha med HELA sammanhanget - alltså att ALLA
parametrars summa är vad man behöver hålla koll på snarare än att tappa
sammanhanget och fokusera på bara en parameter.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-01-17 22:03

Intressant. Det är mkt som skall tänkas på.

Man försöker väl generellsera och förenkla med tumregler när det är mkt att ta in och förstå. Man vill ju "bara"ha en välljudande musikalisk subwofer/bas . Vägen dit är längre vad man tror. Jag vet fortfarande inte vad för element typ jag skall kolla efter.
Inte ens storlek.

Men 12 "" iaf
Helst 2 sub/basmoduler många fördelar
Artikulerande musikalisk följsam lätt integrerad djup.
Sluten låda ?
Max 150liter st
Max pris 3000kr st element kostnad ej frakt m.m
Helst spela rakt ner till 25-30hz sedan falla av.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-17 22:08

Två av dessa element i var sin 125liters sluten låda är en trevlig lösning:

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7098

Behövs mer kapacitet så kan man komplettera med fler senare.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-01-18 10:07

Hehe ja det är väl den jag faktiskt har tänkt mej. Eller rättare sagt en 1 a kandidat på listan hittills.

Men hur är den jämfört med peerless xxls seas roy scanspeak s 12a

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-18 10:22

Johannes skrev:Hehe ja det är väl den jag faktiskt har tänkt mej. Eller rättare sagt en 1 a kandidat på listan hittills.

Men hur är den jämfört med peerless xxls seas roy scanspeak s 12a

Daytonen kräver större låda än Seas L26ROY (2-3 gånger) och har störst pumpvolym. Elementet verkar dessutom ha T/S-parametrar så att q-värdet och resonansfrekvensen blir "lagom" så att man får en balanserad tonkurva utan EQ i botten. Jag tycker det verkar olämpligt för "LT". Peerless och Scanspeak verkar vara lättare att få tag på i Europa till konkurrenskraftigt pris.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-01-18 13:47

Javisst den ser bra ut när man simulerar . Men utan lt måste man se till att rummet blir bra antar jag.

Men är tillomed olämpligt? Tonkurvan är för rak eller?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-18 14:35

DQ-20 skrev: Jag tycker det verkar olämpligt för "LT".

Varför det om man försiktigt får lov att fråga?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-01-18 18:11

Skulle tro att Dayton har en är rätt bra tonkurva och kanske inte behöver kompenseras möjligtvis i botten . Kanske Dayton en tillomed blir lite to much med Rumstöd och få kanske deb måste minus kompenseras ;

Föregående

Återgå till DIY-forum